10 tips for en smartere hjerne

I dag har jeg ikke trent eller laget mat, så da skal jeg spare dere for en haug av formbilder og heller komme med noen hjernetips.

Her er 10 vaner du bør tillegge deg for at kropp og hjerne skal yte maksimalt;

1. Utfordre hjernen

Hørt uttrykket «Use it or lose it»? Tenk over hva «it» faktisk er, og minn deg selv på at hjernen din er en levende kraft som stadig er under utvikling og trenger både utfordringer og tilfredsstillelse.

2. Spis riktig

Tenker du over hva du tilfører kroppen din i form av mat? Det er jeg sikker på at de fleste som leser her gjør. Husk på at hjernen utgjør bare 2 % av kroppsvekten, men konsumerer over 20 % av oksygen- og næringsinntaket.
Det betyr ikke at du trenger å gå på noen spesiell diett, men passe på at det ikke blir for mye av den dårlige og usunne maten.

3. Trening

Husk at hjernen er en del av kroppen, og når du trener kroppen kommer også dette hjernen til gode. Fysisk trening øker nemlig produksjonen av neurogenesis, som igjen hjelper oss med å tilpasse oss miljøet, og forbedrer både læringsevnen og hukommelsen vår. Både stress og angst, enten det er fremprovosert av eksterne faktorer eller av dine egne negative tanker, både dreper og reduserer produksjonen av neuroner.

4. Sov godt

En god natts søvn er viktig for både helse, hjerne og langtidshukommelse. En voksen bør få mellom 7 – 9 timer med søvn hver natt. Zzzz..

5. Hjernetrening

Det er viktig å etterstrebe ny læring,  hjernetrening eller programmer spesielt beregnet på hjernen. Det er du som bestemmer hvor de nye neuronene i hjernen skal plasseres, samt hvor lenge de skal leve. Derfor er det viktig at du utfordrer de med nye oppgaver, og ikke bare gjør ferdig den samme oppgaven for hundrede gang.

6. Dine mål

Så vidt vi vet er vi de eneste skapningene på jord som evner å sette oss mål og presse oss selv. Det er viktig at vi fortsetter med dette, også etter at vi er uteksaminert fra skole og videre utdannelse.
Hjernen utvikler seg nemlig hele livet, og reflekterer hvordan du bruker eller utfordrer den. Sett deg mål som du skal oppnå. Vi har denne evnen til å stille krav til oss selv, og det anbefales å utnytte den.

7. Utforsk verden

Reising er en fin måte å utvikle hjernen på. Når du reiser til nye steder blir du tvunget til å bruke hjernen til å bli kjent med nye steder, legge merke til omgivelser, snakke flere språk osv.

8. Ikke «outsource» hjernen din

Dersom du overlater det å løse oppgaver til samfunnet, politikere, media, venner osv, så får du ikke brukt og utfordret hjernen din. Pass derfor på at du deltar i diskusjoner, følger med på nyheter og trekker egne konklusjoner og kommer med egne forslag. På den måten trener du din egen hjerne og ikke noen andres.

9. Sosialisere

Vi er sosiale skapninger og trenger å stimuleres gjennom sosiale settinger. Det er derfor viktig å opprettholde gode vennskap, ikke bare for hygge, men også for diskusjon, opplysning, læring osv.

10. En god latter

Det er viktig å le ofte, og aller helst skal du le av kompleks humor full av overraskelser og en liten vri.

Kilde: Sharpbrains.com

.
Nå skal jeg ut og stimulere hjernen både ved å spise sunt, være sosial og le :grin:

13 tanker om “10 tips for en smartere hjerne

  1. avatarIselin

    Godt innlegg og en fin påminnelse! Å lese bloggen din er virkelig dagens lille høydepunkt. 🙂

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Karianne: Takk for det! Håper du får en hjernestimulerende kveld du og! :mrgreen:

    @Iselin: Synes også det var en fin påminnelse! Kroppen husker man alltids å trene, men det er viktig å trimme hjernen og 🙂
    Tusen takk ♥

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    Michelle: Det ble salmalaks i dag nemlig, nam 😀

    Rune: Haha, det var søvnen som hadde sneket seg unna!

  4. avatarSolveig @ poona

    Kristine! Ser du ofte får lignende kommentarer, men jeg må bare si det.. I dag hadde jeg en bedre styrkeøkt enn på lenge, takket være deg! Jeg tok inn ordene dine om at man som regel kan løfte mer enn man tror, og ga mer enn på lenge på trening. Og.. Jeg løftet også mer, økte på 5 av 9 øvelser. Pluss at jeg hadde det GØY på trening. Har gått over en måned, kanskje to, hvor det egentlig bare har vært et mas. Har slitt med å komme meg av gårde, og noen ganger har jeg vært i like dårlig humør etterpå. (da har jeg naturligvis heller ikke tatt meg bryet til å gi alt).
    Men nå gleder jeg meg til neste økt!
    YES! Så, takk! Mye av det er takket være deg.
    Stå på! Digger at du så positiv og motiverende 😉
    Ha en god kveld/natt!

  5. avatarHjerneklubben

    Visste dere at en vanligvis ikke utnytter mer enn 10 % av hjernens kapasitet? Hjerneklubben er rekke kurs, oppgaver eller spill/leker på nett som trener opp hjernen til å lære mer. Etter å ha startet hjerneklubben har Frank Wedde lært seg tre språk, og holder nå på med kinesisk. Han har blant aannet vært med i verdensmesterskap i husking.

    Gå inn på http://www.hjerneklubben.no for å lære mer.

    Se Wedde memorere en kortstokk på to minutter!
    http://www.youtube.com/watch?v=HD-dwBObTWI

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Solveig @ poona: Flink jente! Vi (spesielt jenter) er dessverre ikke alltid så flinke til å presse oss selv, vi må tørre å grynte og svette litt på trening. Jeg havner ofte i en slik ‘behaglig’ sirkel selv – men nå er jeg ute av den igjen og skal bli sterkere 🙂
    Ha en fin dag videre!

    @Mona: Det var mange bilder der, men sier takk uansett jeg 😀

    @Mia: Ja, det er mange som sliter med den.. Jeg er flink og legger meg tidlig, men våkner fortsatt (ufrivillig) flere ganger i løpet av natta.

    @Fitnessnora: Da må du være flink jente å legge deg tidligere! 😀
    Jeg klarer meg ofte med 6 timers søvn, dessuten tror jeg kroppen sier i fra når man trenger mer.

    @Hjerneklubben: Fint med hjernespill! Men les gjerne her angående å bruke kun 10% av hjernens kapasitet: http://www.snopes.com/science/stats/10percent.asp

  7. avatarheihå

    Tenk om alle hadde brukt like mye tid på hjernen som de bruker på utseendet? Da hadde vi hatt mange smarte folk rundt om kring!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *