Lørdagsgodt – skal/skal ikke?

Det er sikkert like mange meninger om dette med en såkalt spisedag i uka som det er smågodtbiter i candy king-posen min på lørdager – og det er en god del for å si det sånn.

Jeg respekterer folk sitt valg vedrørende dette, både den ene og den andre veien, det handler tross alt om egne preferanser og behov. Dette er derfor ingen tips eller råd fra min side, det er utelukkende min personlige erfaring og ønske.

Aldri mer sukker?
Dette er hverken mulig eller ønskelig for min del, jeg har nemlig prøvd. Jeg har gått på flere konkurransedietter, og har vært uten sukker i flere måneder.

Ga suget seg?
Nei, tvert imot.

Fikk jeg mer lyst på det?
Ja, det ble egentlig bare verre ettersom tiden gikk.

Man kan sikkert spørre seg om det hadde noe med antall kalorier eller hvordan jeg spiste da å gjøre, men når man skal komme i sceneform er man avhengig av å spise over gjennomsnittet bra – mye riktig, sunt og proteinrikt – så det handlet nok mer om det psykiske, noe jeg ikke er eller noen gang blir klar for å endre tror jeg.

Erstatninger – ja/nei?
Noen mener at man ikke skal lage sunne erstatninger for det man ‘craver’, man skal bare kjenne på suget og kjempe imot helt til det gir seg. Jeg ser derimot ikke problemet med såkalte erstatninger, det er tvert imot blitt en av de viktigste måtene jeg får i meg ekstra proteiner og vitaminer/mineraler på da jeg ikke er overbegeistret for hverken shakes eller tabletter. Og ikke minst, jeg har kommet i form uten å føle at jeg har forsaket ‘alt godt’.
Jeg hadde helt sikkert ikke oppnådd målene mine om det ikke hadde vært for at D introduserte meg for sukrin for snart 4,5 år siden. Ja, faktisk! Og det er ikke bare kaker og diverse desserter jeg har tryllet frem disse årene, det er også mange gode erstatninger for bakst og brød – som bl.a har hjulpet flere allergikere. Så noe positivt tror jeg vi alle kan være enige om at det er.

Farer
Jeg har fått inntrykk av at mange blir besatt av dette med å spise sunt hele tiden. Det lages helsunne ting til enhver anledning, varedeklarasjoner sjekkes med lupe, alt veies og måles, og når man skal kose seg på lørdagene river man i en.. proteinkake!
Det er da jeg føler meg litt skyldig. Jeg vet at samtidig som jeg har hjulpet mange (inkludert meg selv) til en bedre livsstil ved å bake sunt, så er det mange som har misforstått og/eller dratt det for langt.
Jeg synes det er viktig å skille på hverdag og ‘fest’, og nei-lister og diverse forbud synes jeg ikke at man skal sette opp for seg selv (med mindre det handler om helsemessige årsaker) – da blir den hårfine grensen mellom sunt og usunt brått veldig uklar, og en farlig sirkel kan være i gang.

En balanse
Hva man legger i dette er selvfølgelig helt individuelt. Hadde noen sett hva jeg kan spise i løpet av en kveld så hadde det vel knapt kunne kalles balansert, men jeg har mye plass i magen og nyter det med god samvittighet. Det er derfor jeg velger å ha det slik, det er utelukkende positivt for trivselen min.
Det er ikke sunt for kroppen med sukker, jeg er klar over det, men jeg vil ikke leve utelukkende sunt. Eller, det er slik jeg lever nå som er sunt for meg. Jeg vil lytte til søtmomsen i meg – som jeg ser for meg er en kjempesøt, rosa djevel som sitter i hypofysen.

Helt til slutt så vil jeg nok en gang minne- og advare om at ting fort kan bli for ekstremt, enten det er for lite inntak på hverdagene eller for mye i helgene – dette er ikke snakk om sulting/fråtsing.
Det er heller ikke slik at alle på død og liv må spise lørdagsgodt for å føle seg i balanse, noen er bare ikke så glad i det (helt utrolig, jeg vet) :mrgreen:

Jeg er som sunnest når jeg kan få være usunn iblant.

28 tanker om “Lørdagsgodt – skal/skal ikke?

  1. avatarUlrika

    Mitt bästa tips när det gäller att unna sig godsaker någon gång per vecka är att man köper det då och väljer själv vad man vill ha. Om min man handlar hem godis i veckan äter jag i princip tills det är slut även om jag kanske inte är supersugen på just det godiset. Det funkar mycket bättre för mig att gå till affären på helgen när jag är sugen och köpa just precis det jag är sugen på just då och då brukar det räcka med en ganska liten mängd, t.ex. kan det bli en näve saltgodis, några fudgebitar och några skumbananer. Det räcker då och jag får ut mesta möjliga av att äta det sedan. 🙂

  2. avatarTrine

    Vi er nok mange som har en «kjempesøt, rosa djevel som sitter i hypofysen». 😀 Kjenner meg igjen i mye av det du skriver og er helt enig i «Jeg er som sunnest når jeg kan få være usunn iblant.». 🙂

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ulrika: Ja, du har rett i det – det er i affären man tar valget. Jeg derimot prøver å holde meg til godis kun i helgene, jeg har nemlig altfor stor apetitt og klarer ikke å spise litt ofte. Jeg må ha alt på én gang 😀

    @Trine: Tror de har formert seg og sitter hos ganske mange ja 😀
    Godt å høre at jeg ikke er alene om å være (u)sunn.

  4. avatarFineliner

    I love you!!! *Gliser* 😆 Du er toppen. Jeg har sagt det hundre ganger før, men fine ting kan ikke sies mange nok ganger. Du inspierer meg hver dag med hvert eneste innlegg:)
    GOD HELG! 🙂

  5. avatarLinda

    I heart you!!! kanonbra innlegg. Elsket den siste setningen. Den ga hverdagen min en ny mening. (Og nå skal jeg kose meg med hjemmelaget vårruller 😆 )

  6. avatarNina

    Tusen tusen takk!! For at du skreiv dette innlegget her! Det gjorde meg så godt! Åh, hvor herlig å lese en blogg som faktisk kan se realiteten, både det sunne og det usunne. Dette innlegget gjorde dagen min.

    Jeg er en av de mange som ønsker å miste vekt, og har vært på mange undelige dietter. Jeg er nå i en av mine mange » uten smågodt» perioder, og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg skal holde ut disse ukene, så skal jeg ta tilbake min ene snopdag, for dette er ikke til å holde ut, jo mer som er ulovlig, jo mer vil man ha det.

    Jeg elsker bloggen din! Stå på! Du gir meg ofte et smil rundt munnen når jeg leser innleggene dine! Fortsett med den brutale ærligheten din! 😀
    LOVE IT!

  7. avatarHege

    Jeg har levd på lchf en stund og føler vel at jeg har det jeg trenger i kostholdet mitt. Derimot synes jeg det er kjedelig å takke nei til mye bla når vi er borte.. Og så er jeg en tidligere snopoholiker, og jeg koser meg virkelig når jeg kan spise godis. Så derfor har vi innført en «karbo»dag i uken, hvor jeg spiser hva som helst, gjerne ting jeg er glad i som ikke inngår i lchf-kosthold. Synes dette fungerer kjempebra, blodsukkeret mitt blir litt ustabilt, men det er verdt det! Før var det ustabilt hver dag, nå er det bare ustabilt en gang i uken. Og det er jo forbedring. 😀
    Synes det virker som du har et veldig balansert kosthold, hvor du får i deg det du trenger gjennom maten. Veldig inspirerende!

  8. avatarMartine

    Mamma kaller meg nesten fanatisk fordi jeg har endret kostholdet mitt og gått over til sunn mat. Ja, jeg er nøye på hva jeg spiser, men jeg har fortsatt en dag i uken der jeg spiser litt godis eller lager noe ekstra godt til middag 😉
    Jeg holder på å gå ned i vekt så jeg er litt ekstra «streng», men jeg kaller ikke meg selv fanatisk av den grunn 🙂
    Det viktigste er vel at man er fornøyd selv og at man fungerer som man skal.
    Flott innlegg forresten!

  9. avatartherese

    You`re the best! er såå takknemlig for alt du deler med oss! hihi søte sukkerdjevel! 🙂

  10. avatarlily

    Jeg syntes det er så flott at du skriver slike innlegg! Cred’s til deg Kristine! 😉
    Jeg, som søtnos og karbohydratdigger deluxe, prøvde meg på lavkarbo! Har i tillegg spiseforstyrrelse, en svært alvorlig anorexi som jeg har hatt i mange år. Hva tror du skjedde når jeg begynte på det; jo jeg hadde en bulemisk periode på nesten to mnd! Holdt på å kvele meg selv da jeg satte spy fast i halsen. Under lavkarbodietten virket det som om kroppen min skrek etter karbohydrater. Suget var ikke størst etter godis og sånt, men jeg hadde bare lyst på brødskiver, jordbærsyltetøy og brunost…Jeg tør å spise mer karbohydrater nå, men jeg kjenner fortsatt at jeg er litt påvirket enda. Spiste mat netopp, og da fikk jeg veldig lyst på pølser. Jeg tenkte, fader heller, hvorfor skal jeg nekte meg det. De eneste vi hadde i hus var wienerpølser fra gilde. Spiste 3 stk med (en del 🙄 )hjemmelaget dressing bestående av; mager kesam, mager naturell kremost eller philadelphia (prøvde begge deler), chilipasta (chili paste) og krydder. I rette mengder ble det veldig godt! Mager kesam og mager kremost inneholder jo begge bra med proteiner, så den tror jeg var grei. Men jeg har litt dårlig samvittighet for pølsene (P10, F18 og K7). Du som har litt peiling på mat, var det veldig ille? Ta i betraktning at jeg er lita og lett, med lite muskler…

    Men igjen, tusen takk for et kjempeflott innlegg! Og tusen takk for alle de andre flotte innleggene du har:) 🙂

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fineliner: Wee – she loves me :mrgreen: Tusen takk – og god helg!

    @Linda: Takk! Åh – vårruller er lenge siden jeg har spist, nam. Kos deg!

    @Malin: For alltid! :mrgreen:

    @lovelyliller.com: Så da klarer du deg uten? Det er jo bra! Det funker ikke på meg nemlig 😀

    @Nina: Jeg tenker ofte at måten man kommer i ønsket form på er slik man skal/bør ha det resten av livet. Da er det plutselig ikke så aktuelt å være for streng mot seg selv, ikke sant?
    Takk! 😀

    @Hege: Da høres det ut som om du har funnet et riktig opplegg for deg, bra! Livet er for kort til å nekte seg selv ting man virkelig vil ha innimellom, og godis én dag i uka som kos er mye bedre enn ‘sprekker’ med tilhørende straff dagene derpå 😉
    Takk for det!

    @Martine: Det viktigste er at man med hånda på hjertet kan si at man trives slik man trener og spiser, at det ikke er noe tvang, forstyrrende eller store forsakelser inni bildet – synes jeg. Man velger selv hva som er riktig for en! 🙂
    Takk!

  12. avatarKristine Innleggsforfatter

    @therese: Takk for det! Ja, du ser han for deg du og? 😆

    @lily: Jeg kjenner veldig godt til hvordan kroppen reagerer på en kombinasjon av altfor lite mat og karbohydrater ja, og det er livsfarlig. Det flere (både spiseforstyrrede og ikke) ofte glemmer er at man må erstatte det ene med det andre. Karbo ut betyr fett inn – ellers går det galt til slutt. Når det er sagt så anbefaler jeg ikke lavkarbo til de som sliter med forholdet til mat – da er det viktigste å i det hele tatt spise litt av alt og få et sunnere syn på det hele.
    Tre pølser er hverken ille, farlig eller dumt 🙂

  13. avatarTine

    veldig bra skrevet:) det er sånne innlegg som dette som gjør at jeg faktisk greier å snu tankegangen min når det blir hardt for meg igjen..man trenger av og til å få lest/hørt at det overhodet ikke er nødvendig og avstå fra alt-likevel betyr det ikke at man er usunn:)

    nei det rosa «trollet» er godt plantet her også hehe

  14. avatarAnette

    Hei! må bare si at du er et kjempestort forbilde for meg 🙂

    Jeg har begynt med styrketrening, jeg har kun de musklene jeg trenger for å stå og gjøre dagligdagse ting egentlig.. så er jeg litt feit etter 2 svangerskap 😳 Utålmodig som jeg er så vil jeg både bli tynn og sterk med en gang. Føler jeg sliter med å øke vektene på trening, og jeg sliter når vekta på badet går opp.. Så da lurer jeg på om du vil råde meg til å redusere fett% litt først (da blir det vel sikkert lettere å se når musklene kommer) eller peise på med styrke og spise nok, frem til januar, så begynne så smått å redusere kcal intaket?

    lider av tidsnød og så rekker ikke mer enn maks tre treningsøkter i uka.

  15. avatarRebecca

    I dag fikk jeg oppskriftsheftene i posten! Liker dem! Veldig greie å ha fremme 😉 Jeg elsker sjokoladefluff-tingen din..sjokoholiker? Oh yeah. Der har du meg. Men jeg har valgt å leve med minst mulig sukker, kun fordi at når jeg spiser litt sukker så går jeg å jakter på enda mer, jeg er helt syk når det kommer til det. Begrense seg? No way. Derfor er disse alternativene, som blant annet jeg finner i dine oppskrifter, utrolig fantastiske for meg. Jeg får nemlig min dose søtsaker, uten at det påvirker kroppen i veldig stor grad. Jeg får ikke mer lyst på noe søtt etter et stykke kake f.eks, fordi blodsukkeret er like stabilt etter jeg har spist som før jeg puttet det i meg.

    Jeg vet mange er imot disse erstatningene.. jeg klarer bare ikke å skjønne hvorfor 🙄

    Takk for bloggen din! Jeg liker den! Trenger litt inspirasjon i ny og ne..både til det ene og det andre. 😉

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Tine: Begrepet ‘sunt’ er veldig individuelt 🙂 Gjør det du vil, og som er riktig for deg – det er da man er sunn og frisk.
    Godt å høre, hehe.

    @Anette: Det er litt vanskelig å si når jeg ikke kjenner til utgangspunktet ditt, men jeg kan egentlig bare gi råd utifra egen erfaring – og det er å spise nok/vedlikeholdsnivå i startfasen av styrketreningen (man trenger energi for å trene tungt). Etterhvert som man får fremgang her, så er det enklere å legge seg på et lite kcalunderskudd og minske fett% – da har man blitt bedre kjent med både trening, kosthold og egen kropp, og står bedre rustet. Det er viktig å ikke gape over for mye på én gang tror jeg 🙂

    @Rebecca: Så bra! Så lenge ekte godis ikke er noe savn for deg, så er det heller ikke noe grunn for at du skal spise det. For min del er de sunne erstatningene gode å ha på hverdagene, men de klarer aldri å gi meg samme kosen som sukker – sånn er det bare. Men jeg koser meg veldig da, og det er vel det viktigste 😀
    Tusen takk!

  17. avatarLisa

    Du har bare et så flott og reflektert syn på kosthold og livsstil. Utrolig befriende med tanke på resultatene dine. Og så bra at ikke sunnhetstyranniet er enerådende, man må kunne spise litt godis og den slags uten å velle seg i dårlig samvittighet. Det er ikke sunt å gå rundt med tvangstanker og lister med neimat heller, det er i bunn og grunn minst like skadelig som sukkeret man får i seg gjennom litt smågodt.

  18. avatarHanne

    Det viktigste er vel, som du selv har sagt så mange ganger, å finne det som funker for deg.

    En tidligere bekjent av meg ville at jeg skulle kjøpe inn en stor sjokolade av den typen jeg likte best, og ha den liggende fremme, bare for å bekrefte for meg selv at jeg var sterk nok til å stå i mot. 😯 Skrudde menneske..

    Jeg er veldig for nyttig mat i søt form, om det er det som gjør deg fornøyd 😀 Selv gir jeg etter for suget en gang i blant når det frister, og det funker både til hverdags og på «diett» 😀

  19. avatarNanne

    Åh, du er vel bare herlig:grin: Jeg har en sånn rosa sak i hypofysen jeg og, tror jeg, selv om den er blitt litt mindre kravstor og nå stort sett nøyer seg med mørk sjokolade og et par never saltstenger i helgene, og etpar ss fruktsalat med vaniljekesam og kanel innimellom 😉 Er veldig glad i søtt jeg også, spesielt sjokolade, og hadde glatt spist et halvkilo sjokolade om dagen hvis jeg kunne! Men merker jo at kroppen faktisk trives bedre med mindre sukker, selv om hypofysedjevelen ikke alltid er helt enig 😉

  20. avatarMia

    Et sunt menneske er et menneske i balanse, leste jeg et sted en gang. Det er veldig sant! Jeg synes du er et godt og sunt forbilde, Kristine, nettopp fordi du spiser både sunt og usunt i moderate mengder:)
    Du viser jo og at man kan ha en fantastisk kropp uten å leve på streng diett 7 dager i uken. Stå på:)

  21. avatarMichelle

    kjempe bra innlegg Kristine! forstår at du kan føle deg skyldig i at enkelte missforstår det du prøver å formidle videre med mat og sunnhet gjennom bloggen og dermed dra det for langt! med det skal du ikke ha!!! Det er jo som regel dem som sliter med forstyrrelser og graver opp ALT fra internet de kan finne, forskjellige kurer som de begynner å følge og dermed havner i ubalanse.. Personlig har jeg lært utrolig mye innen sunne bakevarer og masse gode sunne middagsretter av å lese bloggen min! denne sunne livsstilen ble utvidet med masse mer og variert mat :mrgreen: så ikke annet enn å si TAKK!

  22. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Lisa: Jeg tror (for min del) at det hadde vært mer skadelig om jeg ikke fulgte både fornuft og følelser i matveien. Jeg tar helst begge deler, og så lenge jeg har det bra og oppnår det jeg ønsker med det så fortsetter jeg 🙂

    @Hanne: Djeez.. ja, la oss for all del ‘plage’ oss selv. Jeg synes viljestyrken blir satt nok på prøve om vi ikke skal ha sjokolade liggende og friste rett under nesa på oss i hverdagen 🙂

    @Anette: Flink jente 😀

    @Silje Silje: Tusen takk ♥

    @Nanne: Jeg har faktisk blitt flinkere til å overse rosajævel’n litt selv, det er ikke noe stort problem å være sunn hele uka (det har det til tider vært før). Men jeg lar han vinne i helgene :mrgreen: Og da blir det mer enn et halvkilo sjokolade gitt, nam!

    @Mia: Det stemmer nok det 🙂 Sitt eget syn på balanse vel å merke.
    Ingen orker vel en streng diett hele livet, og jeg tenker at måten man kommer i trivselsform på er slik man burde ha det resten av tiden og – da slipper man stress, angst, og kortvarige dietter.

    @Michelle: Joda, du har rett i det. Fordelene ved all den sunne bakingen veier opp for de eventuelle ulempene ved at folk bruker det på feil/ekstrem måte. Man kan ikke redde hele verden :mrgreen:

  23. avatarIngvild

    Jeg begynner å innse hva du mener, jeg skal UT(nytte) bloggen din på en helt nyt måte fremover, for jeg vil bli fri fra spiseforstyrrelsen min :)) Jeg liker at fu blander råd sammen med oppskriftene dine.. Ha en nydelig dag!

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Ingvild: Det blir jeg veldig glad for å høre, håper virkelig du klarer å snu tankegangen din! ♥ Livet er for kort til å ikke nyte det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *