Styrketrening er mer enn å bygge muskler

«jeg trener ikke styrke, jeg vil jo ikke ha muskler»

«jeg vil ha slanke muskler så jeg trener veldig lett»

Jeg vet at det ofte blir skrevet for å skape diskusjon og oppmerksomhet, men det handler i all hovedsak om uvitenhet. Når jeg leser slike ting så blir jeg oppgitt og tenker at vi fortsatt har en lang vei å gå.

For det første så er det faktisk ikke alle som styrketrener for å bygge muskelmasse, mange trener fordi det føles godt å både bli og være sterk. Alle har godt av å styrke kroppen, uansett. Det styrker deg som menneske.
For det andre så skal de jentene som ønsker det få trene etter sine mål uten å føle at de gjør noe feil eller lite feminint.

Legg vekk de gamle tankene om pumping av jern. Tenk forbedring av styrke og former, tenk rygg og rumpe!

Om du ikke ønsker å bygge muskler så kan du puste lettet ut når jeg sier at de ikke kommer over natta, jeg synes nesten det er på grensen til selvforherligelse om man tror man selv kan oppnå noe så lett. Det er ikke alle unt å ha noe særlig fremgang her – selv ikke for de som virkelig jobber hardt for det.

.
Bare en liten digresjon; Har du tenkt over hva som faktisk gjør at en kropp er stram?

.

.

Vi lære oss å respektere at vi både ser forskjellige ut, og har ulike trivselsfaktorer og kroppsmål. Det har nærmest blitt et likhetstegn mellom å være tynn og anorektiker, samtidig som det å ha en såkalt fitnesskropp har blitt en negativ ladet beskrivelse av hvordan man blir om man løfter litt mer enn sin egen kroppsvekt.

Når jeg forteller om min trening og mine valg så skriver jeg kun om det jeg liker og foretrekker, jeg trenger ikke å skrive hva jeg ikke vil eller liker i samme slengen. Det kunne jo være at noen hadde blitt lei seg om jeg kom med samme ignoranse tilbake mener jeg.

I min verden har strong alltid vært det ultimate – skinny not wanted. I andres verden er det kanskje motsatt. Det betyr ikke at vi må være enige, eller at vi må holde oss unna enkelte treningsformer. Forutinntatthet må bort, det er ikke én spesiell kropp eller resultater man får basert ut ifra hva man velger å trene.

Det handler om å finne treningsglede, helse og velvære – la oss heller fokusere på det.

49 tanker om “Styrketrening er mer enn å bygge muskler

  1. avatarViktoria

    Godt noen for sagt det! Jenter trenger mer kunnskap, og respekt for at andre enn dem selv faktisk vil se annerledes ut, trene mer styrke og kanskje til og med bygge.
    Godt vi har sånne som deg, Kristine! Du er en stor inspirasjonskilde, og ser helt stunning ut! 😀

  2. avatarMaren

    Flott skrevet:) Selv trener jeg styrke for å bli sterk og bli større… Er lei av å se ut som en mager kyllingvinge – bare bein og fett:P

  3. avatarmarita

    Det tenkte jeg også! 🙂 Veldig bra skrevet som alltid! Elsker deg og bloggen din. Den er så lite jålete og herlig!

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Viktoria: Jeg tror den eneste måten flere jenter kommer over denne myten på er å faktisk prøve noen styrkeøvelser, først da kjenner man hvor godt det er for kropp og psyke – og ikke minst gøy!
    Tusen takk! 😀

    @Malin: Selv ikke å løfte opp og bære rundt på 5 kgs (eventuelt 8-9?) katter gir noe særlig styrke :mrgreen:

    @Maria: Det hadde selvfølgelig vært hyggelig, men den er vel like interessant for henne som hennes er for meg 🙂

    @Maren: Kyllingvinge 😆 Godt å høre at du vil ha litt mer kjøtt på kroppen da, og det kommer vet du! Kos deg med styrketrening, og god proteinrik mat.

    @marita: Og jeg som egentlig er veldig jålete! 😆 Jeg prøver å holde bloggen veldig nøktern og rett frem, så det var hyggelig å høre!

  5. avatarKatarina

    Du är så klok och du skriver så fint 🙂 Din blogg är inspirerande, finns ingen annan blogg som din. Feminin, vänlig och med fitness inriktning. Tack för en fin blogg, läser den varje dag o gjort det i många år. Det var bara länge sedan jag kommenterade.

  6. avatarKristin

    Synes alltid du skriver så reflektert og godt, og aldri et stygt ord eller sidespark mot meningsmotstandere. Det respekterer jeg deg så utrolig mye for! 🙂 En av mange grunner til at denne bloggen alltid er et godt og positivt sted å være 🙂

  7. avatarMagnhild

    Hei 😉
    Jeg lurer bare på om du kunne tipse om hjemme treninger og sånt, så vi slepper å bruke spesiele øvelser ? 🙂
    Her som jeg bor er det ikke noe serli treningsenter, å trening trenger jeg. Derfor vil jeg ha noen gode tips til hjemme trening, har heller ikke noe spesiele ting her hjemme.. :))

    Tusen takk på forhond. Tipsene kan også deles inn du trenger ikke skrive 100 sider med mange tips når du kan ta litt og litt. Jeg føller med hele tiden så :)))

  8. avatarMarte

    Nok et fantastisk innlegg 😉 Du har en fantastisk holdning og så mye kunnskap Kistine. I tillegg skriver du så reflektert, og virker som en tvers igjennom super jente 🙂
    Bloggen din er virkelig herlig, og mange, mange jenter/gutter hadde hatt godt av å lese innleggene dine. Den har ihvertfall hjulpet meg mange ganger, på flere forskjellige områder i livet 😉 Tusen takk!

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Katarina: Tack tjejen, det varmer ♥

    @Kristin: Så hyggelig av deg! Jeg er veldig bevisst på akkurat det, og redigerer alltid tekstene et par ganger før jeg legger de ut – det kommer aldri noe godt ut av å legge frem meningene sine på den måten. Løft heller frem det man selv liker 😀

    @Magnhild: Hei du! Det har jeg allerede gjort her: http://www.kriweb.no/2009/05/18/hjemmetrening/
    Ellers kan jeg anbefale en treningsstrikk – det er billig og gir deg mange muligheter til gode styrkeøvelser.

    @Marte: Tusen takk! Ah, sånt betyr så mye for meg ♥

  10. avatarLuisa

    Styrketrening er helt rått! Man ser resultater, og da er det ikke snakk om enorme muskler, men en strammere kropp som er stødig og sterk 😀

  11. avatarMichelle

    bra skrevet Kristine! Ja vi har alle våre mål. Jeg syns det blir for dumt at folk alt for lett henger seg oppi hva andre gjør innenfor trening og kosthold, hva som er galt og hva som er riktig osv…
    Vi er jo alle forskjellige, med forskjellige mål og ikke minst med forskjellige kropper, som responderer helt forskjellig på hva man gir den / gjør med den! Så lenge folk er happy, fornøyd med den de er, så skader det verken de eller andre måten de velger å gjøre det på :mrgreen:
    Jeg tror trivsel med seg selv, være happy og fornøyd med den man er, lytte til seg selv og gjøre det man føler er riktig for sin egen kropp er den beste veien til å nå sine mål! Finne en fin balanse på å bli den beste versjonen av seg selv 😛 😉 Alle andre er jo allerede opptatt!

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Luisa: Helt enig! 😀

    @Michelle: Jeg synes man burde fokusere mer på det man liker, mindre på det man ikke liker, og aller minst på ting man ikke vet noe om 🙂
    Nettopp – det klisjefylte, men veldig sanne ‘den beste versjonen av oss selv’ 😀

    @Nicole: Takk for det! 😀

  13. avatarJanne

    Hei Kristine:)

    Elsker bloggen din og følger flitting med flere ganger til dagen:D

    Jeg har et spørsmål angående trening til deg siden jeg synes du har god peiling!!
    Jeg er 21 år, veier 60 kg og er 1.70 høy. Jeg har vært aktiv svømmer fra jeg var 5 år (trengte 5-7 ganger i uken i tillegg til konkurranser) til jeg flyttet til Oslo for å studere som 19åring.
    Etter at jeg flyttet har jeg ikke svømt så mye lenger fordi jeg ble litt «lei». Jeg har heller blitt «treningssenter-berte», og trener på mitt nærmeste senter 6-7 gangen i uken…. spinning… aerobic… løping og styrke:) Ja, jeg ELSKER å trene!!!
    Sommeren 2011, merket jeg plutselig at kroppen min forandret seg. Jeg fikk/og har enda store lår muskler og rumpe muskler:( Jeg vet at det bare er muskler fordi jeg både ser og kjenner på dem at de er svært muskuløse! «problemet» mitt er at jeg er ikke vant med å ha så «store» lår og har veldi lust å prøve å minke dem litt… jeg har ikke peiling hva jeg skal gjøre for å få slankere lårmuskler…. burde jeg slutte å trene en periode? (mitt verste mareritt) slutte med å trene bein? (jeg trener ikke så mye ben lenger pga dette) eller hva anbefaler du?
    I am lost 🙁

  14. avatarIngeborg

    Hei! Fint og reflektert skrevet om kropp og trening. Bra! Mange kan i tillegg lære av holdningen til ytringer generelt: Man trenger ikke ramse opp alt man ikke liker for å si hva man liker. Å argumentere godt for eget synspunkt skal holde. Bra!

  15. avatarSilje

    Nok en gang ett flott og bra innlegg! Melike :))
    Treningsglede har såå mye å si.. Nesten alt for for min del 🙂
    I dag ble det ca.9km med rask gange ute i finværet 🙂
    Btw: Fine bilder pena 🙂

    Klem Silje 🙂

  16. avatarElisabeth

    Helt enig.
    Ikke bare er det mye mangel på kunnskap blant jenter, men også absolutt menn. Mange menn kommer med anbefalinger i forhold til sine egne erfaringer uten å skjønne at vi har ganske forskjellige forutsetninger for å nå samme mål. Hører stadig gutter som råder jenter til å «trene lett med mange rep.» for å få «pene» muskler 😕
    Derfor er det så befriende å lese bloggen din, for er det noen som vet hvor mye hardt arbeid over lang tid som skal til for å bygge muskler (og bli så flott som du er) så må det jo nettopp være deg.
    Har forsåvidt hørt at for å endre kroppen så er det ca. 30% trening og 70% kosthold som gjelder, kanskje noe å tenke på for de som tror at en kjapp økt på treningsstudioet er alt som skal til…

  17. avatarMargrete

    Fantastisk innlegg! Stå på, du ser helt amazing ut! Et sunt, vakkert og frisk forbilde for jenter i alle aldre – over hele landet! Det er mer enn nok av bloggere som (gjerne ubevisst?) påvirker unge, usikre jenter og gutter til usunne trenings – og kostholdsvaner. På den måten blir blogging en «farlig sport», da man helst bare få innblikk av en brøkdel av personens liv og vanene blir tatt ut av sammenheng og misforståes.

    Nei, en stor applaus til deg Kristine! Sprer treningsglede, supre oppskrifter (laget eplekaken din til familiebesøk på søndag, og for en gangs skyld ble min sunne bakst godt mottatt av resten av slekten! 🙂 ) og en sunn livsgnist som hver og en har godt av å kopiere! Spør du meg, har bloggsfæren mye å lære av slike som deg! 😀

    Ha en fantastisk onsdag og husk at du gjør en strålende jobb!

  18. avatarisabella

    Flott skrevet igjen 😉 nesten som jeg får lyst å lage en stor plakat av dette og henge det opp på gymmet vi trener!!!

    veldig bra:)
    klem

  19. Tilbaketråkk: Jeg har lagt min elsk på styrketrening. « Dum spiro spero

  20. avatarIben

    Godt skrevet! Selv syns jeg styrke er veldig viktig, og skulle man være så heldig å få litt synlige fleksepartier er det bare en stor bonus. Hovedgrunnen til at jeg begynte å trene (igjen) var fordi jeg hatet å føle meg svak.

  21. avatarMarit

    Hei Kristine 🙂 lenge siden jeg har sagt hei 🙂

    Jentene sitter og prater og prater og skrever inn og ut og inn og ut på ja/nei-maskinen. Jeg har gått bort og sagt at kanskje dere skal gjøre det litt tyngre, så det blir litt resultat (øvelsene burde strengt tatt vært byttet ut da)…ja du skjønner jo hva svaret er. Laaaaange lykkelige muskler wanted 🙂

    Klem 🙂

  22. avatarfitandfearless

    Jeg kom tilfeldigvis over en artikkel som nevnte bloggen din i går og gjett om jeg er glad for det! Trener selv hard styrketrening med en slags «bodybuilder»diett for å komme i skikkelig fitnessform. Målet i en perfekt verden er å delta i bodyfitnesskonkurranse, og selv om jeg føler det er urealistisk trener jeg uansett mot det. Jeg får stadig kommentarer om treningen, om hvordan jenter blir mandige og fæle med muskler og hvor uattraktivt det er. Da er det motiverende med blogger som denne, og med innlegg som dette. Har blitt fast leser siden jeg alltid trenger å lære mer om trening og kosthold, synes det er spennende å se hvordan noen som driver med bodyfitness «lever» og de superdeilige oppsktiftene. Jeg er en skikkelig søtmums og på diett blir det hardt av og til. Å se så mye sunt og godt en kan lage hjelper mye!
    PS. Skal innrømme at jeg leser Fotballfrue, men jeg MÅTTE kommentere på det siste innlegget hennes ift styrketrening. Jeez! Styrketrening = sexy kropp. Punktum. Tar med meg deg på treningen i dag som motivasjon jeg. Takk 😀

  23. avatarHelen

    Hei Kristine 😉
    Jeg har fulgt bloggen din en stund, fikk den tipset av søsteren min.
    Jeg må si at den er veldig inspirerende 😉 jeg har drevet med litt styrketrening før, men vært litt redd for å løfte for tungt osv, pga alle påstandene om at man ikke skal se ut som en mann, hehe.
    Men etter å ha fulgt denne bloggen, har det gitt meg eksra «guts», gitt f*** i hva alle sier, og kjørt på, etter hva jeg syns passer for meg. Og det fungerer 😆
    Jeg føler meg sterkere, friskere og jeg ser ikke ut som en mann haha.

    Du er et forbilde 😉 og en stor inspirasjon for meg.

    Klem 😉

  24. avatarAnette

    Herlig artikkel! Du er bare helt perfekt ( i hvertfall så godt det lar seg gjøre 😉 ) Min inspo nr 1!

  25. avatarfrank L.F

    Gått det er noen jenter som kan poengtere hvor viktig det er å trene med vekter, Vist jenter vil se Sexy så MÅ de trene de store muskel gruppene, med litt tung belastning.

    Men jeg sier bare en ting har du muligheten å vil føle deg bra,se bra så hadde jeg ambefalt crossfit får alle som leser denne bloggen.

    http://www.crossfitkristiansand.no gå inn å se på denne linken å les hva crossfit er. Crossfit er rundt hele norge.

  26. avatarKaren

    Hei Kristine!

    Først vil jeg si: TAKK for et godt innlegg! Jeg har så smått begynt å trene styrke på en mer systematisk måte, fra tidligere å ha fokusert utelukkende på kondisjon (dette er fremdeles mitt hovedfokus, men styrke er nå noe jeg prioriterer i tillegg).

    Det er (selvsagt) mye fokus på mye protein og relativt lite karbohydrater hos deg (selv om jeg vet at du spiser poteter og pasta osv en gang i blant!). Selv har jeg forsøkt meg på lavkarbo i korte perioder, men merker at
    1) Jeg presterer dårligere på trening (når jeg løper).
    2) Det er dyrt – jeg er student.

    I tillegg har jeg tenkt en del på miljø og dyrevelferd, og har begynt å leke med tanken om å bli vegetarianer/veganer. Selv om dette kanskje ikke hører hjemme i bloggen din, lurer jeg på om du vet noe om gode proteinkilder fra planteriket? Har hørt at bl.a Quinoa er en høyverdig proteinkilde, men vet du noe mer? Forstår dersom dette ikke er noe tema hos deg:)

    Ellers, stå på! Jeg har fulgt bloggen din i litt over to år nå, og du skriver veldig bra!

  27. avatarTina

    Fantastisk innlegg! Jeg har virkelig fått opp øynene for styrketrening og hva det gjør med kroppen. Du skriver veldig bra, og som de andre her sier har du en god og sunn holdning til både trening, kosthold og hva andre mennesker skriver 😉 Det er ikke så mange blogger jeg følger hver eneste dag, men det gjør jeg nå med din. Og jeg syns det er imponerende, rett og slett, at du tar deg tid til å svare på absolutt alle kommentarer, små som store 🙂

  28. avatarsilje

    Du e so ufattelig flink til å skrive innlegg om ting som er så viktig for folk å lese!! 🙂
    Du er ein vanvittig inspirasjon Kristine!! 😀 elsker bloggen din!!! 😀
    Ha en fortsatt fin dag! 🙂

  29. avatarIda

    Veldig bra skrevet og det er så sant! Jeg gikk rundt å trodde det før selv, men har nå begynt å trene styrke i tilegg, og føler meg mye bedre nå, en det jeg har gjort!
    Takk for mange gode tips på bloggen din! 🙂

  30. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Janne: Jeg er fortsatt i tvil om at dette kun er muskelmasse, ben blir som regel slankere av at muskler (mindre volum) tar plassen til fettet. Og vi kvinner sliter med å bygge her, så da er du i så fall superheldig! Vit det og vær stolt 😀
    Om du fortsatt tror at du har trent på deg mye større ben enn tidligere så er løsningen å løpe/jogge/rask gange samtidig som du lar de tyngste vektene på ben ligge og heller trener lettere.

    @it’s training: Takk 😀

    @Ingeborg: Det er det som er det beste argumentene, å fremme ting man selv synes er positivt – enig!

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: Enkelte ting kan man holde for seg selv 🙂 Takk!

    @Miriam: Good 😀

    @Silje: Det hørtes deilig ut, var jo sol og fint ute i dag 😀
    Takk!
    Klem

    @f f: Takk for det!

    @Hilde: Tusen takk! 😀

    @Ida: Yey! 😀

    @Elisabeth: Helt enig, det finnes hos både kjønn – på den ene og andre veien.
    Nettopp, det hjelper lite å trene styrke om man ikke får i seg det man trenger av mat. Da kan man i hvert fall ta det helt med ro om man er redd for fremgang i muskelmasse 🙂

    @Margrete: Tusen takk! ♥
    Så godt at eplekaken falt i smak 😀
    Håper du får en fin onsdag videre!

    @isabella: :mrgreen: Tusen takk, klem

    @Iben: Det var faktisk min hovedmotivasjon i sin tid og, jeg ville ikke føle meg svak og syk.

    @Marit: Hei Marit – altfor lenge siden!
    Man burde ha utviklet en stretching-maskin – er ikke det smart? Da slipper man å kaste bort tid på apparater, kan bare strekke armer og ben så lagt man bare klarer, som en gummitarzan.
    Håper du har det fint, klem

    @fitandfearless: Det er da ikke urealistisk, du må ha troen! 😀 Tusen takk for hyggelig kommentar!

    @Helen: Jeg hverken ser eller føler meg som en mann jeg heller 😆 Det ‘verste’ som har skjedd siden jeg startet er at jeg har blitt sterkere, sprekere, strammere og gladere 😀
    Tusen takk for det, klem

    @Anette: Neimen takk 😳 ♥

    @Karen: Aller først må jeg si at du kanskje hadde hatt utbytte av mer karbo, eventuelt carbcycling, dersom du driver med mye kardio. Jeg trener som du sikkert vet hovedsaklig styrke, og kan derfor prioritere proteiner i kosten på hverdagene. Karbohydrater er på plass som kos i helgene. Dessuten er vi forskjellig i forhold til insulin/blodsukker/sensitivitet osv.
    Jeg vet ikke så mye om protein fra planteriket dessverre.. men jeg har spist quorn, og det er ganske godt. Soyabønner og quinoa har jeg ikke noe særlig erfaring med. Ellers er bakepro/proteinpulver fortsatt genialt å bruke i både bakst, brød, pannekaker og øvrige mellommåltider.

    @Tina: Tusen takk for en veldig hyggelig kommentar! Jeg prøver å svare alle, dere er jo hovedgrunnen til at blogging er så givende for meg 😀

    @silje: Åh tusen takk Silje – håper du får en fin onsdag videre!

    @Heidi: Oh – for et kompliment! Takk 😎 ♥

    @Ida: Ingenting er bedre enn å endre på tidligere tanker og holdninger som er feil, flink jente 😀 Og takk!

  31. avatarHelene

    Åh, jeg blir så forvirra.. Mange reps med lettere vekter eller få reps med tyngre vekter for å definere og bli sterkere, uten at volumet øker særlig? Kristine, hjelp meg!

  32. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Helene: Alle uansett mål burde trene tungt for å få noe effekt av treningen, men gjerne begge deler for variasjon! Det gjør jeg. Man kan ikke bli sterkere uten at volumet på muskelen øker noe, det er dessuten det som gjør en strammere = muskel større, fett mindre. Vil man bli mer definert så justerer man på kostholdet sitt.

  33. avatarKarine

    Er så innmari sant det du skriver her altså 🙂 Jeg begynte å trene styrke fordi jeg trengte å være sterke i hverdagen og i idretten min. Nå som musklene begynner å komme, ikke bare føler jeg meg bedre, men jeg ser bedre ut og ønsker bare mer tydelige muskler. Healthy is the new skinny 😉

  34. avatarElisabeth

    Synes det er veldig bra med fokus på jenter og styrketrening! Har veldig lyst til å trene mer styrke med frivekter selv, men synes det er litt «skummelt» å gå bort til der hvor alle de store og sterke guttene står :p

  35. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elisabeth: Ta steget! Det er bare tøft med jenter som ønsker å trene seg sterkere, og allerede etter første gang du prøver så blir det lettere 🙂 For min del hjalp det med ipod på øret 😉

  36. avatarLene

    Hej Kristine,

    Nu har jeg fulgt din blog i mere end et år, efterhånden. Og jeg må sige, at det er utrolig befriende læsning, igen og igen. Jeg ville ønske flere havde et lignende menneskesyn (kropssyn, vel egentlig). Det ville bare gøre mange ting lettere. 🙂

    Kh Lene, København

  37. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lene: Det er så hyggelig å høre, tusen takk Lene ♥ Jeg håper jeg kan bidra til at i hvert fall noen får et bedre syn på kroppen sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *