Varm suppe i kaldt vær

Overkroppen har stort sett ikke vært prioritert på.. kremt.. nærmere to år, og nå ser det dessverre ut som en lengre, ufrivillig pause må til på grunn av betennelsen min. Typisk nå som jeg hadde sett frem til å trene både rygg og armer seriøst igjen – til og med bryst, men nå får jeg vondt i ribbeina bare av å tenke på det.

Det blir derfor stort sett styrke på bein fremover. Skuldre og rygg kommer jeg også til å snike med på gode dager.

Dagens øvelser:
Strakmark
Ett-bens strakmark m/hantler
Benspark
Liggende lårcurl
Leg abductor aka gynstolen

.
Jeg fikk et spørsmål om jeg ikke kunne lage flere vegetariske matretter, og etter å ha tenkt meg om så er det ingen dum idé.
Jeg spiser ofte slike måltider som mellomretter, og nesten halvparten av gangene jeg har vært ute og spist så har jeg valgt vegetariske retter – både fordi jeg ikke liker kjøtt og kylling så godt uten at jeg har tilberedt det selv, og fordi jeg synes det er veldig godt.
Tenkte jeg skulle prøve å få til én slik rett i uka – det vil si vegetarisk, jeg lar de som har mer peiling enn meg ta seg av vegansk.

Kremet blomkålssuppe

Oppskrift:
1 blomkålshode
6 dl vann
1 hvitløksfedd
1 dl melk
Salt og pepper

Kok opp vann i en kjele, kutt opp et blomkålshode og kok i 5-10 min til mør. Sil av vannet – og ta vare på det. Legg også til side noen blomkålsbiter som du kan ha over suppen etterpå;

Ha deretter i blomkål, kun halvparten av kokevannet (fordi jeg liker en tykk konsistens), melk, hvitløk, salt og pepper i en stor bolle og mikse godt – jeg brukte en stavmikser.

Jeg måtte ha noe til suppen for å få et mer fullverdig, proteinrikt måltid – så derfor ble det proteinrik brødskive/lefse med philadelphiaost;

Gøy å lage noe nytt, og det smakte veldig godt!

Så godt at jeg faktisk har spist et halvt kilo blomkål i dag fant jeg ut.

23 tanker om “Varm suppe i kaldt vær

  1. avatarHanne

    Elsker slike purésupper 😀
    Bildene ble også riktig lekre, nom nom.

    Håper hvile på overkropp er det som skal til for deg!!!

  2. avatarTherese

    Utrolig kjedelig med ribbena dine, ønsker deg god bedring!

    Men du klinker til med gode mattips som vanlig, blomkålsuppe er så godt! 🙂 🙂

    Ha en fin kveld vakre <3

  3. avatarMichelle

    Uff, håper du blir snart! er såååå kjedelig med slike skader 🙁 jeg er lei av å ha skader i beina.. de trengs å trene, men heldigvis går det framover for mine bein :mrgreen:
    Det vil det nok gjøre for deg også med tiden 😉

  4. avatarMariell

    Så smart med vegetarisk en gang i uka! Og ikke minst miljøvennlig! 🙂

    Må bare si at takket være motivasjonen jeg har fått gjennom bloggen din, begynner jeg endelig å se resultater av trening + kosthold!! Det er så gøy! Så stooor takk 🙂

  5. avatarKristine

    @Hanne: Ja, utrolig godt! Supper er litt kjedelig, men med tykkere konsistens og biter – nam 😀
    Takk, satser på det!

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: Toro-poser er bannlyst, bare salt jo 🙂

    @Therese: Takk!
    Det var utrolig godt ja, og du – masse lykke til mot oslo gp!

    @Michelle: Det er frustrerende og deprimerende.. men det går seg til etterhvert! 😀 Godt å høre at det går fremover med deg og.

    @Lina: Anbefales på det varmeste! 🙂
    Tusen takk, du og!

    @Mariell: Takk – synes selv det var en god idé :mrgreen:
    Så bra, det betyr jo at du trener litt tyngre – flink!

  6. avatarFineliner

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ:
    Må ærlig innrømme jeg får litt angst hver gang svigers skal lage noe «kulinarisk» og bruker toroposer som tikamasala osv.. Huff! Da pleier jeg alltid å lage en haug med ekstra grønnsaker el salat ved siden av, slik at jeg får minst mulig av det tørre, saltede gørret der 😕
    Suppen din så veldig god ut, forresten, Kristine 😉 Får håpe magen din ikke slår seg vrang, *kremt* 😛

  7. avatarJessica

    Ser super smarrigt ut! Uppskattar verkligen att du även har vegetariska recept 😀

  8. avatarLill Adriana

    Tommel opp for vegetarisk innslag 🙂 tommel ned for ribbenet ditt 🙁 håper du blir bedre snart.. Hvordan er det med cardio? Får du vondt?
    God bedringsklem fra oss

  9. avatarKristin

    jeg er vanligvis ikke så fan av supper fordi jeg føler at jeg aaaaldri blir mett… men dette så dødsgodt ut! og spesielt sammen med lefse med philadelphia-ost… åååå jeg vil også ha!! kan jeg leie deg som personlig kokk? 🙂 😳

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @-BB: Jeg og! Liker ikke tynne supper, de må ha litt konsistens – og gjerne noe å tygge på 😀

    @Jessica: Vad trevligt att höra, tack tjejen!

    @Malin – En kreativ blogg!: Så bra da – ikke glem å ha noe brød/lefse e.l. ved siden av så du blir ordentlig mett 😀

    @Lill Adriana: Takk! Og ja 😕 Problemet med denne betennelsen er at den sitter såpass i ribbeinet at dype åndedrag gjør vondt, det vil si at å bli andpusten er vondt. Men enkelte dager er bedre enn andre, så jeg skal fortsatt prøve å få til et par dager i uka – noe må jeg gjøre så jeg ikke går på veggen :mrgreen:
    Stor klem til dere!

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristin: Nei samme her.. kan spise litervis uten å bli mett – men derfor var det genialt med lefse til. Godt var det og! 😀
    Ja klart det! :mrgreen: Men dette var veldig lettvint altså.

  12. avatarLill Adriana

    Huff. Ja, ser problemet. Sikkert en utfordring med tunge bendager også da, når man blir andpusten. Jeg hadde jo så lang treningspause selv i fjor. Som du vet måtte jeg dukke under for smertestillende, men det er så mye bedre å kunne trene ( nesten ) hva man vil, når man vil! Kroppen blir jo nesten litt vind uten trening. Håper du finner en løsning, om det så er å gi etter for betennelse- og smertedempende.

    God helg!

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lill Adriana: Alt av fysiske anstrengelser er en utfordring for å være helt ærlig, men jeg trøster meg med at som betennelser flest så er det varierende smerter. Noen dager klarer jeg knapt å trekke pusten og gre håret, mens andre dager klarer jeg en lettere treningsøkt.
    Jeg skal til legen neste uke, så da blir det nok både betennelsesdempende (som forhåpentligvis hjelper litt) og smertestillende. Må bare bite i det sure eplet noen ganger.
    God helg, hils Mia! Og T-C da 😀

  14. avatarLisa

    Den skal helt klart prøves! Helt genialt med lefse ved siden av!! Jeg er jo vegetarianer og trener hardt styrke (og til tross for at jeg er veggis så har jeg store muskler)… men prøver jo å få proteiner gjennom egg, bønner, kikerter, qourn og meieriprodukter. Men jeg er virkelig inspirert av siden din og synes at du er RÅ flink! Jeg lager mat av dine kjøttoppskrifter, men erstatter kjøttet med alternativer med proteiner i. Så jeg leser din blogg absolutt hver dag selv om jeg ikke er flink til å kommentere…

    Jeg elsker muskler, og synes at du er fantastisk vakker og flott! Og når du skrev om dusken på luen som moren din strikket så kjente jeg at jeg likte deg bare enda bedre!! (og for en super fin lue!!!) Det å ta hensyn til hvor pelsen kommer fra…

    Du er en så utrolig flott jente!! Stå på videre 🙂

    Klem fra Lisa

  15. avatarLill Adriana

    Ja, av og til må man kanskje prioritere livskvalitet 🙂 Godt du har rosa skyer å lene deg på når det blir som tøffest. 😉

    Lykke til hos legen!

    kos

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fineliner: Kommentaren din kom visst ikke gjennom! Haha, la oss si det sånn at jeg ikke kommer til å spise et halvt kilo kål hver dag 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *