Antioksidanter til dessert

Noen ganger er det veldig greit å slenge sammen noe rask og enkelt til middag;
Hot tomatgryte

En boks med hakkede tomater, krydder, chili, rødløk, hvitløk, tomat, gulrot, paprika og mais stekes til en tykk gryte. Parmesanost på toppen.

Litt forkortet info fra Wikipedia om et ord dere garantert har hørt før;

Antioksidanter er kjemiske stoffer som beskytter mot eller senker hastigheten på oksidasjonen av andre kjemiske stoffer.

Et eksempel på oksidasjon er et eple som skjæres i to og blir brunt. Frie oksygenradikaler blir dannet når kroppen bruker oksygen for å forbrenne næringsstoffer som fett og karbohydrat, og mange av disse kjemiske stoffene er uheldige for kroppen med tanke på sykdom og aldringsprosessen. Antioksidanter beskytter oss mot disse frie radikalene og gjør slik at cellene i kroppen vår ikke blir skadet.

Derfor skal man spise fargerik mat som grønnsaker, frukt og bær. Det er vel hverken dumt eller vanskelig når det finnes så mye godt.



Jeg pleier som regel å spise frukt og bær med kesam eller skyr, og gjerne litt sukrin, kanel og/eller nøtter over. Da blir det mer som et lite måltid og metter bedre.

I går spiste jeg for øvrig en hel kurv med bringebær, og alle hadde perfekt smak og utseende. Jeg må liksom alltid sjekke om det er mark i dem.
Det samme gjelder jordbærene jeg pleier å kjøpe, utrolig fine og gode – kiwi (butikken altså) er flinke på frukt og grønt synes jeg.

Dagens trening ble enkelt og greit en times rask gange på mølla, blir nok en styrkeøkt i løpet av helgen tenker jeg.
Nå skal jeg ut i finværet!
P.S Nok en gang tusen takk til dere som har bestilt hefter av meg ♥

17 tanker om “Antioksidanter til dessert

  1. avatarJohn

    Hei Kriweb,
    Lagde din kylling nuggets i dag. Veldig bra. Det blir nok fast middag fremover 🙂
    Når det gjelder mandelmel/parmesan blandingen – tar du ca halvt om halvt?

  2. avatarHanne

    Jeg har bare spist bringebær én gang i år, men da spiste jeg jammen hele kurven selv, jeg også! Må selvfølgelig (!!!) sjekke hvert bær, nytter ikke ellers, men duuuuu så gode de var. Sukk. Det lå noen perfekte jordbær og ropte på meg i butikken i dag, men til 40kr kurven ble det litt dyrt synes jeg 🙄 Fikk skyr på 1/2 pris i stedet :mrgreen:

  3. avatarJulie

    Hei! Visste ikke hvor jeg skulle skrive dette, så da ble det bare her på innlegget ditt. Du skriver mye bra om annet enn trening og kosthold også, så jeg lurte litt på om du kunne skrive litt/gi noen tips her hvordan man bør gjøre det de første dagene og ukene etter en konkurranse. Har hørt mange blir veldig syke mentalt da de overspiser og legger på seg mye. Hvordan gjør du det?

  4. avatarSilje

    Hmm, jeg sliter sånn med å finne naturell Skyr, selvom nærbutikken er Mega, sulle jo tro de hadde den 🙁
    Gleder meg til å få oppskriftsheftet i posten, du lager jo SÅ mye godt!

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @John: Godt å høre! Jeg tar ca 50-50 ja 🙂

    @Michelle: Blir aldri lei 😀

    @Hanne: Du er sånn du og ja.. mark-angst deluxe.
    Tror de koster rundt 34 kr, men de er såpass fine så det er de verdt. Vil også ha skyr på halv pris! Hmpf 😀

    @Kristin: Vi kommer til å holde oss friske og unge leeenge :mrgreen:

    @Julie: Det er et vanskelig tema, og ikke noe jeg får svart kort på her. Jeg skal vurdere å skrive et innlegg om det, selv om det kanskje er noe som berører fåtallet som leser her.
    Det viktigste her er psyken. Man må være klar over at man skal/bør/må legge på seg noen kilo etter at konkurransen er over, begynner man å jobbe imot dette og overser hva som er sunt for kropp og hjerne så vil man ofte oppleve et anstrengt forhold til det hele.
    Jeg har rett og slett spist meg opp igjen, både sunn og mindre sunn mat har gått ned i gapet (og gjør fortsatt) 🙂

    @Silje: Som Hanne skriver så gjør mager kesam samme nytten – dog noe slappere i konsistensen slik at man i bakst fint kan tilsette noen gram mer tørrvare.

  6. avatarit's training

    Det er jo så mye deilig å spise også, som man ofte ikke tenker over heller! Paprika, brokkoli, romanesco, rødbeter osv 😀 mye digg, og kjempe godt med dipp til 🙂

  7. avatarHege

    Tomatgryten så kjempegod ut. Er svak for alt med tomater eller tomatsaus i. Desverre har jeg så angst for mark i bringebær at jeg sjeldent spiser det. Selv om mark i og for seg bare hadde vært et ekstra proteintilskudd.. hehe! Du er utrolig kreativ! Skjønner ikke hvordan du klarer komme opp med alle disse rettene dag etter dag. Bruker du mye tid på kjøkkenet hver dag?

  8. avatarKristine

    @lovelyliller.com: Ja, tja.. helt grei, synes kanskje den var bedre enn nudlene (får litt markfølelse av de).

    @Amalie Ve: Så deilig! Må spise og nyte bærene mine jeg, liker ikke å drikke dem :mrgreen:

    @it’s training: Oh yes, don’t get me started 😆 Grønnsaker – så utrolig mye godt, i alle former og farge (og tilberedelse).

    @Hege: Åh – har du det? For jeg har nemlig skikkelig angst for det selv, men etter nøye sjekking under riktig lys og det hele så går det greit 😀
    Takk, jeg liker veldig godt å lage mat. Jeg bruker overraskende lite tid på kjøkkenet! Synes jeg selv da.. tar som regel 15-20 min å lage middag.

  9. avatarAmalie

    Hei Kristine!

    Vil først og fremst si at du skriver utrolig mye fint og viktig på bloggen din. Kanskje en av de færre som mestrer å skrive om mat/kropp/trening/kosthold uten å virke «besatt» eller overdrevent ensporet, om du skjønner hva jeg mener. Et flott forbilde er du!

    Ellers ville jeg egentlig bare spør hvordan man bestiller heftet ditt? Det er oppskrifter, ikke sant?

  10. avatarJohanne

    Ville bare si at de oppskriftene i heftene dine er helt fantastiske!!! Jeg håper du vurderer å gi ut flere oppskriftshefter…? 🙂 Jeg følger bloggen din fast, og blir meget inspirert, både av trenings og kostholdstips, samt generell tankegang 🙂

    Ha en super helg!!

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Johanne: Tusen takk!
    Jeg har vurdert et desserthefte til i og med at jeg har laget en god del annet godt siden jeg lagde det forrige (som er veldig preget av konkurranser på den tiden) – men jeg får se an i løpet av høsten 🙂
    Takk i like måte!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *