Kjære nybegynner

Etter å ha fått et par spørsmål om hvordan man egentlig starter med styrketrening, så tenkte jeg at det var best å lage et eget innlegg om det. Det er så lett å si litt lettere henslengt at det bare er å sette igang, men jeg husker selv at jeg synes det var litt skummelt og uvant.
Det er bare fire år siden jeg selv begynte, og jeg kunne ønske at jeg hadde startet mye tidligere – så håper det kan være et push til dere som ikke har tatt steget enda. Det er godt å bli, være og føle seg sterk.

– Start gjerne med (i mine øyne) kroppens minst viktige muskel; biceps.
Den er enkel og trygg å trene, og man får kjent litt på hvordan det er i det store, skumle styrkerommet. Jeg husker at det var slik jeg startet, sto og pumpet armene til den store gullmedaljen. Deretter ble det triceps, og så skuldre.. og til slutt hele kroppen – og vips så var jeg hektet.

– Få en god venn, eventuelt noen som jobber på gymmet til å vise deg utførelse av en øvelse om du er usikker.
Det hjelper ofte å ta en liten runde med en annen for å bli bedre kjent med både manualer og apparater før du setter i gang.

– Jeg startet selv med et fullkroppsprogram, og kan anbefale det før du legger opp treningen videre til splitt/program.
I starten bør du trene for å bli bedre kjent med muskelkontakt og øvelser, en muskel kan fint trenes 2-3 ganger i uka. Restitusjonen vil nemlig gå raskere i og med at du som nybegynner, (mest antagelig) ikke vil pushe deg på samme måte med tung trening og få reps.

– Prøv deg frem på hvor sterk du er, men ikke bli på det nivået særlig lenge.
Du (spesielt som jente) er som regel mye sterkere enn du tror, og det er ikke noe verre enn at du stopper opp i et sett med et par repetisjoner mindre.

– Det er hva du gjør på trening som er avgjørende, ikke hvor lenge du er der.
Det kan kanskje virke uvant å gjøre seg ferdig med en økt etter 25-30 min, men så lenge det er av kvalitet så vil det gi deg mye mer enn om du bruker det tredobbelte uten full innsats.

– Når man først har oppdaget gleden ved styrketrening er det lett å la seg bli revet med, men like viktig som en kvalitetsøkt er en skikkelig hviledag.
Man behøver ikke å trene daglig for å få fremgang, heller tvert imot.

– Når du søker vil du få svar, og du vil få mange.
Råd er fint å ta med seg på veien, men vær din egen ekspert – ingen kjenner deg og din kropp så godt som deg selv.

De fleste av dere har nok vært igjennom dette allerede og vet hva som trengs, men det er viktig å få med flere – spesielt jenter! Kom derfor gjerne med dine erfaringer og tips.
.
Selv en vei på tusen mil starter med et ett skritt.

Take it!  :grin:

 

 

 

33 tanker om “Kjære nybegynner

  1. avatarMichelle

    ja, husker selv hvor skummelt det var de første gangene.. men begynte egentlig ganske tidlig. tror jeg var 16 år da jeg begynte 😛

  2. avatarStine Liverød

    Kristine, du er så utrolig inspirerende! Jeg må bare takke deg tusen ganger for all motivasjon jeg har hentet fra din blogg. Jeg har også en hjertefeil og har vel brukt den litt som unskyldning i mange år, men etter jeg begynte å lese bloggen din fikk jeg kommet igang og startet styrketrening, angrer ikke ett sekund! Livet mitt er helt annerledes nå og jeg mester oppgaver i hverdagen MYE bedre enn før. Hadde det ikke vært for deg og din blogg hadde jeg vel fortsatt vært den som aldri gjorde noe godt for kroppen, og trodde jo mindre man spiste, dess sunnere var man, FEIL! Tusentusen takk, du er fantastisk!
    Ha en strålende dag 🙂

  3. avatarFinliner

    Åh, deilig å komme hjem fra ferie å se at bloggen din fortsatt er oppe og går:)
    Du er alltid så flink og inspirerende 🙂 Koser meg og lærer alltid noe nytt når jeg leser innleggene dine ➡ Du har bare å holde på bloggen din en god stund til, jente 😉
    Håper helgen din har startet bra, tross det triste været!

  4. avatarKristine

    @Michelle: Oi, det var tidlig! Da danset jeg fortsatt rundt, intetanende om styrketreningens gleder 😀

    @Stine Liverød: Å så hyggelig! Hjertefeil (og andre sykdommer) må brukes som motivasjon, ikke unnskyldning. Vi er egentlig heldige som har den pådriveren – vi får prøve å tenke sånn 🙂
    Tusen takk til deg, fortsatt god helg!

    @Mira: Ja, om man kommer i gang på riktig måte så er det heldigvis det. En god vane å bli hektet av 😀

    @Finliner: Jada, fikk plutselig en positiv bølge over meg så da fortsatte jeg like gjerne 🙂
    Håper du har hatt en fin ferie! Ekstra hyggelig å sitte inne og kose seg i dette været om ikke annet 😀

  5. avatarKristin

    Flott skrevet! Jeg turte ikke å trene styrke i det hele tatt først, mente det var skummelt ^^ Men nå er jeg endelig kommet i gang, og blikk fra andre gjør meg ingenting lenger! Jo fortere man starter, jo bedre 🙂

  6. avatarg

    Det kan jo også være greit å «lure» med seg en venn slik at man har noen å trene med. Mye lettere å gå på trening når man trener sammen med noen 🙂 En annen fordel med å være 2 er at man har en som kan se om man gjør øvelsene korrekt.

  7. avatarKarianne

    Veldig fint og inspirerende innlegg til de som ennå synes det er litt skummelt med styrkeavdelingen 😀
    Likte veldig godt overskriften din, perfekt åpning! 😀

    Nå må jeg innrømme at jeg knapt husker hvordan jeg følte det da jeg startet, siden det faktisk er 15 år siden… 🙄 eheem…gammel…jeg?? 🙄
    Men, har ingen problemer med å sette meg inn i det! 😀

    God lørdagskveld, søte deg ♥

  8. avatarcamilla

    For en inspirasjon du er Kristine. Må spørre deg på noe. Vil så gjerne gå ned 5 kg nå. Hjelper det da å gå fort på mølla, eller må man jogge? Å hva synes du om lavkarbo, lchf? med vennlig hilsen

  9. avatarViktoria

    Du er en såå utrolig stor inspirasjon!! Du er favoritt bloggen min. Er så glad jeg kommer over den 😀 Håper du fortsetter i langt og lenge. Du rocker!

    Jeg startet med styrketrening i sommer og føler meg allerede mye, mye tryggere. Lærte fort at folk konsentrerer seg om seg selv og ikke meg. Og at det ikke er flaut å løfte «lite» i forhold til «alle» andre. Jeg er allerede blitt hekta på styrketrening i en alder av 16 år, men utholdenhet er fortsatt der store for meg, og vil nok alltid være det 😀

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristin: Enig! Bare lat som om det er beundrende blikk 🙂 Alltid positivt når jenter trener for å bli sterkere.

    @g: Det har du rett i, man føler seg ofte litt ‘tøffere’ med en annen og – tør å teste ut nye øvelser osv.

    @Silje Silje: Håper dagen kommer snart ♥

    @lovelyliller.com: Så koselig å høre 😀 Viktig å hjelpe andre inn i styrkevarmen. Fortsatt god helg til deg!

    @NM: Det var tidlig! Flink jente – ikke presse deg selv for hardt da 🙂

    @Karianne: Takk – viktig å lokke til seg nybegynnere :mrgreen:
    Oi – men du er heldig som har trent så lenge! Du er jo flottere enn de fleste ung som gammel 😉
    Håper du har en fin kveld!

    @camilla: Takk! Gjør det du liker best, det er uansett matinntaket som er avgjørende. Jeg følger ikke noe fast opplegg selv, og synes folk må finne ut hva og hvordan de foretrekker å spise. Jeg liker godt å holde karbohydratene i nedre sjiktet på hverdagene (mest frukt og grønt), og klinker til med ekstra mye godt på lørdager.

    @Glenn:): Nei, det var ikke planen.. – og nå er det litt for kort tid til 🙂

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Viktoria: Tusen takk søte!
    Jeg tenker også slik, de aller fleste bryr seg svært lite om hva andre gjør når de trener – man er der tross alt for å trene.
    Så lenge du trener i passe mengde og trives med det du gjør 🙂

  12. avatarMia

    Gode råd! Du er så inspirerende, får lyst til å gå rett til styrkesalen når jeg leser innleggende dine (selv en lørdags kveld klokken 23:). Den «sterkere enn det man tror»-setningen er viktig. Man må jo ut av komfortsonen for at treningen skal ha noen effekt!

  13. avatarcamilla

    Takk for svar. da går jeg siden jeg synes det er best. men kunne du lagt ut mer om kostholdet ditt?gi meg noen tips når det gjelder å få lav fettprosent. 😉

  14. avatarMarte

    Så fint innlegg! Som gruppetreningsinstruktør på styrke i sal kan jeg skrive under på at mange jenter undervurderer sitt eget potensial. Det er utrolig synd 🙁 Men når teknikken sitter og belastningen øker prøver jeg å oppmuntre folk til å KOMME SEG UT I FRIVEKTSOMRÅDET 💡 Det er der moroa for alvor begynner :mrgreen:

  15. avatarLene

    Et kjempeflott innlegg! Som nesten nybegynner har min beste støttespiller i frivektsområdet vært meg selv 😀 Klart det har, og fortsatt noen ganger er, litt skummelt og skulle prøve ut noe nytt. Men med fokus på meg og mitt skal dette bli bra. Fra jeg går inn dørene, til jeg er ferdig, er det MEG som gjelder. Dette er mitt beste tips for de som syns det er litt skummelt. Ha fokus på deg selv, og rådfør deg gjerne med en som er erfaren dersom du lurer på noe. For vekter er gøy!

  16. avatarMarit

    Så fint innlegg. Du er en stor inspirasjon. Begynte med styrketrening for tre uker siden, så er rimelig fersk og det er ikke alltid jeg har følt meg så «smart» når jeg står og løfter manualene. Men jeg har fult volum på iPoden (ikke bra for ørene, jeg vet) og later som om jeg er alene. Da går det bra 🙂 En plass må man jo begynne!

  17. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Mia: Hehe, godt å høre! Nettopp, det skal og må koste litt å få resultater 🙂

    @camilla: Mitt tips er å vite såpass om hva man spiser og hva det inneholder at man ligger i kcalunderskudd sett en uke (eller to) under ett. Jeg kan sikkert legge ut en typisk dag for meg, men jeg spiser alltid forskjellig – og alltid annerledes/mer i helgene 🙂

    @Glenn:): Det synes jeg du skal, veldig gøy å se 🙂

    @Sandra: Så bra! Husk at vi alle har vært der, du kommer til å være så glad for at du turte å ta steget 🙂

    @Marte: Ja! Men det er også et fint tips, å starte med styrke-i-sal-timer og få teknikken inn der. Det gjorde jeg, men klarte heldigvis å tuppe meg selv ut etter ett års tid. Jeg begynte å kjede meg ihjel med 100 reps og de lette vektene 😎

    Jeg oppfordrer for øvrig alle som leser til å gå inn på Marte sin blogg og se tidenes work-out video!

    @Martine: Takk til deg 😀

    @Lene: Helt enig! Me, me, me! :mrgreen:
    Jeg er fortsatt litt usikker innimellom selv jeg, men jeg er der og fokuserer på det jeg skal gjøre – og det er så godt 🙂

    @Marit: Der har vi alle vært (og er til tider fortsatt), men det er påfallende få mennesker som faktisk bryr seg om hva andre gjør på trening. Jeg har også ipod på for full guffe og tar i tungt – det er derfor jeg er der. Det blir lettere å gi f.. med tiden 😀

  18. avatarCamilla

    Ja, legg gjerne ut eks på hvordan du spiser når du skal være sunn! Du kunne ikke skrevet opp litt matvarer du bruker på de sunne dagene da?;) det blir litt enklere;) da kan jeg jo få litt tips å handle etter det;) greit å vite hva du mener er sunt også! Å du, hvilken hastighet går du på når du går på mølla?;)Takk for svar, Kristine;)

  19. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Martin Norum: Takker! 😀

    @Camilla: Skal se om jeg får laget et innlegg på det 🙂 Men på hverdagene går det stort sett i massevis av grønnsaker, poteter, laks/karbonadedeig/svin/kylling, nøtter, kesam og skyr. Man får mange gode måltider ut av det!
    Jeg går på alt fra 6,2 – 6,7 i hastighet (stigning på 10).

  20. avatarChess

    Supert innlegg!
    Virkelig inspirerende blogg å lese!
    Lurte på en ting, jeg skal begynne å trene styrke 3ganger i uka, frivekter på hele kroppen hver gang.
    Så har jeg tenkt litt på protein pulver, hva bør jeg bruke?
    er det et must å få i seg protein pulver etter styrke trening?
    Tenkte meg en tur til sverige for å shoppe til neste helg, noe der av pulver du ville kjøpt/anbefalt?
    Jeg er en helt nybegynner og ikke trenet noe styrke før, har kun mål om å få en litt mer markert kropp og ikke noe fitness modell..
    Enkelt sagt; ned i fett% og opp i muskel % 😉

    På forhånd takk 🙂

  21. avatarcamilla

    Herlighet, blir så glad av å lese innleggene dine.:) Med 10 pros stigning åja. så god kondis har jeg nok ikke, så jeg begynner nok litt lavere. men et sted må man begynne sant?(Dine ord) 🙂
    Ja, fint om du kan legge ut litt matvarer du bruker spes under perioden du skal ned i fett pros;) Takk, du er grei!:)

  22. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Chess: Det er absolutt ikke noe must med proteinpulver 🙂 Jeg har aldri hatt det som et fast daglig innslag i kostholdet mitt i hvert fall – bruker det kun de gangene jeg baker eller lager vafler m.. Det absolutt viktigste er at du får i deg nok mat, proteinrikt og variert.
    Jeg har kun brukt proteinpulver fra http://www.nordicnutrition.no – liker godt disse; http://nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=156394
    Lykke til med styrketreningen!

    @camilla: Absolutt – et sted må vi alle begynne 🙂
    Skal se om jeg får laget et slikt innlegg i morgen jeg.

  23. avatarhege

    Hei:) jeg ble nyling tipset om din blogg av en annen blogger og det er jeg så glad for 🙂 For en utrolig inspirerende og bra blogg! og alle de bra oppskriftene:D supermotiverende 🙂 lurte litt på om du kunne gi meg noen tips angående styrketrening! trener styrke rundt to ganger i uka, prøver å få til en øvelse på de største muskelgruppene(mage, rygg, rumpe, lår) hver gang. Men nå vil jeg fokusere litt mer også på armer og mage! målet er å få litt mer definerte muskler! har du noen bra arm og mageøvelser som du tror kunne passet meg? trener stort sett hjemme, bruker manualer, har to stk, med tyngde opptil 8 kg pr.

    hilsen en ny fan 🙂

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @hege: Takk for det! 😀
    Når du trener armer så få med både skulder, biceps og triceps;
    Skulderpress, arnoldpress, tricepspress over hodet, bicepscurl, franskpress, sidehev osv. (sjekk ut denne siden for nærmere forklaring; http://www.iform.no/pub/kat.php?id=7 )
    Magen får kjørt seg best ved tyngre baseøvelser som f.eks knebøy og strakmark. Om du ønsker å se musklene bedre/flatere mage så er det kostholdet som må justeres.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *