Shoulders baby

– favorittøvelser på skuldre

IMG_1737

1. 
Jeg har spesielt en favorittøvelse når det gjelder skuldre, og det er s-i-d-e-h-e-v. Jeg kjører øvelsen som oftest stående, men har også blitt glad i å kjøre den liggende. Denne øvelsen kan utføres både med hantler og i cable cross – da blir ofte øvelsen mer stabil om det er første gang man prøver.

Sidehev:


2.
En pressøvelse må også være på plass, og jeg kjører som regel skulderpress eller arnoldpress.
Skulderpress kan også gjøres i apparat om man ikke er vant til øvelsen, jeg foretrekker og vil anbefale med hantler og/eller stang for å bedre balansen.

Arnoldpress:

3.
Til slutt kjører jeg bakside skuldre med enten omvendt pecs eller foroverbøyd sidehev, her involverer man også ryggen i stor grad så det er to gode øvelser man burde ha med.

Omvendt pecs:

.
Husk at skulderen består av et ytre lag med store muskler som sørger for store armbevegelser, og mindre muskler som hjelper til med koordinasjon av finere bevegelser. Både press- og dra-øvelser er derfor viktig, samt rotatorcuff-øvelser.

For best mulig fremgang: Ikke glem å pushe styrken din, ha gjerne en kort periode hvor du øker vektene for hver uke med få reps (5-6 stk), og prøv nye øvelser. Jeg har også kjørt en del supersett på skuldre (to øvelser annenhver gang uten pause) – i det hele tatt mye variasjon.

26 tanker om “Shoulders baby

  1. avatarLinda

    Kjekt at du legger ut bilder av øvelser og slik 😀
    Kjempe fint bilde av deg!

    Her har jeg mammadag sammens med minste jenta mi på 1,5 år, Emma Emilie <3
    Var ikke helt i form i går så da er mammadag en god ting, spes siden jeg har mulighet til det 😉

    Uvi`en har blitt bedre, men nå plages jeg med håndleddet mitt 👿
    Jeg har en kul oppå håndleddet som blir veskefylt og vond av og til, smertene forandrer seg med hvor stor kulen blir. Men i dag har den ikke vert så stor (har vert øm noen dager), men nå er jeg så stiv og vondt, og hver gang jeg bøyer det så nesten som det knaker inni der og det verker helt opp til skuldrene 🙁 Skal se det an til mandagen og se om kanskje med. jeg tar mot uvi kanskje demper dette også..
    Men skal prøve meg på litt trening i kveld om jeg får det til, vist ikke blir det kanskje i mårra om ikke mannen skal på jakt, da blir jeg jakt enke i helga 😛

    Håper du får en kjempe fin fredagskveld!
    Kjekt å se videoene av deg, så på de i går og fikk såååå lyst å trene! 😉

  2. avatarKaroline

    Heihei! For en utrolig inspirerende blogg. kanskje jeg kan spørre deg på dette. Skal litt ned i vekt og stramme opp litt, men har problemer med å få i mg de proteinene. Har du noen forslag? og hva bruker du som tilbehør? Kunne du kanskje laget et innlegg om hva man må gjøre for å gå ned i vekt?
    Mvh Karoline

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linda: Håper du hadde en fin mammadag!
    Kanskje du har fått en ganglion på håndleddet? Jeg har en selv, og har slitt med den i flere år – nesten så jeg ‘opererer’ den selv.
    Du får ta det med ro og bli ordentlig frisk før du trener – husk at immunforsvaret må få jobbe med én ting av gangen, viktigste (helsa) først 🙂 Riktig god helg!

    @lovelyliller.com: Gjør det, og ta en skulderøvelse for meg og.. god helg!

    @karoline: Takk søte 😀

    @Karoline: Proteiner er jo så lett å få i seg! Karbonadedeig, cottage cheese, ost, melk, svin, kylling, kesam, egg!
    Ta en titt under kategorien ‘middag’ og ‘mattips’ på høyresiden så får du sikkert opp mange gode forslag 😀
    For å gå ned i vekt må du spise litt mindre enn du forbruker – slik at fettet minker. For å bli strammere må du i tillegg styrketrene!

    @karla: Thanks! 😀

    @elisabeth: Militærpress var lenge siden, den må jeg ta neste gang 🙂
    Haha.. tacokake faktisk. Men jeg elsker karbonadedeig, så jeg spiser heller en halvkilo av det 😉 Blir for øvrig taco i morgen, mm!
    God helg!

  4. avatarKristian

    Liker de markerte musklene dine arm/skulder. 🙂 Snart på vei til en real styrkeøkt selv. Tenker jeg skal prøve den sidehev for skulder for å kjenne litt på den øvelsen 🙂

  5. avatarMia

    Haha, satt akkurat her og gledet meg til å få en skikkelig skulderøkt i dag! Ukens trening har ikke blitt som planlagt, og har skrevet på pc i hele dag så nå blir det godt med disse styrkeøvelsene (+ rygg og bryst):) God helg!

  6. avatarKarianne

    Måtte bare slenge med en kommentar her også;
    Mulig jeg tar feil, men er ikke dropset å ta av vekt og fortsette serien når man ikke klarer mer med den vekten man kjører med? Trodde det var superset når man kjører to øvelser etter hverandre uten pause. 🙂
    Enig med de andre – fiine skuldre! 😀

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hanne: Spesielt i downlights baby 😎

    @Kristian: Sidehev er et must! Kos deg 😀

    @Mia: Jeg vil og.. Håper du får en knall økt, og god helg 😀

    @Karianne: Det har du selvfølgelig rett i (jeg skylder på voltaren+pinex), skal rettes opp!

  8. avatarSara

    Åå, ble glad når jeg så du hadde lagt ut dette! 😉 Supert! Da har jeg noe å fylle inn på treningsplanen fremover 😉

  9. avatarLinda

    Takk for det 🙂
    Legen min snakket om at en kunne tappe den, men egentlig var det ikke så mye vits da det var mye mere ubehageligere enn om den var der, og så kom den tilbake lell..
    Måtte ta av meg ringen i kveld pga at jeg fikk den nesten ikke av meg, så jeg tar ingen sjanse, har blitt mye stivere og smerten sprett seg.. Så jeg får se det an utover helga.. Går liksom ikke før jeg virkelig måååå.. «Går sikkert over snart», er mitt standar uttrykk 😛

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Sara: Bra! 😀

    @Linda: Jo, men om den plager deg såpass mye så kan det være verdt å tømme den. Det er ikke sikkert den kommer tilbake, tror det er 50-50 sjanse – så får det være opp til deg om det er verdt det eller ikke 🙂
    God bedring i hvert fall!

  11. avatarAurora

    Herlig at du viser oss dine favorittøvelser! Jeg kjører også mye av disse øvelsene, og særlig sidehev og arnoldpress føler jeg har gitt meg mye fremgang 🙂 Jeg synes veltrente skuldre er så sinnsykt fint, det gjør mye med helhetsintrykket av fysikken (Dine er rett og slett nydelige 😳 ) Ha en super helg 🙂

  12. avatarTanja

    Hei Kristine,

    jeg snublet over siden din her for ca en uke siden og ble fasinert av deg og det du driver med. Har lest gjennom mye av det du har skrevet, men har ikke funnet svar på følgende:

    1) Hvor lenge varer styrkeøktene dine?
    2) Hvor mange sett tar du og hvor mange repetisjoner per sett? (Gjelder alle typer øvelser du utfører)
    3) Du skrev et sted at da du begynte å trene styrke så tok det ikke lange tiden før du gikk ned i fettprosent. Hvor lang tid tok det for å komme dit du er i dag og hva var utgangspunktet ditt?
    4)Liker at du har beholdt helgesnopet i kosten, lurer derfor på om du ikke legger lett på deg og derfor kan spise usunt innimellom, eller at du trener såpass mye at du ikke legger på deg?

    På forhånd takk for svar.

    Tanja

  13. avatarMarita

    Aah, dette passer perfekt – var ute etter noen skulderøvelser, takk for at du legger med bilde, er fint for sånne styrkenoviser som meg vettu 😉

    …så er jeg spent på hvordan den (kronisk..?) betente skulderen min reagerer på disse! 🙂

    God helg!

  14. avatarNIL

    Hei Kristine, JEG har tenkt å begynne med protein shakes eller pulver som jeg kan putte i maten, hva vil du anbefale til en nybegynner?

  15. avatarkaja

    Kan du vær så snill og hjelpe meg med gode råd?
    Jeg prøver så hardt og få måle jeg ønsker, og det er mindre lår og mindre legger og enda markert magen på siden.. Jeg trener vær dag, 5dager ca 1-2,5 timer, 2dager 1time til 30 min må iallefall gjøre noe vær dag uansett hvor dårlig tid jeg har. Det går altid i jogging, ut og på mølle, styrke, og sykling. Jeg merker jo jeg blir strammere, men låre er ganske faste men litt løst helt øvest, leggene mine er harde… Hvordan kan jeg få de «lengere»? Jeg spiser sundt, jeg orker ikke spsie ost,sukker,mel,pasta,brød ovs, det går mye i havegryn,bønner,grønnsaker, fisk,kylling , det jeg får sukker av uten om fruktsukker er i skummet melk og skyr… Jeg spsier/drikker ca 1500 kcal om dagen til sammen.. Aldri mindre enn 1300 og aldri mer enn 2500…. Hilen jente på 16 år 😉 Håper på svar!

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Enig 😎

    @Karoline: Favoritten, svir godt! 😀

    @Aurora: Tusen takk 😳 Skuldre (og rygg) er to muskelgrupper jeg synes er viktig – både utseende- og helsemessig.

    @Tanja:
    – De varer alt fra 25-45 min
    – Varierer veldig; 8×3, 12×3, 5×5, 5×6
    – Fettprosenten min har variert veldig de siste årene grunnet konkurranse, så det er vanskelig å svare på. Jeg har en tilsvarende fettprosent (1-2% som skiller) den dag i dag som da jeg startet å styrketrene, men har en helt annen kroppssammensetning og utseende – det er det som er det viktigste, og grunnen til at man bør trene tungt for resultater.
    – Alle legger på seg om de spiser mer enn de forbrenner, ingen kommer utenom det.
    Jeg spiser sunt og variert på hverdagene, og kan derfor unne meg mer i helgene. Litt minus her og litt pluss der = balanse
    🙂

    @Marita: Liker best å se forklaring på bilder selv 😀
    Håper skulderen holder – husk oppvarming, tøying og eventuelt rotatorcufføvelser

    @LilleMy: Tusen takk! :mrgreen: 😳

    @NIL: Det kommer litt an på hva du vil ha av smak, hva du vil bruke det til i mat osv. Jeg liker godt Whey Gourmet: http://nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=156394

    @kaja: Hei! Jeg er litt usikker på hva målet ditt er? Jeg har også løse lår øverst forresten, skal man ikke ha det som jente? 😉 Du har et veldig strikt regime både treningsmessig og på kostholdet, kanskje du rett og slett skal senke skuldrene og la litt av stresset med det slippe.
    Bare sånn til sammenligning; Jeg trener ikke hver dag, jeg jogger eller løper aldri, jeg spiser ikke sunt hver dag, jeg spiser mye ost, jeg spiser masse sukker i helgene.
    Jeg sier ikke at det er å anbefale, men du virker litt for streng mot deg selv!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *