Min treningsbakgrunn

Jeg har fått en del spørsmål om det i det siste, så tenkte bare å ta en kort oppsummering.

Hvor lenge har du trent?
Jeg har danset ballett/jazzballett i over 20 år. Jeg begynte å trene i saltimer på helsestudio i desember 2005, og styrketrening på egenhånd i august 2007 – det vil si i 4 år.

Hva og hvordan trener du?
Jeg trener styrke 4 ganger i uka, og kardio 2-3 ganger i uka.
Jeg har siden jeg startet fulgt en 2-splitt (2 dgr overkropp/2 dgr underkropp), og variert med antall sett/reps og forskjellige program. Jeg har vært innom både push/pull og myo-reps.
Jeg har imidlertid valgt å fokusere på underkroppen det siste halvannet året.

Sannheten er vel at jeg aldri har fulgt noen spesifikk plan – og det gjør jeg til dags dato ikke. Det viktigste for meg har rett og slett vært å styrketrene, både riktig med ordentlig kontakt, og etterhvert tungt og tyngre.

Jeg har alltid vært glad i, og spist mye god mat, både sunt og mindre sunt – akkurat som jeg gjør den dag i dag. Om man vil være såpass seriøs med treningen slik at det fører til økt muskelmasse, så kan man hverken være redd for tunge vekter eller kalorier. Det er i hvert fall min erfaring.
Formen kommer når man trives med det man gjør, og ikke minst tør å slippe opp kontrollen på detaljer og overanalysering.

Utviklingen fra 2007 – 2011


Når det er sagt så er det viktig å huske at vi alltid vil få varierende resultat. Jeg hadde et utgangspunkt som kanskje er annerledes enn mange andres – og det er egentlig alfa omega. Man kan gjerne kopiere andres treningsmåte og program, men du vil få resultater ut ifra egne forutsetninger og den innsatsen du legger i det selv.

Dagens klisjé står fortsatt: Jobb for å bli den beste versjonen av deg selv, akkurat slik du ønsker å være!

 

 

29 tanker om “Min treningsbakgrunn

  1. avatarMichelle

    Du er en sann inspo, det er det du er 😛
    Likte setningen din; Formen kommer når man trives med det man gjør, og ikke minst tør å slippe opp kontrollen på detaljer og overanalysering.
    Så sant!!! 😉
    Jeg har lært mye gjennom bloggen din, spesielt tips og triks på kjøkkenet, så kan like gjerne takke deg for det i samme slengen 😛 klem til deg og Todd

  2. avatarkristine

    åååhhh så flott du er Kristine! Du er en skikkelig bra jente!Utolig kult å se så utvikling 😀 Har falt helt ut fra treningen siste uken ,ser du også har sliti med motivasjonen he he., ,godt det ikke er bare meg 😛 he he-..
    Når du skal deffe deg ned, er det mest kondisjon du kjører og mindre kalorier eller ?

    Hærlig kropp du har!!

  3. avatarKristianne

    Du er så fantastisk flott, hele du <3 Jeg blir dog nesten litt demotivert med tanke på at jeg er like under før-formen din… Dvs 4 år med hard trening kanskje for å bli noe i nærheten av så bra kropp som deg. Neida, happy thoughts :mrgreen: Som du sier, jeg må bruke meg selv som mal og jobbe hardt. Det kommer når det kommer!

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Åh tusen takk! Det er vel i kostholdet jeg føler at jeg er mest kreativ og har noe å bidra med, treningen bare gjør jeg uten å tenke 🙂

    @it’s training: Dansing er fantastisk trening 🙂 Helt riktig, lyst og trivsel skaper fremgang!

    @lovelyliller.com: Ikke så avansert treningsbakgrunn i hvert fall :mrgreen: Takk for det!

    @kristine: Tusen takk! Ja, motivasjonen har vært litt svingende – men jeg gir aldri opp 😉
    Da blir det et lite kcalunderskudd ja, kardio kjører jeg innimellom uansett – for helse og velvære.

    @LilleMy: Takk 😳 ♥

    @Kristianne: Nei nå får du slutte, du som er så fin! Happy thoughts ja! Halve fremgangen min er jo bedre poseringer og en bedre holdning 🙂

  5. avatarEmilie

    Du har jobbet bra 😀 Trener styrke selv, men syntes det til tider kan bli litt kjedelig siden jeg kan litt få øvelser.
    Trener i frivektssalen.

    Du kunne ikke skrevet litt om de øvelsene du mener gir best effekt og hvordan de utføres?

    Stå på! 😀

  6. avatarMalin

    Utrolig lekkert det bikinibilde!!! For en stump :mrgreen:

    Du får alt til å høres så enkelt ut, og det er vel egentlig det. Spis bra (og mye), tren smart, smil og vær glad 😉

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Nadia: 😯 Takk!!

    @Emilie: Variasjon er viktig for at det ikke skal bli kjedelig. Jo, det kan jeg godt gjøre 😀

    @Kristin: Absolutt! Vi kan ikke være noe annet enn oss selv, og godt er det 😀

    @Malin: Heldig med lyset :mrgreen:
    Teorien er enkel, praksis er litt tyngre..

  8. avatarJessica

    Jag är så imponerad av dig och dina fantastika resultat!
    Tack för att du inspirerar mig 🙂
    Jag loggar in på din sida varje dag och kollar på dina foton för en positiv boost och inspiration. Det hjälper mig i min träning speciellt om jag känner mig lite seg och trött. Då hjälper det mig att se din otroliga kropp och läsa dina inlägg.
    Tack 🙂

  9. avatarJessica

    Hej igen 🙂
    Jag en fråga angående splitt. Vad menas med det? Hur skall man tänka när man sätter upp ett träningsprogram i splitt?
    Tack på förhand!
    🙂

  10. avatarVICTORIA LEANICA

    Veldig gøy å se hvordan fremgangen din har vært, og hva man kan oppnå over tid, bare man går inn for det. Du motiverer og inspirerer mange 🙂 Har du tenkt noe på om du vil stille igjen en dag?

  11. avatarChantal Pauleen

    Helt fantastisk bra jobbet!!! Bloggen din gir meg så utrolig mye inspirasjon og motivasjon.
    Vil benytte denne anledningen til å takke deg, da jeg virkelig har innsett gleden med trening. Tidligere i år utviklet jeg et noe anstrengt forhold til mat, livredd styrketrening fordi jeg trodde jeg fikk store ben og løping var liksom løsningen på alt. Nå ELSKER jeg styrketrening, jeg spiser MASSE god mat og moderate mengder med kardio. Og jeg føler meg ikke dårlig om jeg ikke får trent en dag..har skjønt at slik er det noen ganger, og det må man akseptere.

    Dette har gitt meg kjempegode resultater, jeg har masse energi og gleder meg alltid til trening. Og ikke minst lørdagene, da er det tid for godis! 🙂 Bloggen din har vært mye til hjelp!!! Fortsett slik 😀

  12. avatarLill Adriana

    <3 er det noen som reiser seg når de faller, så er det de som har falt før.. Du har erfaringen og innsikten til å komme deg fort. Og du har verdens beste pus til å hjelpe deg <3 flott innlegg Kristine. Du skriver om en svakhet, og viser atter en gang din styrke! Klemmer til deg!

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jessica: Tusen takk!! Så utrolig hyggelig 😀
    En treningssplitt er bare en måte å dele opp muskelgruppene på. Finn ut hvor mange dager i uka du vil trene, så legger du opp en passende splitt etter det. Esempler er rygg/triceps en dag, bryst/biceps en annen dag osv..

    @VICTORIA LEANICA: Tusen takk! Jeg har lyst til å stille en siste gang før jeg legger bort blingbikinien helt ja, men er usikker på når det blir.

    @Karoline: Takk for det!

    @Hanne: Fotografer kan jobben sin vet du :mrgreen:
    Oi – da gleder jeg meg til å se hva du disker opp etterhvert.

    @Chantal Pauleen: Dette ble jeg veldig glad for å lese – såå bra! Fortsett på den gode veien ♥

    @Lill Adriana: Åh takk kjære deg ♥ Stor klem tilbake

  14. avatarJessica

    Ok, jag blev bara lite funderad då du skrev att du har en 2-dagars splitt men att du hr 2 dagar överkopp och 2 dagar underkropp. Jag uppfattar det som att du då har 4 dagar splitt, då det är 4 olika programm?? Eller är det samma pass för överkroppen som du kör 2ggr på en vecka??
    Ursäkta mina dumma frågor 🙂

  15. avatarMia

    Beundrer både kroppen din og treningsinnsatsen din, men mest beundrer jeg hvor selvsikker og samtidig hvor avslappet du er til dette med kropp, trening og kosthold! Du er et fantastisk forbilde;)

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @anna: Jeg trener aldri mage direkte, den er med på alt annet av styrketrening 🙂

    @Jessica: Ja, det forstår jeg var litt uklart. Jeg trener en lik 2-splitt x 2 i uka ja 🙂

    @Mia: Takk, håper jeg kan inspirere andre til å senke skuldrene og kose seg med både trening – og treningsfri 😉

    @Lonnie Boe Pedersen: Tusen takk Lonnie – det gjør du og!

  17. avatarTopptrening

    Hei! 🙂 Har siden januar følgt Gunnars variant av Rippetoes starting strenght og trent man, ons, fre. Hva tenker du om en 2-split (1. Overkropp, 2. underkropp) dersom jeg fortsetter å trene på de samme dagene, altså «bare» tre dager i uken? Poenget mitt er at med rippetoes er det ikke fordelt på overkropp ene dagen og underkropp andre dagen, men en god blanding hver økt. Jeg ønsker økt muskelmasse og styrke. Hva tror du er best? 🙂

    Hanne.

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Topptrening: Jeg synes en 2-splitt høres bra ut, jeg kjører det 3-4 ganger i uka selv 🙂
    Litt usikker på hva du mener med ripptoes, skal du prøve å blande dette med en 2-splitt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *