Mytene om å komme i form

«De som ikke er med oss, er imot oss»
– det skal derfor stort mot til å stå utenfor. Jeg tør, gjør du?

Myte 1:
Morgenkardio – et must for å komme i form

20120129-141956.jpgI det store og det hele vil du forbrenne like mye om morgenen som på ettermiddagen, så vær i aktivitet når du er opplagt og får mest ut av det.
Om fettforbrenningen er høyere og forbrenningen av karbo er lavere der og da på fastende mage, så kompenseres dette med lavere fettforbrenning og høyere forbrenning av karbo når man har kommet hjem og spist frokost. Over døgnet som helhet jevner det seg ut.
For folk som starter grytidlig på jobb, jobber natt, eller rett og slett ikke har overskudd på den tiden av døgnet, så betyr ikke dette at man ikke kan komme i form.
Kjør kardio når det passer i timeplanen din.

Myte 2:
Frokost – dagens viktigste måltid, den «får igang forbrenningen»

20120129-141238.jpgNår folk argumenterer med «men spørreundersøkelser viser at frokost er bra..» så er disse spørreundersøkelsene svært ofte gjort med folk som ikke er i god form, gjerne overvektige mennesker. Når de skal ned i vekt er det som kjent vanlig å hoppe over et måltid, gjerne frokosten, og da blir det automatisk satt et feilaktig likhetstegn mellom ingen frokost = overvekt. Ikke det faktum at grunnen ligger i det store og feilaktige matinntaket senere på dagen.
Et av argumentene for frokost er at glykogenlagrene våre er tømt i løpet av natten og kroppen trenger påfyll, men her hviler en stor selvmotsigelse (les under kveldsmat). For det første tømmes de ikke i løpet av natten, da ligger man helt rolig og sover. I så fall hadde en natts søvn vært nok til å tømme lagrene i forbindelse med en eventuell oppkarbing før konkurranse. På den andre siden er frokost et av de måltidene som folk tar seg god tid til og er flinke til å holde sunt, så det har noe for seg for svært mange – spesielt om man har lett for å overspise når man kjenner sultfølelse.
Det er en god ting for veldig mange, men ikke en nødvendighet.

Myte 3:
Spis hver 3.time – ellers stopper forbrenningen opp

20120129-141350.jpgHer er også mange av de nærmere 40 år gamle undersøkelsene utført på overvektige – og her råder det tvil om validiteten og hvor reelle tallene er. Det er dessverre slik at mange overvektige underrapporterer måltider, og det var slik myten oppsto. I dag er det ingen tvil om at forbrenningen ikke øker jo oftere du spiser.
Deretter kan man spørre seg hva som kom først; spis hver 3.time-myten eller de som spiser slik. I og med at dette er blitt en «sannhet» i løpet av en del år, har svært mange konvertert til et slik spisemønster – altså de fleste som konsekvent spiser hver 3.time er i form og opptatt av trening. Det er ikke dermed sagt at dette må til, eller at det øker forbrenningen på noe måte. På samme måte som man ikke senker forbrenningen ved å ikke spise på denne måten.
Det er imidlertid mange som synes det er godt å spise såpass mange ganger i løpet av en dag, og det kan igjen hjelpe på overspising.
Har man imidlertid god kontroll på dette og liker å spise seg mett, så holder det med 2-3 måltider om dagen.

Myte 4:
Drikk mye vann, gjerne flere liter om dagen

20120129-141433.jpgHer gjelder alt med måte som med stort sett alt annet her i livet. Det starter med anbefalinger om å bytte ut brus/juice med vann, deretter eskalerer det til «jo mer vann desto bedre» – og så har man det gående. Er man tørst, så drikker man. Noe mer utover det er strengt tatt ikke nødvendig. Man får også i seg mye væske gjennom mat, spesielt om man spiser mye frukt og grønnsaker. Man skal ikke tvinge i seg mye vann bare fordi man har hørt at mye er bra.

Myte 5:
«Ikke spis karbohydrater eller kveldsmat like før leggetid, det lagres som fett når vi sover»

20120129-142050.jpgDette kan skje ved ekstremt høyt kalori- og karbohydratinntak daglig – noe som er svært sjeldent, spesielt for folk som lever sunt. Det er bare ved kalorioverskudd at karbohydrater lagres som fett, og det skjer uansett hvilken tid på døgnet. Har man enten et lavkarbo eller normalt inntak, så er ikke dette noe man behøver å bekymre seg for.
Det er her selvmotsigelsen kommer inn; det påstås at kroppen ikke skal ha kveldsmat fordi man om natten ikke forbruker noe særlig, men på den andre siden ropes det høyt om frokost fordi lagrene visstnok er tømt i løpet av natten.
Ser man hele dagen under ett; om man spiser om morgenen/kvelden, spiser før/etter trening, så blir regnestykket det samme.

Og

20120129-141519.jpg Sannhet:
Ulike metoder fungerer for ulike personer – det finnes altså ikke noe fasit, men dette vet de fleste av dere nå. Ikke bare fordi vi har forskjellig utgangspunkt, gener og arv, men også fordi vi har ulike liv, ønsker, behov og mål. Vi tar dessuten forskjellige valg når vi jobber for å nå våre mål.
Når du har funnet en metode som fungerer så hold deg til den og gjør eventuelle endringer og variasjoner etter behov, ikke forsett søken etter «det perfekte» som ikke finnes. Man vet at noe fungerer om man ser resultater, lever et godt liv og føler seg bra.

Selv om enkelte ting gjentas mange nok ganger betyr ikke nødvendigvis at det er riktig.

27 tanker om “Mytene om å komme i form

  1. avatarLinn Jeanette

    Hei 🙂 det innlegget ditt ble godt «timet» 🙂 akkurat bakt lefser så spiste de med innlegget ditt som selskap 🙂 de ble ikke helt vellykket:) ble litt tørre og smakte litt mye egg 🙂 men blir bedre neste gang får jeg håpe 🙂 kjempe bra innlegg 🙂 er så lei disse mytene og oppskriftene slør skriver om for å gå ned/opp i vekt 🙂 er mye bedre å finne ett opplegg som passet for se selv og trives med det 🙂 ingen vits å gå på en diett og ikke ha det bra med seg selv på veien:) er viktig å ha det bra
    Med seg selv og ha det morro på veien 🙂 håper du har hatt en fin helg 🙂 ha fortsatt en fin søndag 🙂 stor klem

  2. avatarMichelle

    Det er så sant det du sier Kristine, ikke alt passer til alle! vi er alle forskjellig med forskjellige behov 😉
    man kommer langt med sunn fornuft og lytte til kroppen 😛 håper du har hatt en fin dag!

  3. avatarPernille colby

    😛 Det er så sant det du skrev angående mytene om a bli » fit «. Det spiller ikke så stor rolle når man spiser om man bare spiser sunt og at det er likestilling mellom inntak av mat og aktivitet. Og selvom man ikke alltid har lyst å være aktiv så er det som å gå på jobb..det er ikke like gøy hver deg men man må bare » get up and go»….
    Kjempe gøy å lese siden din…

  4. avatarNina

    Hei Kristine. Fortsatt supermotiverende å lese:) hva pleier du å kjøpe fra iherb, og er det toll uansett over 200kr? Skal bestille bl.a stevia toffee og vanilla i morgen:D hadde ikke du en rabatt kode? 🙂 takk og ha en fn kveld!

  5. avatarIngrid KS

    Herlig innlegg! Har lest bloggen din lenge, men aldri kommentert – men nå bare MÅTTE jeg. Du har et fantastisk fint syn på trening og kosthold – veldig jordnært og uten sprø, fundamentalistiske holdninger – det kommer så godt med i disse dager, hvor det ropes ut om sannheter både her og der. Så jeg ville bare si – stå på! Du er en inspirasjon og holder meg samtidig nede på jorda – tusen takk 🙂

  6. avatarVilde

    Bra du jobber med å avlive mytene 😉 Det er mange som fortsatt holdes i live, på tross av økt interesse for og kunnskap om disse sakene blant folk flest. Spis og tren på den måten som fungerer best for deg og dine mål, sier jeg 😀

  7. avatarTrude

    Superbra, og ikke minst viktig, innlegg Kristine :)Flott at du «avliver» noen av mytene rundt kosthold og trening (som det desverre finnes så alt for mange av).

    Hadde vi vært avhengig av å spise hver 3. time, lavkarbo, morgencardio etc for å holde oss sunne og slanke hadde neppe menneskeheten overlevd 😉

  8. avatarLine

    Hei!

    Jeg jobber som fast nattevakt 7 netter i uken. Jeg blir jo kjempe sulten på natten, men føler at jeg ikke kan spise. De sier jo at nattevakter har lett for å legge på seg. Har du noen forslag til lette måltided på natt?

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linn Jeanette: Takk for det! Håper lefsene smaker bedre neste gang 🙂

    @it’s training: De gjør fortsatt det ja – men i langt mindre grad enn før, heldigvis 🙂

    @Michelle: Kroppen bestemmer 🙂 takk, har det veldig bra for tiden!

    @LovelyLiller.com – Helse, Livsstil & Sunne Oppskrifter: Viktige ting kan ikke gjentas for ofte, jeg har gjentatt meg selv på dette i flere år nå 🙂

    @Pernille colby: My point exactly 😀 takk for det!

    @Nina: Stort sett stevia og sjampo&balsam 🙂 Det er toll over 200 kr ja, så bestill heller flere små pakker. Koden min er VIG677

    @Lone: Takk! 😀

    @Ingrid KS: Så koselig, tusen takk! 😀

    @Vilde: Jeg jobber fortsatt med saken ja 😀 Helt enig!

    @Trude: Tror det er viktig å få ut dette til tross for at mange nå kjenner til det, det er jo fortsatt mye vranglære ute og går 🙂

    @Line: Nattevakter legger ikke på seg noe mer enn andre, men det er kanskje lettere å ta feil valg innen mat når man jobber skift, snur døgnet osv. Lette måltider kan være hva som helst, middagsrester, forskjellige salater, yoghurt/kesam/skyr med frukt eller nøtter, omelett med ost og skinke osv.

    @TDS: Takk! 😀

    @Vibeke: jeg gir gjerne teskjeer 😀

    @Kristine:
    Takk! 😀

  10. avatarSilje

    Hei igjen!

    Tenkte jeg måtte legge igjen en kommentar, da det er lenge siden sist. Stikker innom hver natt når jeg jobber, så leser bloggen din flittig :))

    Utrolig bra skrevet. Blir så motivert og føler at jeg kan slappe av litt mer når jeg leser innleggene dine. Du har peiling.

    Trener selv cardio somregel etter jeg har spist, og venter 1-2 timer, så går jeg 1 mil med mamma 😀 Blir også styrke når jeg makter. Blir dag og kveldsvakt stilling om noen uker, så da blir det andre boller. Gleder meg!

    Keep up the good work! Du er knaill :))

    Mvh. Silje.

  11. avatarRandi

    «Oppdaget» bloggen din nå nettopp og den er til stor inspirasjon for meg 😀

    Min dørstokkmil ut døra for å trene er noe større da jeg lider av en kronisk sykdom i begge beina og klarer knapt å stå på de til tider. Må ta smertestillende for å i det hele tatt klare å varme opp på f.eks. ergometer sykkel som er en av de få treningsapparatene som jeg klarer å bruke. Men, nok om stakkars meg 😉 Ville bare si at det virker som du virkelig har skjønt det, trening/kosthold tilpasset din egen livssituasjon og kropp er nok det aller beste! Skulle jeg hørt på alle de «gode» rådene som florerer nå for tiden kunne jeg som kronisk syk liksågodt ha lagt meg ned på sofaen. For ikke klarer jeg morgenkardio eller intervall trening, eller løping som visstnok skal være det beste for fettforbrenning (og det vil vi jo alle ha). Jeg har istedet funnet min egen rytme og trener når det passer for MEG og har du sett, jeg går ned i vekt og blir sterkere og sterkere for hver dag som går! 😀 OG, jeg skeier ut HVER eneste lørdag med alt jeg har lyst på sånn at dette er ikke en slankekur, det er min nye, fornuftige og fungerende livsstil! (Og blir jeg søtsugen midt i uka lager jeg bare en av dine sunne søtasaker 😉

    Takk for flotte innlegg gang på gang!

    Mvh Randi

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Silje: Hei, tusen takk!
    Godt å høre at du stoler på at du selv vet hva som er best for deg, om vi bare lytter til kropp og sinn så finner vi fort ut hva som er riktig (eller galt) for oss.
    Lykke til med andre boller 😉

    @Randi: Nettopp – det er hele poenget med at vi ikke kan gjøre ting på samme måte, vi er jo ikke like 🙂 Jeg har selv dårlig helse til tider, og hadde ikke vært der jeg er i dag om jeg skulle prøve å etterligne hva «alle andre» gjør.
    Stå på slik du gjør! 😀

  13. avatarCecilie

    Veldig fint innlegg, Kristine 🙂 Selv om du og jeg spiser forskjellig, er jeg enig i prinsippene dine! Jeg har bare en kommentar til det å spise hver 3. time og overspising:

    For mange er det slik at å spise hver 3. time trigger overspising. Mange overspisere (som meg selv tidligere) har dårlig apetittregulering og kjenner seg ikke mett. Når man da spiser og det smaker godt, så er det lett å spise mer enn man skulle. Viljen leker gjemsel og lysten spiser. Dermed blir det å spise hver 3.time en stressituasjon, apetitten trigges i stedet for å roes.

    Jeg spiser nå stort sett tre ganger om dagen, noen ganger to. Rådene om å spise totalt 5-6 ganger om dagen passer ikke alle – av ulike grunner 🙂

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Cecilie: Du, jeg er helt enig med deg. Jeg skrev om dette med overspising ifm måltidsfrekvens fordi det er grunnen mange bruker til at de må spise veldig ofte.
    Jeg har, som deg, mye lettere for å (over)spise om jeg spiser altfor ofte – jeg har nemlig prøvd og det var bare helt feil for meg å aldri bli ordentlig mett.
    Godt vi vet hva som passer oss best 🙂

  15. avatarRenate S

    Hei Kristine 🙂
    Jeg har vært fast leser lenge og fått mye motivasjon ved å lese bloggen din! Jeg er ikke det man kan kalle fitnessutøver, men veldig glad i trening/trim.
    Håper det går greit at jeg tipser leserne dine om en fantastisk gjeng jeg er med i som alle elsker å trimme og være sosiale. Kanskje leserne dine kjenner noen som også burde melde seg inn i en slik gjeng 😉

    Vi er Tjukkasgjengen! Du finner oss på FaceBook 🙂

    http://www.moss-avis.no/nyheter/bli-med-og-heng-i-en-tjukkasgjeng-1.6734430

    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7977992

    http://www.nrk.no/torget/19657_tjukkaser-pa-sosiale-medier

    Kanskje dere så innslaget på NRK nyhetene?

    Vi er en gjeng som liker å være sosiale, men samtidig er i ræva form…Vi fant ut at det siste kan vi faktisk gjøre noe med!
    Beskrivelse Vi har fellestrening hver hverdag hvor vi nå går tur….og målsettinga er å begynne og jogge, etterhvert som vi kan puste…
    Vi har nå åpnet over 80 avdelinger, eller chapter som vi kaller det!Vi har nå totalt ca 3000 medlemmer rundt om i Norge, Sverige og Danmark!

    Vi setter stor pris på om andre vil åpne lokale chaptere rundt omkring og står gjerne til rådighet på hvordan man kommer igang.

    Det som er viktig for oss, er at det skal være gratis og man skal ha det gøy sammen! Lykke til med oppstarten rundt om i det ganske land!

    Håper mange slenger seg med og alle er velkomne UANSETT form!!!!!!!

    Vi ses!!!

    Med vennlig hilsen Renate «Tjukka» Schjolden

  16. avatarTom

    Kunne ikke blitt mer enig. Vi er alle forskjellige og det som funker for deg, funker kanskje ikke for meg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *