Bruk eggeplommen

For et nydelig vær det ble i dag! Det fristet lite å trene kardio på hete-Elixia, men jeg har som mål å klare to økter i uka – og når jeg hverken kan i morgen (benøkt) eller onsdag (mormors bursdag), så fikk det bli i dag. Mamma var som vanlig med – orker hun, orker jeg. 45 min rask gange m/stigning på mølla.

Jeg har hatt en baconpakke liggende etter forrige svensketur, så det var på tide å lage noe med den. Det fristet også med et-eller-annet-med-masse-ost, så da ble det selvfølgelig en grateng.
En brokkoli- og bacongrateng.



Skru ovnen på 225 grader. Skyll og skjær brokkoli i små bunter og legg i en ildfast form. krydre godt, stek en pakke bacon og legg i biter over. Visp fire egg med en skvett fløte og hell over, rasp deretter masse ost og legg over det hele. Inn i ovnen i ca 30 min.


Du verden så utrolig godt – flaks for meg at jeg fikk hele gratengen for meg selv.

Jeg har fått noen spørsmål om hvor jeg gjør av eggeplommene når jeg lager alle disse fluffene mine, og det er med en liten skam jeg må innrømme at mange av de går i søpla. Nå har jeg imidlertid bestemt meg for å slutte med det, og heller lage noe annet med de – det er jo egentlig galskap å kaste mat, spesielt den næringsrike eggeplommen. (Grunnen til at jeg i det hele tatt skiller hvitten fra plommen er fordi man ikke får til fluff med mindre det er kun eggehvitter).

Så – si hei til sukkerfri vaniljekrem dere!


Jeg pisket fem eggeplommer sammen med sukrin og et par dråper stevia vanilla cream. Skar opp en vaniljestang, skrapte ut frøene og kokte opp sammen med fløte (har ikke nøyaktig mål, men brukte noe mindre enn 1/3 kartong) – lot også hele stangen ligge og godgjøre seg oppi der, tok den ut senere. Etter at fløten var kokt opp, tok jeg kjelen til side slik at det ikke ble for varmt (da blir det eggerøre) – pisket deretter eggeplommene inn slik at det tyknet til en krem. Jeg brukte også en teskje xanthan gum for å få enda tykkere konsistens.


Godt å spise både alene, sammen med frukt/bær, eller på kake.

Nei – nå er det best å komme seg ut på balkongen og nyte de siste solstrålene sammen med Todd

23 tanker om “Bruk eggeplommen

  1. avatarElvi

    Eggeplommetips fra en dyreelsker til en annen :mrgreen: :

    Gir fra tid til annen eggeplommene til hunden. Veldig godt for pelsen! Er ikke sikker på hvordan det er for katter, men det er jo bare å lese seg frem til 🙂 Men om du (eller noen andre som leser kommentaren) skulle gjøre det, pass på å få vekk all hviten! Rå eggehvite kan nemlig fremkalle hudsykdommer, og det vil vi ikke ha noe av 😯 !

  2. avatarEirin

    Har du nett på terassen for at Todd ikke skal stikke av, eller har han rett og slett bare ikke lyst? 😀 Mtp at han er innekatt.

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elvi: Todd liker ikke eggeplomme 🙂 Men et flott tips – det er mange hunder som liker det.

    @Eirin: Det er en høy kant rundt, men han viser ikke noe interesse for det – men kattemor holder et øye med han hele tiden (da det er fire etasjer ned) 😉

  4. avatarHanne

    Hei! Gratengen så god ut men har du noe alternativ(er)til ost over- noe som er mindre fett i?:smile:

  5. avatarJessica

    Äääälskar brocoli, ser jättegott ut. Den skall jag absolut göra:)
    //Jessica

    P.S Hmm…hittar inte ditt efternamn på din sida, tänkte söka efter dig på FB 🙂 (Om du inte vill bli vän på Facebook med personer du inte känner, så förstår jag det helt)

  6. avatarHanne

    Mmmmm, har ventet på den en stund 😉
    Der ser du hvor enkelt det er! – og om du skal ha en kalorifattig ala de posene du har brukt før er det bare å bruke maisstivelse og skummetmelk. Egentlig litt kjipt, men altså det samme som er i de posene 😛
    Nom nom nom…

    Kardio i dette været står det respekt av 8) Jeg gikk tur i byen, og angret rimelig kjapt, haha…

    Tror jeg skal slå til med en pai med brokkoli i morgen!
    Det så så godt ut 😀

  7. avatarAnonym

    4 eggeplommer? hva med 4 eggehvitter eller mindre? er det et must å ha i dette (plommer) for at det skal bli godt? 😀

  8. avatarRebecca

    Jeg har et lite spm ifh til kosthold og trening.

    Mitt utgangspunkt er at jeg skal ned fra 86 til 70 (er nå kommet litt nedover), men jeg vil ikke bli «tynn-tynn»..jeg har veldig store ønsker om å drive med fitness.

    Tidligere har jeg spist lavkarbo, fordi det faktisk er helt utrolig bra for meg med tanke på ja, absolutt alt egentlig. Nå har jeg fått beskjed om at for å få til det jeg skal få til, så må jeg telle kalorier. Men så ser jeg at du spiser slik du spiser – hvorfor kan jeg ikke fortsette med mitt vanlige kosthold og allikevel få til det jeg ønsker? Jeg gikk jo ned i vekt med den maten..er det noe som tilsier at jeg ikke skal få til å gå ned i vekt og bygge muskler nå, på det kostholdet? *forvirra*

    Har lyst å bare følge lavkarbo…fordi det er det jeg kan. Det er det jeg tror er best. Og jeg slipper å tenke så nøye gjennom hvor mye gluten jeg har fått i meg i dag 😛

  9. avatarJanne

    Begge rettene såg utrolig gode ut! De skal absolutt prøves ut:) Om jeg legger ut en oppskrift om det på bloggen, så linker jeg til deg 🙂

    Men er det mulig å bytte ut xantan gum med noe annet?

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @silje’s fremgang: Ja, veldig godt 🙂

    @Hanne: Blir jo ikke grateng uten ost! 😀 Du kan alltids ha cottage cheese over – men den avgir en del væske, så det kan bli litt ‘vått’.

    @Kristianne: Jeg har jo iskremmaskin, så neste gang kan jeg bare hive alt i den 😀

    @Jessica: Det var veldig godt! Weber heter jeg til etternavn 🙂

    @Hanne: Ja, men fløte er jo såå godt – får prøve en mager versjon neste gang for å se om det blir like vellykket.
    Åh, pai er godt!!

    @lovelyliller.com: Ja, har tenkt på majones og – men vaniljekrem er bedre :mrgreen:

    @Anonym: Det velger du selv, jeg ville ha en stor og næringsrik middag som holdt meg mett lenge 🙂

    @itstraining- trening og kosthold: mmhm!

    @Rebecca: Jeg spiser ikke lavkarbo – tror jeg har sånn ca 4 dager med mindre karbo og 3 dager med mye. Du må ikke telle kalorier, men det kan være en fordel å vite sånn ca hva du får i deg i løpet av en dag. Om du trives best på lavkarbo så ser jeg ikke noe grunn til at du ikke skal fortsette med det, så lenge du synes det er forenelig med tung styrketrening m.m. 🙂

    @Astrid: Aha, det visste jeg ikke.

    @fitliving.blogg.no: Har alltid 10 på stigning, og alt fra 6,4 – 6,7 i hastighet.
    Ha en fin uke du og!

    @La90: Ja 😀

    @Janne: Anbefales på det varmeste, var veldig godt!
    Ja, fiberhusk kanskje?

  11. avatarAstrid

    Fløten kan jo òg piskes til krem og blandes med eggeplommene, det bruker jeg å gjøre;) Med en plate gelatin og noen minutter i fryseren har man plutselig en nydelig fromasj:-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *