Respekt for forskjeller

Jeg er ikke en forkjemper for en spesiell måte å spise på, jeg er en forkjemper for at folk skal få lov til å gjøre som de vil.
Når folk spør meg om hvordan de bør spise, så er alltid svaret mitt at de skal spise som de selv ønsker.

Jeg har aldri gått ut og sagt at jeg spiser etter IF (intermittent fasting) – bedre kjent som PF -periodisk faste. (Og ja, jeg er også lei av å lese om det).
Grunnen til det er enkelt og greit fordi jeg ikke gjør det. Jeg liker ikke å si at jeg følger noe fast oppsett, jeg synes det begrenser meg veldig. Jeg har best kontroll når jeg får gjøre som jeg vil.
Jeg spiser når det passer meg, og at det tilfeldigvis har mange likheter med denne måten å spise på betyr ikke at jeg følger det slavisk. Når jeg aldri har ønsket å spise etter klokka med mange, små måltider – så gir det ikke noe mening å spise etter klokka ved å faste et viss antall timer. Jeg og magen min bryr oss om hva vi trenger, når vi trenger det.

Det handler om å legge opp kostholdet sitt akkurat slik som passer best, både med tanke på individuelle behov, sultfølelse og tid.

Jeg er helt ærlig når jeg sier at jeg aldri veier maten min, eller ikke vet nøyaktig hvor mye jeg spiser – selv ikke før konkurranse. Jeg har heller aldri skrevet ned diettforslag, eller min egen matplan, fordi jeg ikke vil at folk ukritisk skal kopiere noe som kanskje ikke er riktig for dem.

Kanskje det er det jeg prøver å få frem – jo mindre detaljstyring, dess bedre kontroll.

Det er dessverre slik at enkelte – som med alt annet av fokus man setter på ting – gjør det av feil grunner. Hvor dette med å faste plutselig skal være noe som er langvarig, at jo lengre faste desto bedre. Dette er selvfølgelig helt feil, og har ingenting med hverken PF – eller å finne en god måte å spise på å gjøre.

De som i utgangspunktet har en spiseforstyrrelse vil alltid søke etter alt som har med kosthold, trening, vektnedgang og fettprosent å gjøre. At alt dette kan mistolkes og gjøres feil, er en sannhet uansett hva det måtte gjelde. Jeg har sett flere eksempler på hvordan dette med å spise ofte og lite også har blitt gjort på svært usunne måter.

Det er trist at noen bloggere skriver om dette på en måte som enten er feil, mistolket, eller usunt, men man kan ikke glemme at man også har et ansvar som leser. Ikke tro at alle som skriver om kosthold vet hva de snakker om, at de er fagkyndige, eller at de vet hva som er best for deg. Når noen skriver bastant om hvordan ting , skal eller burde være – så er det et varsko om at de ikke har kunnskap eller forståelse for de store forskjellene blant folk der ute.

Du er hva du spiser, ikke når du spiser det.

Jeg ser at det er flere som har begynt med periodisk faste, og jeg har fått flere tilbakemeldinger om at de har funnet tilbake til matgleden igjen.
Jeg har i tillegg bodd nært innpå en (D) som gikk fra flerfoldige måltider med matpakker overalt og angst for å ikke få spist når han ‘måtte’ – til å endelig spise slik som passet han bedre. Han ble i mye bedre humør, mer avslappet, og fikk endelig spist seg mett på megastore måltider som de mindre bare hadde vært små triggere til å ville ha. Alt dette resulterte i mindre stress, og bedre resultater.

For meg – og de aller fleste som ikke er sultne om morgenen – så er det å vente med dagens første måltid en måte å spise på som rett og slett passer bedre. Det er ikke verre enn det!
Det ligger hverken forstyrrelser, tvangstanker eller noen hemmelige kjemiske formler bak.
Det er ikke en diett, det handler ikke om å gå ned i vekt. Periodisk faste er ingen mirakelkur, det vil ikke skje noe spesielt om du spiser mer senere enn tidligere på dagen. På akkurat samme måte som at det ikke vil skje noe spesielt ved å spise hver tredje time.

Det er mange som ikke skjønner hvorfor jeg gjør som jeg gjør, like lite som at jeg skjønner hvorfor noen tar de valgene de gjør.
Jeg tror vi hadde kommet så mye lenger om vi kunne være enige om å være uenige. At man ikke behøver å skjønne hva eller hvorfor det finnes så store forskjeller blant oss, men at man respekterer det.

Du spiser frokost, jeg spiser kveldsmat – vi kan fortsatt være venner?

48 tanker om “Respekt for forskjeller

  1. avatarAnn Elin

    Hei.

    Ville bare si at du skriver utrolig bra :)og forresten, du ser stråålende bra ut 🙂 hihi

  2. avatarMarthe

    Jeg liker deg, Kristine! Jeg liker måten du skriver og belyser temaet på! Jeg har selv vært hos to forskjellige PT’er for å få kostholds program. Det resulterte i et altfor anstrengt forhold til mat, jeg spiste kun det som stod på programmet og til de tidspunktene som var satt opp! Det begynte i det små, men etterhvert gikk jeg rundt med konstant dårlig samvittighet hvis jeg ikke fulgte oppsettet til pungt og prikke! Nå spiser jeg NÅR jeg er sulten, og jeg ved HVA kroppen min tåler og VIL ha! Jeg har mer energi, bedre konsentrasjon på skolen, er i bedre humør og har mye bedre treninger nå, enn da jeg fulgte et fast kostholds program! Av egne erfaringer tror jeg det er meningen man som individ skal prøve og feile for å finne det kostholdet, som individuelt passer hver og en av oss best 🙂

  3. avatarmathilde

    Er frokost person og liker mange måltider, og ja vi kan fortsatt være venner! Sier det igjen, du har en utrolig motiverende blogg, fortsatt å stå for meningene dine 😉

  4. avatarAnnbjørg

    Godt skrevet! 🙂 Når noen sier at min måltidsrytme er usunn, så tenker jeg bare: …sier hvem da?? Det er greit å lese om kosthold, lytte til hva eksperter sier osv, men herregud da: det er lov å bruke sitt eget hode!! :mrgreen:

  5. avatarGunhild

    Veldig (!) bra skrevet! Jeg liker mennesker som ikke forkaster sannheter. Man kan (og skal, tror jeg) gjøre seg opp en mening om hvilke sannheter som gjelder for en selv.

  6. avatarOlga

    😉 og jeg spiser både frokost og kvelds! Hehe :mrgreen: og ellers er veeeeldig glad i mat 😆

  7. avatarKristina

    Amen Kristine! :mrgreen:
    Jeg slettet mitt innlegg ang periodisk faste, fordi jeg fortod at folk kunne mistolke dette. Jeg vil ikke være med å lage tvangstanker og ideer i andres hoder som sliter med maten. Selvom noe passer meg, så vil det kanskje ikke passe andre. 🙂 Det er ikke noe hokkus pokkus, og heller ikke noe «om å gjøre å faste lengst». Men heller som du sier, at man spiser når magen har lyst på mat. Noe som er veldig individuelt. 🙂

  8. avatarbreadcrump

    Jätte bra skrivet, det är så många där ute som tror de ha mirakel kuren till att bli det de önskar. Men det som passar för dig kanske inte passar för mig. Så jätte bra poäng du får fram!! :mrgreen:

  9. avatarMarie Amanda Johansen

    Kristine, Kristine. Vi kan være bestevenner om du vil. Jeg elsker måten du skriver på, og du er en stor inspirasjon. Jeg er heller ikke et frokostmenneske, og jeg er SÅ lei av at folk skal ha det til at jeg «ødelegger» forbrenningen min fordi jeg hopper over frkost, spiser pittelite til lunsj og utsetter maten til ettermiddag/kveld. Næringen jeg får i meg er jo gulle god uansett, og jeg vil mye heller gjøre det på «min måte» enn å omstille kroppen min til å spise fordi klokka er så-og-så mye. Jeg tror faktisk det ville blitt mer sykelig for min del. Tusen takk for herlig lesing hver eneste oppdatering, og for at du deler litt av deg selv – slik at sånne som meg, har noen jeg kan kjenne meg igjen i. STOR KLEM 😀

  10. avatarSofie

    Wow, dette var rett og slett fantastisk skrevet! 🙂 Snakk om formidlingsevne og godt budskap!

    Jeg er faktisk en av de som ikke liker så godt å spise på ettermiddagen, og er sulten fra kl. 8/9 til kl. 17/18 🙂 Men vil ikke si at jeg følger noen som helst opplegg, bare vaner jeg trives med!

  11. avatarHanne

    Ååå så herlig lesing!
    Jeg er så enig med deg, og det er like frustrerende å se disse spørsmålene gang på gang, som det er herlig å høre på de som har skjønt det.

    For tiden prøver jeg ut Hanne-metoden, som har sitt utspring i Kristine-metoden, og den funker strålende :mrgreen:

  12. avatarMarie

    Du skriver så bra, og om så mye bra temaer. Liker bloggen din veldig godt, og har vært fast leser en god stund! Stå på! :mrgreen:

  13. avatarKarianne

    Nå vet ikke jeg hva du har lest av blogger o.l., men jeg skjønner generelt ikke hva ‘noen’ ønsker å oppnå med å være så bastante og ensidige i oppfatningene og ytringene sine når det gjelder visse ting. Vi er alle ulike, hvorfor skulle èn måte å gjøre en ting på da passe for alle? 🙄
    Enig med deg, vi kan vel alle være venner selv om vi gjør ting på forskjellig måte. 🙂

  14. avatarAnne

    Dersom folk spør, forklarer jeg dem hvorfor jeg spiser som jeg gjør. Men stort sett holder jeg kjeft. Det er nok mange som mener jeg har en skrue løs fordi jeg ikke spiser før lunsj.

    Jeg vil egentlig bare takke deg for at du fikk meg interessert i PF. Jeg hadde ikke hørt om før at noen spiste med suksess på denne måten. Jeg har slitt med lett overvekt i mange år og skjønte ikke hvorfor jeg var så «avhengig» av mat. Etter å ha begynt å kutte frokost ble jeg rett og slett mindre obsessed med mat. Jeg spiser når jeg er sulten, og jeg klarer å vente på neste måltid nå – før ble jeg helt utrolig aggressiv når jeg ikke fikk mat, nå er det mye enklere å ikke havne i «blodsukker-fella».

    Jeg tror rett og slett noen av oss er overprodusenter av insulin, og jo mer man spiser, jo mer insulin produserer man, som sender blodsukkeret rett i bånn og gjør oss sultne igjen noen timer senere. Det er jo ikke ulogisk – vi er jo ikke kyr! Mennesker har i flere titusen år sikkert spist bare 2-3 måltider om dagen, for hvem hadde tid til å forberede måltider i hytt og gevær?

    Når jeg tenker på hun dama for 10 kg siden som ble kjempesint når hun ikke fikk mat, og derfor bare følte seg enda dummere (tjukkas roper på mat, liksom) så er jeg bare så utrolig glad for at jeg har funnet det som funker for meg. Og tusen takk for det, Kristine!! 😀

  15. avatarIngrid

    Jeg må si meg helt enig i det du skriver her. Jeg prøvde å spise etter IF, men fant fort ut at dette ikke passer for meg. Jeg har prøvd å spise etter «3timers» modellen, men da var jeg bare sulten hele tiden. så nå spiser jeg når jeg vil og holder meg heller til det.

    Jeg går ikke lenger sulten, og sliten som jeg gjorde på de andre spisemønstrene. Vi har alle individuelle forskjeller når det kommer til mat og trening, og så mye annet i livet 🙂

  16. avatarlis

    Du rører meg langt inn i hjerterota! Jeg fikk ønske ALLE kunne lese det du skrev her!!

    mått, felle en tåre……

  17. avatarJulie

    Utrolig bra innlegg, Kristine! Veldig godt skrevet. Tror det er viktig, som du sier, å være kritisk til alt man leser og at man må gjøre det som er riktig for seg selv, ikke for andre. Takk for nyttig info og inspirasjon 😆

  18. avatarCJ

    Hei!!

    Igjen knall innlegg og det er DERFOR jeg leser bloggen din og sjekker oppdateringer hver dag faktisk 🙂

    Som flere andre her så er jeg sjelden sulten til frokost…spiser heller i 11-tia men en dag kan det være 10 og en dag 12. Da jeg jobbet spiste jeg nok frokost aot men valgte alltid en sen lunsj, mest fordi jeg da hadde mindre arbeidsdag igjen før jeg fikk gå hjem 😀 Men jeg var ikke sulten før da heller… Når jeg nå er alenemamma student og arbeidsledig så har jeg ikke behov for mat mer enn 2-3 ganger om dagen..
    Jeg hopper over frokost men spiser lunsj, middag i 18-tida og så spiser jeg faktisk ofte litt i 2230-23 tida da jeg er sulten og sjelden legger meg før 01 (det er da JEG sovner best…men opp 0730 er LITT lite :))

    Og som ei til skrev, når jeg spiser frokost blir jeg sulten mye oftere og får faktisk sulteanfall om det ikke kommer mat tidsnok. Sulteanfallene kommer helt plutselig så jeg dropper frokost av flere grunner… Interessant å lese om overproduksjon av insulin som noen sa her, det har jeg ikke tenkt på!! Kanskje er det det jeg har 😀

    Takk igjen 🙂 Kutter mest karbo til middag, og aot til lunsj, men som deg spiste jeg mer enn nok karbs i helga. tidlig å si om ting funker, MEN jeg har fått i meg mye mer grønt og det er deilig!! 🙂

  19. avatarHelene

    Så utrolig bra skrevet! Jeg blir veldig inspirert av dine tanker. Det du skriver her er ganske så sant. De aller fleste som skriver blogger der ute har ikke fasit på hvordan en skal spise. De har kun tips. Og som du sier spis når det passer og spis etter ditt eget mønster.

    Jeg må nå si det at jeg driver å forsker litt her og der når det gjelder mat. Men etter å ha begynt å skrive ned hva jeg spiser og vite hva ting veier sånn ca gjør at jeg innser at jeg må spise mer. Men dette tror jeg er noe jeg snart skal begynne å kutte ut, og heller begynne å bare spise når jeg ønsker, og passe på at er variert, sunt og godt. Og skeie ut en dag i uka.

    Med dette innlegget får du meg til å ville kutte ut all tanken på mat om at jeg skal slutte å veie mat og være så opptatt av tall og heller bare nyte maten som den er og i den porsjonen den er i. Og nå vet jeg jo sånn ca hvor mye 100 g er så da er det ikke vits å drive å veie maten lenger. Syns selv at det er unødvendig, men noen ganger tar hjernen over styringa. Men nå skal jeg virkelig ta fatt på det 😀

  20. avatarLill Adriana

    Herlig…. Kristine. Bra skrevet! 🙂 har faktisk ingen kommentar utover det, inlegget ditt snakker for seg selv 🙂 er det her man skriver FTW ? 😉

  21. avatarTreningsglede

    😛 Ja, jeg henger meg på alle disse andre jeg, Kristine;)) Du har en formidlingsevne uten like- helt fantastisk å lese 😆 ! En fryd! Du får så absolutt sagt det- og flere burde lese dette! Jeg kommer i allefall til å ta det med meg videre i livet som privatperson og som treningsveileder, PT og instruktør;))) Er sååå glad for at du tenker likt som meg- men minner meg på det innimellom, hihi! Ha en vakker uke. Venner? Vi? Så absolutt! (jeg er den som våkner KANOOONSULTEN, hihi) 😛 😆 😛

  22. avatarStine

    Jeg har ikke spist frokost på 3 år, inntil jeg nylig plutselig begynte å bli sulten på morgenen. Da begynte jeg å spise frokost igjen. Akkurat nå trives jeg med det, men om jeg skulle våkne en dag og ikke ha lyst på frokost igjen, så går jeg tilbake til å kutte frokost og spise mer senere på dagen. Enkelt og greit 😀

    ..og vi kan likevel være venner! 😉

  23. avatarBeate

    Jeg er veldig enig med deg!
    Selv spiser jeg lite karbohydrater jevnt over, men jeg vil allikevel ikke sett meg selv i en «lavkarbobås». Jeg får nemlig mye «tyn» når jeg spiser karbohydrater da. Og jeg er ikke interessert i å få påpass fra andre på hva jeg skal spise 😛
    Det er så mange forskjellige spennende kostholdsfilosofier, og jeg har lyst å prøve både fra det ene og det andre 🙂

    Det er jo så viktig at man finner den måten å spise på som passer en selv. Dersom man prøver og feiler så finner man som oftest ut av det etter hvert.

  24. avatarThale

    Du skriver så godt om disse tingene, Kristine 🙂

    Jeg spiser frokost OG kveldsmat. Hjelpe meg, jeg er jo gal :mrgreen: Kan vi være venner likevel? 😉

  25. avatarMalin

    Halleluja og amen og bølgen og alt på en gang 😀

    Vi burde gjøre som kattene – spise når vi er sultne. Og ikke takke nei til søte fristelser i ny og ne 😉

  26. avatarHeidi

    Igjen: er så glad for at jeg har funnet bloggen din. At du ikke oppfordrer folk til å spise slik og sånn, men snarer oppmuntrer de til å finne sin egen vei. Jeg skal iallefall aldri mer mase på at folk skal spise frokost, for jeg skjønner mer og mer at folk fungerer ulikt. Kroppen har et nydelig varslingssystem, som hver og en må lære seg å tolke hver for seg 😉 Nydelig!

    Men det er alltid fint å få inspirasjon til å prøve nye ting, eller høre om hvordan andre legger opp måltidene sine. Kanskje man kan prøve noe nytt som viser seg å fungere? Så lenge man ikke blir fanatisk tenker jeg. Og det gjelder alt. Mat, trening, arbeid. Vi trenger alle å finne vår egen lykke-balanse 🙂

  27. avatarMarianne

    Tommel opp for deg, assa! Tar det på kornet igjen.
    Jeg liker frokost. Prøvde i 3 mnd etter jul med PF, og det gikk greit, men liker bedre frokosten. Ble litt stresset av PF, jeg, av å «vente med å spise», liksom. Nå har jeg mer balanse. Eneste jeg gjør, litt ubevisst, er å planlegge middagen til en viss grad. Da blir det oftere sunt, det blir mindre usunt ila. dagen, og jeg blir mer fornøyd som følge. Bruker også mer sunne fettkilder i maten enn før, og gidder generelt ikke bry meg like mye. Gjør meg godt 🙂

  28. avatarblond:)

    😀 😀
    JEG er så utrolig gla for at du blogger litt oftere igjenn:) jeg har aldrig sluttet å sjekke innom selvom du hadde en inaktiv-blogg-periode. Alltid håpet på et nytt inlegg:P
    Å nå får jeg det. Motivasjonen for matlaging, trening å bare tiltakslysten kommer tilbake på en eller annen merkelig måte.
    Jeg er nok ikke den eneste som føler det sånn.
    Jeg spiser nesten alltid frokost,to mellom måltid på jobb, og en sein lett middag. varierer litt ut ifra abreidsvaktene mine. Men det fungerer veldig bra for meg:)
    Consider me your friend;)

  29. avatarhegerebecca

    Veldig bra innlegg! Jeg er helt enig med deg. Mange skriker ut om at deres måte er best og hvor farlig det omtrent er å spise lite karbo, ikke frokost, ikke kjøtt eller hva det skulle være. Forskjellige måter funker for forskjellige folk. Jeg har også vært en av de med matpakker med meg over alt, og konstant stress med maten hver dag i flere år. Nå spiser jeg første måltid på formiddagen engang når jeg blir sulten. Det er så deilig å slippe å tenke på mat konstant, og ikke være sulten hele dagen 🙂

  30. avatarMichelle

    Elsket dette innlegget Kristine!!! 😉 jeg kan faktisk ikke si meg mer enig i det du sier om at mindre tanke på hvor ofte, når og hvor mye man spiser, jo mer kontroll!!! Som du sier så er det HVA man spiser som har den store betydningen!!! Selv har jeg alltid spist frokost før, men sluttet med det før en god periode før Mexico, pga spisemønsteret og hvordan dagene var lagt opp trengte et annet spise mønster.. Nå når jeg er i Mexico har jeg gått tilbake til en mindre frokost når jeg starter dagen, fordi kroppen rett og slett spør etter det 😛 hehehe!!! klem klem til deg!!! 😉

  31. avatarKristin

    Det skal være visst at vi er venner sjølv om eg diggar frokost klokka 07 og du ikkje. Har jo null bety. 🙂 Du er dyktig på å skrive Kristine og får sagt meinigane dine på ein god og reflektert måte uten å «trakke» på andre. :):)

    p.s Og viss vi vi skal på hyttetur sammen ein dag betyr det jo berre at eg får meir mat viss du hoppar over frokosten. haha….

    Godklem til gojenta!!!

  32. avatarKristine Innleggsforfatter

    Først og fremst: Takk!
    Jeg er enig i alt dere skriver, dere er en åpen og reflektert gjeng 😀

    Bakgrunnen for dette innlegget var egentlig sammensatt av flere ‘dråper’, og som kjent renner det til slutt over når det blir for mange av de. Jeg skriver aldri i sinne (for da blir det fort utrolig usaklig – noe flere burde tenke over på diverse FB-statuser for øvrig..), men jeg skriver med lidenskap og voldsomt engasjement for det jeg står for – og da ender det opp med disse lengre innleggene til tider.

    Et par av dråpene.. for de som er interesserte.
    – ‘Store profiler’ innen et miljø som skal belære og fortelle at det finnes en gal og en riktig måte å spise på. Alle som ikke gjør som dem gjør det selvfølgelig galt og er idioter.
    – Flere av de som roper høyest om at jeg spiser feil har ikke rent mel i posen selv i forhold til kontroll mm.
    – Uvitenhet om hva det er snakk om, misforståelser fordi man ikke har tatt seg tid til å lese eller skjønne hva det er snakk om
    – Når enkelte drar frem min deltakelse og seier i NM og Nordisk i dette

    Det er som oftest de med et åpent sinn og en litt annen måte å gjøre ting på som er positive til flere muligheter, det handler om å tilføre – ikke fjerne eller kritisere det som allerede eksisterer.
    På den andre siden står de trangsynte som nekter å innse alle mulighetene for suksess, og de er som oftest utrolig negative og kritiske tilbake.

    Noen mener at periodisk faste har ført til spiseforstyrrelser over en lav sko, men her snakker vi om en sykdom som har eksistert siden tidenes morgen – og vi har de i alle varianter, uansett hva, når og hvordan man spiser.

    Er det bedre å skremme en spiseforstyrret ved å si at han/hun må spise lite hver tredje time ellers stopper forbrenningen opp? At de må tvinge i seg mat selv om de ikke er sultne? At de må ha med seg proteinshake på kino fordi man ikke kan sitte et par timer uten?

    Om man er så skråsikker på at det man gjør er det riktige, hvorfor bry seg om hva andre gjør?
    Jeg lar meg ikke irritere eller forundre over hva folk gjør så lenge det ikke går utover meg, jeg er egoistisk og opptatt av at jeg har det bra.

    Oisann.. jeg fortsatte visst innlegget her. Nå skal jeg slutte.

    Håper dere får en strålende dag! :mrgreen:

    P.S. Lill A – helt riktig det, FTW!!
    Og Kristin/springerinne: frokost i helgene er det ikke sikkert du får i fred 😀

  33. avatarChristine

    Takk for et fint innlegg 🙂

    Jeg har alltid vært et frokostmenneske. Men nå når jeg spiser mer etter sult og metthetsfølelse ser jeg at frokostsuget kan være en sammenheng med at jeg nesten aldri har vært mett heller. Mange små måltider trigger bare sultfølelsen 🙂 Har slitt en del med mat, og har blitt-som du sier- skremt med at forbrenningen stopper om man hopper over frokost, eller om det går mer enn 4 timer mellom hvert måltid. Jeg sitter fortsatt og lurer på om det faktisk er slik.

    Men jeg tester å spise fra 12 og utover så ser jeg hva som skjer

  34. avatarKristine Innleggsforfatter

    Tusen takk! ♥

    Christine: Det trenger du ikke å lure på mer – det stemmer ikke. Forbrenningen stopper hverken opp (da er du død) eller blir ødelagt av å ikke spise hver 3. eller 4. time – da hadde i så fall menneskeheten slitt fra tidenes morgen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *