Fargeglad mat

Jeg spiser masse grønnsaker, som regel hver dag, og synes det er kjempegodt. Det er faktisk ikke alderen, jeg har alltid vært glad i det. Jeg liker all slags form og farge; rå, wok, stekt, ovnsbakt, mos – og det har skjedd flere ganger at jeg velger vegetarmat når jeg er ute og spiser.
(Det eneste jeg kommer på i farten som jeg ikke liker er stangselleri. Og erter.. ikke spør).

Jeg spiser også mye frukt og bær – her også både rå, stekt (gjerne som tilbehør til middag), varmet og fryst.
Jeg tror alle finner noe de liker innenfor frukt og grønt, det er jo så utrolig mye forskjellig.

Her er litt info om grønnsaker og frukt fordelt i farger:

RØD/ORANSJE:
Rød og oransje mat får hovedsaklig fargen sin fra karotenoider, som f.eks betakaroten. Tomat og vannmelon inneholder dessuten et annet karotenoid som heter lykopen. Alle disse karotenoidene er ekstremt sterke antioksidanter som vil hjelpe deg å se yngre ut og inneha en god helse.
Gode matkilder: aprikos, fersken, appelsin, vannmelon, papaya, mango, gulrøtter, rød paprika og tomater
tomatoes_lead_narrowweb__300x30701


GRØNN:

Grønn mat er full av klorofyll og magnesium som er livsnødvendig for nervesystemet, musklene og for å balansere hormonene våre. Klorofyll beskytter også mot hudkreft. I tillegg inneholder de samme grønnsakene store mengder av B-vitaminet folat, som blant annet beskytter deg mot brystkreft
Gode matkilder: Salat, spinat, kål, bønner, brokkoli, rosenkål, purre, grønn paprika og kiwi
broccoli

GUL:
Gul mat er også rik på karotenoider – kraftfulle antioksidanter som beskytter deg fra ødeleggelsen av frie radikaler. De har også et høyt innhold av stoffet lutein (noe som også finnes i øynene våres), forskere mener derfor at vi kan beholde et godt syn opp gjennom årene ved å spise gule matvarer.
Gode matkilder: Mais, banan, grapefrukt,sitron, melon, gul paprika og ananas
banana

.
BLÅ/LILLA:

Blålilla frukt og grønt (og bær) får deres farge fra noe som kalles flavonoider – ekstremt kraftige antioksidanter. (Rødvin er også bra pga dette). Noen av de er til og med kraftigere enn vitamin C. De inneholder også mye anthocyanider, som har vist seg å ha en stimulerende effekt på hjernen. Dette kan da forebygge aldersbetinget dårlig hukommelse. Blåbær er best i denne gruppen, og det er i skallet man finner flest næringsstoffer.
Gode matkilder: Rødkål, rødbeter, druer, plommer, bjørnebær, blåbær, moreller og aubergine
user1856_1161137186


Er vi ikke heldige som har så mye godt å velge imellom?
I tillegg er det utrolig nyttig, og burde være en selvfølge i alles kosthold – uavhengig av hva slags diett, livsstil og syn på mat man velger å ha.

16 tanker om “Fargeglad mat

  1. avatarKristine

    Kjempe informasjon!! 😀 når du trener, tar du kardio treningen før styrketreningen eller etter?

  2. avatarAi.

    Hei! Dette har ikke noe med innlegget å gjøre, men jeg lurer på om du har testet benpress med et ben?
    Leste at du synes at benpressen var litt hard mot korsryggen. Jeg har samme problemet, og synes det hjelper å ta ett ben om gangen. Må selvsagt gå ned i belastning da, men det er bedre enn å ha vondt i ryggen 🙂

  3. avatarFra tjukk til smukk

    Grønnsaker er undervurdert. Jeg vokste opp med et kosthold stortsett uten grønnsaker, men har lært meg å bruke det i voksen alder. Ikke at jeg ikke likte det før, men det gikk mest i poteter liksom.

    Etter at jeg begynte å spise lavkarbo for snart fem år siden har grønnsaker blitt hovedkilde til variasjon i kostholdet. Det er jo så godt og kan brukes til så mangt! Favoritten er blomkål, brokkoli og rødløksgrateng. Nomnomnom.

  4. avatarSiri Nilsen

    Som du sier, stang selleri er så som så :mrgreen: …men, så var det nå nylig jeg prøvde å juice stang selleri med eple, ananas, agurk og isbiter + litt kanel. Det ble virkelig godt og kan anbefales, selleri smaken forsvinner den 🙂

  5. avatarMaren

    Heia! Når du lager desserter Spiser du da de som et måltid?
    Spiser du hver 3 time , eller hva gjør du ?

  6. avatarBirgit

    Grønnsaker er jo så utrolig godt hvis de kan tilberedes på annen måte enn «ihjelkokt»(som jeg er oppvokst med) 😛
    En middag ser ti ganger bedre ut når tallerkenen er full av farger 😉

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @linda: Bare hyggelig!

    @Marianne: Godt å høre at det er flere av oss 🙂

    @Mira: Det er jo kjempegodt!

    @Kristine: Jeg trener ikke styrke og kardio på samme dag 🙂 men hadde tatt styrke først.

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: Farger er både pent og bra 🙂

    @Ai.: Ja, men det synes jeg nesten ble verre 😕 Har sikkert noe med at jeg har en liten skade på høyresiden, jeg får bare ta tiden til hjelp. Det er allerede litt bedre 🙂

    @Fiberbabe: Me too!

    @Fra tjukk til smukk: Det er virkelig undervurdert, og mange som ikke spiser så mye av det glemmer hvor mange gode grønnsaker som finnes – tenk litt større enn kun gulrøtter liksom 🙂

    @Siri Nilsen: Jeg har ikke en juicer, og jeg er faktisk ikke så glad i juice heller når jeg tenker meg om 😀 Men takker for tips!

    @Maren: Det blir som et lite måltid/kveldsmat ja, gjerne 2-3 stykker. Jeg spiser ca 4 ganger om dagen.

    @Birgit: Huff ja, jeg grøsser fortsatt av tanken på kokte gulrøtter..
    Absolutt, det både ser og smaker bedre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *