Potetmosgrateng

En rett som ble videreutviklet fra norsk moussaka takket være min kjære som lurte på om vi kunne ha potetmos – ikke potetskiver denne gangen.
Som sagt så gjort, og det ble nydelig!

Potetmosgrateng

20120109-163350.jpg

Stek karbonadedeig med krydder, hvitløk, rødløk og en boks hakkede tomater – la det putre til en tykk kjøttsaus og ha i en ildfast form.

Skrell, del opp og kok poteter i 20-25 min. Mos de med en gaffel sammen med smør, melk, kesam og/eller ost. I min valgte jeg h-melk og philadelphiaost + litt salt og dill (nam!).

20120109-162924.jpg

Ha potetmosen over kjøttsausen og smør jevnt utover.

20120109-163121.jpg

Rasp til slutt ost og ha over, inn i ovnen i 25-30 min på 220 grader til osten er gylden.

20120109-163228.jpg

Sett deg ned og nyt med en frisk salat til;

20120109-163335.jpg

32 tanker om “Potetmosgrateng

  1. avatarMichelle

    ser deilig ut :mrgreen: flink du er 😛
    Lagde selv en deilig hjemmelaget pastasaus for første gang, som jeg spiste over salaten min! Super god faktisk :mrgreen: *skryte, skryte* 😛

  2. avatarGG

    Jeg blir så imponert og ikke minst inspirert av deg, Kristine!
    Du har virkelig funnet en balanse du! *misunne* 😳

    Tusen takk for at du er en så fantastisk blogger og viser til både de gode sunne vanene og utskeielsene! For en med spiseforstyrrelse er det utrolig godt å kunne se at det faktisk er mulig å få plass til begge deler i livet! 🙂

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Guro: Det må du! 😀

    @Kaja: Det var utrolig godt, må ha det til helgen igjen selv 😀

    @Michelle: Nydelig var det! Hjemmelaget er så mye bedre,spesielt når man får til noe supergodt selv 😀

    @GG: Tusen takk ♥
    Er ikke det meningen med å leve egentlig, nyte det livet har å tilby – sunt som usunt – som man selv ser på som en god balanse. Det skal jo føles godt å være her!

    @lovelyliller.com – GIVEAWAY NÅ: jeg elsker potet i alle slags former, så dette var godt ja!
    Når jeg tenker meg om er alle favorittene med i denne middagen 😀

    @Birgitte: anbefales virkelig, utrolig godt 🙂

  4. avatarWolverinne

    Jeg må bare komme med en god dose skryt og et enormt takk!

    Bestilte heftene dine like før jul og fikk dem i posten få dager etter 🙂 Jeg er kronisk syk så sliter en del med helseplager og kosthold på grunn av dette. Samtidig elsker jeg å være aktiv og ofrer mye av energi jeg egentlig ikke har på dette. Noen gleder må man jo ha i hverdagen, føle at man får tatt igjen kontrollen litt over kroppen sin. Uansett… Pga sykdommen min er det mye jeg ikke kan spise. det startet lett med intoleranse av mel, så kom gluten, nøtter, sukker, noen typer kjøtt og fisk og noen typer krydder. Følte at jeg ikke kunne spise noe! så begynte jeg å reagere på glutenfrie produkter og det meste med karbohydrater i.. enda mer håpløst.. kan jo ikke spise noe! og middagene besto av det samme hele tiden….. Men nå som jeg har fått heftene dine har jeg plutselig oppdaget masse fint, sunt, næringsrikt og godt å spise! Noen funker perfekt som de er, og andre har jeg endret bitte litt på slik at jeg tåler dem 🙂 og til og med litt godis kan jeg nå unne meg uten å bli dårlig resten av dagen! Tusen hjertlig takk for at du er slik en inspirasjon for alle! enten de er allergikere, mosjonister, mannen i gata eller bare liker god sunn mat! endelig føler jeg at jeg kan kombinere mat og trening som samtidig er bedre for kroppen! jeg er allerede i mye bedre form helsemessig! takk igjen, du aner ikke hvor takknemmelig jeg er for inspirasjon fra deg 🙂

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elizabeth Voksøy: Deilig! Jeg vil også ha det i dag faktisk 😀 jeg får vente til helgen igjen..

    @Wolverinne: åå, du aner ikke hvor glad jeg blir av slike tilbakemeldinger! Tusen hjertelig takk! Jeg vet det høres ut som tidenes klisjé, og jeg trodde ærlig talt ikke på det da jeg var yngre, men det finnes ikke noe bedre enn å vite at man har hjulpet/gjort noe bra for andre.
    Også må jeg jo si at selv om du nå har funnet mange gode alternativer (heldigvis), så synes jeg synd på deg som har det sånn. Jeg kan tross alt velge.. Håper du holder motivasjon, mat- og treningsglede ved like, er ganske sikker på at du vil 😉

  6. avatarMerethe

    Jeg har noen poteter som vandrer ut av skapet snart tror jeg. Kom til å tenke på moussakaen din, så da søkte jeg rett og slett på poteter her inne og da fant jeg visst en ny variant av denne. Lurer på om jeg skal prøve meg på denne i kveld gitt 😉 Tror t.o.m at jeg har litt philadelphia i kjøleskapet.

    Slår aldri feil å finne mat-inspo hos deg når jeg ikke er sikker på hva jeg vil ha! :mrgreen: Ha en strålende start på den nye uken, Kristine!

  7. avatarMerethe

    Jadda! Det ble grateng, og godt ble det 😉 Yummi! Lagde min egen variant med rester jeg hadde, men inspirasjonen var din, takk for god middag! :mrgreen: hihih. 😆

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ann Helen: Håper det smakte 😀

    @Merethe: Bare bra at man finner sin egen variant, glad jeg kunne friste med denne middagsidéen – jeg synes den er fantastisk god. Bare hyggelig! :mrgreen:

  9. Tilbaketråkk: Potetmos og parmesan | Trening, bodyfitness og fordommer

  10. Tilbaketråkk: Livet er som en konfekteske | Trening, bodyfitness og fordommer

  11. avatarMalin

    Blir utrolig inspirert av bloggen din Kristine! Prøver selv å leve sunt å prøve å få resten av familien til å gjøre det, spesielt minste mann som er ekstremt kresen! Men lurte egentlig på hvordan krydder du brukte til karbonadedeigen, bare salt og pepper eller? Har ikke så mye erfaring med krydder selv dessverre. Og hvor mange poteter og kjøttdeig bruker du egentlig her?
    Kjempe bra blogg, kommer stadig innom her og ser de supre oppskriftene dine! Keep up the good work!:)

  12. avatarKristine

    @Malin: Takk!
    Jeg bruker som regel en blanding; paprikapulver, litt chili, salt, pepper og hot curry (NB! ikke vanlig karri. Et blandingskrydder med mye godt, fant den på kiwi)
    😀

  13. avatarMari

    Hei 🙂
    Jeg lurte bare på hvor mange porsjoner dette er?
    Og hvor mye skal man bruke? Hvor mange poteter, hvor mye philadelphia ost osv..

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Mari: Vi delte denne – men så er vi ganske storspiste begge to 😉
    800g karbonadedeig
    1 boks hakkede tomater
    4 poteter
    2 ss philadelphiaost
    Revet ost til det dekker formen – vet ikke hvor mye

  15. Tilbaketråkk: De siste dagers mat og trening | Trening, bodyfitness og fordommer

  16. Tilbaketråkk: Grateng med elg og sennepspoteter | Mat til muskler

  17. Tilbaketråkk: Et tilbakeblikk på 2012 – del 1 | Mat til muskler

  18. avatarCamilla

    Dette skal jeg ha i morgen! Woho!! Gleder meg!
    Mannen (og jeg) elsker moussakaen så dette skal bli spennende.

    *lete etter Hot curry på Kiwi*

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Camilla: Da vil dere like denne! Min favoritt er fortsatt moussaka, men mannen elsker denne 😀
    Nyt!

  20. avatarAnine

    Denne var utrolig god, men endte selvfølgelig med at jeg spiste over halve (bruke 700 gram karbonadedeig…) alene, og overskrev dagsbehovet mitt veldig. Skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir mett i tide 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *