«Jeg har ikke tid til å trene»

Hvor ofte hører vi ikke folk si at de ikke har tid eller ork til å trene? Jeg har selv sagt det, og jeg vet hvor lett det er å tro eller overbevise seg selv om at man ikke har det.

Tid
Tid handler om prioriteringer, vi kommer ikke utenom det.
Vi styrer selv hva vi vil bruke fritiden vår på, og de fleste av oss foretrekker å bruke tiden på å slappe av i sofaen, lese en god bok eller være sammen med de som betyr aller mest for oss – men, det ene utelukker ikke det andre.

Se for deg at en du er glad i spør deg om en tjeneste, og det vil kun ta i overkant av en halvtime.. gjør du det? Ja, selvfølgelig.
Så gjør det også for deg selv. Det høres kanskje banalt ut, men trening er som å gjøre deg selv en tjeneste.
Det trenger ikke å være timeslange økter, og det vil ikke gå utover alle de andre tingene du ønsker å bruke tiden din på – tvert imot vil jeg heller si.

Overskudd
Hvem er ikke sliten etter en lang dag på jobb eller skole? Hvem blir ikke sliten av stress, mas, leve opp til både andres og egne forventninger. Det er da det er så viktig å huske at trening skaper overskudd.
Det er lett å tro at horisontal stilling på sofaen skal være det beste for en sliten kropp og hode, men hvor ofte føler man seg energisk etter en slik «økt»?
Man blir lat av å være lat, sånn er det bare.

Trening øker utskillelsen av endorfiner – og som vi vet er det kroppens egen lykkerus. Om man føler seg glad og oppstemt, så vil naturlig nok både energinivået og graden av velvære øke. Det gir altså ikke bare en positiv effekt på kroppen, men også psyken i aller høyeste grad.

Her har jeg skrevet mange gode grunner for å trene, så ta en titt om du trenger litt motivasjon (eventuelt et lite spark bak).

Gjør deg selv til førsteprioritet

body4

19 tanker om “«Jeg har ikke tid til å trene»

  1. avatarVeronika

    Word!
    Jeg hadde ikke taklet alle kravene jeg hr i hverdagen uten trening. Jeg føler at hvis jeg gir en halvtime får jeg fire tilbake. 🙂

  2. avatarMalin

    Årh, denne tidsklemma :mrgreen:
    Jeg skulle gjerne hatt flere timer i døgnet, men jeg har alltid tid til 30-60 min trening. For det trenger ikke ta mer tid enn det. Ofte er det de korte øktene som er de beste for da må jeg være effektiv.

    Ha en superfin tirsdag 😀

  3. avatarMia

    Økten blir alltid bedre enn man tror på forhånd! I går var jeg kjempetrøtt etter jobb og telte på fingrene om jeg skulle trene/ikke trene (eventuelt bare kjøre på butikken og handle inn godis og dra hjem på sofaen og synes synd i meg selv). Men jeg dro meg på trening og fikk en super økt!
    Bare tenk at du skal trene i 15 minutter og så gå hjem igjen hvis du har lyst. Etter 15 minutter er man jo så godt i gang at da kan man likevel være der litt lengre og få til en god økt=)

  4. avatarMarit

    Hei du kristine!
    jeg har lest bloggen din en god stund nå, å digger deg! Du skriver bra, kommer med nyttige tips osv.
    men jeg lurte på om du kunne legge ut alle øvelsenen du kjører for magen, men beskrivelse/tegninger/video? Det hadde vært kjempebra:)

    Stå på videre! Mvh. Marit 😉

  5. avataringvild

    Flott innlegg! Av og til vanskelig å ta seg selv i nakkeskinnet, men det er helt sant at man får mye mer energi av å trene enn av å ligge på sofaen:)

  6. avatarHanne

    Her er det nok av travle dager, men trening utgår likevel svært sjelden. Veldig mange bruker nok fort 3-4 timer foran tv’en om kvelden uten at de egentlig tenker over det.. Når man kommer hjem og har spist middag, og det allerede er mørkt ute er det fort gjort å tenke at dagen er over, men det er den jo såvisst ikke 😀

    Potetgratengen din så forresten så god ut at jeg lurer på om det må bli middag i dag, eller i morgen. Nom, nom.

  7. avatarBirgitte

    «Those who think they have not time for bodily exercise will sooner or later have to find time for illness.» Jeg synes denne sitaten er så sann!

  8. avatarHeidi

    Heisann!
    Digger bloggen din, har vært fast leser en god stund nå =)
    Jeg lurer på om du har prøvd periodisk faste før? Isåfall, er det mulig å skrive et innlegg om dine erfaringer rundt dette?

  9. avatarta9

    supert innlegg,har selv vært der jeg sa at jeg ikke hadde tid eller overskudd til å komme meg på trening,tidsklemme med barn,mann,hus og hjem.så ble jeg syk(alvorlig syk)vi lever bare en gang og jeg valgte å sette ned tempoet og fremme helsen min.
    mange sier jo at de ikke rekker å trene fordi dem har barn,og ungene har aktiviteter,lekser,barnehage osv jeg er mamma til 4,og jeg tar meg tid til 1.time hver dag der jeg kun har trening og meg og tenke på.(det er min time out)
    og barna mine(siden jeg også har fått servert at jeg setter ungene i 2.rekke og tenker du ikke på de) jo det er netopp det jeg gjør,jeg fremmer helsen min og dermed ungenes,jeg har mer overskudd,mer opplagt og jeg velger å vise barna mine at fysisk ativitet er godt for kropp og sjel.jeg velger å tro at det er lettere for barn å drive med aktiviteter og fremme sin helse ved at de har foreldre som gjør det samme og oppmuntre til det.

  10. avatarMerete

    Jeg har slitt med sykdom i tre-fire uker. Type så kraftig diaré at jeg ble uttørret og gikk ned veldig mye i vekt på inga tid…..Jeg har vært på bedringens veg de siste dagene, men har da slitt med motivasjonen for å komme igang med treningen igjen!
    Dette innlegget gjorde det for meg 🙂 Takk!

  11. avatarKristine

    @Veronika: Nå trener jeg ikke hver dag, men føler akkurat på samme måte – det stjeler på ingen måte tid eller energi i hvert fall 🙂

    @Malin: Jeg kom, jeg så, jeg trente. Kort og effektivt, det er da jeg trener best 😀
    Ha en fin tirsdagskveld!

    @Mia: Så deilig! Jeg prøvde det trikset før, men nå klarer jeg ikke å lure meg selv lenger 😆 men det hjelper å tenke at jeg kun skal trene favorittene, så slenger jeg heller på et par ekstra øvelser når jeg er der.

    @Kristin: Bare hyggelig 😀

    @Robin: På boks? Takk!

    @Marit: Hei! Takk! Problemet er at jeg så og si aldri trener magen direkte, det er mye mer effektivt å kjøre tunge baseøvelser som knebøy og mark – det er helt sant 😀
    Ellers hender det at jeg kjører planken eller sit-ups på ball, men det er som sagt sjeldent.

    @Cecilie Lykke: Eventuelt litt ja 😀

    @ingvild: Ja, men det er menneskelig å bli liggende på sofaen – det er derfor jeg trener på vei hjem fra jobb 😉

    @Hanne: Ja, ikke sant? Men jeg lurer på om dørstokkmila ofte hadde vært fryktelig lang (spesielt i vintermørket) om jeg ikke hadde dratt på trening før jeg dro hjem 😳
    Det burde du, utrolig godt! Frister meg selv kjenner jeg..

    @Birgitte: Huff ja.. Best å gjøre noe med det man kan når man kan det 🙂

    @Heidi: Hei, og takk! Jeg har ikke fulgt periodisk faste i den forstand, jeg har bare aldri spist frokost 🙂
    Du kan lese intervju av meg her:
    Del 1: http://www.leangains.com/2009/11/interview-with-kristine-weber-part-one.html
    Del 2: http://www.leangains.com/2009/11/interview-with-kristine-weber-part-two.html

    @ta9: Så flink du er, og jeg er helt enig! Om man ikke har en partner som kan passe barna, eller mulighet for barnepass hos andre eller på gymmet så finnes det andre måter å være aktiv på. Enten aktiviteter inne/ute med barna, eller styrketrening hjemme. Where there’s a will, there’s a way 😀

    @Merete: Huff, stakkars deg 😕 lykke til, husk å starte forsiktig! Tung benøkt er kanskje ikke fristende uansett :mrgreen:

    @Therese: Takk til deg! 😀

  12. avatarHanne Erikstad

    Er enig, så veldig veldig enig. Noen velger å prioritere annerledes, og det er selvfølgelig helt greit, men da kan man heller skylde på prioriteringer enn dårlig tid 🙂
    God natt! Flott blogg du har altså, blir like revet med av innleggene dine hver gang 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *