Hva og hvordan spiser jeg?

Nå har det blitt veldig vanlig å si at man følger en slags kostholdsfilosofi, og gjør man ikke det er man plutselig litt gammeldags.
I alle dager – spiser du litt av.. alt?


Maten skal ha en funksjon, det skal dekke et behov, det skal gjøre noe bra med kroppen, med psyken, det skal gjøre deg frisk(ere), det skal gi deg visse fordeler. Og man krangler, diskuterer og er uenige i alt fra helsefordeler, prosesser i kroppen, til kalorier og karbohydrater.

Jeg liker ikke å sette meg selv, eller andre for den saks skyld, i en bås. Det både begrenser og eliminerer, og ting er ikke alltid svart/hvitt.
Nå har jeg imidlertid tenkt litt over hvordan jeg spiser, og jeg kom frem til at følgende;

LowCarb-HighProtein (LCHP) er det som beskriver kostholdet mitt best – på hverdager.
Og under kan du få lese min personlige grunn, og det har ingenting med diett eller forstyrrelse å gjøre.

Jeg er glad i mat, og jeg liker store måltider. Når jeg tenker på mat så må det for det første være noe jeg liker veldig godt, og gjerne mye av det. Samtidig så vil jeg ikke overstige det jeg trenger av inntak den dagen, og da er jeg avhengig av å holde meg mett av det jeg velger. Proteiner holder meg mett.
Det betyr ikke at jeg kutter ut, eller er redd for enkelte matvarer – kun at det ligger ganske mye mer proteinrik enn karbohydratrik mat på tallerkenen min. Høyt/Lavt – ikke Bare/Ingenting.

Her kommer de personlige preferansene inn, og det finnes faktisk store forskjeller i hva som gjør at en holder seg mett og fornøyd. Søvn, treningsform, aktivitetsnivå, kropp og hormoner er bare noen eksempler. Det som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg (bla bla – dette har du hørt mange ganger før).

Jeg liker for eksempel matvarer med mye proteiner; karbonadedeig, egg, (elsker) meieriprodukter m.m. Og jeg liker fett i vanlige mengder til. Når man i tillegg er grønnsaksfrelst så er det ikke så vanskelig å komponere store, gode måltider.

Jeg er faktisk ikke så glad i såkalt grovkarbo. Jeg liker dessverre de fine, usunne karbohydratene best. Da dette ikke er noe kroppen ønsker eller har noe bruk for i det daglige, så er jeg kreativ og lager alternativer til dette som ikke bare gjør kropp og mage godt, men som også er sunt og muskeloppbyggende. Det er som regel proteinrik bakst og dessert – bedre kjent som ‘Kristines sunne fristelser’.

Det er ingen fare for at jeg ikke får i meg det jeg trenger, eller ikke trenger. Hadde dere visst hvordan mitt matinntak kan være enkelte helger, ja som i hele helgen og ikke bare på en lørdag. Jeg kjenner jeg blir helt varm i kinna av å tenke på det..
Jeg har imidlertid aldri holdt det skjult – jeg spiser karbohydrater, sukker og fett i skjønn forening og uten dårlig samvittighet.

Jeg prøver ikke å fremstå som en helsunn liten engel hele tiden, men jeg velger så klart å dele kun det sunne og næringsrike her på bloggen da jeg tviler på at bilder av vaniljefudge hadde gitt dere så mye inspirasjon. Dessuten skal jeg ikke legge skjul på at jeg spiser mye sunt og variert på hverdagene, da er det ikke mye rom for utskeielser med mindre det er noe spesielt som skjer.

Masse sunt + litt usunt = perfekt


Nå går jeg gjerne ut igjen av denne båsen jeg satte meg selv i – gi meg lørdagsgodt!


Søstrene sprengt godismage

Ha en god lørdag dere! 

27 tanker om “Hva og hvordan spiser jeg?

  1. avatarMichelle

    Det finnes vel ikke noe mer diskutert tema enn akkurat det med hva som er det perfekte og riktige kostholdet. JA, vi er alle forskjellig med forskjellige behov. Så da er jo saken veldig klar, det finnes ikke en wonder kur for alle sammen 😉 men at mat som hvitt sukker og Mcdonalds alltid vil være usunt for alle, det vet vi jo! Men med en fin balanse, så kan jo folk unne seg det også uten at det tar skade. alt med måte :mrgreen:
    Er glad jeg har funnet ut hva min kropp trives best med :mrgreen:
    likte godismagene dere! slik så min ut i går :mrgreen:

  2. avatarOda

    Hahaha det bildet der av oss er så konge! Kan du ikke sende det til meg? :mrgreen:
    Kos dere masse i helgen, hils S

    <3

  3. avatarMadelen

    Ble glad for at du også har slik mage når du spise godt. For ser ut som jeg er noen mnd på vei.. :O hva gjør du for at den skal komme tilbake igjen?? Spiser bare sunt dagen etterpå?? Men noe annet som hjelper slik at den går fort tilbake igjen? magen blir så vanvittig vond 🙁

  4. avatarkaffedamen

    Bra innlegg! Jeg mener det er viktig å tilpasse kosten både etter behov og smak, og huske på at alt ikke passer til alle. Variasjon er viktig, og inspirasjon fra blogger som din er til stor hjelp i så måte!

    God lørdag!

  5. avatarFineliner

    Jeg føler jeg har gitt så mye skryt til deg tidligere at jeg ikke vet hva jeg skal si lenger..Alt eller liksom blitt sagt.
    Vit at jeg setter ufattelig stor pris på bloggen, innleggene, bildene og tankene du deler med oss:) Du er en inspirasjon og du er et forbilde. Ønsker det beste for deg, Kristine!
    Kos deg videre i helgen 😉

  6. avatarHelene

    Du er et vanvittig godt forbilde. B A L A N S E R T. Åh, du inspirerer.. 😮 Takk for at du blogger <3
    Håper du får ei veldig, veldig fin helg!
    Stor lørdagsklem

  7. avatarTrine

    Litt av alt er det beste. Gjør man noe forbudt, så tenker man jo plutselig ikke på annet 😛 I dag skal jeg også finne frem lørdagsgodt! Nommenom. Ha en fin lørdag <3

  8. avatarLise

    «Jeg prøver ikke å fremstå som en helsunn liten engel hele tiden, men jeg velger så klart å dele kun det sunne og næringsrike her på bloggen da jeg tviler på at bilder av vaniljefudge hadde gitt dere så mye inspirasjon.»

    Vet du, det er det at du spiser litt av alt, ikke kutter ut noe, ikke er helt sprø på hva du spiser – som gjør deg til en helsunn liten engel! Jeg blir inspirert av akkurat det. Fordi det viser at du er frisk, matglad og at man faktisk kan trene med gode resultater samtidig som man LEVER. Jeg har selv slitt lenge med spiseforstyrrelser, og du aner bare ikke hvor godt det er å lese bloggen din. Det gir meg motivasjon til å fortsette friskhetsprosessen, trene med treningsglede og spise med god samvittighet. Ikke sunt å være for sunn. Du er inspirerende! : 😀

  9. avatarkristine

    Balanse er en nøkkel, ja 😉
    Jeg spiser også litt lav karbo, høy protein, mest fordi magen ikke er så glad i karbohydrater generellt 🙂
    Fortsett med herlige oppskrifter, jeg får så mye inspirasjon av bloggen og oppskriftene dine 😀

  10. avataraboxof-chocolate

    Stemmer litt det du sier der, om at dersom man ikke følger en kostholdsfilosofi, blir man nå sett på som litt gammeldags. W e i r d. Herlig bilde! Hehe – spesielt med pekefingeren som markerer liksom 😀
    God lørdag til deg også!

  11. avatarKristine

    @Michelle: Enig. Noen liker å unne seg usunt ofte, noen sjeldent og noen ikke i det hele tatt Balanse er veldig individuelt 😀

    @Oda: :mrgreen: Det skal jeg gjøre! Hilser tilbake, kos dere ♥

    @Madelen: Den blir som oftest normal igjen dagen etter, er jo ikke like mett da 🙂
    Gjør ikke noe spesielt enn å spise vanlig mat igjen.

    @kaffedamen: Takk for det, jeg tror også det er viktig – det har på en måte blitt mitt hovedbudskap her på bloggen føler jeg 🙂
    God lørdag!

    @Fineliner: Hehe så god du er ♥
    Håper du koser deg masse i helgen!

    @it’s training: Da er vi to – selv om enkelte lørdager blir mye av alt 😆

    @Helene: ♥
    Tusen takk, ha en kjempefin helg videre du og! Klem

    @Trine: Ikke sant? Dårlig samvittighet skal man ikke ha 🙂
    (lørdagsposen står klar og venter) Kos deg masse du og!

    @Lise: Det er absolutt ikke sunt å være for sunn, for som oftest så blir ordet sunn feilaktig brukt når man kutter ut altfor mye mat m.m.
    Lykke til videre på veien mot å bli frisk, husk at livet er her og nå – gjør det beste ut av det ♥
    Tusen takk!

    @kristine: Tusen takk, dere gir meg motivasjon til å fortsette bloggen 🙂
    Fortsatt god helg!

    @Jannicke: :mrgreen:

    @aboxof-chocolate: Akkurat som om magene ikke er blikkfang nok fra før liksom 😀
    Takk takk!

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: ja – selv om jeg muligens spiser litt mer i helgene enn deg 😉

  12. avatarKatrine

    Nå har jeg lest bloggen din i over et år, og i dag har jeg ikke bare bestemt meg for å lese, men også kommentere 😀

    Du har en helt unik og herlig måte å uttrykke deg på. Så sterk og allikevel menneskelig person har jeg aldri vært borti! Du gir så mye av deg selv, hver eneste dag. Du er et perfekt eksempel på å være superwoman! Takk for at du er deg selv- med sterke meninger og fornuftige tanker. Du er en utrolig person, og jeg vet rett og slett ikke hvor jeg ville vært i dag hvis jeg ikke hadde kommet over denne bloggen.

    Du har formet meg mye; og takk for det. Du har gjort meg til et bedre menneske <3

    Jeg ønsker deg en super helg, og mange gode dager i vente! Du er ubeskrivelig! <3

  13. avatar-BB

    Jeg har lest bloggen din i over et år, og du er til stor inspirasjon for meg og mange andre! Bruker stadig vekk heftene dine, og deler din trenings- og livsglede! Vi er heldige:)

    Takk for at du blogger! 🙂

  14. avatarKatrin

    Flott innlegg. Ha ha, så utrolig bra bilde. Akkurat som jeg føler meg etter en lørdagskveld. Men man har så godt av utskeielser innimellom, kan ikke være mer enig. Så kveld skal det spises!! Ha en fin helg!!!

  15. avatarMarianne

    Dette er virkelig måten å gjøre det på!
    Det jeg tror folk får litt »panikk» over er at du faktisk ikke følger noe diett i det heletatt. :mrgreen: «Hvordan i alledager skal jeg noen gang nå målet om å bli fit uten en konkret oppskrift!?».
    Håper du skjønner hva jeg mener! Når man ikke har kunnskap om mat er det vanskelig å forstå at du også faktisk spiser godis, og man tyr til »alt eller ingenting», fordi det er »lettere» å forholde seg til 😯
    Been there, done that! Heldigvis har jeg også funnet ut at man kan få »the best of both worlds», hehe 😉

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Katrine: Og for en kommentar! 😳 Tusen takk for så utrolige fine ord! Håper du får en strålende søndag ♥
    P.S Jeg er langt ifra en superwoman

    @Katrin: Jeg koser meg i hvert fall, både på sin måte på hverdagene og på en litt annen måte i helgene 😉
    Håper du hadde en bra lørdag!

    @Hanne: You know it! 😀 God søndag til deg!

    @Lone: Det høres bra ut i mitt hode i hvert fall 😀

    @Marianne: Ikke bare det, men mange tror at jeg går og knuger på en stor hemmelighet – at jeg ikke vil dele ´oppskriften´ 😀 Men det er rett og slett det, jeg følger ikke en fastsatt plan. Klart at man må ha en viss oversikt hvis man har et overordnet mål, men den blir som regel til hvis man tør å lytte til kropp og hode. Det er min erfaring 🙂

  17. avatarKristine Innleggsforfatter

    @-BB: Av en eller annen merkelig grunn hadde kommentaren din havnet som spam, beklager det! Tusen takk! 🙂

    @Alexandra: Takk for det! 😀

  18. avatarak

    Hei

    Jeg har ca 4 effektive styrketreningstimer i uken. og jeg merker at jeg blir sterkere. Her har jeg god disiplin. men der jeg sliter er maten. jeg er sukkeravhengig så spiser derfor en del godteri. Utenom det spiser jeg gj. snittlig sunt og ca 2000 kcal på dag. (jeg er jente). Men det jeg lurer på er om du vet om dette godteriet gjør veldig mye «skade» for trenings effekten min. (slik som alkohol gjør). jeg spiser nok proteiner utenom slik at musklene får sjans å bygge. skal trene slik jeg gjør nå i ca 2-3 mnd til, da har jeg det muskelmassen jeg ønsker og da begynner jeg å deffe. og vil selvfølgelig da være mer nøye med sukkerinntaket.

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @ak: Det kommer litt an på hva du mener med treningseffekt. Min erfaring er at sukker ikke hindrer muskeloppbygging så lenge du får i deg nok mat/protein utenom, samt tung styrketrening. Om du med treningseffekt mener mer definerte muskler så handler dette om fett% og da kan sukker ødelegge (om det blir for mye av det, som med alt annet) – men dette kjenner du sikkert til. Jeg vil derfor si, som sukkeravhengig selv, at du fint bygger muskler selv om du spiser sukker. Det beste er selvfølgelig å begrense det til helgene, av helsemessige årsaker 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *