Del 2 – Fitnessbarbie ute av skapet, og bloggen blir til

«Beklager, men du må nok melde deg på med fullt navn»

Jeg skulle være på scenen i et par minutter, fullføre målet mitt, og så ferdig.
Ok – så ble navnet mitt tilgjengelig på nett allikevel, men ingen trengte vel å vite noe uansett.

Hvorfor holde det skjult?
For fire år siden var ikke sporten like godt kjent og tilgjengelig som nå, og min frykt var å bli forhåndsdømt. Det skjer som regel med de som skiller seg ut fra det normale, og det skjedde også med meg.
Jeg ville ikke høre eller oppleve noe negativt om valget mitt, jeg ville ikke bli sett med kritiske øyne. Jeg ville bli sett og dømt som et slags muskuløst kunstverk på en scene av profesjonelle dommere, men ikke som Kristine i mitt vanlige liv.

Noen bilder av utviklingen i ukene frem mot første konkurranse:

Poseringene ble øvd på hjemme i stua..

.. og sceneformen kom seg sakte men sikkert

Etter 11 uker på konkurransediett så var tiden inne og jeg hadde gjort mitt beste.
Med hjertet nærmest pumpende ut av brystkassen og tanker som «hva i helvete er det jeg egentlig driver med» idet jeg får kroppen smurt inn med mørk, seig scenefarge fra topp til tå.


Ingen diettplan, ingen coach, ingen formsjekk. Hår, sminke og negler fikset jeg selv.


Backstage på første konkurransen – Sandefjord Open 2008

Det eneste jeg ønsket var å gjennomføre en konkurranse med hodet hevet, og å kunne se tilbake på det med en viss stolthet over at jeg faktisk hadde gjort noe sånt. Lille flinke piken som alltid hadde fulgt fornuften skulle nå stå på en scene foran mange mennesker i en liten bikini og vise muskler hun en gang hadde vært flau over.

Og det gikk over all forventning, både plasseringsmessig og støtten jeg fikk fra familie og venner.

1.plass Sandefjord Open 2008


Slik så jeg ut første gang på scenen, og til tross for nervøsitet ut av en annen verden så var det et fantastisk øyeblikk.


3.plass Oslo Grand prix 2008

 
Og slik så det ut på scenen i Oslo GP helgen etter. Som dere kan se lukker jeg øynene, og det kjennetegner vel egentlig hvordan jeg hadde det. Jeg prøvde å smile tappert, men jeg var veldig sliten og svimmel denne gangen – hjertet hadde fått nok.


Å få en pallplassering her med så mange erfarne utøvere var derfor veldig stort for meg.
Det handlet om mer enn konkurranse og muskler for min del, så utrolig mye mer. Jeg hadde lykkes, i både selvutvikling og selvrealisering.



.

I dagene etter konkurransene så begynte dessverre ryktene om doping, og det til tross for at jeg noe naivt trodde at jeg kom til å slippe unna. Jeg mente selv at det var åpenlyst at jeg ikke hadde gjort noe slikt med tanke på utseende, størrelse og helsesituasjon – men det var tydeligvis ikke det for enkelte. Jeg visste heller ikke da at det ofte ble brukt doping i forbindelse med deffen, og hvor utbredt det var i denne sporten.
Det var nok den korte fartstiden jeg hadde innen styrketrening som var utslagsgivende, kunne jeg virkelig ha klart dette på så kort tid uten hjelpemidler.
I ettertid ser jeg at det må være tidenes kompliment, jeg oppnådde noe som virket umulig uten hjelp.

Jeg følte uansett et stort behov for å renvaske meg selv, og for å skrive mer om bodyfitness. Jeg ville få sporten frem i lyset, videreformidle mine standpunkter og hva jeg sto for. Jeg ville rett og slett vise at det var mulig å få resultater uten doping, til noens begeistring – og andres irritasjon.

Bloggen ble opprettet 13.april 2008, i den tiden på blogspot, og planen var å skrive et par innlegg for så å slette den når alt hadde roet seg.

Slik ble det ikke, og jeg hadde flere mål og drømmer i sikte.

fortsettelse følger i del 3

.
(Du finner del 1 her )

99 tanker om “Del 2 – Fitnessbarbie ute av skapet, og bloggen blir til

  1. avatarHeidi

    Det er nettopp pga det du skriver her som gjør deg så unik Kristine, og som er grunnen til at du er et forbilde for meg (og for mange andre)! Takk for at du deler det med oss 🙂

  2. avatarHeidi

    Det er nettopp pga det du skriver her som gjør deg så unik Kristine, og som er grunnen til at du er et forbilde for meg (og for mange andre)! Takk for at du deler det med oss 🙂

  3. avatarMaria

    Du er et utrolig forbilde! Fikk gåsehud av å lese det du har skrevet. Er innom bloggen din flere ganger om dagen for å se om jeg finner noen av de flotte nye innleggene dine. Du har inspirert meg til å finne sunne alternativer i hverdagen og funnet ny glede ved mat og kropp. Du er en fantastisk inspirasjon med din egenvilje og fantastiske kropp! Håper du aldri slutter å blogge! 😉

  4. avatarElizabeth Westborg Andersen

    Hi, Jeg har fulgt bloggen din siden den startet og det er jeg veldig glad for. Du har gitt meg MASSE inspirasjon gjennom årene. Mvh Elizabeth

  5. avatarMalene

    Hey, jeg digger rett og slett bloggen din. Jeg har ikke alltid vært like glad i trening, og det har ført til litt overvekt. Jeg har prøvd å slanke meg og bygge muskler samtidig men har forstått nå etter mange mislykede forsøk, at det nytter ikke 😕 blir bare trøtt og slapp og får ingen framgang. Men nå har jeg motivasjonen på topp igjen (takket være bloggen din 😛 ). Jeg får begynne med å bygge muskler, så forsvinner nok fettet også etterhvert. 😛 Har du noen tips til meg hvordan jeg skal begynne med styrkeløft? og eventuelt spise nok?
    Tror det største problemet mitt er få i meg nok mat…
    Kunne tenke meg å begynne med styrke 2-3 ganger i uka, jeg har hund som jeg går tur med ca 1 time hver dag, noen ganger lenger, går ganske hardt i bakker, trenger jeg noe mer kondisjonstrening ved siden av styrkeløft?
    Hadde vært fint med en nybegynnerplan som kunne inspirert meg enda mer 😛

    Håper du svarer 😉

  6. avatarKine

    Artig å lese!

    Bare for nysgjerrighetens skyld, doping i forbindelse med deffen, er det da snakk om fettforbrennere eller bruker jenter også steroider som testoteron etc?

  7. avatarsilje

    Utrolig motiverende og inspirerende innlegg kristine! 😀
    Gleder meg til del.3! 🙂
    Ha en fortsatt fin dag! 🙂

    Silje 🙂

  8. avatarMaria

    Så utrolig kult og insipirerende 🙂 All respekt til deg for det du har oppnådd.

    Jeg har et lite spørsmål som jeg har lurt på, er det veldig mye mer usunt å bruke en pose med potetstappe i forhold til hjemmelaget i den potetmosgratengen? Jeg har nemlig ikke stavmikser.

  9. avatarElisabeth

    Du er så fantastisk flott, Kristine! Bloggen din er så harmonisk og fin, en skikkelig opptur å lese hver eneste gang.. Du er rett og slett utrolig flink!

  10. avatarMarie

    Jeg hiver meg på og sier som de andre: Du er et fantastisk forbilde for veldig mange! Og det var utrolig fint å lese litt av historien bak alt dette.

    Jeg fant bloggen din tidlig i fjor da jeg lette etter oppskrifter, og har siden den dagen lest slavisk hvert eneste innlegg du har lagt ut:)

    Stå på!:) Stolt av deg:)

  11. avatarTherese

    jeg blir så glad og motivert av å lese bloggen din! masse inspirasjon å hente, selv for en som ikke har som mål å stille i noen som helst form for fitnesskonkurranse 😉

  12. avatarRandi

    Utrolig inspirerende å lese! Skikkelig bra gjort av deg, tror nok mye av suksessen ligger i din fine innstilling til alt 🙂

    Og i tillegg vil jeg bare si at du er så fin!! Sunn og sterk kropp, nydelig hud og hår og ikke minst et kjempefint smil! Høres jo skikkelig lesbisk ut men vi jenter er altfor dårlig til å skryte av hverandre, spesielt når det gjelder utseende. Syns du er flott på alle måter!

    Gleder meg til å lese del 3! 😮

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Malin: Tusen hjertelig takk, det er ikke annet å si ♥
    Håper du hadde en hyggelig Valentines!

    @Astrid: Så koselig, takk for det!

    @Hanne: Men det er sant, dere er bloggebestevennene mine.
    Hyggelig at det er litt nytt som kommer frem, jeg skriver kanskje ørlite mer personlig om disse erfaringene denne gangen.
    Takk ♥

    @Hege: 😀

    @Marita: Tusen takk ♥

    @Tina: Takk! 😀

    @Marita: Tusen takk!

    @Mjuuugly: Takk snille deg ♥

    @Inger Marie: Takk! 😀 Skal prøve å få ferdig siste del snart.

    @Nicole: Jeg er veldig glad for at jeg turte i hvert fall, takk! 😀

    @t: Og jeg tar av meg hatten for dere, så utrolig positive og hyggelige – ikke noe negativt å spore. Tusen takk!

    @Lisa M.: Banning er lov innimellom 😆 Takk!! Dere hjelper meg til å fortsette å skrive om det.

    @Ragnhild88: Og jeg blir like rørt tilbake! Tusen takk fine dere! Holder på med siste del nå – den blir visst lang.

    @Kristine: Så bra! Det er du og! 🙂

    @Vibeke: Gjorde du 😯 ♥ Takk!

    @Nina: Takk! 🙂

    @Anne B.: Så hyggelig da 😀

    @marie: Tusen takk! 😳

    @Ida: Du aner ikke hvor glad jeg blir når jeg leser sånt – det er derfor jeg blogger! Tusen, tusen takk 😀

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Heidi: Takk for det Heidi! 😳

    @Hilde: Det er litt gøy for meg å mimre og, så bare hyggelig 🙂

    @Maria: En dag tar det nok slutt, men det blir ikke enda! Masse trening, mat og moro før den tid! 😀 Tusen takk!

    @Elizabeth Westborg Andersen: Så koselig å høre! 😀

    @Cecilie Lykke: Jeg var ikke så stor nei, en liten xs – illusjonen om stor og muskuløs var kun på scenen.

    @Malene: Med styrkeløft så regner jeg med at du mener styrketrening? Styrkeløft trener jeg ikke. Det er bare å sette i gang egentlig, i og med at du har trent tidligere så vet du sikkert litt om hvordan du skal utføre øvelser osv. Få inn de viktigste øvelsene som knebøy, mark, nedtrekk og roing – deretter tilleggsøvelser slik at du trener igjennom hele kroppen i løpet av uka. Og trent tungt – det er nøkkelen til fremgang. Om du er litt overvektig så er nok ikke problemet ditt at du spiser for lite, men heller for lite av den riktige maten. Få gjerne inspirasjon til sunne middager og desserter ved å søke på høyresiden på bloggen her 🙂

    @Kine: Det blir ofte brukt doping til både muskeloppbygging og fettforbrenning, mer enn det vet jeg ikke. Jeg har bevisst unngått å sette meg inn i hva/hvordan i og med at jeg ikke bryr meg, bortkastet tid for min del 🙂

    @silje: Tusen takk – ha en flott dag du og!

    @Maria: Takk!
    Det er mye tilsetningsstoffer i ferdigposene – det er tross alt potetpulver 😕 Du trenger kun en gaffel for å mose kokte poteter til en mos!

    @therese: Tusen takk!!

    @Elisabeth: Åh, så hyggelig å lese 😀

    @Marie: Da var det bra jeg skrev litt om det da, jeg går og tror at det kun er et lite knippe lesere som vet ‘alt’ om dette fra før 😆
    Åh – takk!!

    @Therese: Så bra, jeg skriver aller mest til alle – anser ikke meg selv som en utøver egentlig 🙂

    @Randi: Det var hyggelig sagt! 😀
    Jeg er helt enig med deg, og jeg har skrevet det før, men jeg visste faktisk ikke at det fantes så mange godhjertede, fine jenter der ute. Jeg har stort sett kun fått positive tilbakemeldinger her på bloggen – og det av jenter ♥

  15. avatarKristin

    Tusen takk for at du deler historien din med oss. Det er virkelig inspirerende (og også rørende) lesning…du har vært kjempeflink! 🙂

  16. avatarTreningsglede

    Det er bare så beundringsverdig det du skriver her, det du gjør og har gjort- og den du er. Jeg oppfatter deg som en utrolig sympatisk, god og morsom person! Snill som dagen er lang tenker jeg du er også 😛 . Gleder meg til del 3 og alt som kommer etter 😛 .
    Torsdagsklem

  17. avatarSilje

    Hei! Fin fortelling og veldig motiverende, takk for at du deler. Jeg trener selv 4-5x i uka men litt mer variert (sykkel, ski, ball etc). Lurte på en ting: du ser litt mer barmfager ut nå enn på de tidligere bildene, har du operert? 🙂

  18. avatarMerethe

    Så utrolig motiverende å lese din historie Kristine 😛 Jeg er selv i startgropa i denne sporten, og syns det er så godt å lese de litt «behinde the scene» tankene til de som faktisk har vært der å gjort det. Og som har fått det til «ordentlig» å ikke «jukset» seg dit. Det gir meg mye mer motivasjon både i møte med de som kommenterer det jeg gjør, og til å faktisk klare å gjøre det selv :mrgreen:
    Setter fantastisk stor pris på åpenheten din, og alle oppskrifter og bloggen din i det stor og hele 🙂

    Stå på Kristine, du virker som en fantastisk person 🙂
    Klem

  19. avatarkettleBente

    Dette var utrolig gøy lesing! Jeg har akkurat oppdaget bloggen din, men har da hørt navnet ditt i mange sammenhenger tidligere. Som oftest som et forbilde, inspirasjon eller som «drømmekroppen».
    Vil fortsette å følge deg!

    Ser på bildene dine fra utviklingen mot første konkurranse og synes du ser fantastisk ut på alle bildene. Jeg vet ikke om jeg noengang kommer til å ha konkurranse som mål, men om jeg ender opp med noe som ligner første bilde av deg så skal jeg jammen juble uansett!

  20. avatarChess

    Så utrolig flink du har vært!
    Det er fantastisk lesning å følge bloggen din, takk for at du deler så mye med oss!
    du er ei kjempe flott kvinne som er et stort forbilde for oss!

  21. avatarKristine

    @Kristin: Tusen takk ♥

    @Treningsglede: Åå takk! Jeg er stort sett snill ja, så lenge ingen er slemme mot meg 😆 Jobber med del 3 nå, men det tar litt tid.
    Klem tilbake

    @Silje: Bare hyggelig det! Bryst består av mye fett, og på en diett vil det minskes også her.

    @Merethe: Tusen takk for hyggelige ord, og lykke til videre med dine mål 😀 Stor klem

    @kettleBente: Tusen takk!! Vel, jeg går ikke rundt med en sceneform til vanlig, så jeg er ganske fornøyd med ‘før-bildet’ mitt selv 🙂

    @Chess: Tusen takk!

  22. avatarmartev

    er så inderlig gla at sporten har sånne som du!! you go girl! fantastisk forbilde for meg og alle andre. 🙂

  23. avatarAstrid

    Herlig utstråling på den fitnessbarbien 😀 Blir aldri lei av å lese historien din, tenk så mange personer der ute du med din historie har motivert til en bedre livsstil da!!! 😛

  24. avatarKristine

    @martev: Tusen takk 😀

    @Lise: Takk! Blir mye bilder i del 3, mye å gå igjennom i forkant kjenner jeg 🙂 men dette er gøy å mimre om!

    @Astrid: Utstrålingen fikk jeg nok først dreisen på litt senere, i hvert fall på scenen, men tusen takk! 🙂
    Det er utrolig godt å tenke på at jeg har påvirket enkelte til bedre valg her i livet.

    @Maren. M. Hallerdalen: Tusen takk ♥

  25. avatarhelle

    WOW! dette er urolig! du ser bare helt fantastisk ut på bildene, kristine!! og ikke bare det, det er DU har stått for allt dette selv! som du skriver; ingen trener, formsjekker osv, KUN deg selv!! Så: man kan hvis man vill 🙂

  26. avatarMargit

    Din historie inspirerer og imponerer! 😛 Er så vanvittig gøy å se utviklingen du har hatt, og høre mer om hvordan du tenker-F*** janteloven!
    I mine «mørke stunder» spiser jeg dine snickers karameller (eller røre, hvis det er veldig hast med godis, hehe) og leser mer om trening og fremgang-din blogg er og blir en av favorittene! Er så glad for at du deler din historie (og hverdag)med oss, You GO girl!

    Stor klem fra Margit, en av dine maaaaange faste lesere <3

  27. avatarKristine

    @helle: Takk!! Man kan klare som regel mye mer enn det man tror 🙂

    @Margit: Jeg har vokst mye på disse årene, og det er veldig godt å endelig gi litt f*** 🙂
    Om det er dine mørke sider så synes jeg du har det ganske så lyst :mrgreen:
    Tusen takk, klem tilbake

    @tjukkebollefeita: 😀 Tusen takk!

  28. avatarBirte

    Så utrolig imponerende, Kristine!!! Spesielt av du gjorde alt sammen uten profesjonell hjelp! Fast leser av bloggen din, du er til stor inspirasjon!!!:)

  29. avatarKaroline

    Må bare si at jeg blir både rørt og utrolig stolt over hva du har fått til!! Det er første gang jeg er innom bloggen din, og tro meg, det blir absolutt ikke den siste! 😀

  30. avatarFiberbabe

    Wow.. Jeg har lest bloggen din en stund, men liksom aldri fått med meg hele historien før nå (venter enda på de siste delene) og jeg må si at jeg ble rørt til tårer her jeg sitter på jobb i pausen min 😀 Du har vært så utrolig flink at det er ikke ord for det engang! 😀 😀

  31. Tilbaketråkk: Del 3 – Veien videre innen bodyfitness, trening og kosthold | Trening, bodyfitness og fordommer

  32. avatartherese

    Jeg var veldig aktiv før jeg ble gravid, men har ikke hatt energi til å trene nå. Var veldig dårlig de første månedene også, så lå rett ut. Men har termin i juni og vil begynne å trene seriøst. Har du noen tips? Tenkte å starte med 2 eller 3 splitt i tilegg til spinning (som jeg absolutt elsker). Vil trene for å stramme opp, miste 10 kg og bygge musklatur.

  33. avatarKristine Innleggsforfatter

    @therese: En 2- eller 3-splitt høres veldig fint ut – jeg personlig liker 2-splitt og deler opp i underkropp/overkropp, men dette må du kjenne litt på selv.
    Husk også å ha styrkeøktene separat fra (eventuelt før) spinning.
    Om du ønsker å stramme opp/gå ned i vekt så er det kostholdet som er viktigst – mye proteinrike matvarer, grønnsaker, sunt fett og til syvende og sist et lite kcalunderskudd (3-400 kcal) om dagen. Lørdager er for meg hellige og lørdagsgodt er fast innslag, men også her gjelder ‘alt med måte’.
    Masse lykke til med graviditet og tiden etter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *