Dagens viktigste måltid?

Forbrenningen din må være ødelagt, du spiser jo ikke frokost.
Kroppen går jo i sultemodus når det går for lang tid uten mat.

Joda, dette begynner å bli velkjente myter for dere som har fulgt meg fra begynnelsen. Helt siden jeg begynte å trene og logge på treningsforum i 2006 så har det vært mange meninger om hvordan jeg etterhvert valgte å legge opp trening og kosthold for meg selv. Jeg gjorde det på den bedagelige måten, akkurat sånn som jeg alltid hadde gjort og ville fortsette med.

Noen lot seg inspirere og ble nysgjerrige, mens andre ristet på hodet og mente at det var galt – det fantes jo bare én måte som var riktig. Det var nok der skoen trykket –  mange trodde jeg ville snu opp ned på ting som hadde vært gjort og fungert i alle år, men det eneste jeg ville, og fortsatt ønsker, er å opplyse om at det finnes flere måter å gjøre ting på.

Jeg kan i hvert fall opplyse en gang for alle om at; nei, forbrenningen stopper ikke opp om du ikke spiser frokost eller hver tredje time.
Om forbrenningen din stopper opp så lever du ikke lenger, enkelt og greit.

Jeg husker ikke sist jeg spiste frokost, og jeg er her enda!

Frokost og hyppig måltidsfrekvens er positivt for mange, kanskje flertallet – men absolutt ikke nødvendig for alle.
Det er forskjell på hva noen synes er bra og hva som faktisk er et reelt behov.
En daglig frokost gir veldig mye positivt i mange menneskers liv, mens andre ser på det som en tvang og dytter i seg mat fordi man tror man må. Er man ikke sulten, så er man ikke sulten.
Jeg har skrevet om dette tidligere, og du kan lese hele innlegget her.

Ellers har det vært nok en fantastisk dag, og det er det fortsatt! Jeg har planer om å dra ut straks for å nyte de siste solstrålene :cool:

Nyt dagen videre!


 

25 tanker om “Dagens viktigste måltid?

  1. avatarMBC

    Det er så mange myter rundt kosthold. Du har jo også en annen klassiker: Å spise karbohydrater på kvelden gjør deg feit.

    En annen ting jeg har lagt merke til er at aktører som tjener penger på å lage kostholds- og treningsprogram liker å gjøre ting komplisert slik at kundene (som kanskje ikke vet så mye om temaet til å starte med) blir avhengig av å ha en coach. Når det egentlig er ganske så enkelt hvis man bruker litt tid på å sette seg inn i det. 🙂

    Hvis jeg ikke husker feil har du alltid laget ditt eget opplegg uten hjelp av en coach, selv før konkurranse, stemmer det?

    Ha en fortsatt strålende dag. 😀

  2. avatarMira

    Å, så enig så enig. Er det noe som irriterer vettet av meg så er det mytene som spinner rundt omkring om kosthold, forbrenning og måltidshyppighet, jeg har gitt opp å forsøke å protestere nesten. Jeg spiser aldri frokost, i alle fall ikke før tre-fire timer før jeg har stått opp, og fungerer flott 😆

  3. avatarAnnbjørg

    Måltidene skal tilpasses livet, ikke omvendt! Hver må gjøre det som er riktig for dem. Synes det er tøft med jenter som deg, som tør å være litt «kjerringa mot strømmen». 😀

  4. avatarKristine

    Det er så synd at det er en ting som skal være det riktige! Vi er alle forskjellige og det er dermed forskjellige spisevaner som fungerer for hver og en av oss.
    Jeg har selv fulgt periodisk faste i tre -fire år, og jeg har aldri fungert bedre.
    Finn din egen måte 🙂

  5. avatarNina

    Det vigtigste er jo at man finner noe som passer og funker for en selv, jeg spiser alltid frokost og er alltid sulten da 🙂

  6. avatarAnonym

    Jeg har heller aldri vært sulten på morgenen. I en periode av livet mitt var jeg svært opptatt av å holde kaloriinntaket på et minimum pr. dag, og dermed utsatte jeg frokosten til langt utpå formiddagen. Dette var en fin måte for meg å holde meg superslank på fordi jeg totalt sett i løpet av en dag spiste mindre. I tillegg la jeg meg tidligere på kvelden for å slippe å sprekke etter kl 20:00. Det jeg imidlertid tenker nå ettersom jeg har blitt eldre og mer moden (29 haha) er at det beste med frokosten er å få i seg sunn mat for å holde blodsukkeret stabilt gjennom hele dagen. Det er også vitenskapelig bevist at menneskehjernen ikke yter maksimalt uten frokost fordi kroppen er på sparebluss. Dette er ikke noe jeg har merket personlig, men det viktigste for meg har nå blitt å være så sunn som mulig og få i meg nok og riktig næring -også på morgenen- ettersom jeg lever et svært aktivt liv som toppidrettsutøver.

  7. avatarInga

    Når jeg får servert kostholdspåstander som høres litt merkelige ut, bruker jeg å spørre meg selv (eller den som kommer med dem) om de gir mening utifra et evolusjonsmessig synspunkt. Hadde menneskeheten overlevd om forbrenninga vår skrudde seg av (=man dør) hvis det ikke lå en død mammut på hvert hjørne? Sannsynligvis ikke:)
    Jeg synes man bør finne ut hva som passer for en selv, og så spise etter det. Du er et godt forbilde der:)

  8. avatarMarianne

    Et viktig innlegg i kostholdsdebatten, takk for det 🙂
    -minst like viktig som «fullkornprodukts-nødvendigheten» som fortsatt henger i som gjengs oppfatning har jeg følelsen av, når man leser offisielle kostholdsråd iallefall:smile:

    Todd blomstrer om dagen ser det ut som,
    premium bak-sofa-sniking der 🙂

  9. avatarLinn

    Hei:)

    Leser bloggen din hver dag og setter pris på all info om kosthold og trening. Jeg er selv 28 år og trener 4gg vekter og 2 dager med kardio. Er 178 og veier ca 72kg. Hva synes du on dette kostholdet;
    11.30: ca 2egg,100g reker, salater, litt pesto og nøtter. Frukt til dessert.
    14-15: skyr og frukt
    16.30: middag med proteiner, grønnsaker og litt potet eller ris
    18.30: 1 times trening
    Protein Shake
    20:00 eks karbonadedeig, potet, løk, paprika

    Spiser jeg for mye? Håper du kan guide litt 🙂 er klar for en ekstra i innsats til bikini kroppen 🙂

    På forhånd tusen takk 🙂

  10. avatarWilde

    «mens andre ser på det som en tvang og dytter i seg mat fordi man tror man må.» – der har (hadde) du meg da. Jeg var jo aldri sulten om morgenen da jeg var mindre (og heller ikke nå), og mamma: «Jammen ta i allefall med deg en brødskive i handa da» på vei til skolen, for man «må» jo spise frokost, eller så «fungerer man ikke» 😯

    Så da var det å dytte i seg frokost på tross av at man faktisk IKKE VAR SULTEN. Det er jo utrolig lite logisk å tvinge seg til å spise når man ikke er sulten, om man faktisk tenker litt over det. Jeg har gitt opp den diskusjonen med folk og deres ensporede tankegang, jeg kjører mitt opplegg, også får folk tenke på seg selv 😉 Ikke alt som passer for alle, men det går an å tenke litt selv også.
    Jeg har slutta å spise frokost, og spiser når jeg er sulten – og forbrenningen min er der utrolig nok enda :mrgreen: hehe

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @lovelyliller.com: Ja, men jeg skjønner at de ikke tør når man leser de samme mytene om og om igjen 😉

    @MBC: Ja, den er også fin – også her ‘synder’ jeg 😀
    Uten å tråkke noen på tærne, så kan jeg for så vidt si meg enig i det. Det er enkelte som synes å tilby Keiserens nye klær – som de attpåtil syr om og om igjen.
    Jeg har alltid lagt opp treningen selv, også før konkurranse.
    Jeg kopierte David sin 2-splitt i starten (2007), fordi det også passet meg – og har fortsatt med den, men med variasjoner av selve splitten, øvelser mm 🙂

    @Mira: Mytene irriterer meg ikke så mye lenger.. Det som imidlertid irriterer meg grenseløst er de som skal fortelle meg hva som er best for meg, eller at jeg gjør noe feil/galt 😀

    @Annbjørg: Ja, og det gjelder for så vidt alt her i livet. Vi er så priviligerte at vi lever kun for oss selv så.. vi bestemmer sjæl! 😀

    @Kristine: Nettopp – og gjør man ikke det så tror jeg man vil mistrives 🙂

    @Nina: Spis (break-fast) når du er sulten er vel det enkle budskapet jeg har 🙂

    @Anonym: Ok, det blir et langt svar til deg.. må få ut det jeg har på hjertet :mrgreen:

    Jeg synes ikke det å utsette frokost skal være en måte å slanke seg på, så jeg er glad for at du har funnet et opplegg som kanskje passer deg bedre. Jeg spiser igjen underskuddet jeg har om morgenen på ettermiddagen/kvelden.

    Jeg vet at dette med ‘å holde blodsukkeret stabilt’ er en populær begrunnelse for frokost, men også den er misvisende. Blodsukkeret regulerer seg selv etter en viss tid (om du ikke har diabetes eller andre sykdommer vel å merke).
    Jeg målte hos legen en gang, hadde time kl 14. Sykepleieren unnskyldte seg med at de hadde glemt å si at jeg måtte komme fastende, og jeg kunne si at jeg faktisk gjorde det. Så jeg hadde gått hele dagen uten mat, og hadde et flott, normalt blodsukker. Det hadde stabilisert seg selv. Det jeg derimot kjenner er at jo oftere jeg spiser, desto oftere sulten blir jeg + uopplagt, trøtt, grinete.
    Opplevelsen av drastisk blodsukkerfall er ikke nødvendigvis det som skjer. Forskningsrapport: http://www.nature.com/ejcn/journal/v62/n6/abs/1602785a.html

    Hvor er det vitenskapelig bevist at menneskehjernen ikke yter maksimalt på faste? Og hva er egentlig såkalt sparebluss – når skjer det i kroppen?
    Dette er også det dummeste jeg hører, at kroppen sparer på fettet fordi den ikke får mat på noen timer. Nei, den gjør ikke det – tvert imot.
    (Har man derimot spiseforstyrrelse i en eller annen form, og det går lengre tid som måneder og år med svært lite matinntak – så ja, da er jeg enig i at man kan ødelegge/forstyrre forbrenningen).

    Jeg kjenner til flere som er svært oppegående, kreative og dyktige i jobben sin som ikke spiser den o store frokosten. Jeg kan selv innrømme at jeg ikke har spist (daglig) frokost siden ungdomsskolen, men det har aldri gått utover prestasjonene mine. Jeg har alltid vært over gjennomsnittet skoleflink, har aldri hatt noe særlig fravær, begynte rett på (og gjennomførte) en bachelorgrad etter vgs og jeg jobber i dag svært godt i jobben min. Full konsentrasjon, effektivitet og det hele (skryt, skryt). Men det er fullt mulig å leve uten det ene måltidet.

    Helt til slutt så må jeg jo få sagt at det er flott at du spiser sånn som du ønsker og føler er bra for deg 🙂
    Tror det er nyttig for flere å få frem dette i en konstruktiv diskusjon.

    @Inga: En død mammut – det hadde vært noe! Det var nok derfor de døde ut – forbrenningen stoppet opp fordi de spiste få og store måltider :mrgreen:

    @Marianne: Ja, og man vet jo hvem som liker å bruke slike ‘vitenskapelig beviste’ ting: De som selger fullkornsprodukter, frokostblandinger m.m.
    Todd er i sitt ess om dagen 😀

    @Wilde: Den diskusjonen hadde jeg ofte også, og trøkket nedpå en halv tørr brødskive med leverpostei.
    Jeg har gode minner om matpakka da.. den droppet jeg ofte på skolen (selv brødskiver med nugatti), og nøt hjemme like etter skolen til et etter-skolen-program på tv. Som en forrett før middag 😀
    Jeg har også gitt opp muntlig diskusjon, men jeg elsker å skrive om det :mrgreen:

  12. avatarSandra

    Det er helt sant at mennesker som lever en sunn livsstil burde tilpasse måltidene slik det passer dem. =)

    Jeg har jobbet i flere år som leder ved en rideleir, samt som turleder og guide for lange fjellturer med hest. Da dette ofte innebærer felles frokost, har vi oppdaget at de som dropper denne ikke greier å prestere skikkelig, for ikke å snakke om en voldsom endring i humøret så snart blodsukkeret synker utover dagen før lunch. Dette går igjen utover sikkerheten fordi disse menneskene etterhvert begynner å styre med sjokolader de har i lommen(på hesteryggen) og enkelt og greit ikke oppfatter og reagerer i situasjoner like raskt som dem som har spist.

    Nå er jo de fleste av oss ikke i den typen situasjon daglig, men for meg var det arbeidet en oppvekker. Det er snakk om flere tusen forskjellige mennesker i året over flere år, og nesten uten unntak så vi det samme skje med alle. De få som tilsynelatende ikke reagerte var dessuten i svært god form.

    For meg er det bevis nok for at de fleste av oss har godt av frokost. Selv om forbrenningen går senere om natten og blodsukkeret er mer eller mindre stabilt når vi våkner, så har vi ofte gått uten mat i 10-12 timer.

    Spesielt overvektige bør spise frokost da man ofte begynner å tenke på noe søtt utover dagen. Dette fordi kroppen gjerne vil fikse de lave energinivåene på en rask måte. Så istedenfor frokost ender mange opp med en sjokolade på flere hundre kalorier, i tillegg til en diger lunch for å kompensere.

    Vil til slutt presisere at jeg absolutt ikke mener at man kun kan gjøre det på denne måten. Men jeg synes det er viktig at du også regner med din sunne livvsstil i dette inlegget. De fleste er ikke like kunnskapsrike, og det ligger helt klart mer bak enn bare det å droppe frokosten.

    Takk for et fint innlegg og god belysning av et tema som har flere sider enn det vi vanligvis blir tillært! =)

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Sandra: Den første setningen din indikerer at vi er enige, men jeg må allikevel poengtere et par ting 🙂

    Jeg skriver i innlegget (det opprinnelige som jeg har linket til):
    «Det er i tillegg bra for folk med diabetes, eller for de som opplever vanskeligheter med å kontrollere matinntaket utover dagen ved sultfølelse – det kan minimere overspising o.l.»

    «Dette handler om så mye; søvnkvalitet, hormoner, hvor tidlig man står opp, vaner og individuelle behov.»

    Når jeg skriver innlegg som dette så er det for øvrig for å informere, ikke anbefale.

    Ditt eksempel er sikkert godt nok bevis for deg, men det er langt ifra det for meg..
    Jeg opplever helt motsatt, blir trøtt og uopplagt etter frokost da blodsukkeret får en oppsving før den daler igjen. Jeg jobber mer skjerpet med et stabilt blodsukker (fastende). Dette er helt indivduelle behov og opplevelser.
    Når det er sagt så er jeg ikke helt rigid på dette, blir jeg sulten før jeg pleier så spiser jeg. Verre er det ikke (for meg).

    Jeg har ikke gjort noe poeng ut av at jeg trener, fordi jeg mener faktisk at det ikke er så relevant. Jeg har som sagt ‘alltid’ vært en person som trives bedre med mye mat på ettermiddagen + kveldsmat – så dette er ikke noe som kommer i kjølevannet av at jeg begynte å trene.
    Jeg er imidlertid enig i at de med et anstrengt forhold til mat (den ene eller andre veien) setter opp et mer strukturert kosthold med jevne måltider slik at man ikke føler behov for overspising av feil mat o.l. Noen er mer følsomme for sult enn andre.
    Men igjen – jeg informerer og anbefaler ikke noe 🙂

    Jeg har fått (utrolig) mange mail fra folk som takker meg for at jeg skrevet om dette, det er nok ganske mange flere enn vi tror som foretrekker å spise senere på dagen.

    Takk for innlegget ditt! Håper du får en fin dag videre 🙂

  14. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Linn: Hei!
    Det blir helt umulig å svare på da du ikke skriver opp mengdene du spiser. En middag er ikke bare en middag 😉
    Oversikten din så for øvrig fin ut – så fremt du spiser en real middag da du spiser mindre om morgenen.
    Jeg har opplevd at det viktigste man gjør for å gå ned litt i fettprosent er å begrense inntaket av ‘unyttig’ mat – da spesielt i helgene.

  15. avatarLiv-Tone

    Do it your way! 😉
    Det er vel det eneste jeg har å si!
    Nå som det er vår og sommer med masse god frukt i butikkene, tar jeg som regel jordbær, melon, eller epler når jeg har vært på jobben en stund. Så jeg går fra jeg står opp kl 6 til hvertfall 10 før noe kommer inn i munnen min, jeg klarer bare ikke.
    Alle kjenner seg vel igjen med brødskiva ut døra når man bodde hjemme hos mor og far.
    Jeg har selv en datter nå, og hun er heller ikke mye matgla om morgenen, selv om hun bare er 5 år. Derfor sender jeg med matpakke og frisk frukt, som hun spiser i barnehagen sammen med de andre barna. Dette resulterer i en mye bedre start på dagen for oss begge, fordi vi slipper å sitte ved matbordet å stresse og mase med å spise, sånn at vi skal rekke å komme oss avgårde.
    Myter får bare være myter for min del. Jeg har tro på at man skal lytte til det kroppen sier.
    Men for all del! Alle har sine meninger og erfaringer! Og det er jo i grunn veldig bra! 😛

  16. avatarSilje Iren:)

    Hei kjære Kristine!:)
    Jeg er en fast leser,og har ikke kommentert bloggen i senk,men nå tenkte jeg at jeg måtte skrive litt!;) Først; Tusen takk for at du blogger, måten du blogger på,at du er litt annerledes og hvor utolig bra du er!:) Takk!:)

    Jeg har hele tiden( helt til nå for 6 mnd siden), følt at med trening,så skal man spise små måltider ofte, med tanke på forbrenning! Dette er noe jeg også har gjort! Jeg trener mye og er veldig intr i alt med trening, holde seg frisk og livstilen:) Begynte å teste hvordan Periodisk faste kunne virke på meg, siden jeg følte meg bare mer sulten med de små,hyppige måltidene. Det ble mer fokus på mat,og jeg synes dette ikke var så bra! Men, nå har jeg prøvd mer PF og dette virker bedre på meg!;) Det er bare positivt som har kommet med dette!;) Jeg spiser sjeldnere,med større måltidere ala Kristine Weber;) Jeg har alltid vært en frokost person,så det må jeg ha,men det blir færre måltider men mer mat! Liker det virkelig! Så takk for inspo, og at du er deg!;)
    Til slutt, for at flere kan se dette svart på hvitt så se her:
    http://treningsforum.no/php/art.php?id=1680

    Fortsatt god mandag!:)

  17. avatarMetallian

    Vi er forskjellige alle ja-jeg har over en relativt lang periode nå kun spist 2 måltider til dagen-ihvertfall i ukedagene- det lønsj i 11-tiden og middag i 18-tiden. Burde vært et vrak uten energi osv men er fin i farten og aktiv som få- hadde jeg trent aktivt nå måtte jeg nok lagt inn et måltid til men med «bare» jobb funker 2 måltider fint for meg. (Hender jeg spiser en liten kvelds men det er sjeldent-jeg spiser egentlig når jeg vil og nå for tiden er det altså ca 2 ganger om dagen. Rart det der.)

  18. avatarRikke

    Det her syns jeg er veldig morsomt! Jeg har aldri vært sulten før sånn etter lunsj-tider, så jeg spurte deg om dette for en god stund tilbake, og du sa «prøv det ut, hør på kroppen din». Det har jeg gjort i ca ett år nå; spist når jeg er sulten, dvs ikke frokost, ikke lunsj, og jeg har gått ned 10 kilo.

    Jeg trenger ikke presse i meg frokost og lunsj lenger, og jeg trives bedre med meg selv – treningen går også bedre. Mange fluer i èn smekk! 🙂

  19. avatarHeidi

    Hei!
    Vi er alle forskjellige. Jeg kan ikke fatte at man kan gå uten frokost eller lunsj for den sakens skyld da jeg som regel våkner med oksehunger. Før 14 er jeg konstant sulten, men middag og sånn kan jeg fort droppe eller bare spise en brødskive eller noe. Blir kanskje litt mye «dårlige» karbohydrater av det, så jeg prøver å få i meg proteiner sånn rundt de tiden. Middag til lunsj funker heller ikke for meg, sånn sett så er jeg veldig gammeldags.

    Men var egentlig ikke det jeg kom for å si 🙂 Skulle bare si at jeg er ny leser av bloggen og syns du er veldig inspirerende. Ikke bare er du flott og sterk, men du forteller folk at de må finne sin egen vei, noe jeg har stor tro på. Ikke alle kan kjøre lavkarbo uten noe pasta eller brød, men alle kan tilpasse maten til sin foretrukne måte å spise på, med enkle grep. Akkurat nå er det litt hektisk, så har ikke tid og kapasistet til å planlegge så mye som jeg vil, men i sommer skal jeg teste ut diverse av dine oppskrifter og liknende. Det ser jo både sunt OG godt ut 🙂 Og allerede nå har jeg gjort små forandringer, som jeg håper skal gi utslag på dagsformen 🙂 Ville bare takke

  20. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Liv-Tone: Det gjør jeg og, koser meg med jordbær, blåbær, druer mm på jobb innimellom 🙂
    Vi mennesker er så forskjellige, og det fra vi blir født. Jeg er helt enig med deg at man ikke skal tvinge i barn mat, men heller understreke at det er viktig (for det er det, spesielt for så små barn) og at de må spise med én gang de kjenner at de er sultne.
    Jeg har et par ‘tvangsepisoder’ med mat hjemmefra selv, og selv om vi ler av det nå – så var det ganske tøft som barn.

    @Silje Iren:): Hei! Så bra! Godt at du trives med det, jeg elsker å spise store, gode måltider. Ha en fin dag videre!

    @Malin: Jeg og! Eller frokost – på dansk :mrgreen:

    @Metallian: Du vet, jo eldre man blir desto mindre mat trenger man :mrgreen:
    Neida, godt at du trives med det!

    @Rikke: Oi, gratulerer! Så flink du har vært – er det ikke godt å spise som man vil? 😀

  21. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Heidi: Hei!
    Nei – men det viktigste er ikke at man forstår hva andre gjør som er annerledes enn deg selv, men at man respekterer det.
    Jeg fatter ikke hvordan noen klarer å legge seg uten å spise noe etter middag, men jeg bryr meg ikke om det så lenge jeg får kveldsmaten min 😀
    Veldig hyggelig, tusen takk!

  22. avatarRikke

    Takk! 🙂 Jo, det er kjempe deilig.. Jeg slipper å stresse i meg mat jeg tydelivis egentlig ikke trengte.

    Jeg sleit med at jeg følte meg så stor før, i muskelmasse. Nå som jeg har «hørt på meg selv» i ca ett år, har det nesten fungert som en «deffing»; muskelene mine har blitt mer markete, jeg ser mere trent ut, og jeg er mindre. MEN, ikke mindre muskelmasse. woop woop sier jeg bare – lytt til dere selv! Det beste jeg vet er å spise sjokolade med god samvittighet når jeg har lyst på det, ikke bare fordi det er lørdag og da jeg har «lov».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *