Kom i gang

Før du bestemmer deg for hvordan du skal legge opp treningen din, bør du spørre deg selv følgende;

1. Hvor mange dager i uka ønsker jeg å trene?

2. Hvor lange økter vil jeg ha hver gang?

3. Har jeg noen spesielle fokusområder?

4. Har jeg noen skader eller begrensninger jeg må ta hensyn til?

Deretter har du det du trenger for å legge opp treningsøktene dine videre med tanke på splitt, antall sett&reps, og øvelser. Det er ikke teorien som er vanskelig eller avgjørende, det er hva du gjør i praksis som er av betydning – så det er bare å sette i gang.
Jo mindre tid du bruker på å lete frem det ‘optimale’, dess mer tid kan du bruke på å trene.

Sørg for at du har disse punktene med deg i opplegget du velger;

– God teknikk
– Variasjon
– Evnen til å presse deg selv
– du er ofte sterkere enn du tror

Det er som sagt hva du gjør på trening som er avgjørende – ikke program, dag eller tid brukt. Ønsker man fremgang og resultater, så må man trene kontinuerlig, og med vedvarende motivasjon (selv når den svinger) – og det gjør man best ved å ha et eget individuelt tilpasset treningsregime. For hvem orker vel å gjøre noe man ikke liker livet ut, eller som egentlig ikke passer for deg?


Helt til slutt må jeg bare vise dere den rosa ‘fjellringen’ min.

Stenen er thulitt fra Lom, så det er et fint minne både fordi jeg har familie derfra – og som et minne fra turen vår til Galdhøpiggen.

Senere i dag blir det trening av overkropp, taco og filmkveld. Ha en fin fredag!

11 tanker om “Kom i gang

  1. avatarMichelle

    sant som du skriver, er hva man gjør på treningen som er det avgjørende! kort og effektivt eller bedre enn lenge og ingen effektivitet!!! Film kveld blir der her også tror jeg. Rolig helg 😛 God helg Kristine, kos deg :mrgreen:

  2. avatarHege

    Veldig bra skrevet.. Spesielt det med å presse seg selv. Mange trener med samme vekt på vektene år etter år. Variasjon er også viktig for meg, eller så går jeg lei. Ser ut som du koste deg til fjells 🙂 Veldig vakre bilder. Det er ett eller annet som skjer når man ser naturen fra sin beste side! Utrolig overveldende.. Ha en fin kveld! 🙂

  3. avatarMona

    Hvor mye maxer du i knebøy, markløft og benkpress? 🙂 Hilsen nysgrerrig leser 😛 😛

  4. avatarHanne

    Ønsket om å gjøre ting minst mulig komplisert må være det jeg liker aller best ved trenings- og mat»filosofien» din. Jeg er nemlig så enig som jeg bare kan bli. Detaljer kan man tenke på når det evt blir nødvendig, ellers gjelder det bare å lytte til kroppen og gi det man har 😀

    Hilsen ei som ellers er veldig detaljorientert 🙄 😆

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Jeg er i hvert fall fan av kjapt og effektivt på trening. Mer trøkk på reps, og mindre tid brukt på pauser 🙂 Håper du hadde en fin helg!

    @it’s training: 😀

    @Hege: Det hender jeg glemmer å variere selv, så kjenner godt til det. Nå er jeg imidlertid flink til å både variere på øvelsene, og ikke minst presse meg selv litt tyngre igjen – og det gir motivasjon!
    Jeg lever fortsatt på den fjellturen 😀

    @Mona: Skal vi se.. Jeg har kjørt 75 kg i knebøy, og mener jeg har klart i overkant av 50 kg i benkpress (har ikke kjørt det på over 3 år). Markløft kjører jeg heller aldri (foretrekker andre øvelser, og strakmark), men mener at jeg tok 80 kg den første (og eneste) gangen jeg prøvde 🙂

    @lovelyliller.com: Ikke jeg heller, men det er en nydelig sten. Også rosa! 😀

    @Fitnessnora: Takk! ♥

    @Hanne: Jeg føler nesten at jeg har blitt litt for laidpack 😆 Men jo mer detaljorientert og komplisert folk gjør ting, desto mer får jeg lyst til å rope ut at det enkle ofte er det beste.
    Vi er veldig like der 😀

  6. avatarAnonym

    heisann 🙂 lurte bare på hvor og om det er mulig å få kjøpt den better bodies singleten du har på deg jeg :)?

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anonym: Det vet jeg ikke helt, jeg fikk den som en sponsorgave i sin tid. Men det er vel noen som selger better bodies klær til Norge vil jeg tro?

  8. Tilbaketråkk: Utvalgte godbiter | kaffedamen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *