Kan DU spise det?

Det er veldig mange som tror at det er enkelte matvarer jeg ikke kan spise, eller som tror at jeg må unngå det ene eller andre for å få de resultatene jeg vil ha – men slik er det ikke i min verden.
Jeg kan faktisk forstå hvorfor, og hvor dette kommer fra. Det er omtrent ukentlig flere som skriver om dette.
Ting som; “Man kan ikke spise det for da vil det og det skje, man spise hver ørtende time selv om man ikke er sulten, det er SÅ viktig”.

Og når jeg som sant sier at jeg aldri kunne ha spist noe jeg ikke likte, og unner meg det jeg vil ha, så er det nesten som om de ikke tror på meg.
“Men DU spiser vel ikke noe godis?”

Er det noen som synder her så er det vel meg. Det kan noen ganger virke som om de tror jeg skryter på meg dette for at jeg ikke skal fremstå som en ortorektisk kostholdsfreak, men det er (dessverre?) sant. De som kjenner meg som best ser dette på nært hold hver helg, så jeg hadde ikke kunnet skryte på meg hverken det ene eller andre.

Når det gjelder kosthold og dette med å ‘komme i form’ så må du nødvendigvis gi opp noe til fordel for noe annet. Og det er dette ordvalget jeg ikke liker – jeg vil ikke gi opp noe som helst. Jeg er innforstått med at man må gjøre endringer og enkelte oppofringer, men jeg vil ikke nekte meg selv det jeg liker. Der de fleste ‘gir opp’ enkelte matvarer og lager nei-lister, velger jeg heller andre alternativer/erstatninger – og litt av alt, bare ikke alltid.

Jeg vil ikke gjøre som alle andre, jeg liker livet mitt som det er og gjør derfor det jeg kan for å tilpasse ting etter det, og ikke omvendt. Jeg er kanskje sær. Sta?
Det er adjektiver med en positiv klang i mine ører – jeg tror faktisk jeg liker å være det.

Det er klart at man ikke kommer i god form av å spise usunt hver dag, eller for mye av det generelt sett, og det gjør heller ikke jeg. Til de av dere som lurer på om jeg kan spise store mengder mat og/eller usunt daglig og har en magisk forbrenning, så har jeg ikke det. Det er det ingen som har for øvrig, hverken lavt eller høyt – det er kun opptil 5% forskjell på hvilemetabolismen til folk. De avgjørende forskjellene handler om størrelse og aktivitetsnivå, ikke selve prosessen. Forbrenningen min er lik som alle andres – noen promiller høyere enn snittet pga muskelmasse, men samtidig er jeg ikke akkurat overaktiv på kondisjonsbiten.

Jeg er veldig bevisst på å spise sunt og variert på ukedagene, men det er flere dager hvor jeg må jobbe litt ekstra for å ikke falle for
fristelser. Det faller seg ikke alltid naturlig for meg, så viljestyrken må hentes frem flere ganger. Selv om jeg skriver mye om å finne sin egen balanse i kostholdet og føler at jeg på lang vei har det selv, så er det ikke slik at jeg danser meg gjennom dagene med flagrende hår og et smil om munnen. Jeg synes det koster meg en del enkelte dager, men samtidig så er det absolutt verdt det. Følelsen av å føle seg sprek, ikke ha noen fysiske plager som magevondt, hodepine m.m. Det å ta vare på kroppen, samtidig som man får matet psyken med litt ekstra i helgene føles utrolig godt.

Jeg leser stadig meninger om hva man må gjøre og spise for å kunne kalle seg en bodyfitnessutøver, og jeg kan knapt nok sjekke av noe på denne listen – så da er jeg nok bare en helt vanlig jente som liker å trene og spise akkurat slik det passer meg.
Jeg passer ikke inn i noe bås, sånn har det nok alltid vært – og jeg liker det!

 

37 tanker om “Kan DU spise det?

  1. avatarHanne

    I like!
    Som sagt før skal vi jo holde ut hele livet, så hvorfor tyne nedpå ting man ikke liker.. Heldigvis er det så mye deilig å fråtse i av grillmat og bær nå at lysten på godis nesten fordufter. Anbefaler grønnsaksspyd med masse løk, squash og paprika penslet med marinade bestående av balsamicoeddik, soya, god olje, litt honning og urter etter ønske. Nammmmm!!
    (Bruker samme blandingen som en glaze på kjøttet, nam nam nammm…)

  2. avatarHelle

    Er det rart du er forbildet mitt?
    Herregud du er et herlig menneske, og er så fint å se at man kan se så bra ut og leve sunt men samtidig spise godteri, for det er noe jeg selv aldri kunne kuttet 100% ut!

  3. avatarHeidi

    Jeg har sagt det før,og sier det igjen. Du er den tøffeste jeg vet om! Du er inspirerende, jordnær og ser super ut! Jeg synes det er fantastisk at du er deg selv 100% og at du er så ærlig!
    Jeg har blitt inspirert på en positiv måte av deg og kostholdet ditt, og koser meg med eggehviter og kakaopulver istedet for iskrem i hverdagen, men slår til med «spisedag» på lørdagen 🙂
    Håper du får en fantastisk kveld 🙂

  4. avatarRenathe

    Kjempe bra skrevet!

    Du er et kjempebra forbilde for svært mange, (inkludert meg selv 😉 ), endelig noen som skriver om kosthold på en bra måte. Ikke at du må kutte alt som »ikke er sundt».

    Bloggen din gir masse inspirasjon i matveien, og på trenings fronten. Liker også alle de flotte bildene du legger ut av Todd, herligste pusen 😀

  5. avatarKarianne

    He he 😆 Det er derfor vi har like skåler, det gjør jeg også nemlig, har vært hard på både bestilling og returordningen til ellos bl.a. 😉
    Flott innlegg og herlig bilde av deg!
    Har sagt det før og sier det igjen, den måten du gjør det på er også slik jeg gjør det – ville ikke byttet i verden! 😀 Hadde ikke gått ellers, man må jo like det man spiser selv om man vil ha en kropp som er og ser veltrent ut..
    Klemmer 🙂

  6. avatarCamilla

    Du er så kul! 😀 og jeg er helt enig i det de andre skriver ovenfor!! Håper du tar til deg all ros du får, for det fortjener du! 😉

    Du er en super inspirasjon for meg, og jeg blir motivert når jeg leser alt det du skriver, og får lyst til å trene, men ikke som deg, men på min måte 🙂 Det er det jeg har lært av deg, finne sin egen stil 🙂

    Håper du aldri blir lei av å blogge ;P har blitt avhengig av å lese dine kloke ord 🙂

  7. Tilbaketråkk: Helene Drage! » Blog Archive » Topp 5 fitnessblogger!

  8. avatarHanna

    Og akkurat det er grunnen til at så mange leser din blogg! i hvertfall jeg 😀 stå på og gjør dine valg. På lik linje med deg så har jeg ikke noe tro på nei-lister, men man kan jo begrense inntaket av søtt til helga!! jeg elsker ditt syn på mat og trening 😛

  9. avatarMariell

    Godt skrevet IGJEN Kristine! Jeg er nok av de som har laget nei-lister hvorpå eneste resultat er at jeg bare MÅ bryte dem. Slike regler fungerer altså motsatt på meg. Jeg har tro på å øke bevissthet rundt kostholdet sitt. Ikke for å skaffe seg mer dårlig samvittighet, men for å gjøre gode valg for seg selv.

  10. avatarSiri Kathleen

    Hærlig, hærlig!!!!
    Elsker den vinklingen din! Endelig ei som forteller om alternativer og viser og beviser at DET GÅR ANN å komme i form, bygge muskler, leve godt OG….bli mett og god på det man liker! Flott flott!! 😉

  11. avatarRagnhild

    Hurra for at du er til!!
    Jeg lagde sjokolade-/browniekaka di til dessert idag, og spiste opp halve i slengen -Happy early weekend 😀

  12. avatarHelene

    Syns det er veldig bra du tar opp slike ting som dette på bloggen. For der er ofte veldig mange lesere som tolker bloggere som skriver om trening og kosthold, og tror at de ikke unner seg noe av det gode. Så jeg syns det er veldig bra at du tar det opp og skriver det. For det er viktig å spise mat en liker og av og til kunne unne seg det gode som står på den såkalte «nei listen» noen lager seg.

    Livet er for kort til å leve sundt hver bidige dag, og heller er det ikke sundt å leve uten noe å kunne unne seg. En skal spise det en en spiser fordi en vil det, ikke fordi andre oppforder deg til gjøre det 🙂

    Så utrolig bra innlegg ^^

  13. avatarKristine

    Godt sagt, Kristine! Det er vel noen som er litt heldigere enn andre og er mest glad i ren og sunn mat også:) Det gjør det i alle fall ikke til noe problem for meg og være på en sånn «subdiett» som jeg er nå. Og jo da – jeg har da spist både litt sjokolade og litt potetgull jeg også, hehe:)

  14. avatarMia

    Helt enig. Det viktiste er jo å finne et kosthold som kan faktisk klarer å leve godt med i mer enn to uker, og jeg tror en god balanse mellom det sunne og «usunne» er den beste veien:)

  15. avatarHænni

    Du er best! sann har det alltid vært. VG og ihvertfall Dagbladet kan brenne med alle de «spis ditt ikke datt» innleggene sine. Dårlig råd spør du meg! Men du er enkel å følge, trenger ikke tenke så det knaker hver gang jeg skal spise. 🙂

  16. avatarMarie

    Hei!

    Har et lite sukrin-spørsmål 🙂

    Nå har jeg endelig, mange måneder etter at jeg kjøpte dessertheftet gått til innkjøp av sukrin og mandelmel. Glemte helt ut sukrinmelisen. I går lagde jeg brownies (som ble konsistensmessig rar, men smaksmessig god, hehe). Den var bra når den var varm, men når jeg nå sitter og snackser den på jobb, så har sukrinen krystallisert ut og det knaser veldig når jeg spiser. Har jeg da brukt for mye sukrin? Eller burde jeg heller bruke sukrinmelis? Andre triks? eller skal det rett og slett være sånn?

  17. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hanne: Fordufter? 🙄 Neida, jeg skjønner hva du mener 😀 Mitt problem er vel at uansett hvor god mat jeg spiser til middag, så har jeg lyst på noe søtt etterpå. Jeg har fått dilla på marinade på grillen selv, og den er faktisk hot-hot med honning (ferdigflaske).

    @Helle: Jeg har skjønt at det finnes flere søtmomser der ute som gjerne vil være spreke og sunne, så jeg sprer det glade budskap om at det går an så lenge man trener, balanserer hverdag/helg, og viser måtehold 🙂

    @Minda: Veel :mrgreen: Neida, takk for det!

    @Ann Katrin: Ja! Går det an mon tro 😀

    @Heidi: Nå fikk jeg lyst på is! Synes ordet ‘iskrem’ er så godt å lese 😆
    Veldig glad for at jeg har inspirert til en litt annen, og bedre livsstil! Ha en fin helg!

    @Renathe: Takk! Man må bare omdefinere ‘sunt’. Noe er sunt for kroppen, andre ting er sunt for psyke, motivasjon videre, og livet generelt.

    @Karianne: Haha, så bra! Vi er ganske like du og jeg 🙂
    Absolutt! Klem

    @Camilla: Takk! Bloggen blir nok en stund til, har fortsatt litt mer jeg ønsker å dele med dere 🙂

    @Fredrik Gyllensten: Nettopp! Godt sagt 😀

    @lovelyliller.com: Satt litt på spissen, men det er faktisk sånn man bør tenke noen ganger. Når du får angst fordi du har spist noe som klassifiseres som usunt, så tenk på alle de som virkelig sliter med problemer her i livet.

    @Karoline: Ja, jeg synes det er godt i hvert fall 🙂

    @Malin: Hør hør! Jeg nyter det 😎

    @Hanna: Tusen takk for det! Akkurat det, begrense seg og unne seg. Alt, men ikke alltid! 😀

    @Mariell: Et fokus på nei-mat og diverse forbud blir helt feil for meg, og det fører som du sier til at jeg kun tenker på, og vil ha det. Og om jeg sprekker er det med en vond smak i munnen. Og godis skal jo smake godt! 😉 Jeg tror det holdt i et par uker for min del før jeg skjønte at jeg måtte finne en bedre løsning, og det fant jeg.

    @Anonym: Tusen takk!

    @itstraining- trening og kosthold: Takk 🙂

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Siri Kathleen: 😀 😀 Takk for det! Håper du får en god helg!

    @Ann jeanette: 😀

    @Ragnhild: Åh, takk! Nå er det straks helg – have a good one!

    @Line:
    @silje’s fremgang:
    @martev:
    @Hanne:
    Tusen takk dere!! 😀

    @Helene: Ja, jeg har skjønt at man ofte opplever bloggere litt annerledes enn de kanskje er. Det er jo ikke så rart, det er lett å tro at det man leser og ser bilder av er dét – at man ikke gjør eller spiser noe annet utenom. Dessuten viser man gjerne utelukkende sine beste sider, sin sunneste mat, og sine positive opplevelser.
    Jeg er på langt nær definisjonen av ‘sunn’ og lever ikke perfekt etter slike villkår, men det er perfekt for meg, og det vil jeg gjerne dele med dere 🙂

    @Kristine: Ja, klart at det er mange som faktisk ikke har noen ønsker om å spise usunt – fordi de er veldig fornøyde med den tilværelsen de har uten søtsug m.m. Men så har man også de (som jeg tror det er flest av) som har overtalt seg selv at de ikke har noen lyster eller søtsug, og som jobber mot dette hver dag – såpass mye at det til slutt blir en besettelse og forstyrrelse med diverse overspising/avstraffelser osv.
    Jeg synes alle måter å spise på, godis eller ei, er bra – så lenge det føles helt riktig og godt for en 😀

    @Mia: Ja, det tror jeg også. Det er i hvert fall best for meg 🙂

    @Hænni: Jeg orker aldri å lese de artiklene! Eller noen ganger gjør jeg det, bare for å se hva jeg skal ‘gjøre feil’ og unne meg med til helgen :mrgreen:

    @Marie: Du har nok brukt litt mye, men sukrin krystalliserer seg ofte fra varmt til kaldt dessverre – derfor er det best å spise samme dag. Når det er sagt så har jeg mye bedre erfaring med sukrinmelis – jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe det, eller å knuse sukrin om til sukrinmelis (jeg bruker en stavmikser).

  19. avatarelisabeth

    Er det rart man blir glad av å lese bloggen din, Kristine! 😛

    Får helt bakoversveis av noen av disse trenings-/kostholdsbloggerne, leve etter et så strengt regime hver dag, hele året er ikke være bra for noen. Det skumle er at flere av de studerer ernæring og skal jobbe med dette i fremtiden.

    Jeg er en slikkmunn slik som deg(og de fleste, vil jeg tro!), så nå har jeg bestilt dessertheftet ditt. Har lyst å prøve meg på noen av de sunne dessertene med rare ingredienser, selv om jeg aller helst liker å spise «ekte vare», så kan man desverre ikke gjøre det HVER dag… 😉

    Håper du får eu flott helg, og at det ikke er grunn til bekymring ang. Todd.

  20. avatarRegina

    Hei Kristine

    Etter å ha fulgt med hos deg en stund nå, er det vel på tide med min første kommentar. Jeg sier ikke noe som andre ikke har sagt før..men du skriver fantastisk godt, både ernærings- og treningsmessig, det er preget av en sunn innstilling, noe som ikke finnes så mye av nå for tiden. Jeg er selv utdannet fysioterapeut, jobber deltid på treningssenter og studerer klinisk ernæring, så for meg er det veldig interessant å kunne relatere til det du skriver om.

    Så tusen takk til deg for at du gir oss noe ekte blandt alle bloggene som finnes der ute 😛

  21. avatarKristine Innleggsforfatter

    @elisabeth: 😀
    Jeg har lest mye trist, og urovekkende selv. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å påse at i hvert fall jeg ikke bidrar til det jeg synes har blitt et overfokus på sunnhet – og påfølgende forbud mot (altfor) mye.
    Jeg er ikke like bekymret, han virker helt fin igjen – heldigvis! God helg til deg og 😀

    @Regina: Hei! Så hyggelig! Tusen takk til deg for en veldig koselig, første kommentar 😀

  22. avatarBaliba

    Liker det og kjenner meg veldig godt igjen i alt dette 🙂
    Jeg tror mange har problemer med å se «big picture» i kombinasjon med litt for lite kunnskap om trening og ernæring generelt. Det er fort gjort å la seg stresse av små og relativt unødvendige detaljer når man er litt usikker 🙂

  23. avatarKristine

    @Baliba: Enig i det, det bunner ofte i usikkerhet. For min del startet det nok som latskap, jeg orket rett og slett ikke å begynne med alle ‘reglene’ som måtte til for å komme i form, og da jeg innså at jeg heller ikke trengte det så var det gjort 😀

  24. Tilbaketråkk: Helene Drage! » Blog Archive » Topp 10 Fitnessblogger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *