Klin kokos

Gårsdagen var fylt av mange gode matopplevelser;

Kyllingkjøttdeig med ovnsbakte potetbåter og hvitløksdip


2 eggeplommer, et hvitløksfedd, 2 ss vann og 2 dl olje. Jeg bruker stavmikser – det er veldig enkelt, bare husk å ha i alle ingrediensene utenom oljen først, deretter stavmikseren over og kjør, og så hell i oljen i en tynn stråle over til det tykner.

Vaniljeskyr (som var lik mager vaniljekesam i smak, men mer mousseaktig)

Grove brødskiver med pålegg

Etter harryturen vår dro vi inn til byen en liten sving, strålende solskinn og glade mennesker.
Først til Grønland fordi jeg skulle innom den lille kokosfabrikken, men til min store skuffelse var den lagt ned. Heldigvis har de fortsatt en ved Sagene, så da ble det kokosboller lell.


De er så porøse og gode, de faller nesten sammen i hånda før du rekker å spise. De er også sjarmerende ulike i størrelsen fordi de er hjemmelaget – det gjør heller ikke så mye at det er like lite kcal i en kokosbolle som i et eple.

Håper dere får en fin søndag videre!

35 tanker om “Klin kokos

  1. avatarMichelle

    kokos liker vi :mrgreen: så klart er alle mine favorittfrukter eksotiske (ikke alltid like lett å få tak i året rundt). men her i landet har vi virkelig stor framgang når det kommer til utvalget av de eksotiske fruktene 😀 hadde meg en stor fruktsalat til frokost av ananas, mango, banan, acaibær og masse annet godt :mrgreen:
    Ha en strålende søndag Kristine

  2. avatarMira

    Jeg har hatt lyst til å prøve de kokosbollene i åresvis – uten at det har vært mulig når jeg først har vært i Oslo. Åh <3

  3. avatarVilde Sofie

    Du har virkelig dilla på aiolien din for tiden, du! Ikke rart, for den frister meg veldig 😉 Stekte potetbåter med den dipen…du aner ikke hvor lyst jeg har på det nå 😀 Og sommer, da 😉

  4. avatarCecilie Lykke

    Kokosboller fra Larvik er så vanvittig gode! Lovlig kos en gang i blant 🙂
    Hvordan er næringsinnholdet på vaniljeskyr fra Sverige i forhold til den i norske butikker?

  5. avatarKristine

    @Michelle: Ikke så mye kokos i kokosboller men 😆
    Enig, det kommer seg her og. Ha en fin søndag du og!

    @Ida: Det var det 🙂 Takk!

    @Mira: Åh det må du – neste gang!

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: Jeg spiste de og mye mer – kjempegodt 😀

    @aboxof-chocolate: Oh yes! Takk 😀

    @Vilde Sofie: Jeg spiser den til alt nå :mrgreen: Aioli og sommer, helt enig!

    @Cecilie Lykke: Absolutt lovlig – selv 8 stk på rappen 😀
    Vi har ikke vaniljeskyr her hjemme? Uansett, denne har mer karbo (8,5g per 100g) ellers likt.

  6. avatarJulie

    Nam nam! Alt så veldig godt ut! 😀 syntes harryturer er så kjekke, man får så mye mat til så billig penge! Det er ikke blitt så mye av det etter at jeg flyttet til Bergen (solskinn, sa du? Det føles som det er konstant overskygget i Bergen :p).. Men i påske skal det hamstres! 😀 hihi

    Ha en fin dag!

  7. avatarSilje

    Neste gang du har lyst på kokosboller og er på Grønland, så er det faktisk mulig å kjøpe dem der. Kokosboller fra den lille kokosbollefabrikken selges i en thai butikk på andre siden av der fabrikken lå før. Jeg går innom hvis jeg er i nærheten, det smaker så fantastisk 😛

  8. avatarsunthjerte

    Synes jeg så den lille kokosfabrikken oppe på grunerløkka sist jeg gikk der, nesten oppe ved ringnes park 🙂 Masse god mat du har spist helgen da, jeg lagde meg nettopp kyllingnuggets. Tror jeg lagde de aller første gang etter å ha lest på bloggen din faktisk:-) Utrolig gode!

  9. avatarKristine

    @Julie: Jeg liker veldig godt disse harryturene, roadtrip og god, billig mat i ett 😀
    Påske er heldigvis ikke så lenge til!

    @Karoline: Mhm, blir ikke kvalm jeg heller – (u)heldige meg 😀

    @Silje: Aha, takker for tips – selv om Sagene var veldig enkelt å komme til og.

    @sunthjerte: Det kan nok stemme, der og sagene er fortsatt – men ikke den på grønland.
    Åh det er så godt – har tatt frem kyllingfilet så kanskje det blir det her og 🙂

  10. avatarLila

    Vet du Hvordan næringsinnholdet i kokosbollene er? Fant ikke noe konkret på nettsiden deres 🙂

  11. avatarHanne

    Duu, nå må jeg bare stikke og kjøpe kokosboller på en søndagkveld.. For det frista helt utroolig mye, det er jo det beste jeg vet 😉

  12. avatarLise

    Kunne du skrevet ett innlegg om vektnedgang? det hadde passet ypperlig nå mot varmere tider 🙂
    litt om mat, trening osv!

  13. avatarAnette

    Bakespørsmål …

    Lurer litt på mandelmel… Bor i England og finner ikke mandelmel noen steder. Det eneste de har er «ground almonds». Er det egentlig det samme…. ?

    Takk på forhånd for svar.

  14. avatarHausvik

    Hei.
    Hvilken mat MÅ man unngå om man vil bygge muskler. Jeg snakker ikke om store muskler, men en fin sunn jentekropp.
    Hva er bra å spise etter trening?
    Takk

  15. avatarNina

    Hei Kristine!Her var det mye sjesk!! Som alltid 🙂 Har blitt anbefalt å begynne med proteinpulver, men det er jo rene jungelen der ute.. 🙄 Hvis jeg eventuelt skulle bestille fra NordicNutrition, hva ville du ha anbefalt da, hvis du skal ta utgangspunkt fra det som allerede er satt opp for meg, som er dette:

    Til måltid 1 så skal jeg ha 15g isolat protein, 30 min etter trening (som er da noen timer senere) skal jeg ha 20g isolat protein. Og til dagens siste måltid har jeg blitt anbefalt 15g fase3 protein.

    Er det noen produkter du tenker kan være gode alternativer fra din sponsor? 😆

    Mvh Nina 😉

  16. avatarMalin

    Mmmm, de kokosbollene er kjempe gode. Jeg ble sååå glad da jeg fant ut at de selges på Deli de Luca her i Stavanger. Så vet du det 😉

    Goood mandag!

  17. avatarLillian

    Når det gjelder mandelmel… jeg lagde vafler med mandelmel men de ble ikke gode 🙄 har du noen tips til annet mel jeg kan ha i tillegg, eller istedet for..?

  18. avatarKristine

    @Kristin: Ja, stemmer det! De er ikke helt like på næringsinnhold, men ganske nære.
    Hvitløksdip/majones/aioli har jeg nå spist nesten hver dag siden jeg lagde det første gang for et par uker siden 😆

    @Lila: Aner ikke, bare at det er 48 kcal per kokosbolle – tipper det stort sett er karbo og fett 😉

    @Hanne: Haha, håper du unnet deg det – og at det smakte nydelig!

    @Lise: Jeg føler vel at det er det jeg gjør nå – om styrketrening, sunn og variert mat, og balanse rundt dette 😀 Vil man ned i vekt er det ikke verre enn å holde et kaloriunderskudd – lettere sagt enn gjort, men enkel teori.

    @Anette: Ja, det er mandelmel – men ikke det fettreduserte. Ikke at det er noe ‘farlig’, det er kun sunt fett. Om du vil lage fettredusert selv er det litt mer jobb, man må skolde mandlene (ta av skallet) før de kvernes.

    @Kristine: Jaa, foodporn 😆
    I like måte snuppa!

    @Hausvik: Dette svaret kommer du til å like: Ingen verdens ting! 😀 Man trenger ikke å unngå noe, spis mat du liker og som du vet gjør kroppen godt.
    Du vil heller ikke få store muskler, det ligger i jenters hormonnivå, så bare tren uten frykt for det.
    Etter trening er det bra å spise proteinrik mat som cottage cheese, yoghurt, skyr, kesam, egg osv.

    @Nina: Isolat, fase3 osv er ikke jeg helt kjent med skal jeg være helt ærlig.. jeg går stort sett etter smak og hva jeg liker, og jeg bruker det kun i matlaging og ikke som shakes.
    Om du vil ha god smak så kan jeg anbefale Whey Gourmet-serien: http://nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=156394
    🙂

    @Malin: Ah, så bra! Da vet jeg hvor jeg får tak i de neste gang jeg besøker pappa 😉
    Glad mandag!

    @Lillian: En kombinasjon av mandelmel og kokosmel/bakepro/proteinpulver pleier jeg å bruke i hvert fall 🙂

  19. avatarGunnhild

    Sååå deilig det så ut! Håper helga di var bra!
    Er det bare disse spesial kokosbollene dine som inneholder så lite kcal? har liksom aldri kikket på innholdsfortegnelsen de få gangene jeg har kjøpt kokosboller! 😀
    Ha en fin og sporty uke!

  20. avatarS

    Den lille kokosbollefabrikken ligger på Bjølsen, som du sa (Sagene) også ligger den andre fortsatt i full velgående slik den alltid har gjort øverst på Grünerløkka! Ikke lagt ned, så vet du det.

  21. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Gunnhild: Takk, den var superbra!
    Det er nok bare disse som gjør det ja.
    Ha en fin og sporty uke du og! 😀

    @S: Nei – jeg snakker ikke om den på Grünerløkka, men Grønland! Det lå en på lilletorget for noen år siden, men den er altså lagt ned. Det er nå tomme lokaler med et avrevet lille kokosfabrikken-skilt utenfor.
    Godt det er flere steder som fortsatt er i beste velgående 😀

  22. avatarLise

    Hehe, ja. Det er jo det! Jeg vet bare ikke hvordan jeg holder ett kaloriunderskudd 😉 skal prøve å telle hvertfall 😉

  23. avatarMarit

    Hadde tenkt meg på harrytur selv snart, defor: Husker du hvor mye skyren kostet i sverige? Kanskje det er noen kr å spare :mrgreen:

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lise: Regnestykket ditt vil aldri stemme 100%, så jeg ville ikke ha blitt for nazi på kcal-tellingen 🙂
    Jeg aner ikke hvordan du ser ut, men en normalvektig kvinne forbrenner ca 1500 om hun ligger helt stille en hel dag. Du må derfor ta med hverdagslige gjøremål – det varierer veldig ettersom hva du gjør, hva du jobber med, om du har barn osv osv. Du må også ta med trening i tillegg til dette – da er du kanskje opp i 2200-2400 kcal. Et underskudd på 500 fører til et inntak på 1700-1900, og om du vet sånn ca hva maten du spiser inneholder så er du på riktig vei 🙂
    (De dagene du ikke trener så må følgelig også matinntaket minkes noe).

    @Marit: Jeg mener de kostet rundt 17 svenske kr – de hadde dessuten rabattkuponger hengende der, 10 svenske kr i rabatt for hver 3.skyr 🙂

  25. avatarKristi

    Hei hei!!
    Du jeg laget hvitløksdressingen din i dag, men synes den ble veldig sterk. Prøvet med kesam, men ble liksom feil det og.. Vet du en måte for å få den til å vere mer smør enn dipp??

    Aioli me love <3

    Ha en fin veke!

  26. avatarLise

    Jeg har regnet det ut nå og fant ut at 1600 kcal er nok for mg. Men hvordan finne ut hva jeg får i meg? Se du bakpå på alle varene? Frukt f.eks da? Takk for hjelp 😉

  27. avatarKristine

    @Kristi: Hm.. men var det smaken eller konsistensen du ikke fikk til? Om du synes den ble for sterk så bruker du bare et halvt hvitløksfedd. Og om den ikke ble smøraktig i konsistensen så feilet dessverre miksingen din (det har skjedd meg et par ganger). Det er veldig viktig at stavmikseren holdes over eggeplommene og ikke løftes opp idet du heller over oljen, stavmikseren vil på egenhånd slippe inn litt og litt olje (det kan ta litt tid) – og til slutt vil du kunne se at det tykner litt – først da kan du forsiktig løfte mikseren litt opp og ned.
    Ha en fin uke du og! 😀

    @Lise: Ok! Nei, det gjør jeg ikke – men det er fordi jeg vet sånn grovt hva det jeg spiser inneholder (blir jo mye av det samme; karbonadedeigg, egg, nøtter, frukt, kesam osv). Jeg kan derimot anbefale at du titter litt på innhold i starten, og får en ca-oversikt – uten at det blir veiing, telling og regning på grammet.
    Diett.no kan være en hjelp for deg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *