Vekt er bare et tall

Dere har hørt det før, men det er faktisk det.

Det er kanskje ikke så mange som vet hvor ustabil vekten min er, jeg kan gå opp 4-5 kg lett som en plett i løpet av en dag med mye mat (gjett hvilken). Det beste ved det er at jeg ikke bryr meg, og det er ikke noe jeg sier for å fremstå som ‘fornuftig og balansert’.
Jeg veier meg, registrerer tallet og lar det være med det. Grunnen til at jeg veier meg innimellom er kun av nysgjerrighet, og ikke som en faktor på hvordan formen min er – det ser jeg jo i speilet. Vekt sier så utrolig lite, spesielt om man trener.

Vekten min har, grunnet konkurranse, variert med opptil 14 kg de siste tre-fire årene. Bortsett fra at det har vært veldig uvant og skremmende å gå fra konkurranseform til mer normal form like etterpå (det går så utrolig fort, spesielt om man er like glad i mat som meg), så har jeg aldri fått panikk eller følt meg ‘for stor’. Trivselsformen min er imidlertid et sted midt imellom, det skal jeg ikke legge skjul på – og jeg har ligget der i noen måneder nå. Jeg har gått ned 4-5 kg siden jan/feb, men det er ikke så veldig synlig – små forskjeller.

Jeg vet ikke om dere ser noe forskjell i det hele tatt (annet enn brunfargen), men dette er fra februar – august.

Det jeg egentlig vil frem til er at formen min er bedre, men at vekttallet veldig ofte kan sprette opp til det jeg veide tidligere i år. Det er altså en håpløs måte å måle fremgang på.
Det er heller ikke et vekttall som skal bestemme humøret ditt, eller hvordan dagen din skal bli. Det skal i hvert fall ikke fortelle deg hva du er verdt. Om vekten gjør det, så hiv den ut. Jeg er riktignok økonom, men viktig er ikke et tall!

Ha en fin helg dere ♥

37 tanker om “Vekt er bare et tall

  1. avatarKari

    Fytti grisen du er nydelig! 🙂
    Selv har jeg mange kilo for mye etter et svangerskap, men du har motivert meg til å starte å trene, og jeg skal sakte men sikkert klare å nå målene mine! =)
    Så her kommer jeg til å følge med. =)

  2. avatarMichelle

    det er sant som du sier, bruker man en vanlig badevekt så er det kun et tall… Er litt annerledes om man bruker en inbody vekt osv.. Selv har ikke jeg veid med skikkelig på 7 mnd, fordi jeg ikke har hatt vekt i huset. men jeg føler forandringer på hvordan klærne sitter, prestasjonene på treningsøktene og overskuddet! Det er «tall» nok for meg :mrgreen: men skal bli moro å veie meg når jeg kommer hjem 😛 hehe

  3. avatarGlenn:)

    er det lefse?? som du er mest glad i? 😛 hehe

    kan ikke være mer enig der! 🙂
    alltid spennende å se hva evt tallet viser,men det har ikke noe å si i det store bilde. 🙂

    ser bra ut på begge bildene 😛 men august ser bedre 😉 hehe

    jeg er glad i mat selv. i vinter så spiste jeg rundt 5 måltider,pga trodde litt på gammel myte. Etter mye lesing osv.har jeg kommet på 3 måltider og syns det er bedre.Fått bedre framgang på alle måter.:)

    har ikke kommet ditt der du er nå. det å ikke spise frokost 😛 får se med tiden 🙂 hehe

    ha en god kveld videre!:)

  4. avatarLinn

    Kjære Kristine 🙂
    Jeg har ikke lagt inn en kommentar tidligere, men har fulgt bloggen din i lang tid nå. Så jeg synes derfor det er på sin plass at jeg også gir deg en liten kommentar.
    Jeg er veldig glad i å trene, og styrketrening har blitt mer og mer gøy i det siste. Er så herlig både og se og føle forandring. Du er en ispirasjon og det vil jeg takke deg for!! 😀
    Liker så godt å lese bloggen din, den gir nyttige tips og motivasjon! Jeg har lenge brydd meg veldig om vekta, men med all den styrketreningen har jeg gått opp. Og jeg skjønner jo så alt for godt hvorfor! Likevel har det vært en frustrasjon, men elsker å trene styrke, så vil ikke slutte med det. Og et innlegg som dette fikk meg virkelig til å legge de tankene fra meg. Talle på vekten betyr ingenting så lenge kroppen ser sunn og veltrent ut!
    Du er en nydelig person som er (etter min mening) ett perfekt forbilde 🙂

    God helg 🙂

  5. avatarJohanne

    Veldig godt innlegg å lese, man ser seg litt blind på akkurat det tallet til hverdags, og glemmer kanksje at det ikke er så viktig om man er +/- 2-3 kg. Hva har det egentlig å si?

    Jeg lurer sterkt på dine meninger rundt lavkarbo og et lavkarbokosthold. Jeg ser at du spiser karbohydrater, og heller mer proteiner enn fett. Har du noen tanker her, hvis man vil passe litt på og kanskje redusere noe på kroppsfett? Vil det være fornuftig å spise karbohydrater i moderate mengder ( men de sunne), for deretter å mette via protein istedenfor enorme fettmengder som LCHF anbefaler? Eller bør man kutte ut, og heller øke fettmengde?

    Igjen, takk for en inspirerende flott blogg, venter enda spent på om det blir en ny oppskriftshefte utgivelse 🙂

  6. avatartjukkebollefeita

    Håper jeg kan komme dit at vekt bare er et tall. Men foreløpig betyr den vekten mye for meg. Rett og slett fordi jeg er veldig overvektig. MEN jeg har gått ned MYE og jeg har en del igjen, men jeg kjenner jeg blir bare mer og mer fornøyd. Er mye mer fornøyd med kroppen nå enn for 35 kg siden:D
    Har blitt kjempeglad i sunn mat og trening, men skeier ut innimellom med litt ekstra kos:D

  7. avatarLilli

    Synes bodyfitness er så tøft! Tror jeg skal prøve meg på det når jeg blir litt eldre, men det er en ting jeg lurer på; når bodyfitnesskenter «poserer» har dere alltid armen langt ut ifra kroppen (greier ikke å forklare, men slik som på headeren), greier dere ikke å ha armene intill kroppen på grunn av alle musklene eller er det meningen?? Dette er ikke frekt ment, bare uvitende 😉

  8. avatarCathrine

    Det er akkuratt sånn jeg har hatt det den siste tiden. Vekta betyr alt, og det jeg ser i speilet er det jeg ser på vekta. Det har fått lov til å ta kontroll over hverdagen, og som du sier, bestemt formen. Skikkelig dårlig følelse i blant..

    Men nu som jeg jeg begynt å trene en del styrke, samtidig som jeg spiser sunt, forventer jeg ikke at vekten skal gå ned, men bryr meg heller om målene(:

  9. avatarIda

    Neeei, så godt det var at en nok engang å får det mata inn at man ikke skal bry seg om hva vekta viser, spesielt når man trener:) Er fort til at man «glemmer» det litt bort, spesielt hvis tallet har økt;)Hihi.

    Ha en fin laurdag, fornuftige Kristine:)

  10. avatarHanna

    Du ser så ekstremt bra ut Kristine:). Kasta sjøl ut vekta for to uker sida, og det har igrunn vært ekstremt deilig. Et tall på en billig og ustabil sak skal ikke få bestemme min dagsform.

  11. avatarElisabeth

    Er daglig innom bloggen din, men har ikke kommentert før nå. Må bare si du ser kjempe bra ut, både på før og etter bilder:) Selv driver jeg mest med løp, men du har motivert meg til å bli mye flinkere å trene styrke!:) Og du har helt rett, vekta har egentlig ingenting å si, men er likevel vansklig å ikke la seg påvirke av hva den måtte vise:p

    Ellers vil jeg si takk for mange supre oppskrifter og treningstips! God helg Krstine:)

  12. avatarNina

    Hei Kristine!

    Er nok i en «prosess» der jeg jobber med det.. Den gamle «slanke-nina» dukker opp innimellom og teller kalorier, og tenker at jeg ikke skal spise såå mye, men trening-nina skal seire og bare spise fornuftig, og NOK, trene bra og sove godt! Har en liten jobb der..:) Utrolig inspirerende innlegg Kristine, har fulgt bloggen din over en lang periode nå og du er en av mine inspirasjonskilder, så absolutt!! Ett supert forbilde!!! 😀
    Trener man mye , så må man ha mat også!!

    Ha en strålende helg! 🙂

  13. avatarLill Adriana

    Så fine bilder Kristine 😀 nydelige armer, og skuldrene dine er jo som alltid, misunnelsesverdige.
    Og så sant så sant med vekten. Synes det er litt synd at så mange lar seg styre av små vektforskjeller og ikke minst BMI. Har du skrevet noe om BMI før?

  14. avatarLill Adriana

    Sjekket foressten i søkerfeltet ditt slik du gjerne oppfordrer til. 😳 Så selv at du har nevnt det litt i «tynn på utsiden og feit på innsiden».

  15. avatarAndreas

    Veldig bra form. Man ser at du har blitt mer markert ved de 4-5 kg du har gått ned. Har du vurdert å gå på scenen igjen? 🙂

  16. avatarhm

    Man skal aldri veie seg daglig, da vekten kan variere veldig utifra hvor mye væske og mat man har fått i seg, og det er som sikkert mange vet, umulig å gå opp 4-5 kg på en dag. For å gå opp 1 kg så må man ligge 7000 kcal i overskudd, noe som er i seg selv krever litt, hvis man ikke da spiser mye godteri, men hvor mange gjør det egentlig?

    Nei, skal man veie seg, så veier man seg en gang i uken, på samme dag hver uke, til samme tidspunkt, etter at man har stått opp og tømt seg, heh. 🙂

  17. avatarJohanne

    Veide akkurat 1,5 kg mer enn normalt, så var veldig passende tid for meg å lese et slikt fornuftig innlegg 🙂 Du inspirerer masse med kunnskapen din:)

  18. avatarMinda

    Jeg eier ikke badevekt. Det er ganske befriende. Klærne gir den feedbacken jeg trenger!
    De viktigste tallene for meg er det jeg løfter på trening :mrgreen: Skal prøve meg på 75kg i knebøy. Målet er å løfte 150% av kroppsvekt før jeg blir ett år eldre i april.

    Jeg var på ferie i Hellas og der så jeg et supersøtt dørskilt hvor det sto «Home is where the cat is». Det første som slo meg var at «Åh, det må jeg kjøpe til Kristine og Todd!» 😆

  19. avatarFineliner

    Synes det er en sunn og rikitg måte å tenke på og jeg er så glad for at jeg ikke er besatt av vekttallet lenger. På det området av livet er det godt å bli eldre, mer moden og åpen for riktig kunnskap:)
    Jeg ser faktisk ikke så veldig stor forskjell på bildene, men magen er nok litt mer markert nå enn i februar! Du ser alltid bra ut!
    Håper helgen din har vært bra, frøken:)

  20. avatarHanne

    Jeg lar absolutt ikke vekta styre humøret, og er veldig glad for det. Samtidig bruker jeg den flittig for tida for å følge litt med på fremgangen som ikke nødvendigvis syns med det første. I perioder hvor vekta står stille er målebåndet min beste venn, mens andre ganger står målene tilsynelatende stille mens vekta minker.. og plutselig så tar de igjen hverandre. At det går riktig vei vet jeg, men som den tall-nerden jeg er, er det moro å følge med likevel 😆

  21. avatarMarianne

    Fant denne bloggen nå og har lest gjennom flere sider med innlegg. En utrolig inspirerende og fin blogg! Du ser også utrolig bra ut, og jeg får lyst til å starte med tyngre styrketrening når jeg ser deg. Så lurer jeg på noe, har du silikon? 🙂

    Du har ihvertfall en ny og fast leser. Klem

  22. avataranna

    Du ser utrolig bra ut! Følger bloggen din hver dag, stå på 😀 Jeg har et spm ang styrketrening, jeg har trent 3 ganger i uka med fullkroppsprogram omtrent 1 år, nå har jeg tenkt til å bytte til 4 dager i uka med dette programmet:
    Mandag:rygg/biceps+bein/mage
    Onsdag: bryst/triceps/skuldre
    Torsdag: rygg/biceps+bein/mage
    Lørdag: bryst/triceps/skuldre ca 2 -3 øvelser på hver muskelgruppe, med 4 sett og 8 reps.
    Blir dette grei fordeling av muskelgruppene? Og en ok overgang fra hva jeg tidligere har trent? 🙂

  23. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kari: Takk! Det er godt å høre, er helt sikker på at du vil nå målet ditt – husk et lite mål av gangen 🙂

    @Karianne: Aw takk ♥ Håper du hadde en fin helg og 😀

    @Michelle: Godt sagt, det er variabelt tall som ikke sier så veldig mye – eller betyr noe. Greit å veie seg for moro skyld da 🙂

    @Glenn:): Å nei du, det er nok mye mer som smaker bedre enn en sunn lefse 🙂
    Eneste grunnen til å droppe frokost er om man faktisk ikke er sulten om morgenen, eller liker bedre å spise mer på ettermiddagen 😉 Men det er litt enklere å forholde seg til færre måltider ja, godt å høre at du trives bedre med det.

    @Happymoments: Takk! Håper du hadde en fin helg!

    @Mira: Takk søte deg!

    @Linn: Ble så glad da jeg leste dette, tusen takk!!

    @Mia: Takk 😳 Håper mange flere gir f.. i vekttallet etterhvert og.

    @Johanne: Jeg kan ikke svare for andre, men jeg kan jo fortelle hva jeg foretrekker 🙂 Jeg spiser som regel det kan kan definere som ‘lavkarbo’ (uten at jeg vet hvor mye/lite det er) på hverdagene, men jeg tar alltid unntak om jeg skal noe spesielt som f.eks bursdag, besøk, mormor osv. Jeg fokuserer på proteinrikt, mye meieriprodukter (magre sådan), grønnsaker, nøtter, frukt. I helgene blir det stort sett karbo og fett av den usunne typen, spiser det jeg vil ha uten noe særlig baktanke.
    (Takk, jeg har et 3.hefte i tankene – men jeg får se når det eventuelt blir).

    @Maria Louise: Hyggelig at jeg kan motivere til trening! 😀

    @tjukkebollefeita: Jeg har full forståelse for at mange ønsker å holde en viss oversikt når de jobber seg ned fra overvekt – for å se om det går riktig vei sånn sett. Det er når det tallet begynner å påvirke tankesett, humør, følelser m.m (spesielt for de som ikke har et vektproblem) at jeg synes det blir et problem. Vekt er kun et tall – blir man noen gang fornøyd med det? 🙂

    @Anonym: 😀

    @Lilli: Vi klarer fint å ha armene hengende rett ned, men det er som du sier en obligatorisk posering – både for å vise skuldre/armer og ryggbredde. Meningen er jo å vise frem muskulaturen 🙂

    @it’s training: Godt å høre! 😀

    @lovelyliller.com: You go girl! :mrgreen:

    @Cathrine: Håper du klarer å snu det helt! Det viktigste er å være aktiv, frisk og glad – ingen andre bryr seg om hva du veier uansett, så hvorfor skal du 🙂

    @Ida: Hehe, godt å høre. Takk – hadde en veldig fin lørdag 🙂

    @Hanna: Bra!! Jeg har fortsatt vekten stående, men den gir meg ingen verdens ting 😀

    @Elisabeth: Bra! Håper du kommer skikkelig i gang med styrketrening, det er så godt å føle seg sterk 🙂
    Takk!

    @Nina: Vi har nok alle en ‘djevel og engel’ når det gjelder dette med mat/kcal, trening, motivasjon, perfeksjon, vekt osv osv. Klart jeg kjenner litt på det selv innimellom, men så lenge man klarer å bruke begge på riktig måte. At djevelen får igang viljestyrken til trening, og engelen lar deg spise godis på lørdag liksom :mrgreen: (Eventuelt omvendt, hehe) Med god samvittighet.

    @Lill Adriana: Aw takk kjære 😀
    Ja BMI, stemmer det – det er også en sak som fint kan taes opp igjen.

    @Silje: Takk.. 😳

    @Andreas: Kanskje det blir en siste gang neste år, jeg får se an hva livet byr på 🙂

    @hm: Jeg vet ikke om jeg hadde orket å veie meg hver uke og forholde meg til det tallet (med mindre jeg skulle konkurrere), men det er riktig som du sier. Viktigste er bare å vite hvor mye som kan påvirke et vekttall (spesielt for jenter som har diverse hormonelle issues), og ikke la det ta over helt.

    @Johanne: Det er sikkert nede igjen i dag så – godt å høre at det kom på et passende tidspunkt 🙂

    @KunnskapsrikTrening: Det har du helt rett i, et variabelt, håpløst tall 😀

    @Minda: Ser du, slike tall kan man forholde seg til og motiveres av! Flink jente 🙂
    Haha, jeg ønsker meg et sånt skilt!

    @Fineliner: Det er nok en modningsprosess ja.. og kanskje spesielt viktig å være klar over når man er normalvektig og dessuten trener.
    Tusen takk – helgen har vært superfin ♥ Var på Søndre Ås og hilste på hester og griser i går og 🙂

    @Hanne: Hehe.. sikkert derfor jeg veier meg innimellom og, bare fordi jeg kan – og tall er gjenkjennelig å forholde seg til for min del. Men å la det bestemme noe mer enn det – neh 😀

    @Marianne: Tusen takk for det, hyggelig 😀

    @anna: Fordelingen ser bra ut synes jeg – men jeg ville ha variert mer på antall sett&reps. Start gjerne med 8×4 om du vil det, men ta gjerne litt tyngre vekter med et sett mindre en dag innmellom (8×3), eventuelt 5×5.

    @Rebecca: Takk for det! :mrgreen:
    Du har så søt hund altså 😀

  24. avatarChristina

    Jeg er en av de som følger med på vekta og er medlem a vektklubb. Skal ifølge dem spise 1498 kcal per dag, veide meg idag og veide 71,8kg 🙁 er 168 høy og blir kjempe frustrert over at jeg ikke går ned, Er zumba instruktør 3 ganger i uka og trener styrke før dette, pluss at jeg går en del morgenturer på 45-60 min.. har skeiet ut noen helger men har vært medlem i 3mnd nå og har gått opp 1,8 kg fra startvekten 🙁 Dritt vekt…

  25. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Christina: Jeg forstår godt frustrasjonen din, og jeg kan med stor sikkerhet si at det mest antagelig er helgekosen, og ikke mangel på trening og innsatsvilje, som setter en stopper for resultatene du ønsker.
    Helgekos fredag-søndag (kanskje noen ganger litt på alle tre dagene) kan fort komme opp i et antall kcal som ‘nuller ut’ det underskuddet du opparbeider deg på hverdagene. Kanskje det hadde vært en idé å skrive ned alt du spiser i løpet av en uke eller to, så får du en bedre oversikt og viss peiling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *