Vil du bake sunt?


Etter forespørsel fra noen av dere så har jeg prøvd å liste opp gode (og litt spesielle) ingredienser å bruke når man baker sunt – i hvert fall som jeg har foretrukket å bruke i flere år nå.

Mandelmel – mel laget av kaldpressede mandler slik at 80% av fettet er fjernet for å gjøre det mer egnet som mel, og for å bedre holdbarhetstiden. Dette er min favoritt, og bruker det som hoveddelen av tørrvare når jeg baker.

Bakepro – nøytralt proteinpulver som tåler varme opp til 200 grader. Jeg bruker blant annet dette i lefsene mine, og ellers i bakst der jeg ønsker en nøytral smak.

Kokosmel – er glutenfritt og har en mild smak av kokos – jeg bruker denne økologiske, fettreduserte typen. Jeg bruker det i lefser og søtere bakst som kaker og muffins.


Proteinpulver
 – dette bruker jeg som oftest i kaker, vafler/pannekaker og proteinmousse. Min favoritt for tiden ser dere under, med melkesjokoladesmak.


Fiberfin – et naturlig og glutenfritt hvitt mel med 60% fiber. Kan ikke brukes som mel alene, men som et tilskudd for å få mer fiberrik bakst.

Fiberhusk – inneholder 85% fiber og har ingen karbohydrater. Fiberhusk suger opp væske og blir til en myk gelé – dette binder sammen deigen og gjør den lettere å bearbeide.

 

Sukrin/sukrinmelis – et naturlig søtningsstoff uten kalorier. Jeg bruker dette i stort sett alt jeg lager, hadde ikke klart meg uten.


.
Produktene over får man kjøpt flere steder; NordicnutritionFunksjonellmat, iherb, helsekostbutikker, samt enkelte større matvarebutikker.

Også heftet mitt da, med diettvennlige desserter om man ønsker litt inspirasjon.

.
Sånn helt til slutt; Felles for all gluten- og sukkerfri bakst er at det ikke oppfører seg som vanlig når det gjelder heving/gjær. Jeg bruker stort sett stivpiskete eggehvitter for å få det luftig, og enkelte ganger bakepulver.

Happy bakin’!

 

 

 

 

18 tanker om “Vil du bake sunt?

  1. avatarAi.

    Typisk at jeg klarte å rote bort bakeheftet ditt da jeg flyttet 👿 Heldigvis finnes jo fleste oppskriftene her på bloggen da!

  2. avatarNina Renate

    Jeg fikk begge heftene dine forrige uke og har baker mye og laget mange gode middager siden da 🙂 takk for god inspirasjon! 🙂

  3. avatarMia

    Du er bakemotivatoren min altså! Skal snart bestille nytt proteinpulver fra nordic nutrition og da blir det nok melkesjokoladepulveret=) Bruker du stevia også, eller bare sukrin?

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ai.: Så dumt 😐 Men ja, et søk på høyresiden her så finner du det meste! 🙂

    @Nina Renate: Godt å høre! 😀 Takk for det

    @Mia: Bakemotivator, det kan jeg like :mrgreen:
    Jeg bruker stevia i skyr/cc-blandinger, men stort sett sukrin/sukrinmelis når jeg baker.

    @lovelyliller.com: Bra 😀 Finnes jo mye annet man kan bruke, men dette er i hvert fall gjengangere på mitt kjøkken.

  5. avatarMichelle

    er så enig med deg, melkesjokolade proteinpulveret fra NN er helt fantastisk på smak :mrgreen: Og heftet ditt har blitt brukt skal jeg si deg 😉

  6. avatarLisbet

    Jøsss, dette var skikkelig sprøtt!! Tenkte jeg skulle gå inn på bloggen din og spørr om du kunne lage en artikkel om «must have» for og starte og bake sunT?? 🙂 hoho….

    Jammen kom du meg ikke i forkjøpet!! 🙂

    Klem fra Snart bake mester Harepus 🙂 😉

  7. avatarChristine

    Hei kristine! Vil bare si tusen takk for at du er den du er og deler dette meg oss i bloggen din 🙂 du er utrolig inspirerende og det du skriver i bloggen din er liksom ikke bare fjas slik som i mange andre. Selv om du elsker rosa og er blond så fremstår du virkelig ikke som den typen en forbinner med de to 😉

    Siden jeg snublet over bloggen din for ett års tid har jeg vært mye mer positiv og motivert til kosthold. Ville bare skrive det, du fortjener all kred for kvalitativ blog 😉 hehe
    Fantastisk med sunne og sterke kvinnelige forbilder i dagens samfunn!

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Hyggelig å høre :mrgreen:

    @Nadia: Ja, det har jeg! 😀

    @anna: Nei, jeg har holdt meg under 200 kr-grensen

    @Lisbet: Telepati – I haz it :mrgreen: Kos deg med baking!

    @Christine: Hehe, koselig å lese. Rosa og blond, men ikke så mye fjas 😉
    Tusen takk!

  9. avatarHanne

    Tusen takk for et enkelt og utrolig hjelpsomt innlegg! Har lurt på dette lenge, tenkte faktisk på det her tidligere idag, hehe. . 🙂

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristine: Jeg vet ikke dessverre, og jeg er for lat til å finne det ut 😆 Men eggene blir vel ca 120 kcal – og så kan du veie opp tørrvaren (jeg gjør aldri det) om du ønsker og regne ut det.

  11. avatarcharlotte

    Hei!

    Jeg ble så glad når jeg fant igjen bloggen din! Forrige gang jeg leste bloggen din handlet den også om «D»- jeg har vist gått glipp av en hel del. Kommer til å lese bloggen din fremover!:)

    For min del er det ikke treningen det står på, men kostholdet. Jeg trenger et bedre kosthold, og dine oppskrifter og tips er absolutt inspirerende. Helt sikkert basic spørsmål som de aller fleste vet, men jeg er helt blank. Har du et lavkarbo kosthold, eller er det basert på et lavt kalori- inntak/mindre fett? Jeg skjønner at man kan spise mye fett (umettet) i et lavkarbokosthold, men hva er forskjellen på lavkarbo og et kosthold med få kalorier/mindre fett?

    På forhånd takk 🙂 Ha en fin-fin dag!

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @charlotte: Ja, den tiden er forbi 🙂
    Nå ligger jeg på et vedlikeholdsnivå, så det er i hvert fall ikke lavkalori. Jeg spiser som regel lavkarbo på hverdagene, uten at jeg vet hvor mye det vil si – jeg bare vet at jeg spiser proteinrikt med mye grønnsaker, nøtter og meieriprodukter. I helgene tar jeg igjen ‘det tapte’ med mye søtt og godt :mrgreen:
    Lavkarbo vil si mindre karbo og mer protein/fett, lavkalori er jevnt over et underskudd av alle tre. For å gå ned i vekt, uavhengig av hva man velger, så må man ligge i et underskudd. Det kommer rett og slett an på hva man foretrekker å spise, hva man tåler, hva som metter mest osv.
    Takk, ha en god helg! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *