Hva, når, hvorfor?

Hva skal man spise etter trening? Hva slags treningsprogram skal man starte med? Hvor mye proteiner skal man få i seg? Bør man trene kardio før eller etter styrke? Hvor ofte skal man spise?

…og listen over spørsmål om kosthold og styrketrening er lang. Det er helt naturlig i og med at det finnes så mange ulike svar der ute, alt ettersom hvem du spør.

Jeg har ofte ganske enkle svar, fordi jeg mener at dette med trening og mat er ganske enkelt – i teorien vel å merke. Jeg har sagt det flere ganger før og jeg mener at så lenge man holder treningen kontinuerlig så vil man se fremgang. Og med kontinuerlig så mener jeg ikke nødvendigvis mye trening hver dag, men et varig styrkeprogram hvor du kjører gjennom kroppen hver eneste uke – enten én eller flere ganger. Dette betyr også trening når man ikke har kjempelyst, er sliten og litt lei.

Videre kan man ikke være utålmodig. Man kan ikke forvente at man ser forskjell etter et par uker, men det er ikke dermed sagt at det du gjør ikke fungerer eller at du hele tiden må søke etter en slags fasit.
(Den finnes ikke – så der sparte jeg deg for mye bortkastet tid).

Om man derimot har trent kontinuerlig i et par måneder uten at man føler at man har noe særlig fremgang, så er det på tide å se hvordan man egentlig trener.
Tar du i hardt nok? Presser du deg selv? Varierer du på antall sett og reps? Får du kontakt på de forskjellige øvelsene?
Det er dessverre slik at mange som er flinke og kommer seg på gymmet ikke nødvendigvis er like flinke når de først er der (ref vi leker ikke trening).
Det er derfor det er så viktig å sette opp noe som er tilpasset deg, og ikke stole blindt på andres program.

Kostholdet blir på samme måte, uavhengig av om man vil ned, vedlikeholde eller opp i vekt. I stedet for å bli detaljorientert i forhold til nøyaktig mengde på et nøyaktig klokkeslett og på en bestemt måte, så spis heller når du er sulten. Spis sunn og variert mat som du vet er bra for deg, som holder deg mett over lengre tid, og ikke minst som du liker. Man kommer ikke utenom et kcal-regnestykke i forhold til vekt og fettprosent, utover dette er det ens eget valg om man vil gjøre det mer komplisert.

Enkel og grei teori – selv om jeg er klar over at begge deler er tøft i praksis.

Det som er avgjørende for å lykkes blant alle teorier, meninger og myter er å gjøre trening og riktig kosthold til en livsstil. En varig livsstil med rom for endringer. Mennesket er stadig i forandring, og det som passet deg for et par år siden er kanskje ikke riktig for deg den dag i dag.

Har man et opplegg som blir for krevende, tøft eller vanskelig så blir det bare et midlertidig skippertak for å komme i form – eller i verste fall veien mot motgang og sykdom. Klarer man derimot å legge opp begge aspekter slik at det passer inn i livet ditt, og ikke omvendt, så har man i mine øyne funnet nøkkelen til suksess.

16 tanker om “Hva, når, hvorfor?

  1. avatarHanne

    I like it!
    Jeg har fått gode resultater med «den enkle måten», gang på gang, og ser nå virkelig frem til en laaang, sykdomsfri periode hvor disse resultatene virkelig skal få vokse på seg :mrgreen:

  2. avatarMichelle

    bra & enkelt forklart Kristine 😉 det viktigste er at man finner det man selv trives med i form av trening & kosthold 😛

  3. avatarAnn Kristin

    Hei!

    Dette var virkelig timing – kom nettopp hjem fra trening, og så leser jeg dette (; Så i den forbindelse har jeg et spørsmål: Det er viktig med næring etter trening, og har også hørt at dette gjelder raske karbohydrater. Spørsmålet mitt er om en smoothie er tilstrekkelig næring etter en styrkeøkt? Smoothien består av appelsinjuice, Yoplait blåbæryoghurt med fiber og en blanding av blåbær, skogsbær, bringebær m.m.

  4. avatarLiv-Tone

    Flott innlegg som alltid 😉
    Rart med det, men jeg får alltid lyst til å trene når jeg leser dine poster her! Veldig positivt! Kjempe fine bilder også! Inspirasjon!

  5. avatarKjerstine

    Fantastisk! Elsker at du sier det så enkelt og riktig. I dag er det slik at kosthold fremstilles veldig vanskelig i media. Den ene kuren etter den andre presenteres, og hylles. Dette fører til at kosthold virker veldig avansert. Som du sier er det egentlig kun kcal- regnskap som teller hvis målet er vektrelatert. Noen tjener seg rike på å gjøre kosthold mer avansert og vanskelig (les: Dr. Hexenberg, lavkarbo). Det fører ingenting godt med seg. Min overbevisning er at man kommer langt med sunn fornuft. Man trenger ingen Dr. Hexenberg.

  6. avatarAnne M

    Så fint innlegg:)
    Jeg lurer på noe som kanskje er litt teit. Siden midten av september har jeg trent 5 ganger i uken, enkel styrkeprogram to-tre ganger og kardio minst fire ganger i uken. Før september trente jeg kardio gjennom sommeren ca 3 ganger i uka. Den siste perioden har jeg gått opp ca 1 – 1,5 kg. Jeg spiser veldig sunt mandag-fredag og skeier ut lørdag og søndag. Kan dette være muskler? Jeg håper det!

  7. avatarKristine

    Veldig bra innlegg, Kristine! Du skriver alltid på en måte som gjør komplisert stoff lett å forstå 🙂
    Det er lett å bli forvirret i alle meninger om hvorfor man skal gjøre ditt, og andre meninger om hvorfor man skal gjøre datt. Som du sier – fasiten finnes ikke!
    Ønsker den skjønne frøknen en fin dag 🙂

  8. avatarBeate

    Nok et flott innlegg! Jeg inspireres daglig av din blogg:-)

    Ligger hjemme med feber og influensa på andre uka etter to uker med kraftig muskelstrekk i ryggen, så jeg har ikke fått trent på snart en mnd!
    Men, jeg kommer sterkere tilbake. I mellomtiden bruker jeg tiden på å finne nye sunne oppskrifter, og i den anledning lurte jeg på om du hadde noen tips til sunne pitabrød?
    Det hadde jo vært perfekt å ha litt røkelaks og eggerøre oppi, eller til og med lage noen sunne kebab med karbonadedeig, en god salat og kebabsaus av mager kesam, hehe. Bare fantasien setter grenser!
    Også lurte jeg på om du fortsatt skal utgi et nytt hefte med sunne middagstips? Det hadde vært knall! Gleder meg forresten umåtelig mye til adventstid og sunn julebakst 😀

    Ha en fin dag 🙂

  9. avatarKristine

    @Fineliner: Takk for det, koselig å høre 😀 Ha en fortsatt fin dag!

    @Hanne: Jeg og! Gjett om denne ‘restitusjonen’ skal få bein å løpe på etterhvert.

    @Michelle: Vi hører det så ofte, men det er sant – det enkle er ofte det beste 😀

    @Ann Kristin: I mine øyne er det viktigst med protein etter trening (da forutsetter jeg at du med trening mener styrketrening), men smoothien høres både bra og god ut 🙂

    @Marlene: Så bra! 😀

    @lovelyliller.com: Takk! 😀

    @it’s training: Godt å høre 🙂

    @Liv-Tone: Ingenting er bedre enn det! Unn deg en knall treningsøkt 😀

    @Kjerstine: Sett bort ifra at mange har individuelle behov og ønsker (spesielt helsemessig), så er det mye keiserens nye klær der ute. Veldig ofte blir folk så forvirret at de bare hopper av hele ‘karusellen’, og derfor er det viktig å formidle at ting ikke behøver å være så vanskelig.

    @Anne M: Vekten min svinger 1-1,5 kg daglig! :mrgreen: Ikke bruk vekten som en indikasjon på formen din – ser du fremgang i speilet? Ta gjerne sammenligningsbilder. Når man trener styrke vil musklene trekke til seg væske, så det er ikke unormalt å veie litt mer.

    @Kristine: Takk for det – i like måte skjønne!

    @Beate: Pitabrød virker litt vanskelig i og med at de skal få en slags ‘lomme’ og da er gjær/mel ganske essensielt. Men om du bytter ut hvetemel med en blanding av grovere mel/speltmel/bokhvete/bakepro så får du kanskje til noe? 🙂
    Det blir nok ikke noe nytt middagshefte, men mulig et desserthefte til!
    God bedring 🙂

  10. avatarTrysa...

    Flott innlegg:)

    Men jeg lurte på om du hadde en oppskrif på marengs med sukrin eller eggehvitefluff?:p

  11. avatarhege

    du har mye smart å komme med altså 😀
    blir så motivert og glad av å lese bloggen din! lurer på noe ang. styrketrening, jeg prøver å kjøre styrketrening på hele kroppen 2 ganger per uke i tillegg til noen joggeturer men vil trene ekstra styrke på armene så legger til en økt på bare amrmer. Blir det veldig feil med sånn skeivfordeling på styrken? :s

    også lurte jeg på, kan man spise for mye proteiner? :p man hører jo hele tia om at man ikke skal spise for mye av det, for lite av det osv…

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Trysa…: Marengs blir veldig crunchy og rar med sukrin, så det anbefaler jeg egentlig ikke – eller bruk i så fall sukrinmelis. Eggehvittefluff er stivpiskede eggehvitter med sukrin/sukrinmelis (+ eventuelt kakao, sjokoladeprotein) 🙂

    @hege: Takk for det! Om du vil ha ekstra styrke på armene så gjør du det, ikke noe problem – eventuelt kan du ta et par ekstra øvelser på de en av dagene.
    Om man bare spiser proteiner så blir det for mye selvfølgelig, men det gjør man (forhåpentligvis) ikke. Spis mat først og fremst, proteinpulver kommer i andre rekke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *