Trening – en naturlig del av livet

Nå er sikkert trening allerede en stor del av livet til flesteparten av dere som er innom her, men punktene under kan om ikke annet brukes som tips til hvordan man skal holde motivasjonen oppe og fortsette med de gode rutinene.

1. Eksperimentér
Du bør finne den treningsformen som du liker, det betyr at du må tørre å utforske og teste ut nye ting – ellers vil du aldri finne ut av det.

2. Variasjon
Å ha en variasjon av øvelser som f.eks styrketrening, gåturer, jogging, tennis, sykling, håndball osv vil gi deg flere muligheter og alternativer for å trene uavhengig av vær, dagsform og tid på dagen.

3. Sammen er vi sterkere
Dette er ikke et must, men ha gjerne en treningspartner som du avtaler tid med. Venn, familie, hund? Det er ofte lettere å få stumpen opp av sofaen om man har forpliktet seg til noen andre.

4. Kvalitet vs kvantitet
Treningen din trenger ikke å ta flere timer, det trenger ikke engang å ta én. Veldig ofte vil man oppleve at kortere kvalitetsøkter gir en mer utbytte enn langvarige økter med lange pauser. Det er hva du gjør som er avgjørende for fremgang.

5. Prioriteringer
Gjør treningen til en prioritet, da vil det etter hvert bli en rutine. Det vil være dager hvor du føler at du ikke har tid og må gjøre noe annet, men de aller fleste ærender lar seg kombinere med en kort økt. Du kan også dele opp treningen, rask gange i 10 min tre ganger om dagen blir også en halvtime. Når det er sagt så er det også viktig å prioritere restitusjon og hvile innimellom.

6. Når det passer deg best
Finn ut når på dagen det passer best for deg, enten det er på vei til, eller hjem fra jobb/skole – eller kanskje på kvelden når barna har lagt seg. Fordelen med å dra innom gymmet på vei til eller fra arbeidsstedet er at dørstokkmila ikke er fullt så lang.

7. Ingen unnskyldninger
Du skal selvfølgelig ikke trene om du er syk, da bør immunforsvaret få tid til å bygge seg opp igjen. Videre bør du som sagt ha noen treningsfrie dager innimellom for optimal restitusjon, men pass på at du ikke lar det å være sliten bli en vanlig unnskyldning. Det er store sjanser for at trening er nettopp det du trenger for å få energien tilbake igjen.

8. Skriv ned treningen
Det kan være en motivasjonsfaktor for mange å skrive ned treningsøktene sine, ikke bare for å få det ned på papir (eller på mobil via diverse app.), men også for videre fremgang og bedre resultater for hver økt. Det er lett å glemme hvor tungt man trente for noen uker siden, eller hvor lang tid man brukte på å jogge x antall km sist.

9. Vær bevisst
Både på eventuelle fallgruver og på hva du faktisk har oppnådd og vil oppnå videre. Her kan det også være en fordel å skrive ned en liste over ting som ikke skal sette kjepper i hjulene på deg, så vel som at man måler og tar bilder for å se fremgang over tid.

10. Belønning
Riktig svar her er vel egentlig at trening i seg selv er en stor belønning, men det er litt kjedelig. Ha gjerne små delmål på veien som du unner deg noe ekstra for når du oppnår de; enten det er en bedre middag, nye klær, eller en reise/opplevelse.
Det er uansett viktig å ikke fokusere utelukkende på et stort mål du har satt deg, det er tross alt veien dit som er viktigst.

7 tanker om “Trening – en naturlig del av livet

  1. avatarAnna

    Hadde vert supert om du kunne laget en liste med den musikken du pleier å trene til! 🙂

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Fineliner: Bra! Trengte det selv faktisk 😉

    @Anna: Haha, den er ganske kort da jeg har tre (!) sanger på ipod’n. Skal få lastet opp flere, men jeg liker å trene til hip hop/rnb og enkel glad-pop.

  3. avatarHege

    Kjempegode tips!!De trengte jeg nå.. begynner komme i feriemodus.:)Jeg pleier lage en treningsukeplan (listefreak) and just stick to it! Er jeg totalt motløs, ser jeg bare på planen og stiller inn autopiloten og kommer meg avgårde på trening. Blir som regel bedre med en gang jeg kommer meg dit. Ha en kjempefin dag!!:D

  4. avatarNanne

    Men hva hvis man IKKE liker så mye variasjon, da? Jeg jogger gjerne nesten uansett vær (3 ganger i uka)og har flere løyper jeg kan bruke, det er variasjon nok for meg. I vinterhalvåret når været ikke tillater jogging, har det til nå blitt ellipsemaskin og/eller step aerobics, men jeg foretrekker faktisk ellipsemaskinen 😉 Er ikke glad i lagidrett/ballspill eller svømming innendørs. Ellers trener jeg styrke 2 ganger uka, foreløpig hjemme siden treningssenteret foreløpig er stengt på ubestemt tid. Jeg har funnet ut at det som funker for meg, er å «keep it simple», blir det for komplisert mister jeg rett og slett lysten til å trene!

  5. avatarKristine

    @lovelyliller.com: Så bra 🙂

    @Hege: Du har rett i det, autopilot er det jeg ser på som rutine – man bare gjør det uten å tenke noe særlig over det 🙂
    Ha en fin dag!

    @Nanne: Dette er tips til de som trenger å komme igang og/eller få motivasjon, så om du er fornøyd så er det jo bare å se bort ifra de 😉
    Når det er sagt så vil jeg si at jogging, ellipse/step aerobic og styrke høres ut som variasjon i mine ører. Godt du har funnet det du liker og trives med!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *