Å gå ned i fettprosent

Det har vært så mye snakk om kosthold og diett og de forskjellige måtene å gjøre det på, så jeg får starte med å si at dette er min måte å gjøre ting på. Det er erfaringer jeg har gjort meg, og som er riktig for meg.

Jeg skriver om dette fordi det er flere som har spurt meg hva og hvordan jeg spiser for å gå ned et par kilo. Jeg skriver derfor om en vanlig, saktegående prosess – og lar konkurransedeff (som er noe helt annet) ligge.
Det er et vanskelig tema å skrive om, for jeg vet at det er flere av dere som leser som sliter med vekten fysisk – men samtidig kan jeg ikke glemme at jeg også snakker til dere som sliter psykisk.

Før jeg starter må jeg poengtere én viktig ting som jeg har opplevd på diverse dietter, og det er at jo lavere fettprosent man får desto mer fokus får man på mat. Det skjer prosesser innvendig både hormonelt og i hjernen som gjør at dette fokuset kan bli altoppslukende og langt ifra sunt.
Om det er det siste man tenker på før man legger seg, og det første man tenker på om morgenen. Om man blir irritert og satt ut av uforutsette hendelser, og etterhvert begynner å planlegge dagene rundt maten. Opplever man dette så betyr det selvfølgelig at det har gått for langt, og at man enten må stoppe og/eller legge på seg noe fettmasse igjen – først da vil ting stabilisere seg igjen.

Jeg tror og håper uansett at dette kan hjelpe flere til å nå målene sine, og enda viktigere til å bli sunnere, friskere og føle seg bedre.

Jeg har ikke hatt en ekstrem forvandling siden juletider, men tipper 4-5 kg ned i løpet av 5 måneder. Det er ingenting jeg skal rekke, så jeg har tatt det i et behagelig tempo – det er fordi jeg helst vil ha begge deler, både sunt og usunt. Jeg klarer ikke å holde meg unna kosen i helgene, dessuten minner det meg for mye om konkurransedeff om jeg skal nekte meg alt jeg synes er godt.
Blir det for strikt, så løper man en stor risiko for tvangstanker, forstyrrelser, overspising m.m, og går det for fort kan man risikere at mye av muskelmassen går med – og det er jo det siste man vil.
Det er ingen kosttilskudd eller andre hjelpemidler inne i bildet, det har det aldri vært. God gammeldags kaloriunderskudd, viljestyrke og trening.

Jan – mai



Jeg synes jeg er fin på før-bildene og jeg da, men det føles bedre å være litt lettere på foten – spesielt om våren og sommeren.

Jeg teller ikke kalorier, men har lært meg såpass disse siste årene at jeg vet sånn ca hva ting inneholder. Jeg anbefaler ikke telling og veiing, men det kan være lurt å få et viss overblikk i starten over hva du egentlig får i deg i løpet av en dag.

Jeg legger meg aldri sulten, og foretrekker å spise meg mett på ettermiddagen og kvelden. Middag og kveldsmat er derfor veldig mye viktigere for meg enn frokost og lunsj. Det behøver ikke å være enten eller, bare så det er sagt.
Det blir sunn og variert mat mandag – torsdag med fokus på proteinrik mat fordi dette holder meg mett lenge, deretter kommer helgen og jeg blir litt løsere i kantene fra fredag – søndag. Jeg elsker godis og is, og er vel ikke det beste forbildet sånn sett.

Dette er nok grunnen til at de fleste stagnerer i vektnedgangen, det blir for mye kos i helgene. Jeg har funnet en god måte å balansere det på ved å spise litt mindre på hverdagene, men noen ganger blir det litt for mye også her slik at vekten står stille eller øker. Og det er da jeg tenker; ikke stress! Javel, så gikk det en uke med balanse eller overskudd – men da lærer man av det og legger inn et ekstra gir neste uke.

Jeg tipper jeg ligger på 1300-1500 kcal på hverdagene, og 8-9000 i løpet av hele helgen. 13-14 000 kcal på en uke blir i underkant av 2000 kcal om dagen. Noen foretrekker å spise det samme hver dag og det er en smakssak, regnestykket blir det samme.
Det er viktig å huske at hvileforbrenning og aktivitetsnivå hos mennesker er veldig forskjellig, så du må finne ut av dette for deg selv.
Jeg må understreke at man ikke kan være redd for at vekten varierer en god del ved å spise på denne måten, la derfor veiinga ligge – eller hold det til maks én fast dag i uka (gjerne før helgen). Det gjelder for så vidt uansett, spesielt for oss jenter som har hormon-rage et par ganger i måneden.

Feilen med dette opplegget for mange er at de blir for fokusert på å holde igjen på hverdagene, og blir inntaket for lite kan man oppleve at hjernen spiller en et puss og man ‘sprekker’. Jeg må derfor understreke at dette ikke handler om sulting/fråtsing.
Jeg synes også det kan være farlig å sette seg som mål at man ikke skal unne seg noe godt i forsøket på å gå ned i vekt, for da vil de eventuelle gangene man spiser noe utenom dietten (og det vil skje, la oss være ærlige her) oppleves som noe negativt i stedet for noe hyggelig.

Trening er veldig viktig når man skal få ned fett%, noe må jo huden stramme seg rundt når fettet minsker! En stram og veltrent kropp er avhengig av muskler.
Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka, og prøver å ha et par ganger med kardio. Den største motivasjonen for å ha disse kardiodagene er faktisk ikke fettforbrenning, men heller sett ut ifra et helseperspektiv. Hjertet mitt trenger at jeg opprettholder oksygenopptaket så godt det lar seg gjøre.
Jeg vil jo anbefale alle å ha noen dager med valgfri aktivitet, uansett hva målet er – og at det tilpasses det du liker å gjøre. Jeg liker ikke, og hadde ikke klart, hverken spinning eller løping – så jeg holder meg til rask gange på mølla eller mosjonssykling ute. Hadde jeg valgt noe annet så hadde det mest antagelig ikke vart så lenge, nå har jeg holdt det gående i over 5 år.

Man kommer langt med kunnskap og fornuft, så skaff deg en bedre oversikt over energi inn vs energi ut – og velg akkurat det spisemønsteret som passer deg best.
Og ikke minst den klassiske; la alltid den indre stemmen vinne. Den vi alle har inni oss vet dere, den som forteller deg om noe ikke føles riktig eller bra. Det er ikke sunt å være hverken usunn eller for sunn.

Det er ingenting som er så viktig som en glad sjel i en frisk kropp, så om det sklir ut så ikke glem hva som virkelig betyr noe her i livet.

 

52 tanker om “Å gå ned i fettprosent

  1. avatarnina

    hei:) kom tilfeldig over bloggen din.du er helt fantastisk.eg velfig opotatt trening og gå ifjellet friluftsliv så det beste jeg gjort la om kosthold begyne trene og gå tur gått ned 37.5 kilo og elsker det.ha så fin sommer klem nina

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    Nina: Gratulerer så mye!! Ha en super sommer, klem fra meg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *