Positive tanker

I dag fikk jeg endelig trent styrke igjen, etter en deilig uke -og vel så det- uten noe pumping så var det på tide.

Ben og rygg/skuldre:
Strakmark
Kabelroing
Benspark
Omvendt pecs
Liggende lårcurl
Skulderpress
Sidehev
Leg abductor
Lårcurl på ball (altså liggende på ryggen, bena på ballen og dra den inntil seg)
Sit-ups på ball + planken

En god økt, med korte pauser som vanlig. Effektivt og intensivt. Når jeg trener flere muskelgrupper på samme dag så foretrekker jeg å ta annenhver øvelse på de – med mindre jeg velger supersett.

Jeg drikker så og si aldri brus, og slik har det vært siden jeg var liten. Brus var liksom forbeholdt bursdager og jul, og i årene etter har jeg aldri kjøpt brus selv. Det blir vel som man venner seg til, og jeg har ingen stor lyst på det. Det var en periode jeg begynte å bli småhekta på pepsi max før konkurranse, men ikke nå lenger.
Dette synes jeg er godt som brus;

En ting jeg imidlertid ikke klarer meg uten er skyr, spesielt den nye med mango og appelsin. Jeg synes den er så god!
Pleier alltid å blande noe oppi, som regel syltetøy og nøtter (mandler eller valnøtter);

Det har blitt litt svinn med tanke på svar til dere i kommentarfeltet, har ikke rukket over alle – men jeg fant noen spørsmål som jeg har svart på under;

1. Hva er egentlig best når man ønsker å stramme opp (slik som armer og lår), tung styrketrening eller enklere vekter med flere reps? Jeg har drevet en del med intervaller på styrke, at jeg har holdt på i 1 min før jeg gjør neste øvelse, men jeg vil ikke øke i volum, kun stramme musklene liksom.

Svar:
Det veldig mange misforstår er at for å oppnå strammere muskler så må man øke i muskelvolum, volum innebærer ikke at man blir ‘for stor’. Jeg mener derfor ganske bestemt at du burde trene tyngre styrketrening og la disse intervallene være forbeholdt kondisjonstrening. For at musklene skal komme bedre frem må noe av fettlaget rundt minskes, og det gjør man best via kosten.

2. Jeg begynner å bli ganske flink med mat og kosthold, men sliter litt med å få frem musklene om du skjønner. Akkurat som om det er en liten fettprosent eller tre som må bort. Jeg veier ikke akkurat mye; så hvordan skal jeg få til det? Det må jo gjøres med kosten det hjelper vel ikke hvor hardt jeg trener… trener både kondisjon og styrke. Jeg mener selv at jeg har lite fett og sukker i kosten min, men kan jo selvsagt bli bedre! Noen kjappe tips?

Svar:
Selv om det finnes uendelige mange måter å gå ned i vekt på, så er fellesnevneren for alle at man må være i en negativ kaloribalanse, eller på godt norsk spise mindre og bevege seg mer. Jeg liker egentlig ikke å anbefale at folk nødvendigvis skal spise mindre, for jeg tror man kommer langt med å ta bedre, bevisste valg i kostholdet. Jeg trives godt med å spise mye og bli ordentlig mett, så jeg velger ofte matvarer som f.eks grønnsaker for å fylle opp tallerkenen. Jeg foretrekker også magre produkter som f.eks kesam, skyr m.m fordi de inneholder mer protein og fordi jeg kan spise mer av det enn tilsvarende originalprodukter.
For å vite mer om hvilke endringer du bør gjøre, burde du ha en viss oversikt over hva og hvor mye du spiser på en dag. Det er faktisk ganske lærerikt om man klarer å se på det som en fornuftig måte å endre livsstilen på, og ikke utelukkende kalorier og slanking.

3. Hvor fikk du tak i det belgiske vaffeljernet?

Svar:
Det kjøpte jeg på Flust.no

4. Hva mener du om livsstilen lavkarbo? Har du noen erfaringer innen dette?

Svar:
Jeg synes alltid det er positivt at folk finner noe som passer for dem, det jeg liker mindre er at man ofte i etterkant ønsker å løfte det frem som den optimale måten å spise på, eller som fasiten for alle andre. (Dette gjelder for øvrig for alt, ikke bare lavkarbo).
Jeg er inneforstått med at det er det beste for mange mennesker, spesielt for folk med sykdommer som f.eks diabetes, pcos m.m. Jeg er enig i at man bør redusere inntaket av karbohydrater, spesielt av den raske typen som ikke inneholder noe næring (f.eks hvetemel) – men jeg synes også at karbohydrater har en funksjon i kostholdet, spesielt for barn, eldre, om man er veldig aktiv osv. Jeg spiser for så vidt lavkarbo de fleste dagene i uka (man-tors) selv, men av den enkle grunn at jeg blir mettere av protein – og spiser mer enn nok i helgene. Så svaret mitt er vel egentlig at det er en fin livsstil som passer for mange, men ikke for alle.

5. Hva er dine favorittøvelser for å få den nydelige sveipen på lårene?

Svar:
Jeg sliter selv med den sveipen, men minisveipen min mener jeg at jeg har fått av en kombinasjon av alle benøvelser – det er vanskelig på vite hvilke(n). Favorittene er knebøy, benspark og benpress. Strakmark og lårcurl er også høyt oppe, men disse tar mer på baksiden. Nøkkelordet er tyngde – man må utfordre seg selv på trening og ta i for å få resultater.


Se det fine skiltet jeg kjøpte i helgen!

22 tanker om “Positive tanker

  1. avatarAina Timbi

    Du er bare helt utrolig fantastisk menneske Kristine !
    Jeg blir glad av innleggene dine, og sluker til meg alt av interiør, trening, kosthold osv. Vi har akkurat samme stil i interørveien, du har helt nydelig leilighet:)
    Itillegg til alt dette er du så utrolig vakker og virker som ei kjempe god og jordnær menneske.
    Takk for fantastisk blogg.
    Ha en strålende dag.
    Stoooor klem.:)

  2. avatarAina Timbi

    Forresten så lurte jeg veldig på hvor du har kjøpt trebordet ditt i stua? Den er nydelig til hvitstilen du har ellers i leiligheten 😉

  3. avatarJulia

    Hei Kristine. Vil bare si takk for en fantastisk blogg! Du er virkelig inspirerende og motiverer meg til å yte ekstra på trening. Takk for gode tips og oppskrifter. Selv trener jeg 4-6 ganger i uken (styrketrening og jogging), men sliter med fettprosenten og å skape muskelform. Så jeg lurte på om du ville anbefale noe kosttilskudd som for eksempel et proteinpulver til en nybegynner? Jeg har også tenkt på å starte med kosttilskudd for fettforbrenning. Noen anbefalingen til produkt? T-rex, Frenzy fat loss? Håper på tilbakemelding. Hilsen en ny leser. 🙂

  4. avatarKarianne

    Så herlig skilt..♥
    Har samme Skyr-favoritten som deg om dagen, bra at de utvider sortimentet litt 😀
    Tusen takk for fint kompliment i innlegget under..♥
    Ha en finfin kveld, stor klem fra meg!

  5. avatarJenny

    Du burde kjøpe deg sodastreamer! Jeg kjøper omtrent ikke brus ELLER farris (og lignende) etter jeg kjøpte min. Sparer masse penger på det da jeg pleide å kjøpe en god del før så jeg kunne lage brus av farris + funlight. Genialt 😎

  6. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Martine: Hadde ikke klart meg uten skyr og kesam 😀

    @Aina Timbi: Neimen åh – takk ♥
    Av måten du skriver på er jeg sikker på at du er en fantastisk fin jente selv!
    Det bordet kjøpte jeg brukt på finn.no – det var til og med budrunde på det. Det er hjemmelaget, av gammelt drivved.
    Klem

    @Julia: Jeg vil ikke anbefale noen kosttilskudd for å gå ned i vekt, det gjør man best ved å endre kostholdet sitt, og ta bedre/smartere valg. Det er uansett ingen fettforbrennere som vil gjøre den jobben for deg.. det kan være til ørlite hjelp, men som oftest forsvinnende lite – og kortvarig.
    Proteinpulver anbefaler jeg så absolutt, i hvert fall om du liker å lage mat og bake – veldig godt i vafler, pannekaker mm 🙂

    @Karianne: Ja, de hadde flere fine.. men akkurat nå var det dette som ‘snakket’ til meg mest 😀
    Ha en fin kveld du og! Stor klem

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jenny: Ja! Det har jeg faktisk tenkt på lenge, men helt glemt.. Nå skal det kjøpes, takk for påminnelsen :mrgreen:

  8. avatarHelene

    Elsker å velge magre produkter og grønnsaker som en kan spise masse av. Det å spise seg mett og god på grønnsaker er digg. Kjøtt og fisk og sånt er jo også noe som jeg elsker masse.
    Men eg ting jeg lurer på, hvor mye karbohydrater bør en få i seg i løpet av en dag, og hvor mye fett, og proteiner? For jeg leser litt forskjellige blogger, og det ser jo ut som vi skal ha en del karbohydrater i oss, men alikevell høres det ut som det skal være lite. Så jeg blir veldig forvirra. For når noen skriver at vi bør få i oss ca 2,3 * kroppsvekt i proteiner, så blir det jo en del karbohydrater og fett en skal ha i seg?

  9. avatarhanne

    har du noen tips til øvelser for å stramme opp innside lår? funker platypus walk, og «knebøy» som utføres i samme stilling som platypuswalken?

  10. avatarFantasia

    Hei Kristine:)

    Lurte på om du kunne si hvilke øvelser du synes er effektive på overkroppen. Tenker da øvelser på skuldre, triceps, vingene og skulderbladene. Kan en del selv, men vil bare høre hvilke du foretrekker:P

    God natt og sov godt:)

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @lovelyliller.com: Liker saft best jeg og, men litt bris innimellom er ikke feil. Nå har jeg kjøpt meg sodastream :mrgreen:

    @karoline: Ja, det er så fint! Så god smak du har 😆

    @Therese: Det kjøpte jeg i en interiørbutikk på Langhus senter – husker ikke hva den heter, men tipper det er flere lignende interiørbutikker som har det.

    @Helene: Jeg er ikke riktig person å spørre, for jeg har aldri brydd meg om det. Jeg aner ikke hvor mye jeg spiser av de enkelte næringsemnene, og det har aldri vært noe problem å ikke vite – heller ganske befriende.

    @Hanne: Ja, den kjørte jeg faktisk en del i en kort periode da jeg trente sammen med D – men så dabbet det av. Jeg var nok flinkere til å variere og kopiere øvelser før, men takk for påminnelsen 😀

    @hanne: Jeg aner ikke hva platypus er 😯 Men alle slags benøvelser er bra – så lenge de utføres riktig og tungt.

    @Lisa: Det er bare å spørre! Supersett er når man kombinerer to øvelser og kjører de annenhvert sett uten pause. Man går rett fra den ene til den andre annenhver gang 🙂

    @Fantasia: Hei! Her er mine favorittøvelser på skuldre; http://www.kriweb.no/?p=7179

    @Julie: Så bra 😀

    @Silje Silje: Ja jeg og, en viktig påminnelse – og veldig sant ♥

  12. avatarSlank Meg Flat

    FOR ET NYDELIG SKILT! Ble superinspirert, laget mitt eget i min stil, skal sendes til trykk asap 😀 Se den på bloggen min, har også linket deg og skrevet «Jeg ble så inspirert av det nye skiltet til Kristine Weber (en gudinne innen trening/matblogging) at jeg…» 😎 😎 :mrgreen:

    Elsker inleggene dine, du må aldri slutte å blogge <3

  13. avatarMichelle

    Der fikk jeg svar på noe jeg selv lurte på! bra innleggn 😛 Blir alltid like «glad» når jeg leser om skyr og kesam produkter 😛 hahahaha!!! Kommer til å leve på det når jeg kommer hjem! ellers, veldig enig med brusen. Har aldri vært noe brus menneske… men så har jeg alltid vært svak for sjokolade!!! :mrgreen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *