Vi leker ikke trening

All trening er bra trening pleier man å si, men ønsker man synlige resultater så får man ikke noe særlig ut av halvveis innsats.

Det høres imponerende ut når folk sier at de trener hver dag, men om de gjør det jeg har sett mange gjøre så hadde de nesten fått mer ut av en shoppingtur, eller bære tunge matvarer fra butikken og hjem.

Typiske eksempler;
 Kler seg i flotte klær, svettebånd, the works – men tenker mindre på hvordan man skal trene tilpasset sin nåværende form. I stedet for å løpe i 2 min og deretter gi seg, er det bedre å gå ned på intensiteten og gå raskt i 30 min.

 Trener med altfor lette vekter, det skal ikke føles behagelig å bryte ned en muskel!
Hvordan man kan trene styrke og lese avisen samtidig er for meg uforståelig.

 Går rundt og drikker vann mens man halvhjertet tøyer litt, men for det meste stirrer på andre. Man blir ikke trent av å se på andre trene –  dessverre.

 Kommer inn i gymmet og tar seg en titt rundt på hva som frister, oppdager massasjestolen og blir liggende der i 40 min før man tøyer og drar hjem.

Høres kjent ut? Hvis ja regner jeg med at fremgangen lar vente på seg, så her har du i hvert fall en oppfordring til å gjøre noe med det.

Det betyr ikke at man til stadighet skal pushe seg selv til failure og slite seg ut, da vil man etterhvert gjøre kroppen mer vondt enn godt, men det er denne gylne middelveien som jeg har mast om i flere år nå. Om man lurer på hvordan man finner den så er svaret; en kombinasjon av kropp og psyke. Eller følge magefølelsen som det så fint heter.
Kroppen sier faktisk ifra når den er sliten, eller når den trenger mer aktivitet og motstand – du må bare lære deg, og ikke minst tørre å lytte til den. Stopp og kjenn etter. Vi blander ofte ”jeg vil” med “jeg må”, og omvendt.

Det holder ikke med å være flink og dra på trening om man ikke gjør noe særlig når man først er der. Tenk heller; nå har jeg tatt turen hit, så nå skal jeg fa.. meg gjøre det beste jeg kan den stunden jeg er her.
3 knalltøffe treningsøkter i uka er bedre enn 6 slappe – vi snakker kvalitet over kvantitet.


Vi leker ikke trening.. eller?

39 tanker om “Vi leker ikke trening

  1. avatarKari

    Jeg kunne ikke vært mer enig! 🙂
    Har flere venninner som er slik, og som ikke kan fatte og begripe at jeg faktisk vil starte med seriøs styrketrening.

    Jeg har ikke fått kommet igang med treninga enda for jeg har laseroperert synet mitt og fikk treningsforbud! Men neste uke, da er jeg igang! 😉 Både med trening og flytting! Så da får jeg jo litt ekstra trening av å bære på esker! 🙂 😉 hehe

  2. avatarHanne

    Tøffeste bildet 8) Fantastiske armer og skuldre på deg!
    Håper du lytter til dine egne ord og ikke tar helt av når kroppen igjen er restituert.. Been there done that 😆

  3. avatarMira

    Amen! Flott innlegg som er rett på sak. Ser altfor mange på treningssenteret jeg går på som legger seg ned på pilatesballen og løfter på rumpa et par ganger, gjør noen pusteøvelser før de løfter såpass lett på maskinene at det minner mer om en utholdenhetsøkt fordi det i tillegg er et kjempehøyt tempo hvor settet er ferdiggjort i løpet av de neste fem sekunder. Jeg sier ikke at jeg gjør alt riktig, er dager jeg burde ha løftet tyngre og gjort flere øvelser, men jeg blir mer og mer fokusert på kvalitet og at det skal ha noe å si at jeg går på trening, og ikke bare tidsfordriv. Er jo ikke slik man ser resultater!

  4. avatarMarte

    Veldig enig i det du skriver. Jeg tror det er mange som er opptatt av at trening skal være gøy, også glemmer de helt at resultatene uteblir om man ikke presser seg og er litt utenfor sin komfortsone. Trening kan jo være morsomt, men det skal også være slitsomt.

    «All trening er god trening» fungerer kun for helt nybegynnere spør du meg!

    M 😉

  5. avatarHege

    Hælledussan Kristine, du er helt rå!! For ei dame…skjønner godt de smågutta som plystra på deg for en tid tilbake…wowwowwow hot frk;-)

  6. avatarMia

    Helt sant! Før kunne jeg gå på 7, 8 og 9 spinning og bodypump timer i uken (gjerne tre timer på rad) – og fikk ingen gode resultater uansett hva jeg spiste. Nå trener jeg i kortere tid per gang, men øktene er mye mer effektive og resultatene er kommet som bestilt enda jeg spiser mer av både kalorier og proteiner enn før:)

  7. avatarSiri

    Vi har en avisleser på et av treningssenterne jeg trener også. Hun leser avisen på beinpress, leg ex+curl, rygghev og det blir verre: Brystpress. Vet ikke om jeg skal le eller gråte…

  8. avatarLilleMy

    Dritkult bilde, det nederste der 😎 Tøff grimase!

    Du har så rett i det der. Jeg tror det er mange (spesielt jenter) som ikke trener skikkelig, og likevel ikke kan forstå hvorfor resultatene ikke kommer. Jeg har det litt på samme måte selv, og jeg må nok ta hardere i for å virkelig få de resultatene jeg ønsker. Men jeg er på vei, det er jeg 😉

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kari: én ting er å ikke ha noen spesielle mål med sin egen form og trening, men det har alltid forundret meg at man skal bry seg om andres ønsker 🙂 Grattis med bedre syn, og lykke til med tyngre trening neste uke!

    @Hanne: Digger det bildet – bortsett fra at jeg har konkurransevekt (fluevekt) og er übersmal nedentil 😀
    Det skal jeg, akkurat nå kunne jeg ikke ha trent uansett hvor mye jeg vil.

    @Marita: 😀

    @Mira: Ikke noe vits i å gå rundt (havre)grøten 🙂 Det er altfor mange som gjør seg selv en bjørnetjeneste på trening ved å ikke ta i skikkelig.
    Jeg er enig, man MÅ ikke ha pesende hardcoreøkter hver gang – men ha de innimellom om ikke annet! I hvert fall om målet er å komme i bedre form og bli sterkere 🙂

    @Marte: Nettopp, det kan faktisk være begge deler. Og om det ikke er kjempegøy å ta i skikkelig på et par øvelser, så må det da være motiverende (og gøy) å se resultater i ettertid 🙂

    @Hege: Hælledussan og rå i en og samme setning – liker det :mrgreen:
    Takk!

    @it’s training: Flink jente! 😀

    @Lina: Godt å høre 😎

    @Karoline: ..og det fører igjen til at de aldri blir sterkere 😐 Og det er jo veldig synd, spesielt om målet er å komme i bedre form (og det er det vel stort sett).

    @Mia: Et godt eksempel ja – er du ikke glad for at du fant ut at kroppen trenger riktig trening og ikke nødvendigvis så mye? 🙂

    @Kristin: You go girl 😀
    Fader jeg har lyst til å trene… sukk.

    @Siri: På brystpress faktisk :mrgreen: Tenk om de visste at de kunne trene tungt og intensivt i 20 min uten avis + lese avisen i fred og ro resten av kvelden og få bedre resultater enn å trene med avisen dobbelt så lenge.

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @LilleMy: 😎
    Jeg har alltid vært veldig ivrig jeg da, både på ballett og da jeg startet på treningsstudio. Jeg innså vel raskt at det jeg la inn av styrke og energi ga meg veldig mye tilbake, mer enn det mange andre opplevde. Selv om jeg ble usannsynlig sliten og svett der og da, så føltes det så godt å gjøre den innsatsen – jeg har ikke akkurat trent meg ihjel opp gjennom årene uansett føler jeg.
    Det viktigste er jo at du er klar over det, og vet hva som skal til 🙂 Jeg har også noen ‘slappe’ økter innimellom, det er lov!

    @Birgitte: Godt å høre! 🙂

  11. avatarLinda

    Uff fikk nesten dårlig samvittighet av at jeg er hjemme i dag jeg 😳

    Nei da, jeg har fått sikkelig uvi, så alt er vondt i dag, og er så frossen at jeg fyrer snart alle ut av huset.. 😆

    Nei, sant så sant! Når jeg trente strong lift 5×5 gikk jeg ut av gymmen og følte at jeg ikke var ferdig trent i det hele tatt 😛 Så jeg kutta ut det og satte da opp mitt eget helkropps prog.

    Det samme nå også etter at jeg begynte å trene igjen, og når jeg går ut fra Pro Gym er jeg sliiiten og føler at jeg virkelig har trent. Og det kjennes dagen etter også 😉

    Så jeg håper formen er bedre i mårra, er ikke såååå vontd nå da, så har et lite håp ja!

    Knall bra bilder!!

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linda: Det var ikke det som var meningen med innlegget 🙂 Man skal ha fridager/restitusjon, men når man er på trening så skal man TRENE.
    Huff, håper du blir frisk igjen snart – god bedring!

    @Kristian: Takk! Tenkte meg det 🙂

    @Kristin: 😀

  13. avatarMichelle

    HAHAHA! Sant SÅ sant!! Har aldri forsått det der med bok & avis mens man trener.. hvor er fokuste liksom??? 😎
    Kvalitet trening liker vi :mrgreen:

  14. avatarHanne

    Ja når en først er der er det ingen vits i å dulle trene! skal du har resultater MÅ du PRESSE deg! ingen utvei! Folk må slutte å klage og gjør noe med det. Alt handler om prioriteringer- vil en det nok så får en det som regel til 😛

  15. avatarglenn:)

    det første!:) veldig bra bein,skuldre og rygg 😉 hehe

    det andre! kan ikke være mer enig!! går ikke ann å si det bedre syns jeg! 😀

    det siste er at man må ha et sted der man trives å trene det har jeg erfart nå 😛
    har ett nytt sted jeg har begynt på nå ettersom jeg har flyttet inn til oslo..jeg har ikke funnet meg til rette med det treningssenteret jeg er på nå kontra det jeg var på 🙂
    så får se hva jeg gjør framover.gi det mer tid OR NOT!! 🙂 hehe

  16. avatarDana

    Jepp, forby 3 kilos manualer…Amen! 😈
    Å vad med å faktiskt lage LYD når man løfter?…JENTEEEEEEER!!! 🙄

  17. avatarFia

    Men om man ær osæker på gymmet, ny tjej i styrkeavdelningen, så kan man nervøst fickla runt lite med maskiner man aldrig sætt førr… Det kan lætt sluta med att man bara tøyer lite istællet … Starka tjejer med starka meningar om hur mycket man borde ta i gør en bara mer nervøs !

    Fast annars tycker och tænker du mycket smart !

  18. Tilbaketråkk: Helse og trening – linklove | kaffedamen

  19. avatarKristine

    @Hanne: Liker man å ‘dulle’ på trening så skal man selvfølgelig få lov til det, men da blir resultatene deretter – og det blir som du sier dumt å klage på det 🙂

    @glenn:): Takk for det!
    Helt enig, trives man ikke der man trener så er det vanskelig å få til gode treningsøkter. Lykke til! 🙂

    @Dana: Skjær en grimase om ikke annet! :mrgreen:

    @Fia: Om man velger å tøye istedet for å lære seg apparater/hantler og teknikk innen styrke så er det selvfølgelig helt greit, men da kan man ikke forvente noen resultater – det var bare det jeg ville frem til 🙂 Man velger selv hva man gjør!
    Takk for det 🙂

    @kunnskapsriktrening: Ja, ikke sant! Vil jo at alle skal få resultater, så et lite vennlig spark i stumpen er på sin plass 🙂

  20. avatarSunniva

    Er helt enig i det du skriver! Ler meg i hjel av jenter som sminker seg FØR trening, og som har med seg bok på treningssenteret! Da kan du like gjerne gå å ta deg en kaffe, spør du meg 🙂
    Skal ærlig innrømme at jeg noen dager går for en lettere treningsøkt, men tenker som så at den eneste jeg lurer er meg selv. Latskap på trening går ikke ut over annet enn mine egne resultater (eller fravær av dem)! 🙂

  21. avatarMaria

    Kristine! Jeg ser du har en liten kul på leggen på dette bildet. Jeg oppdaget en lignende kul på leggen min på trening her om dagen. Den kommer når jeg spenner leggen, eller tråkker i bakken. Vet du hva det er??

  22. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Sunniva: Ok, der er jeg faktisk skyldig. Jeg har ‘fikset’ meg før trening selv, jåla som jeg er 😳
    Men jeg gjør i hvert fall det jeg skal når jeg er der 😉

    @Maria: Jeg vet faktisk ikke! En åreknute? Jeg har sjekket den hos lege, og det er ikke farlig – jeg har hatt den i mange år og den dukker kun opp når jeg spenner leggen.

  23. avatarKristine

    Skrev et lite innlegg nylig om akkurat det med om man vil ha resultater eller om man er villig til å gjøre det som skal til. STOR forskjell!!!

  24. Tilbaketråkk: “Jeg orker ikke trene” « Skuddaar

  25. Tilbaketråkk: sminke|ansiktsrens|såpe|skjønnhetspleie

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *