5 tips til et sprekere år

Her er noen råd til hvordan man enklere lykkes med ‘en sunnere og sprekere livsstil’ – det må vel være et av de viktigste nyttårsforsettene folk har?

De fleste som leser her er dyktige på trening og kosthold fra før, men det er uansett fint med en oppfriskning inn i det nye året.

1. Det er veldig lett å bli revet med av andres nyttårsforsett, men ha dine egne ønsker og mål. Du må faktisk ville dette selv, ellers blir gjennomføringen vanskelig.

20120102-125405.jpg

2. Ikke gap over for mye. “Trene så mye jeg kan og kutte ut alt av søtt” er ikke en god start i mine øyne. Mange undervurderer hvor vanskelig alt kan være før det blir en rutine i livet, det er uansett ikke nødvendig med drastiske tiltak.
Start med delmål og bygg deg oppover, og husk at for mye av noe aldri er bra uansett.

3. Begynn med trening du vet at du liker, deretter kan du teste ut andre måter. Det er lett å bli demotivert om man f.eks hiver seg over et oppsatt styrkeprogram uten å vite noe mer om hvilke øvelser man foretrekker.

20120102-124954.jpg

4. Den viktigste faktoren når man vil komme i bedre form er kostholdet, uten tvil. Det er ikke dermed sagt at trening ikke er viktig, det er det som former kroppen, men vil man ned i fettprosent så må man gjøre noe med matinntaket.

20120102-125133.jpg
Viktig: Bytte ut matvarer med sunnere alternativer
Mindre viktig: veiing/utregning av sammensetning, gram o.l, samt all slags tilskudd med fancy navn

5. Kunnskap er makt (og moro). La deg bli inspirert av andres ideer, matretter, oppskrifter og bøker/hefter.
Ikke vær redd for å teste ut nye ting, veldig ofte kan man bytte ut et par ingredienser og forvandle en ordinær rett til et veldig sunt og proteinrikt alternativ.

20120102-144716.jpg

Dette er viktig dere: Når man etter mye prøving og feiling, for man burde virkelig prøve seg frem i denne jungelen, finner noe som passer og fungerer så hold deg til det.
Mange tror at de må betale for avanserte dietter og program for å lykkes, men å komme i form krever ikke alle slags ekspertmeninger.

Tilpasning+viljestyrke+hardt arbeid=rutine–>kontinuitet–>fremgang

Husk at trening og et sunt kosthold skal få deg til å føle deg bra, og gjør det ikke det så gjør du enten ting feil eller prøver litt for hardt.

15 tanker om “5 tips til et sprekere år

  1. avatarMike

    Hei! Jeg lurte på om du kan komme med en ide for 300g biff-indrefilet jeg har i kjøleskapet. Er det for mye fett i indrefilet i forhold til vanlige filet?
    Jeg prøver å lære meg så mye som mulig, men for noen som har akkurat fattet interessen, hva anbefaler du? 🙂
    Godt nytt år forresten, og tusen takk for flott blog!

  2. avatarMira

    Godt innlegg, tror det er veldig viktig å ikke gape over for mye! Og også se at kostholdet er nummer en faktor for å oppnå de resultatene man vil ha 🙂

  3. avatarIna Christine

    Godt nytt år! Takk for en kjempe bra blogg, og takk for gode og enkle tips. Du er herlig!

  4. avatarMarit

    Hei Kristine! Lurer på hvor du bestiller stevia fra? Har hørt så mye rart om stevia (at det er farlig osv), men har lyst til å prøve det for å få litt varierende smak på maten. 🙂

  5. avatarE

    Fint innlegg 🙂
    Enig i at man må gå gradvis frem for å få en sunnere livsstil 🙂
    Jeg elsker ryggen din!! Hvilke øvelser tar du for å få den så fiiin? Hsr lyst på
    Sånn rygg!!! Hehe 😀
    Ha en fin dag 🙂

  6. avatarMichelle

    helt sant det du sier :mrgreen: Er så deilig med «ny» start, eller fortsette der jeg slapp! hehe

  7. avatarE

    Og en ting til 😀
    Hvilke deler av kroppen er best å trene samtidig? Hvis keg skal trene styrke 3-4 ganger i uken? 🙂 liksom et eksempel så det blir lettere å forstå; rygg og skuldre en dag, bein en dag osv? Jeg vil jo komme gjennom hele kroppen på en uke, what to do? 🙂
    Håper på svar 😀

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    Mike: indrefilet er ikke spesielt fettrikt, så det ville jeg ikke ha tenkt på. Jeg har laget lite med oksekjøtt, men jeg ville kanskje ha laget en wok som dette; http://www.kriweb.no/2011/05/31/svin-og-poteter/ med en god dressing av kesam til 🙂
    Takk, og godt nytt år!

    Mira: man går ofte altfor hardt ut, det er veldig lett (og dumt) å gjøre – jeg har selv gjort det 🙂

    Hanne: enkelt passer en enkel og lat sjel som meg 😎 neida, men hvorfor gjøre det vanskelig for seg selv.

    Ina Christine: tusen takk! 😀

    Marit: jeg kjøper stevia på iherb.com – det er ikke farlig, og er for øvrig endelig blitt godkjent her til lands 🙂

    Lovelyliller: det er jo det 😀

    E: jeg er glad i ro-øvelser, spesielt i kabel og en-arms hantelroing. Jeg må også si at 20 år med ballett også gjorde sitt 😉
    Hva som er best i forhold til en splitt er det bare du som vet, det kommer an på hva du liker, styrke/svakheter og mål/ønsker. Om du ønsker en 3-splitt ville jeg f.eks ha valgt ben, rygg/skuldre, bryst/armer – men igjen bør du tilpasse hva som gjøres først i forhold til energi, dagsform, mål osv.

    Michelle: jeg fortsetter der jeg slapp, men må nok skjerpe inn på enkelte ting.. kremt :mrgreen:

  9. avatarStine

    Har du noen tips til noen gode ryggøvelser som man kan gjøre hjemme? hadde blitt veldig glad for det! 🙂

  10. avatarE

    Takk for svar 🙂
    Holder det å trene bein en gang i uken, rygg/skuldre en gang i uken og bryst armer en gang i uken ?
    Er det slik ved 3splitt at man bare trener disse muskelgruppene en gang i uken? 🙂

  11. avatarTrine

    Kjempeflott innlegg! Har ikke kommentert i bloggen din tidligere, men tror jeg har lest den fra «perm til perm» i løpet av høsten. Utrolig mange gode og inspirerende innlegg du har! Fortsett med dette! 😉

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Stine: Da bør du helst ha noen hantler, treningsstrikk, eller noe annet med tyngde slik at du får litt motstand. Rygghev og diverse ro-øvelser både sittende og stående er fint å gjøre hjemme.

    @Trine: Så godt å høre! Tusen takk ♥

    @E: det spørs litt hva målet ditt er, og hvor tungt du trener når du først trener 😉 men jeg synes du kan prøve i noen uker og se hva du synes.

    @Trine: slike tilbakemeldinger er veldig motiverende, så tusen takk for det 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *