Gratinert brokkoli og riskrem

I dag ble det treningsfri, jeg må alltid ha et par slike dager i uka. Dager hvor jeg ikke har noe jeg skal/må/bør gjøre, det er ganske godt – mindre stress fører til mer energi og iver de dagene jeg trener.

Jeg har blitt litt hekta på mozzarella etter at jeg var i Italia og Frankrike, det er jo den ‘riktige’ og beste osten man kan ha på pizza synes jeg. Og i og med at den havnet i handlekurven min da jeg var over grensa på søndag, så må jeg spise litt hver dag..

Godt tilbehør – Gratinert brokkoli


Jeg koker brokkolien i et par minutter, legges deretter i en ildfast form med litt olje, krydder og mozzarella over – inn i ovnen på 230 grader i 10-12 min.

Og denne desserten har dere garantert sett før – ‘Riskrem’


Kesam (kesella) og cottage cheese (keso) med en skvett fun light, vaniljeessens og sukrin.
Jeg synes den blir så mye bedre med svensk kesella og keso – både fordi kesellaen har tykkere konsistens og fordi kesoen har mindre biter (ellers synes jeg den norske er bedre). 

Jeg fikk et spørsmål om periodisk faste, og jeg kan bekrefte at jeg fortsatt driver med det. Jeg har ikke spist frokost fast siden jeg var liten jente, av den enkle grunn at jeg ikke er sulten før senere på dagen – det er altså ikke noe som plutselig har dukket opp i kjølevannet av myteknusing og fokus på det.
Det er ingen spesiell diett, det vil ikke føre til noe magisk, det er heller ikke noe man skal begynne med om man er sulten om morgenen og trives med korte tidsintervaller mellom måltidene sine. Det er for min del en måte å legge opp et spisemønster som passer meg perfekt, og som holder meg glad og mett når jeg trenger det. Jeg teller ikke timer eller legger noe mer i det annet enn at jeg dropper frokost (og ofte lunsj), og spiser heller 3-4 måltider fra ettermiddagen og utover kvelden til jeg skal legge meg.

Martin Berkhan – mannen bak konseptet, og som endelig ga fullstendig og opplysende informasjon om emnet, intervjuet meg i 2009 og du kan lese det her;
Del 1
Del 2 

22 tanker om “Gratinert brokkoli og riskrem

  1. avatarKaren

    Hei Kristine!

    Lurte på om du har noen tips til lavkarbomat på studentbudsjett? Jeg vet at du ikke kjører tradisjonell lavkarbo, men du lager en del mat (og desserter!) med «spesialingredienser» og lurer på om du har et større matbudsjett i dag enn før? Mange studenter lever på ris, havregryn og knekkebrød fordi det er billig og holdbart, men jeg ønsker av helsemessige (naturligvis!)årsaker og av trivselsgrunner (magen tåler ikke så mye karbo) å spise litt mer proteiner og fett. Problemet er at oppskrifter på lavkarboblogger inneholder mye kjøtt, fisk, friske grønnsaker, nøtter, frø, økologiske egg og kaldpressede oljer – noe som ikke er så realistisk når en skal leve på 3-400 kr i uka:O De nagre meieriproduktene som du bruker – kesam, skyr og cottage cheese – er også relativt dyre, for ikke å snakke om sukrin, fiberhusk og andre helsekostvarer. Har du noen gode tips?

    Synes forresten at bloggen din er kjempebra og inspirerende, så stå på:D

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Koser meg virkelig om dagen jeg serru 😀

    @Karen: Hei! Kjøttdeig (er ikke det perfekt lavkarbo?) er billigere enn karbonadedeig, det er også svinekoteletter, bogskinke m.m (istedet for ytrefilet, kalkunpålegg osv). Ellers er tunfisk, sei, rømme, melk og egg både billig og proteinrikt. Det samme er grønnsaker (avokado er rik på sunt fett) og nøtteblandinger fra butikkenes billigmerker (f.eks First Price). Videre kan det hende du finner billigere kokosmel osv på innvandrerbutikker.
    Takk for det!

    @lovelyliller.com: Jeg spiste frokost da vi var på ferie, så jeg gjør det når det passer, frister og jeg står opp litt senere på dagen 🙂 Godt med fridager innimellom!

  3. avatarMartine

    Jeg har tenkt en stund på om jeg skulle begynne med pf, men tror ikke det er noe for meg. Da med tanke på at jeg kan være veldig sulten om morgenen eller etter et par timer.
    Sånn riskrem synes jeg faktisk er bedre enn ekte 😀

  4. avatarAndrea

    Karen, jeg er jusstudent på fulltid, og spiser lavkarbo. Mitt tips: Få deg en deltidsjobb! God og næringsrik mat er så utrolig viktig og absolutt verdt å prioritere. Selv handler jeg for flere tusen i måneden, men det hadde jeg aldri hatt mulighet til dersom jeg ikke hadde hatt jobb.

  5. avatarSolveig @ poona

    Må si jeg ble litt letta da jeg leste mer enn overskriften 😀 Min første tanke var: «Hva i alle dager, gratinert brokkoli er greit, men gratinert riskrem????» Heldigvis gjaldt ikke osten riskremen ;P
    Men du? Jeg bestilte hefter fra deg før (imens?) du var på ferie, oog lurer på om de er på vei?

  6. avatarLiv-Tone

    Kloke ord som alltid i intervjuet, Kristine 😉
    Og velkommen tilbake fra ferie, ikke akkurat deilig vær å komme tilbake til men… 😆

    Over til noe ganske annet!
    Du hadde noen interiør poster for en stund siden, der du viste bilde av knotter jeg tror du har på et skap i stua. Fra http://www.jewelsanddreams.no/
    De har to str. Hvem har du? Jeg holder på å male noen gamle kommoder, og vurderer disse knottene. Men vet ikke helt hva som vil passe…

  7. avatarLillian

    Hei igjen 😆
    Periodisk faste ja… det er nok ikke noe for meg tror jeg… selv om jeg ikke nødvendigvis er sulten om morgenen, føler jeg ikke at kroppen kommer helt igang uten mat. Jeg spiser uansett godt til lunsj midt på dagen. MEN, hvis jeg drar rett på trening etter jobb (kl4)uten å spise, har jeg ikke sjangs til å løfte vekter. Jeg er ofte ikke sulten kl 4 men uten næring har jeg null energi, og blodsukkeret faller drastisk, ganske fort. Derfor blir jeg imponert over at du klarer å trene tungt uten å spise særlig på forhånd 😀 Opplever du noen gang å mangle energi / få lavt blodsukker?

  8. avatarFriggogfulla

    Så gøy at du deler intervjuet! Jeg prøver å lese meg litt opp på nettsiden til MB nå for å sette meg inn i konseptet. Har testet ut PF i sommer og synes det fungerer bra hvis jeg har som mål å ligge i kaloriunderskudd. Men nå er målsettingen min å øke maksstyrken, og da er det selvsagt ikke noe poeng i å ligge i underskudd. Nå synes jeg heller det er vanskelig å få i seg nok mat hvis jeg ikke begynner å spise før 12. Dessuten trener jeg i blant hard kondisjonstrening om morgenen, og da er det uaktuelt å gjøre det på tom mage…

  9. avatarMira

    Jeg har ikke spist frokost på to år og det føles fantastisk å kunne bli skikkelig mett til måltidene i tillegg til å ikke føle presset på å dytte ned et måltid kort tid etter jeg har våknet. Så jeg er helt med deg der!
    Tror jeg må prøve meg på brokkolien, tidligere har jeg laget brokkolimos for så å gratinere den i ovnen, også veldig godt 🙂

  10. avatarCharlotte

    Fikk veldig lyst på slik riskrem i dag 🙂
    Jeg skal på svenskehandel i morgen, og har et spørsmål om svensk ost. Er lettosten i Sverige lik den som vi finner i Norge, eks vita, med tanke på fettinnhold?

  11. avatarAnonym

    Ååå, jeg synes den svenske Cottage cheesen smakte rart først, men nå har jeg fått helt dilla! Spiser lett et beger med 500g om dagen med blåbærsyltetøy oppi 😳

    *må til Sverige igjen*

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Martine: Nei da er det ikke noe for deg 🙂
    Jeg er ikke heelt enig der altså :mrgreen: men absolutt godt!

    @Solveig @ poona: Da måtte da i så fall ha blitt et gratinert sukkerlokk eller noe :mrgreen: (Da har vi mailet ang heftene)

    @Liv-Tone: Hei! Og takk for det. Nei nå er det jo nesten høst 😯
    Jeg bestilte mine knotter fra e-bay, så det vet jeg ikke dessverre.. lurer på om jeg har de minste.

    @Lillian: Jeg tror at man opplever sult forskjellig, og som oftest er det en virkelig følelse når man først blir det – men blodsukkerfall derimot er jeg mer usikker på. Jeg tror man ofte tror at den ‘faller drastisk’, og ikke nødvendigvis at den gjør det. Kroppen er nemlig veldig flink til å regulere slikt selv – uten mat (så fremt man ikke har en sykdom selvfølgelig).
    Men nei, jeg hadde ikke orket å trene og spise som jeg gjør hvis jeg ikke hadde energi – men det har jeg, treningene er faktisk tyngre om jeg har spist mye i forkant 🙂

    @Fantasia / Finliner: Så hyggelig å lese, takk!

    @itstraining- trening og kosthold: Godt man kan spise når man vil sier jeg bare 😆 Brokkoli er kjempedigg!

    @Friggogfulla: Jeg har.. kremt.. aldri hatt noe problem med å få i meg nok mat, uansett når jeg spiser. Det er nok derfor dette passer meg så godt, jeg liker veldig godt å spise mye når jeg først gjør det 🙂 Men jeg kan forstå at du og flere andre har det ‘problemet’, derfor tror jeg ikke pf er noe man skal tvinge seg selv til å gjøre – faller det seg ikke naturlig hverken for opp/ned i vekt eller vedlikehold, så er det ingen mening i å følge det 🙂

    @Silje Silje: Åh, oki – så bra 😀

    @Mira: Da er vi veldig like ja 😀 Oi, det har jeg aldri prøvd – det må jeg gjøre en gang.

    @Charlotte: Jeg vet ikke hva fettinnholdet på Vitaen er, men det er nok rundt det samme vil jeg tro (kanskje mindre?). God tur til Sverige 😀

    @Anonym: Jeg liker fortsatt den norske bedre (mer kremete og nøytral på smak..mm), men er enig i at den svenske er god – den har vokst litt på meg :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *