En typisk matdag

Her kommer en helt vanlig matdag i livet mitt:

1. Etter trening blir det som regel en skyr/kesamblanding med nøtter.

Eller:
Proteinpannekaker/vafler


(Oppskrifter finner du om du søker på høyresiden her – ellers finnes de i dessertheftet mitt) 

2. Og så kommer mitt viktigste måltid – middag. Favorittene er karbonadedeig og svin.

Moussaka


Eller:
Svin og ovnsbakte poteter



(Middagene har alltid en god porsjon salat/grønnsaker til, og gjerne tilbehør som parmesan/dressing/dip. Et søk på høyresiden vil gi deg mange flere middagstips (eller middagsheftet mitt)).

3. Og til slutt er det dessert – oh yes. Som regel blir det to forskjellige, klarer aldri å bestemme meg.

Nå for tiden er lefser et fast innslag;

Og:
Frukt

Eller:
Proteinmousse (evt skyr/kesamblanding med frukt og/eller nøtter)

.
Mine must-haves på kjøkkenet er derfor;
Skyr/kesam
Egg
Karbonadedeig/svin/kylling/laks
Grønnsaker (en hel haug)
Frukt
Poteter
Ost/parmesan
Lett-syltetøy
Smør/margarin/olje
Nøtter
Krydder/urter

Til baking:
Bakepro/proteinpulver
Kokosmel
Mandelmel
Sukrin
Kanel
Vaniljeessens

På hverdagene lager jeg alltid maten min fra bunn av, da vet jeg hva jeg får i meg – og jeg får det akkurat slik jeg ønsker både av ingredienser og mengde. Og ingen dager er like, jeg liker å ha varierte matdager.

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange kcal jeg spiser i løpet av en dag (men har en viss peiling).
Jeg veier aldri maten min (det får holde med denne fotograferingen).
Jeg aner ikke hvor mye jeg spiser av de forskjellige næringsemnene (og jeg bryr meg ikke).

Dette har jeg aldri gjort – selv ikke før konkurranse. Det er bare sånn jeg foretrekker å ha det, jeg har best kontroll nettopp når jeg ikke har overdreven kontroll. Det er ikke dermed sagt at det jeg gjør er riktig, men det er det for meg.

Hvorfor spiser jeg som jeg gjør?
Jeg legger vekt på to ting;
– Hva jeg har lyst på
– Hva som gjør meg mett og fornøyd 

Så – slik foretrekker jeg å spise :grin:

på hverdagene vel å merke..

29 tanker om “En typisk matdag

  1. avatarkaroline

    JA! Det vil jeg ogsaa vite – en «typisk»fre-son 😀 Takk for en flott blogg – du kan saa utrolig mye, men det aller beste er at du ikke er fanatisk 😉

  2. avatarJane

    ME LIKE 😀

    Man kan ikke drive og veie og telle alt.. Da blir man rar. Jeg spiser det jeg vil jeg i sunne matvarer og litt mer usunt i helgene 😀

  3. avatarHanne

    Hahaha, tipper et helgeinnlegg sitter rimelig langt inne :mrgreen:
    Nå har i hvertfall jeg bestemt meg for hva det blir til middag i morgen; moussaka-ish ovnsrett, oh yeah! 😀

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @🙂: Nei, det er hverken sunt eller inspirerende tror jeg :mrgreen: Helgen består av akkurat det som passer meg (som regel is og godis), og jeg er flink til å spise masse.

    @karoline: Jeg prøver å holde det til lørdager, men det blir ofte litt på søndager og. Det varierer veldig, men det går ned masse godt (med god samvittighet) 🙂

    @Ida: 😀

    @Jane: Godt å høre! Nei jeg kan ikke drive å veie maten min – da hadde jeg blitt smårar tror jeg 😛

    @Hanne: Det har du helt rett i :mrgreen: Best å holde det innen familie og kjære, men jeg legger ikke skjul på at det blir en del godis.
    Oh – jeg har bestemt meg for moussaka på torsdag (besøk).

  5. avatarTherese

    Jeg blir glad av å lese bloggen din! Den motiverer meg veldig ettersom du ikke er sykelig opptatt av å følge et bestemt mønster eller en diett.. Du dropper f.eks. frokost og spiser en blanding av sunn mat og det som du får lyst på. De fleste av oss er så opptatt av hva «alle andre» gjør, men egentlig handler det om å finne en balanse og hva som passer til nettopp deg. I tillegg tør du å ta skikkelig i på trening, noe mange av oss (kanskje spesielt damer?) kan bli flinkere til. Jeg beundrer deg!! 🙂

  6. avatarFinliner

    Ser ikke ille ut dette her, hehe 🙂 Jeg er veldig svak for CC så blir ofte det til både frokost og kvelds 😳 Greier allikevel å variere med tilbehøret.

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @lovelyliller.com: Ja takk begge deler 😀

    @Therese: Jeg har alltid fulgt det som føles riktig for meg, jeg er nok en kombinasjon av sta og lat :mrgreen: Ja, jenter må ikke være redde for å bli sterkere! Tusen takk!

    @it’s training: Så deilig, masse mat er så godt 😀 Kos deg!

    @Annbjørg: Ja jeg trives veldig godt jeg 😀

    @Finliner: Det gjør jo ikke noe så lenge du får i deg det du vil og trenger – blir ofte skyr/kesam flere ganger om dagen her og 😀 (er ikke alltid jeg gidder eller orker å bake/lage noe)

  8. avatarMarthe

    Heihei! Jeg har for ikke lenge siden tatt tak i den usunne/likegyldige livsstilen min, og virkelig satt inn støtet for å bevisstgjøre hva jeg får i meg. Jeg er ikke helt nazi, men sjokolade og chips preget hverdagen før for å si det sånn. Hele kroppen, humøret og energien har forbedret seg, nesten utrolig hvor mye mat kan gjøre. Og trening såklart. 😉 Uansett, så vil jeg bare takke for mange fine mattips som har hjulpet meg langt på veg. Takktakktakk, herlige menneske! 😀 Forresten, så har jeg ett spørsmål til slutt: bruker du vanlig kesam eller vaniljekesam? 🙂

  9. avatarRebecca

    Hej Kristine!
    Äter du ingenting före träning eller på förmiddag? Typ något litet?
    Tack för en fantastisk blogg 😀

  10. avatarkaroline

    Takk for svar! Jeg spiser alt jeg vil (les:nugatti, is, melkepletter, pasta og pizza), men KUN paa loerdager. Noe a la det? 🙂

  11. avatarFrkLipgloss

    Skummelt å titte innom her, all maten ser så sinnsykt god ut, blir skrubbsulten hver gang;-) Jeg er håpløs på kjøkkenet men skal det bli noe kjærringemne ut av meg må jeg vel bare kaste meg ut i det…kanskje jeg må overraske gubben med mousakka til middag i morgen:-)

  12. avatarMichelle

    sunt, variert og smakfullt :mrgreen: du er en super kokk Kristine 😛 takk for alle oppskriftene du har delt! jeg har lært så mye, jeg vet jeg har sagt det før, men du må vite at jeg virkelig sitter pris på lærdommen du har delt 😉

  13. avatarLinn Jeanette

    Hei!! ;)utrolig bra innlegg! 😉 btw, så er jo alle innleggene dine inspirerende 😉 du virker som ett herlig menneske 😉 liker at du ikke er helt fanatiker og at du viser at du kan ha dårlige dager ikke legger skjul på det :)du er ett av mine store forbilder 😉 lurer på ett par ting og jeg håper du kan hjelpe meg å svare på de 😉 går det an å bruke mat tipsene dine for å gå ned i vekt? 😉 veldig dumt spørsmål når jeg tenker etter 😉 har gått på nazi diett og det funket ikke for meg,har prøvd å prøve meg frem på egenhånd.. men blir enda mer fysen av det… så må finne en balanse… 😉 er redd for å s få i meg for lite eller for mye… hvordan vet man at man får i seg det man skal? 😉 har trent både 3 og 5 splitt, vil vel si jeg trives best med fem fordi det er det som ble en rutine… men hva vil du anbefale? 3 splitt(styrke 3 dager,2 muskel gr. pr dag + ca 1 time cardio på «hvile dager») eller 5 splitt( 1 muskel gr pr dag + ca 30 min cardio etter styrke økta) på forhånd tusen takk 😉 stor klem

  14. avatar:-)

    Men siden du kaller det for din balanse i hverdagen så gjør det jo ikke noe om du skriver om dine utskeielser da.. For alt må jo ikke handle om det sunne som du sier 🙂

    Jeg er bare veldig nyskjerrig skjønner du 🙂
    Men spiser du mest is og godis i helgene og ikke vanlige måltider?

    Elsker forresten de sunne mattipsene dine også, mange av dem er prøvd ut og jeg må si jeg elsker dem !

  15. avatarLisa

    Gøy med matinspirasjon, tror nesten jeg må bestille noen hefter hos deg snart! Du er så flink 🙂

    Lurte på om du kjenner til eller bruker kreatin (Creatin Complete) før du trener?

  16. avatarAnett

    Kjære søte Kristine – jeg skal prøve en glutenfri LCHF-brødoppskrift fra Åsa på 56kilo.se – og hun bruker Fibrex i denne. Vet du om vi har noe tilsvarende her i Norge? Jeg har Pofiber hjemme, er det litt samme sak? På forhånd takk for hjelpen! 🙂

  17. avatarcamilla

    Tusen takk for innlegget:)
    Jef lurer også på om dette er veien å gå for å miste noen kg? i tillegg blir det mye kardio på mølle fremover + styrke (begrenset hva man fåt til hjemme)

    Du er herlig!

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marthe: Hei! Det var godt å høre, du kommer til å føle deg mye bedre! Og så vil pizza, godis osv smake så mye bedre i helgene når det ikke lenger er en dårlig vane – men heller kos.
    Jeg bruker mager kesam og ‘pimper’ den med syltetøy, nøtter, fun light, sukrin, kanel osv.

    @Rebecca: Nei, som regel ikke. Med mindre jeg er veldig hungrig, da blir det litt frukt/nøtter 🙂

    @karoline: Ja, jeg spiser det jeg vil på lørdager – går ofte i noe sånt 😉

    @FrkLipgloss: Hehe, kast deg ut i det! Det er jo egentlig veldig lettvinte middager, ikke så mye hokus pokus 🙂

    @glenn:): Bra! 😀

    @Michelle: Og jeg setter veldig pris på slike tilbakemeldinger! Takk! 😀

    @Linn Jeanette: Selvfølgelig kan du spise dette og gå ned i vekt, det har jeg gjort 🙂 Det handler om det grunnleggende hvor mye du spiser i forhold til hvor aktiv du er, det må være et kcalunderskudd. Jeg tror du lykkes lettere dersom du har et kosthold du faktisk nyter samtidig som du kommer i bedre form.
    Treningsform må du jo nesten velge selv, du vet best hva som passer best. Jeg ville ikke ha trent kun én muskelgruppe (5-splitt) av gangen, heller 2- eller 3-splitt (men det er meg) 🙂 Klem!

    @Stine- Stines treningsblogg: Tusen takk for det Stine – håper du får en fin dag 😀

    @🙂: Neida, jeg har aldri lagt skjul på at jeg er en godtegris – men jeg ser ikke noe grunn til å lage et eget innlegg om det bare 🙂 Jeg må alltid ha mat, så jeg spiser et par måltider (gjerne taco/moussaka/pizza til middag) i tillegg til en boks med is og en gedigen smågodpose. Eller brød/nugatti/bakst om jeg vil ha det.
    Takk for det!

    @Kristianne: Hehe, du får teste den ut! http://www.kriweb.no/2010/03/20/mocca-mousse/
    (en gammel oppskrift, så du kan gjerne bytte ut hi-maize med annen tørrvare som f.eks kokosmel)

    @Lisa: Det får du gjerne gjøre! 🙂
    Nei, dessverre.. jeg har prøvd kreatin et par ganger, men glemmer alltid å fortsette 🙄 Det har gunstig effekt på restitusjonen, så absolutt ikke et dumt kosttilskudd å ta.

    @Anett: Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg – men jeg aner ikke hva fibrex er 😐 Men navnet skulle tilsi at det er fiber, så jeg regner med at pofiber, evt fiberfin gjør samme nytten.

    @camilla: Jeg anbefaler i hvert fall dette, det har fått meg ‘i form’ 🙂 Det viktigste er at du faktisk liker det du spiser og at det holder deg mett, da fortsetter du med det og det blir ikke noe diett sånn sett.
    Styrke er viktig, søk på ‘hjemmetrening’ så får du sikkert noen gode tips 🙂

  19. avatarLinn Jeanette

    tusen takk for de gode tipsene 😉 får prøve meg frem litt ;)det er helt sant! 😉 man kjenner sin egen kropp best 😉 synes det er kjempe flott av deg å svare på alle kommentarene du får! 😉 det er ikke alle som gidder å ta seg tid til;) ha en god natt 😉 klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *