Tilskudd til kosten

Jeg vet at dere vet dette, men husk at det er en grunn til at det kalles kosttilskudd – det er tilskudd til et allerede variert og sunt kosthold. Det utretter ingen mirakler, men det kan gi mange gode helsegevinster om det tas riktig og inntaket ikke overdrives – eller brukes som en erstatning for noe annet.

Jeg tar ikke alt, alltid. Det hender veldig ofte at jeg glemmer det, og noe av det trenger jeg strengt tatt ikke hver dag. Dessuten er det mye som overlapper hverandre med tanke på innholdet – men her er i hvert fall noen tilskudd som jeg liker godt og jeg som tar innimellom;


Vital Greens
Inneholder hele 70 viktige og naturlige næringsstoffer. En liten teskje med dette grønne superpulveret så trenger jeg ikke å ta noe annet den dagen i hvert fall.

  • Vitaminer, mineraler og sporstoffer
  • Enzymer, urter og antioksidanter
  • Klorofyll og flavonoider
  • Probiotika
  • Proteiner

Du kan lese mer om det her

Grønn-te kapsler
Kan hjelpe til med å

  • Beskytte mot tette hjerteårer og reduserer risikoen for akutt hjerteinfarkt
  • Forebygge åreforkalkning
  • Virke blodfortynnende og forebygge blodpropp og høyt blodtrykk.
  • Uskadeliggjøre AGE-produkter, som dannes som reaksjon mellom blodsukker og kroppens egne proteiner. AGE-produktene er forbundet med mange kroniske sykdommer, bla. kreft og tidlig aldring.
  • Ha beskyttende effekt mot prostatakreft, kreft i eggstokkene, brystkreft, tykktarmskreft, lungekreft og hjernesvulst hos barn.
  • Forebygge nyresykdom og beinskjørhet.

Jeg bruker disse

Proteinpulver
Proteiner er viktig for alle mennesker, spesielt for de som trener aktivt. Jeg får hovedsakelig i meg proteiner via maten jeg spiser, det er det jeg foretrekker. Jeg liker i hvert fall ikke å drikke det jeg skal ha i meg, så proteinshakes blir det veldig lite av. Men jeg er som dere vet imidlertid veldig glad i å bruke det i matlaging – spesielt pannekaker, vafler, kaker og brød.

Nå kan man få proteinpulver i all slags smaker og produkter, jeg blir sponset og er veldig fornøyd med Nordic Nutrition sitt utvalg.

BCAA
En flergrenet aminosyre som så mye som en tredjedel av muskelmassen vår består av. Et fint tilskudd å få i seg de dagene man får i seg lite proteiner via maten. Spesielt viktig er det for de som styrketrener, og det kan tas både før og etter trening.
Finnes i både pille- og pulverform. Jeg bruker denne som er i pulverform, og det gjør ikke akkurat så mye at den er helt blå og smaker som surt godis.


Vitaminer
Vitaminbjørner, i tillegg til å smake kjempegodt, gir deg et tilskudd av vitaminer – herunder de viktige A, B-, C-, D-, og E-vitaminene.
Jeg spiser et par slike nå om dagen.

.

.
Dette er ikke spesifikke anbefalinger eller noe som er ‘må ha’ hos meg, men det er et utvalg av kosttilskudd jeg har i skapet for tiden. Jeg valgte et liv uten medisiner, og det er like viktig for meg å ikke være avhengig av noe annet – uansett om det er naturlig.

18 tanker om “Tilskudd til kosten

  1. avatarSara

    Hva gjør du med treningen når du blir syk? Jeg opplever ofte at jeg må ta meg helt pause fra treningen, i 3-4 dager for kunne bli helt frisk. Hvis jeg trener samtidig som jeg er syk, selv om det bare er litt syk, holder det seg lenger. Men jeg hater å ta med så lang pause som 3-4 dager. Hva gjør du da?

  2. avatarfitandfearless

    Høres ut som en veldig fornuftig filosofi – å ikke være avhengig av noe, enda det er sunne tilskudd. Jeg har noen faste kosttilskudd, som multi, omega, proteinpulver (med masse bcaa i) og kre-alkalyn, men jeg glemmer å ta det innimellom og dør ikke av den grunn. Det er tross alt kostholdet som skal være hovedkilden til sunnhet, ikke x antall piller og pulver 🙂

  3. avatarMartine

    Heihei! BCAA hvordan brukes det? Er det mening å bruke dette før trening på morgningen når man ikke har spist noe eller? 🙂

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Sara: Om jeg er så syk at jeg ikke kan trene på 3-4 dager så gjør jeg det ikke, så enkelt 🙂 Da bruker jeg tid på å slappe av og bli frisk – hvis ikke gjør du det vondt verre som du sier.

    @fitandfearless: Ja ikke sant 🙂 Jeg prøver å huske vital greens i hvert fall, men det blir en gang i uka om jeg er flink. Vitaminbjørnene går ned på høykant da, merkelig nok 🙄 😀

    @Martine: Hei! Ja, det kan du godt gjøre 🙂

  5. avatarMariell

    Har bestilt BCAA etter anbefaling fra deg, så gleder meg å teste ut 🙂 .
    Trener noen ganger sent på kvelden, og da har jeg som regel veldig dårlig matlyst rett etterpå. BCAA håper jeg vil være supert til slike treningsøkter før og etter.. hvis man da ikke får energi av tilskuddet da..?! 😉

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hege: Tar en kapsel innimellom de dagene jeg ikke drikker kaffe/te (helst da om sommeren hvor varm drikke ikke er like fristende) 🙂

    @Mariell: Dårlig matlyst – hva er det 🙄 Neida, men det tror jeg var en smart investering. Det er bare protein, så du vil nok ikke få noe økt energi 🙂

  7. avatarElis

    Hei!
    Jeg lurer på hva man kan spise rett før og rett etter trening dersom man ikke vil drikke shaker. Spesielt etter trening når man er på vei hjem slik at man får i seg noe før man rekker å spise noe etter en dusj. Man skal vel helst få i seg noe rett etter trening og ikke minst før trening hvis man ikke rekker middag først 🙂

    Super bra blogg btw 🙂 Liker, liker …. 😛

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elis: Jeg synes ofte det er godt med kesam, skyr eller cottage cheese – gjerne med noe søtning, kanel, frukt og nøtter 🙂
    Takk for det!

    @Lovelyliller: Kos deg med lakrispulveret 🙂

  9. avatarIsabell

    Hei, har du en e-post jeg kan kontakte deg på?
    Har noe viktig jeg vil si, noe som betyr mye for meg å få ut.
    Du har nemlig vært en sann inspirasjon!

  10. avatarKristian

    Hei

    Tar du noe tilskudd av Omega-3? Eller får du nok av det gjennom kosten (fet fisk)?

    Kom over siden/bloggen din i forbindelse med at jeg bestilte noen produkter fra nordic nutrition, og har besøkt den sporadisk siden. Benytter anledningen til å takke for inspirasjon og tips i matveien.
    God og nyttig side/blogg (selv om jeg kanskje ikke er midt i målgruppen – er mann på snart 35)
    Stå på videre og god helg.

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristian: Nei, jeg er et skikkelig ekorn som spiser nøtter hver dag – så jeg får i meg nok via paranøtter, mandler, cashew, macadamian.. you name it. Ellers er jeg veldig glad i laks. Vital Greens inneholder også omega 3, så jeg tror jeg er dekket 🙂

    Synes det er hyggelig at du stikker innom, prøver å nå ut til begge kjønn uansett alder – selv om jenter kanskje setter mer pris på bilder av Todd 😉

    God helg!

  12. avatarCecilie

    Hei, jeg tenkte litt på den BCAA, fordi jeg trener styrke for å bygge muskler, så da lurer jeg på om du ville anbefalt den, og er det ok å ta slikt om jeg trener 3 ganger i uken, skal jeg da ta det bare før/etter jeg trener eller skal jeg ta det vær dag? Er det mulig (om du ikke allerede har det) å skrive et innlegg om «bruken»/hvordan bruke/hva passer til hva om kosttilskudd/proteinshaker osv? (Beklager rart formulert ^^)
    Jeg er veldig ivrig etter å bygge muskler og mange jeg kjenner går på shake, men jeg er så usikker på hvilken jeg skal velge og om jeg trener «nok» til å gå på det 😛
    Rå blogg btw 😉

  13. avatarKristine

    @Cecilie: Denne anbefaler jeg ja – ellers hadde jeg ikke hatt den med i oversikten. Du kan godt ta det hver dag, jeg hadde gjort det selv om jeg husket på det :mrgreen:
    Jeg har ikke så mye mer å si om bruken av det egentlig, proteinshakes drikker jeg ikke og det går ofte flere dager hvor jeg ikke tar noe som helst av kosttilskudd – det er nemlig ikke avgjørende for fremgang. Det viktigste er bare at du får i deg nok proteiner via maten, og de dagene du ikke gjør det så kan du ta litt BCAA (eller bake med proteinpulver sånn som jeg gjør innmellom) 🙂

  14. avatarHanne

    Hei!:) har kjøpt det BCAA tilskuddet som du anbefaler ovenfor, gleder meg til å prøve! Ser at anbefalt døgndose er 8g. Jeg har spisevindu fra 12-21, og trener før første måltid, kan jeg innta 8g før trening og 8g etter trening eller bør jeg ikke overstige 8g i løpet av en dag? Hva pleier du? Har lest om flere som tar mer enn 8g per dag på periodisk faste, f.eks 10-20g før trening om de trener på formiddagen, for så å ta BCAA etter trening også. Tenkte å høre hvilke erfaringer du har med det :))

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hanne: Jeg tar bcaa de dagene jeg husker å ta med i gymbagen – rett og slett 😆 Jeg er som du skjønner ikke så rigid i forhold til tidspunkt, og heller ikke hver dag – så jeg er nok ikke rette å spørre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *