Å komme i bedre form

Skal, skal ikke?
Få med hodet når du skal endre kostholdet – psyken er viktigere enn du tror, og du må bestemme deg for en endring før du setter den ut til livs. Når jeg bestemmer meg for noe, så forandrer jeg automatisk tankegang ettersom hva målet er. Det blir mer ”jeg vil, jeg skal, jeg klarer det” og ikke ”jeg vet ikke, jeg skal prøve, dette blir tøft”.
Det er ikke noe som heter å prøve å gå opp eller ned i vekt, enten så gjør man det eller så gjør man det ikke.
Det er enkelt og litt tøft sagt, og jeg vet at det ikke er like enkelt å gjennomføre i praksis, men alt går om man vil det nok.

Enkel matte
Dette har dere hørt før, men regnestykket er fortsatt:
Kalorier inn – Energi ut = overskudd/underskudd eller balanse.

Altså; Spiser man 1800 kcal – hvileforbrenning og daglig aktivitet på 2000 kcal = så har man et underskudd på -200 og vil gå ned i vekt (om man fortsetter over tid).
Det er heller ingen hensikt å veie seg hver dag, det tar som regel en uke før det gir utslag på vekten. Når det er sagt så burde man heller bruke speil og målebånd – spesielt om man trener med vekter.

Unngå unødvendig vektoppgang
En motivasjonsfaktor til å holde seg i bra form er å tenke over fettcellene sine, de blir det nemlig flere av de jo mer man legger på seg (av fettvekt). Når man når denne grensen til at det blir for mye fett i eksisterende fettceller blir det dannet nye, og da har man gjort det vanskeligere for seg selv. Altså; man kan slanke bort fettinnholdet, men ikke fettcellene. Det er derfor veldig lett å gå tilbake til utgangspunktet, og dette er bakgrunnen for den såkalte jo-jo slankingen. Dette viser hvor viktig det er å tenke på dette som en livsstilendring, og ikke som noe man gjør i et par uker før en spesiell hendelse for så å spise som før, og mer til.

En kalori er en kalori – uansett
Når jeg skal komme i bedre form så gjør jeg først og fremst små, men viktige justeringer i kostholdet.
Jeg fikk et spørsmål en gang om hvordan en jente kunne gå ned i vekt uten å gjøre noe med kostholdet, hun ville fortsette å spise usunt og drikke hver helg. Et helt ærlig svar fra meg var: det er umulig i lengden.
Tenk stort, ikke detaljer. Jeg tenker i litt større baner enn mange andre når det gjelder kalorier, jeg aner derfor ikke prosentvis fordeling av karbo, protein og fett, eller nøyaktig kaloriinnhold på måltidene jeg spiser. Der andre deler f.eks et egg opp i flere deler, tenker på plommen som en del av dagens fettinntak, hvitten som proteininntak, hvor mye som skiller på koking vs steking i olje osv – så tenker jeg enkelt og greit: Et egg – ca 80 kcal.
Vil jeg ha majones på egget, så har jeg det. Det er ikke verre enn å ta det med i beregningen den dagen, ok så ble egget kanskje 150 kcal.

Jeg har stort sett et ”gi og ta”-syn på daglig matinntak, vil jeg unne meg litt her så blir det litt mindre der – og omvendt.

Det handler om å glede seg over det man spiser, ikke tenke på alt man ikke kan spise. Det skal jo føles som vanlig, ikke som en diett der man skal unngå alt som er. Er man ikke allergisk eller av andre grunner ikke kan spise noe, så spis!
Jeg tar bevisste valg på å bytte ut mye av pasta, ris og brød med grønnsaker – og mye av det! Dette gjør at jeg sparer inn mye – som igjen fører til at jeg koser meg med majones, ost, dressinger og andre ting (jaa – godis og is) som andre ser på som ‘nei-mat’ for å gå ned i vekt. Jeg velger også å spise mindre på dagen slik at jeg kan spise mer på kvelden. Dette er noe alle må kjenne etter selv, hva er riktig for deg – når du spiser er ikke viktig, kroppen kan nemlig ikke klokka.

Forkunnskaper
For å klare å opprettholde en slik livsstil, så kreves det at man kan litt om hva forskjellige ting faktisk inneholder. Jeg forholder meg til hva som står bak på forpakningen, leser av hvor mange kcal det er pr 100g, og tar et ca øyemål på hvor mye jeg spiser av det. Jeg vet derfor aldri helt nøyaktig, for jeg vil ikke bli opphengt i det, men har en grei regel om at jeg alltid legger på litt ekstra. Matvaretabeller finner man mange av på nettet, i tillegg har www.iform.no diverse kalkulatorer.

Det viktigste er at man ikke lar det ta overhånd – om man sliter med å ha et avslappet forhold til det hele så bør du revurdere hvor viktig den siste kiloen eller to er i det store og hele. Det er tross alt snakk om en livsstil man kan leve med, og hvor man føler seg bra.
Vi har kun ett liv – det fortjener du at du utnytter til det fulle, ikke kast bort tid på å jobbe mot deg selv.

64 tanker om “Å komme i bedre form

  1. avatarKristianne

    «jeg vil, jeg skal, jeg klarer det» og ikke ”jeg vet ikke, jeg skal prøve, dette blir tøft”… Dette traff meg så utrolig godt, Kristine <3 Måtte kopiere dette til et eget innlegg :mrgreen:

  2. avatarKristine

    Jeg synes denne debatten er helt ok å ta, men jeg skriver om et større perspektiv enn hormonelle responser (med mindre man har en sykdom) og empiriske erfaringer. Uavhengig om man spiser smør, gryn eller gress så er det viktig å vite at man må jobbe for å komme i form og man må ha et bevisst forhold til sitt kosthold (herunder kcalinntak vs forbruk) – og jeg snakker her om en lavere fettprosent enn det som er satt som normalen da det ofte er det man må under for å få synlige markeringer.

    Det største problemet slik jeg ser det at man altfor ofte forkaster andre måter å komme i form på enn den man har valgt selv – og beklager å måtte si det, men her synes jeg ofte de som følger et lchf-kosthold havner under. Jeg skjønner at mange har blitt fettfrelst, men det betyr ikke at andre måter å spise på betyr lavkalori, sult, cravings, blodsukkersvingninger, kun ‘karboforbrenning’ osv. Jeg lever ikke med noen av delene i noe større grad. Og igjen, har dere troen på at en kalori ikke er en kalori og at dere kan ‘lure’ kroppen til å spise mer og komme i knallform – så kjempefint! Gjør det, så gjør jeg det jeg gjør – og vi er alle glade og fornøyde 😉

  3. avatarVegard Lysne

    @David:

    «Hvorfor skulle hun forklare det? Det er slik det er. »
    Hvis det er slik det er, så burde det være greit å gi en fysiologisk forklaring på det…

    «Og så? Jeg bruker så mye “hersketeknikk” som jeg bare vil, min unge Bergensere. Taubes er fortsatt en journalist, som lever godt på selge bøker til folk som deg som svelger det han skriver rått.»
    «Jeg lover å fortsette diskusjonen med bruk av billige hersketeknikker, så kan du fortsette den med din besserwisserholdning.»

    Jeg diskuterer hvertfall sak, og ikke person.

    Hvor har jeg skrevet at jeg svelger det Taubes skriver rått? Velger å tro at jeg har en litt mer nyansert vinkling på det enn som så, men du får tro hva du vil. Liker å sjekke ut alle sider av saken før jeg gjør meg opp en mening jeg.

    Jeg har ingen planer om å diskutere dette på treningsforum, så der kan du få leke i fred, like anonym som her.

    Kristine:
    En kalori er helt klart en kalori rent energimessig. Men, 100kcal fra karbohydrater og 100kcal fra protein oppfører seg ulik i kroppen. Protein stimulerer metthetsfølelsen, samtidig som den bidrar med økt forbruk i form av TEF. Fett oppfører seg igjen annerledes enn karbohydrater og protein.

    Ingen påstår at man kan spise mer enn man forbrenner og gå ned i vekt, hvertfall gjør ikke jeg det! 🙂

  4. avatarVegard Lysne

    @Kristine:

    Jeg er enig i det meste av det du skriver i innlegget ditt, som forøvrig var veldig bra skrevet!
    Jeg ser problemstillingen med å forkaste andre måter å komme i form på, og er helt enig i at LCHF-tilhengerne er værst når det kommer til dette. Ekstremitet er sjeldent en god løsning!

    Man kan komme i form på alle dietter, det er det ingen tvil om, og de fleste dietter fungerer så lenge man holder seg til dem, det være seg lavkarbo, høykarbo, høyprotein, sone, ornish etc. Den beste dietten er den du kan leve med over tid. Mistrives du med en måte å spise på, vil du aldri klare å oppnå store fordeler med den aktuelle dietten, da du på et eller annet tidspunkt vil sprekke!

    Har lagt bloggen din til i bokmerker, og kommer til å følge med fremover!

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Vegard Lysne: «En kalori er helt klart en kalori rent energimessig. Ingen påstår at man kan spise mer enn man forbrenner og gå ned i vekt, hvertfall gjør ikke jeg det!»

    Ja, men da er vi enige!
    Jeg vil få frem at folk må få et bevisst forhold til sitt eget kosthold – det er ofte forskjell på hva kroppen vil ha av mat, og hva den trenger. Mange tror de ligger i et kcalunderskudd når de faktisk ikke gjør det, og omvendt. Hva man velger å spise, enten det er for å gå opp, ned eller vedlikeholde vekten, er et valg som er opptil hver enkelt.
    Det kan ofte lønne seg for mange å se det hele i det større perspektiv i starten, så får man gå grundigere til verks med diverse prosesser i kroppen om man ønsker det senere.

  6. avatarVegard Lysne

    Jepp, har lest ganske mye biokjemi, og dermed blitt veldig opptatt av hormonelle responser osv, men det er selvfølgelig viktigere å fokusere på de store prinsippene og ta disse i bruk først som du sier!

    Når jeg satt og leste til eksamen for en liten stund siden, kom jeg over noe interessant i boken Nutritional Neuroscience. Der stod det en del om at ulike næringsstoffer påvirker sult/metthet gjennom ulike systemer/signaler. Enkelt forklart så kan man se for seg at man blir mett på ulike næringsstoffer. For eksempel kan man bli mett på et protein/fett-rikt måltid, og ikke ha lyst til å spise mer mat. Likevel vil man klare å spise en karbohydratrik dessert etterpå, for selv om man er blitt mett på protein/fett, kan apetitten oppreguleres igjen ved å innta karbohydrater. Dette gjelder selvfølgelig andre veien også.

    Dette kalles næringsstoff-spesifikk tilbakemelding, og det spekuleres i om dette er kroppens forsvar mot for ensidig ernæring, og bidrar til at vi ønsker å spise variert om vi har muligheten. Jeg syns hvertfall dette er en interessant teori om ikke annet!

  7. avatarDavid Höök

    @Vegard Lysne:

    Du skriver «Hvis det er slik det er, så burde det være greit å gi en fysiologisk forklaring på det…»

    Er den forklaringen så enkel at den får plass i dette kommentarfeltet, hvis man skal ta høyde for alle mulige faktorer som kan spille inn? Neppe.

    Du skriver «Hvor har jeg skrevet at jeg svelger det Taubes skriver rått? Velger å tro at jeg har en litt mer nyansert vinkling på det enn som så, men du får tro hva du vil. Liker å sjekke ut alle sider av saken før jeg gjør meg opp en mening jeg.»

    Jeg har lest noe av det har skrevet her og der på nettet, og den beskrivelsen du lanserer av deg selv her stemmer ikke helt med oppfatningen jeg har av deg siden du nevner Taubes, Lustig, Dahlquist, Hexeberg, osv som personer du mener har mye vettugt å si.

    Du skriver «Jeg har ingen planer om å diskutere dette på treningsforum, så der kan du få leke i fred, like anonym som her.»

    Så flink som også prøver å bruke hersketeknikk 😀

    Du skriver «Jeg diskuterer hvertfall sak, og ikke person.»

    Jeg med, og saken min er at du er en besserwisser som følte at du måtte skrive et langt belærende innlegg hvor du viste hvor flink du er fordi du «reagerte» på at Kristine skrev «En kalori er en kalori – uansett», når du ikke en gang fått med deg i hvilken kontekst hun skrev det, og hva hun egentlig mente med det.

  8. avatarKaroline

    Hei!
    Du forklarte ganske greit hvordan systemet fungerer med at du må forbrenne mer enn du spiser.
    Men spørsmålet er, hvordan vet du hvor mye du har forbrent? Er det noen slags måleenhet på det?

  9. avatarVegard Lysne

    @David Höök: «Jeg har lest noe av det har skrevet her og der på nettet, og den beskrivelsen du lanserer av deg selv her stemmer ikke helt med oppfatningen jeg har av deg siden du nevner Taubes, Lustig, Dahlquist, Hexeberg, osv som personer du mener har mye vettugt å si.»

    Vel, tro det eller ei, da har du fått et feil inntrykk av meg. Har lest en del innlegg av deg, på iform.no spesielt, og syns stort sett du skriver mye fornuftig og saklig.
    Jeg prøver selv å formulere meg noenlunde objektivt, og komme med kilder til det jeg skriver, men selvfølgelig kommer det avogtil subjektive meninger, det er ikke til å unngå.

    Det at du har oppfattet meg som unyansert (svelger Taubes rått osv), er det bare basert på at jeg ikke er uenig med Taubes, Hexeberg, Eenfeldt & co?

    Mener du at de nevnte ikke har noe vettugt å komme med? Hvorfor mener du dette i såfall, og hvem syns du da er mer troverdige?
    Spør fordi jeg er interessert, og om du har noen gode kilder som jeg ikke har sett før, så vil jeg gjerne sjekke de ut.

    @David Höök: «Jeg med, og saken min er at du er en besserwisser som følte at du måtte skrive et langt belærende innlegg hvor du viste hvor flink du er fordi du “reagerte” på at Kristine skrev “En kalori er en kalori – uansett”, når du ikke en gang fått med deg i hvilken kontekst hun skrev det, og hva hun egentlig mente med det.»

    Saken din er altså et personangrep på meg, uten interesse for å diskutere sak?

  10. avatarLill Adriana Johnsen

    Takk, noen tider er mer stress en andre tider 😀 Men jeg er klar for useriøs/seriøs skravling, med kalorioveskudd og trening igjen når du er klar. Det hadde vært moro!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *