Bygg skuldre

Jeg har fått mange henvendelser om hvordan jeg trener skuldre, naturlig nok – skuldre er ikke bare flotte å se på, men de bygger en fin ramme, gir illusjonen av en mindre midje, og løfter generelt hele holdningen din.

20120108-103052.jpg

Det er ikke garantert at øvelsene vil ha samme effekt og glede for dere, fremgangen ligger i hvordan man trener – ikke nødvendigvis hva.

20120108-103156.jpg20120108-103244.jpg

Favorittøvelser på skuldre

1.
Jeg har spesielt én favorittøvelse når det gjelder skuldre, og det er sidehev med hantler. Jeg liker å stå oppreist med en lett bøy i albuene. “Vrir” hendene på vei oppover slik at i topp-posisjonen peker lillefingrene oppover.
Sidehev:

20120108-103415.jpg

(Denne øvelsen kan også gjøres i cable cross, da blir ofte øvelsen mer stabil om det er første gang man prøver).
Jeg liker også en lignende øvelse som starter med sidehev og går direkte til fronthev før armene taes ned igjen. Altså; opp til siden – frem – ned. Denne både svir og gjør godt!

2.
Det blir ofte en press-øvelse i tillegg, enten skulderpress eller arnoldpress.
Arnoldpress:

20120108-103506.jpg

Skulderpress kan også gjøres i apparat om man ikke er vant til øvelsen, jeg foretrekker og vil anbefale med hantler for å bedre balansen.
For å variere denne øvelsen vil jeg fokusere på militærpress fremover – altså med vektstang.

3.
Til slutt kjører jeg bakside skuldre med enten omvendt pec-deck eller foroverbøyd sidehev (helst i kabel), her involverer man som jeg har nevnt før også ryggen i stor grad så det er to gode øvelser man burde ha med.
Omvendt pecs:

20120108-103626.jpg

Det er viktig å huske at skulderen består av et ytre lag med store muskler som sørger for store armbevegelser, mens de mindre musklene hjelper til med koordinasjon av finere bevegelser. Både pressøvelser og draøvelser er viktig, samt rotatorcuff-øvelser (noe jeg dessverre ikke er like flink til).

20120108-102715.jpg

For best mulig fremgang: Ikke glem å utfordre styrken din, ha gjerne en kort periode hvor du øker vektene for hver uke med få reps (5-6 stk). Jeg har også kjørt en del dropset på skuldre, i det hele tatt mye variasjon.

Train hard! 😀

22 tanker om “Bygg skuldre

  1. avatarVilde

    Du er mitt skulderforbilde 😉 Fine skuldre er noe av det jeg øsnker meg mest (av kroppsrelaterte ting, da, selvfølgelig). I’m gonna go get it! 😈

  2. avatarBerit

    Hej Kristine
    Jeg følger dig her fra Danmark. Du er en fantastisk inspiration, både når det gælder krop, træning og sunde holdninger. TAAAK!!!

  3. avatarJanne

    På sidehev har jeg blitt anbefalt å ta med tomlene litt oppover. Dette er snillere for skuldrene har jeg hørt. Men så lenge man ikke har problemer med skuldrene er det vel variasjon som er best her og 🙂

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Maria: Takk for det 😯 😀

    @Vilde: takk ♥ Yes you will! 🙂

    @Anette: Jeg har ikke kjørt slike øvelser dessverre.. 🙄 men søk opp på Google! 😀

    @Berit: Åh så hyggelig, takk! Håper alt er bra der nede i Danmark 😀

    @silje’s fremgang: Gode øvelser absolutt!

    @Janne: jeg får best kontakt med lillefingeren på topp, men det varierer sikkert fra person til person – så lenge man får kontakt og fremgang 😀

  5. avatarMari

    Hei! Kunne du lagt ut noen råd ang vekt-reduksjon? Gjerne hva du spiser og hvordan du trener. Vil så gjerne ned ett par kg nå før sommeren 😉
    Har fulgt med deg en stund nå. Du er så flink!

  6. avatarLisa

    Hei!

    Dette var en helt utrolig flott blogg!!
    Så mye god, næringsrik og skikkelig mat du lager! Og synes at muskler er super fint og at du ser veldig bra ut!
    Kommer til å følge med videre! Har akkurat kommet over bloggen din, er vegetarianer og har allerde bitt meg merke i at du har flere vegetariske alternativer også 🙂

    Lykke til med blogg, trening og matlaging!!

    Lisa 🙂

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fitnessveien: Tusen takk til deg!

    @Mari: Takk for det 😀
    Det er mange veier til Rom, men min tips er;
    Tren det du liker best, ikke overdriv
    Spis det du liker, bytt evt til sunne(re) matvarer
    Fyll opp tallerken med grønnsaker i alle slags former, enten som en salat eller oppvarmet i kjøttsaus, gryteretter o.l.
    Kutt ut sukkerholdig drikke
    Spis når du er sulten, enten det er 2, 4, eller 6 ganger ila en dag (det er totalt inntak som er viktig)
    Hold utskeielser og kos til en dag i uka

    @Lisa: så utrolig hyggelig, tusen takk! Motiverende for meg å fortsette bloggingen 😀

    @VICTORIA LEANICA HANSEN: godt å høre, gjør man det riktig vil fremgangen komme – før eller senere 🙂
    Takk i like måte!

  8. avatarChassi

    Shit, det var jo et skikkelig seriøst skulderprogram! Gjør du alle disse jevnlig? Da er det ikke rart du har flotte skuldre!

    Godt nyttår, kjære du!

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Chassi: Vi leker ikke skuldre! :mrgreen:
    Neida, men synes du det var så seriøst? Jeg liker godt å trene skuldre, og det blir ofte 3-4 øvelser på de (ikke alle jeg har nevnt i innlegget på én gang).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *