Treningsglede

Vi kjenner vel alle til de fysiske fordelene ved trening, men hva med de psykiske?
Jeg vil nesten påstå at de er viktigere for oss, både helsemessig og for motivasjon. For når sant skal sies – en usunn hjerne betyr som oftest en usunn fysikk.

Noen av fordelene er de direkte, kjemiske prosessene som skjer under trening – som f.eks frigjøring av hormoner som serotonin, dopamin, og endorfiner. De er alle kjent for å;

– ha en positiv effekt på humøret

– senke stress, samt bedre stresshåndtering

– gi en økt følelse av energi og vitalitet

– redusere angst og uro/depresjon

– fungere som smertelindrende

– hjelpe til med å styrke immunforsvaret.

Visste du forresten av det er funnet 20 forskjellige typer av endorfiner i nervesystemet vårt, og beta-endorfiner som frigjøres når vi trener er visstnok de med mest, og sterkest effekt. Andre måter man kan frigjøre dette lykkehormonet på er å puste dypt/meditasjon, å spise sterk mat, eller å le høyt/kraftig.

Andre psykiske fordeler med trening er helt åpenbart at man føler seg bedre med seg selv;

– økt selvfølelse og selvtillit

– bedre evne til bearbeiding av informasjon/problemløsning

– økt konsentrasjon og oppvåkenhet

– bedre oppfatning og aksept av andre – fordi man selv er mindre usikker

– bedre rustet til hverdagens stress, mas og frustrasjon.

De fleste av oss begynner å trene nettopp fordi det er noe vi ikke er helt fornøyde med kroppslig sett, helseproblemer, eller bare et ønske om å bli sprekere – og da er det jo fantastisk at man får så mye man kanskje ikke tenker over med på kjøpet.
Veldig ofte er dette noe som må oppleves for at man skal forstå og kjenne det selv – hvor stor individuell effekt det har på deg. Etterhvert som man erfarer dette er det stor sannsynlighet for at man ønsker å fortsette, og trening blir en viktig – og ofte nødvendig del av livet. Bare husk at det gjelder her som med alt annet i livet – det er ikke bra med for mye av det gode.

Ha en riktig god helg videre!

12 tanker om “Treningsglede

  1. avatarAstrid

    Kjempebra du tar fram dette 🙂 Etter jeg begynte å trene styrke og kondis for alvor, med framgang, har jeg bare vokst psykisk kjenner jeg 🙂 Har rett og slett fått mer selvtillit, føler meg mer utadvendt og «roligere»! Kjempegevinst!!!

  2. avatarMichelle

    visste ikke om de 20 forskjellige endofinene, så der lærte jeg noe nytt! men at trening gjør det sterkere psykisk 😉

  3. avatarAnette

    Hei Kristine!

    Flott innlegg som belyser det viktigste med treningen, nemlig treningsgleden! 🙂 Det er som du sier en balanse med alt her i livet, det er kjempeviktig å huske på! 🙂
    Ha en strålende helg videre! 🙂

    Klem
    Anette

  4. avatarMia

    Trening er herlig:) «Kicket» man får under og etter en god økt kan knapt sammenlignes med noe annet i verden. Ha en fortsatt strålende helg!

  5. avatarKarianne

    Mye positive ting i forhold til trening du har fått med her. 😀

    Skrev selv en innlegg om meditasjon og avstressing i dag, for meg er både trening og meditasjon veldig viktig for å føle meg komplett. Alle aspekter av kropp og sinn må få sitt 😉

    Ønsker deg en super helg, snuppa! ♥

  6. avatarNanne

    Det er ikke tvil om at det du skriver her er både viktig og riktig, men hvis man er utrent eller ikke har trent på en stund, så vil det kanskje ta litt tid før man merker disse positive effektene. Det er i hvert fall min erfaring 😉

  7. avatarKristine

    @Nanne: Nja.. frigjøring av hormoner vil skje der og da på trening – så fremt man driver med en treningsform man liker og får noe ut av selvfølgelig. Men jeg er enig i at ting som bedret selvfølelse m.m kan ta noe lengre tid 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *