Hva spiser du med?

Jeg har alltid visst at vi spiser av forskjellige grunner, spesielt innen det psykiske aspektet som følelser og lyst. Men det var faktisk ikke så altfor mange år siden jeg fant ut at vi i all hovedsak kan skille på to typer; de som spiser med hjertet, og de som spiser med hjernen. Dette er selvfølgelig ikke svarthvitt, og de aller fleste er innom begge deler – kanskje til og med på samme dag.

Når det er sagt så har jeg møtt de som kun spiser etter lyst uten tanke på innhold eller næring, og jeg har møtt de som spiser kun fordi det er et fysiologisk behov uten noe spesiell lyst. Og det er kanskje sistnevnte som overrasker meg mest.

Jeg vet ikke helt hva som er best eller verst av de ovennevnte, men dere kjenner jo meg: Å spise både etter lyst og behov er min fasit. Jeg kunne aldri ha spist utelukkende det som frister uten å tenke på innhold, på samme måte som jeg aldri kunne ha spist noe jeg ikke liker bare for å bli mett.

Det som allikevel er en tankevekker er at uansett hva du spiser med, fornuft eller følelser, så er det lett å bli syk om det går for langt den ene eller andre veien. Det er ikke bra å fylle på eller overspise mat uten næring for å dekke en følelsesmessig tomhet, og det er heller ikke bra å se på mat kun som næring og eliminere alt av matglede.
Det er mange som mener at trenings- og kostholdsblogger har vært en stor del av denne negative utviklingen, noe jeg skrev om tidligere her.

Nå er det svært mange forskjellige måter å spise på som har fått økt fokus på flere blogger og i media; lavkarbo, lchf, raw food, vegetarisk, lavkalori, GI, blodtypediett, glutenfritt, sukkerfritt mm.. Og om man hiver seg på flere, eller i verste fall alle av disse, så kan man levende forestille seg hva slags forhold man får til mat etterhvert.
Mitt råd er derfor; ta på deg de selektive brillene og ikke sluk alt rått (haha), finn ut hva som passer til nettopp deg.
La deg inspirere og motivere, men ikke mist deg selv på veien.

Jeg får mange henvendelser fra folk som sliter med kostholdet, spesielt angående dette med å være redd for å spise nok og variert mat. Og det gjør meg vondt langt inni hjerterota, virkelig. Jeg får så lyst til å filleriste dem og si ‘behandle deg selv bedre, vet du ikke at du er verdt så mye mer!’.
For ærlig talt – hvor mye betyr fettprosent og kalorier i det store og det hele? Er det virkelig det som skal være avgjørende for om du lever et lykkelig liv eller ikke?

Nå tenker du kanskje at det er lett for meg å si som tilsynelatende har kontroll på kostholdet, men jeg har jobbet mye med disse tankene selv – og gjør fortsatt det den dag i dag.
Noen ganger tenker jeg at jeg var heldig som fikk påvist hjertediagnose for noen år siden, man får virkelig et nytt perspektiv på ting når man opplever noe som endrer hele det livet man kjenner til.
Det gjelder å ikke miste grepet om hva som virkelig betyr noe, hva som er viktig for deg i løpet av den tiden vi har her.

Tenk om du visste hvordan livet ditt kom til å bli og du kunne velge fra øverste hylle, ville det innebære en frarøvelse av frihet til å gjøre som du vil?

Både hjerte og hjerne trenger næring, og jeg vet i hvert fall at jeg spiser med begge. Kanskje aller mest med hjertet.

34 tanker om “Hva spiser du med?

  1. avatarbreadcrump

    Detta gick rätt in i hjärtat på mig, du är fantastisk som skriver detta. Det är inte lätt att balansera vardagen med så intryck från alla håll (speciellt när det handlar om träning och kosthold). Men få eller väldigt sällan så talar folk ärligt och från hjärtat. Sanningen borde fram, att man faktiskt väljer sitt liv. Det är en själv och ingen annan som kan gallra ut det som inte låter logiskt. För det är just det de skall göra, låta logiskt och förnuftigt. Jag har själv slitit många år med olika ätstörningar och sliter varje dag med de i bakhuvudet, trotts att jag idag är «frisk» från det, något man kanske aldrig helt blir. Jag läser din blogg varje dag och du lägger fram livet rättvist och behagligt, det gillar jag! Så än en gång, fantastisk människa är du för att du skriver sådana inlägg som just denna. Livet har sina hindringar men man väljer själv hur man vill tackla dem 🙂

  2. avatarHild

    Kjempefint innlegg Kristine! En tankevekker! Jeg har nettopp funnet ut hvor viktig det er å ta vare på seg selv og kroppen sin.

    Alltid så fint å lese de gjennomtenkte og reflekterte innleggene dine! 😉

  3. avatarSiv

    Jeg bøyer meg i støvet! Du trykker virkelig på de rette punktene! Fantastisk, det er det du er. 🙂

    Å høre så gode ord fra en (tidligere?) fitnessutdøver, tror jeg hjelper mange. Veien å gå er absolutt ikke å bli fanatisk, det har jeg tro på gir mer motgang enn framgang. Man må tenke på at livet dreier seg om så mye mer enn kosthold og trening, og selv om et fullferdig liv (i mine øyne) består av å ta vare på begge disse komponentene, er det langt i fra noe som man skal styres etter.

  4. avatarElvi

    Du har virkelig ingen ide om hvor glad jeg ble av å lese dette innlegget! Du er slik en klok, jordnær og generøs person, tusen takk for at du deler ditt innsyn og dine tanker med oss lesere. At du som er et forbilde for mange jenter (meg inkludert), tar deg tid til å skrive slike tekster er helt fantastisk. Tenk hvor mange du hjelper gjennom dette innlegget!

    Ha en flott dag, flotta 😀

  5. avatarSunniva

    Jeg spiser med gaffel. Det var det jeg tenkte da jeg leste overskriften. :p

    Når det gjelder temaet i innlegget så spiser jeg sjeldent etter lysten. Jeg spiser fordi jeg må. Jeg synes det er kjedelig å spise mat, jeg synes det er nesten like kjedelig å lage den. Jeg tror det er derfor jeg fungerer så bra på diett; jeg er ikke så kravstor til mat og smak. Så lenge jeg blir mett, så er jeg fornøyd.

    Tror jeg da. Jeg craver jo ting jeg også; lysten på sjokolade har vært kjip etter påsken. Og jeg har ofte lyst på brokkoli og paprika. Hmmm. Sånn sett så spiser jeg kanskje etter lysten? Jeg har jo LYST på sunn mat, kanskje mest fordi jeg vet hva den fører med seg. Synes sjeldent at den sunne maten smaker kjedelig, som «normale» mennesker ofte gjør (kanskje mest på grunn av en innholdsrik krydderhylle). Ja. Jeg vet ikke helt hva jeg kom frem til jeg. Noen skulle kanskje ha granska hodet mitt. :p

  6. avatarHelsekropp

    Skjønne Kristine 😀 Du prater rett fra den gode hjertet ditt, og det du sier er så sant så sant 😉 Hvem bryr seg om hvordan vi ser ut egentlig? – Kun oss selv. For meg er det også helt essensielt å spise med hjertet :mrgreen:

  7. avatarMartine

    Jeg prøver å spise mest mulig sunt og variert. Jeg spiser selvfølgelig etter lysten også, men prøver å spare sånt til helgene.
    Jeg sliter egentlig med å finne ut hva vi kan ha til middag. Dette fordi jeg har dårlig fantasi, begynner å bli matlei og jeg har en samboer som helst vil spise mat som gryterett, pizza, lasagne osv. Jeg leser blogger og forum hele tiden, for å få nye tips til middager 🙂

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @breadcrump: Nei det er absolutt ikke lett, og om man ikke på forhånd tar et valg om å stole på at man selv vet best hva man trenger så er man ute å kjøre.
    Utrolig godt å høre at du er frisk igjen – og selv om man kanskje aldri blir helt fri fra tidligere forstyrrede tanker, så har man et valg om å leve slik man vil hver dag.

    @Hild: Godt å høre at du har funnet det positive ut av noe som kanskje ikke var så hyggelig å finne ut av?
    Tusen takk forresten!

    @Siv: Ja og det er ikke bare noe vi tror – det vil gi mer motgang om man ikke gjør ting riktig for seg selv.
    Jeg har et godt forhold til trening og kosthold nettopp fordi jeg lar livet komme først. Noen kaller det kanskje latskap, men jeg orker rett og slett ikke å la meg styre av noe 🙂

    @lovelyliller.com: Det kan jeg skrive under på at jeg gjør også 🙂

    @Elvi: Takk!! Om jeg bare kan hjelpe én person med dette innlegget så er det verdt det.
    Ha en super kveld videre!

    @Sunniva: Eventuelt ‘begge hender’. Jeg spiser med begge hender 😀
    Da er du en av de jeg lar meg fascinere av, å spise kun fordi man må dekke et fysisk behov – nemlig sult. Det er ikke noe galt i det, jeg klarer bare ikke å forstå det. Så lenge det er kun fordi det er sånn du er, og ikke fordi man begynner å nekte seg spesielle matvarer eller ‘forbyr’ matglede så er det bare sånn det er – vi mennesker er totalt forskjellige 🙂

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Helsekropp: Ja – hvem bryr seg om naboens fettprosent liksom 😀
    Og kanskje viktigst av alt, hvordan kan en evig kamp mot seg selv gi en det en vil ha.

    @Martine: For min del velger jeg som oftest etter lyst. Jeg kjenner etter hva jeg vil spise først, deretter lager jeg det med noe baktanke om at det skal være nyttig – men det er ikke avgjørende. I helgene skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke bryr meg om innhold og næring.
    Finn ut hva som frister til middag først, deretter søker du på høyresiden her (eller google). Eksempel ‘svin’ – masse gode forslag 🙂

  10. avatarMichelle

    Kjempe bra innlegg Kristine, du sier noe der!! 😉 vanskelig å si hva jeg tenker når jeg spiser. Jeg tenker at det jeg putter i meg skal smake godt, skal nytes, men også gi kroppen det den trenger av sunne kilder til fett, karbo, proteiner, vitaminer og mineraler 😛 Så spiser jeg den mengden kroppen trenger. på en hard treningsdag trenger kroppen mer enn på en treningsfri dag!! 😉 Handler det egentlig ikke bare om sunn fornuft og balanse?? uten å tenke så mye over hva og hvor mye du putter i deg at du blir gal!!!

  11. avatarLiv-Tone

    Jeg spiser nok med begge deler. Men synes jeg selv er elendig på å finne på retter å lage. Jeg liker å lage mat, men har dårlig fantasi. Da er det fint å ha blogger som denne, for å få tips 😉 Det er jo egentlig ikke mye som skal til for at mat skal se bra ut og smake godt! Er bare å komme på hvordan…
    Jeg tenkte ikke mye over hva jeg spiste før, men har endret meg drastisk der i det siste! Og tror du har hatt en liten finger med i spillet der, Kristine 😀
    Fortsett å blogg sånn du gjør, i mine øyne er det ikke noe galt med det!

  12. avatarMalin

    Det er så bra du skriver om dette – man trenger ett liv i balanse der man spiser med både hjerte og hjernen, på samme måten som at man bør tenke med hjerte og hjernen.

    Hva spiser Todd med? 😉

  13. avatarLene

    Dette var ett utrolig bra innlegg, det må jeg bare si! 😀
    Det med mat og trening er ikke alltid like lett. Er ikke så lett å vite når en begynner å få ett litt for stort fokus på det, slik at det blir usunt.

  14. avatarTine

    kunne ikke vært sagt bedre!! for jeg syntes også det er blitt veldig mye forskjellige kost greier på blogger.. jeg blir lett påvirket selv over om jeg bør gjøre sånn eller sånn..ikke så lett å skulle finne rette middelvei når det dukker opp nytt hele tiden. hvertfall ikke når man sliter selv med mat.. men ja det er så bra du tar dette opp:) bare de mailene fra deg fikk tankene mine i gang:)
    ha en flott kveld:)

  15. avatarMadeleine

    Du får sagt det altså! 🙂

    Flott innlegg med mye som er verdt å tenke på og viktig å få frem i lyset. Tror mange blir sittende å tenke litt på hvordan man ser på mat og spising etter å ha lest dette (meg selv inkludert).

    Fantastiskt mye bra innlegg og viktige ting du tar opp! Hurra for at du er tilbake med mer hyppige oppdateringer! =)

    Forresten, enig med Kristianne, en ‘like’ knapp hadde vært genialt:)

  16. avatarCJ

    Hei!

    Tidenes beste innlegg! Det er SÅ godt å lese at noen faktisk tenker fornuftig (og ja både med hjertet og hjernen) av bloggere også. Det har du hele tiden gjort så lenge jeg har fulgt deg. Syns det er så flott.

    Thumbs up! «Oscar-klem» til deg 🙂

    Helt enig med deg forresten 🙂 Begge deler!

  17. avataringrid

    Heihei:)
    Jeg lurte på en ting; hvordan du gjør deg klar til en konkurranse, med tanke på å vise musklene MEST mulig på konkurransedagen? Har du lav fettprosent/spiser du ikke i løpet av noen dager, eller hva er det du gjør?

    Klem fast leser

  18. avatarKatrine

    Hei. Jeg har lest bloggen din en god stund nå og liker den veldig godt. Jeg har et spørsmål av litt mer generell karakter. Sånn jeg forstår deg så spiser du mat med lite karbs og lite kcal. Du holder deg til magre produkter og bruker ikke de fete produktene for å få i deg fett. Jeg har lært at alle karbs har ikke sukker, men alt sukker er karbs. Og at man derfor bør holde seg til de produktene med karbs uten sukker. Da lurer jeg på hvorfor f.eks hvetemel er så usunt når bare en liten del av 67 karbs per 100 gram er sukker… Håper du kan hjelpe meg å forstå dette:)

  19. avatarAnett

    Kjempekloke og bra ord, Kristine !
    I vår familie er vi veldig forskjellige – min bedre halvdel skulle gjerne bare tatt en pille for å bli mett, og bryr seg ikke noe om mat i det daglige, spiser kun for å ikke være sulten (men heldigvis elsker han det når vi lager noe skikkelig godt og koser oss med mat sammen)
    Jeg eeeeeelsker mat og er veldig opptatt av både å planlegge, handle, lese om, lage og spise – mat 🙂
    Livet hadde vært trist uten, og jeg spiser helt klart mest etter hjertet (selv om jeg bruker fornuften også)
    Barna våre har matallergier (en med cøliaki og en med laktoseintoleranse) så her ser vi jo tydelig hvor viktig det er å spise mat som er bra for at kroppen skal føle seg bra.
    Vi spiser sukkerfritt og glutenfritt hele familien (og begge barna og jeg også melkefritt) – både fordi det er det enkleste, og fordi det føles bra for oss alle.

    Jeg vil benytte anledningen til å spørre deg om noe helt annet – om stølhet 🙂
    Er utrent på styrke og hadde en økt som tydeligvis fungerte på mandag – har vært helt sykt støl i hele kroppen i tre dager. Vondt å sette seg ned, reise seg opp, går som en «krøkke», kjenner det godt i både skuldrene og magen og brystet også.
    Det jeg lurer på er : Når man går og har det vondt sånn i flere dager i strekk – betyr det at kroppen bruker så lang tid på å restituere (bygge opp igjen musklene jeg har ødelagt) eller er selve restitusjonen overstått de første 24 timene, og resten er bare sårhet fra prosessen ?
    Skal man trene igjen etter en dag eller to, selv om det fortsatt er veldig vondt, eller ødelegger man da ytterligere før musklene rekker å heles fullstendig ?
    Bør man vente til den verste stølheten har gitt seg (i dette tilfelle ville det blitt 4 dager for min del)
    Jeg vil jo for all del bygge opp, og ikke rive ytterligere ned – hva er lurest ?
    (tenker da på samme muskelgrupper – jeg vet at jeg kan trene andre muskelgrupper neste dag)

    Tusen takk hvis du tar deg tid til å svare, Kristine – og takk for din kloke og inspirerende blogg som jeg koser meg med hver dag 🙂

  20. avatarKristin

    Fantastisk innlegg, som vanlig 🙂

    Jeg må si at jeg nok spiser litt mer etter lysten enn jeg burde. Skjærpings!

  21. avatarwhy

    denne treffe du meg hardt med kristine.. opplever at eg søker i blinde etter kontroll, men har kutta ut å søke etter informasjon i den uendelege verden kalla Internett og media, rett og slett fordi det blir for mykje!

    du inspirerer stort med gode oppskrifter på god og sunn mat:-) og du gjer det lettare for oss å sleppe leite rundt i blinde:)

    kjempe bra innlegg:)

  22. avatarAne

    Dette var jo en god nyhet, og støtter det jeg håper er sant: Man trenger ikke en heftig lavkarbo-kur og spise masse fett og ingen karbohydrater og man trenger ikke sulteslanke seg heller. Jeg har prøvd forskjellige dietter og havner alltid tilbake til potetgullposen og sjokoladen! Jeg har alltid trent men havner i uker hvor potetgullposen er middagen og to sjokolader er kveldsmaten.

    Nå har jeg i en uke forsøkt meg på: Grønnsaker, kjøtt, knekkebrød, godt pålegg, frukt og normale ting og kjenner meg mye lettere. Jeg skal bare gå ned 5 kilo og føle meg sprekere, og bloggen din er en kjempe inspirasjon. Takk!!

  23. avatarherligsunn

    SV: Har lest grundig over markløft og knebøy, så det treninger jeg nok bare å øve på.
    Tenker på øvelser for overkropp og rygg, ryggen må man jo være forsiktig med, og i alle fall korsrygg!
    Og øvelser som benkpress, roing, nedtrekk osv. Da jeg gjorde en type armhevinger, og en gang da jeg tok markløft, fikk jeg vondt i armen, nesten som om jeg hadde strekt den, så da tenkte jeg at jeg må ha utført øvelsen feil.
    Så teknikk på div øvelser for overkropp og øvelser der teknikk er svært viktig (øvelser for flere deler av kroppen, eks markløft, knebøy) hadde vært fint! 😀

  24. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Jo, det handler ofte om sunn fornuft – men hva er egentlig det for folk. Noen synes det er fornuftig å spise noe annet enn pizza en dag, mens andre synes det er fornuftig å vite til alt man putter i munnnen.
    Jeg tenker ikke på sammensetningen av karbo, fett og protein – jeg aner ikke hva fordelingen er. Jeg spiser ikke mer de dagene jeg trener, heller ikke mindre de dagene jeg ikke trener 😉
    Så lenge man trives og ikke kjenner at det er noe som ikke stemmer – følge magefølelsen, bokstaveilg talt 🙂

    @Liv-Tone: Så bra, det er nettopp derfor jeg legger ut så mye om mat og kosthold – for å gi tips og inspirasjon 🙂

    @Malin: Todd spiser kun etter lyst :mrgreen: Vi prøvde jo å spise etter fornuft (diettfôr), men katteacne har han fortsatt – så nå har det sneket seg inn litt annet godt i tillegg og han stortrives.

    @Lene: Nei, det er ikke så lett.. men jeg har stor tro på den lille stemmen inni oss som forteller oss når noe ikke helt stemmer, det gjelder å lytte til den!

    @Tine: Man må bare ta på skylappene og stole på at man vet best hva man ønsker og trenger 🙂 Det vil alltid komme noe nytt på matfronten, og det vil alltid være uenigheter om hva som er ‘best’.

    @Kristianne: Jeg og! *liker* dere 😀

    @Madeleine: Takk for det! Jeg har jo skrevet litt om det samme tidligere, men jeg tror det er viktig å komme med jevnlige påminnelser. Det er så lett å glemme når man er midt oppi hverdagens, og livets kaos 🙂

    @CJ: Ja takk – begge deler! Tusen takk 😀

    @ingrid: Å ikke spise på noen dager er vel det dummeste man gjør – uansett situasjon 😉
    Jeg går på en tøff konkurransediett i ca 3 måneder, og styrketrener ved siden av. Ellers er det noen småting den siste uken, ingen salt blant annet – og dagen før jeg står på scenen drikker jeg minimalt med vann. Dette siste handler om sceneformen, vil kun ha noe å si ved såpass lav fettprosent.

    @Helene: Åh, takk!! 🙂

    @karoline: Tankevekkere er bra, vi må være flinke til å gi hverandre det 🙂 Takk søte!

    @anonym: ♥

    @Katrine: Jeg spiser ikke kun magert, lavkalori eller lavkarbo. Jeg spiser ofte mye fett, andre dager mer karbo. Jeg tenker egentlig ikke så mye over det, jeg vil bare ha store mengder jeg kan bli mett av 🙂 Og det blir jeg aller mest av kjøtt, meieriprodukter, grønnsaker, nøtter – ikke pasta eller ris.
    Jeg kan jo snakke for min del angående hvetemel. Det er ikke sånn at jeg aldri spiser det, for det gjør jeg, men jeg prøver å begrense det fordi hvetemel (og gjær) gjør magen min sinna :mrgreen: Jeg tåler det svært dårlig.
    Når det er sagt så spiser jeg veldig mye karbohydrater i helgene, aller mest sukker.. Så om man vil være tvers igjennom fysisk sunn så er nok ikke jeg et godt eksempel å følge 🙂

    @Bobby Khan: Takk 🙂

    @Anett: Jeg har inntrykk av at det ofte er menn som ikke bryr seg så veldig om mat. Vi kvinner skal dra med oss følelser og hjerte i ALT vi gjør :mrgreen:
    Det med stølhet er litt vanskelig å svare på, for man er fortsatt litt uenige i hvorfor, hva og hvordan.
    Jeg pleier å la det gå et par dager før jeg trener en muskelgruppe som har blitt støl, men nå har jeg også en to-splitt som gjør at jeg trener på den måten uansett.
    Når man styrketrener brytes musklene ned, men man er fit-for-fight igjen dagen etter. Om det gjør veldig vondt, så får du bare vente til det har blitt bedre. Men man MÅ ikke vente 2-3 dager ++ for å trene igjen. Du vil nok oppleve at stølheten avtar etterhvert som kroppen venner seg til vektene igjen 🙂

    @Kristin: Takk! Da er vi to 😉

    @why: Godt å høre! Det gjør bare vondt verre å bli forvirret og usikker, så best å holde seg til det man liker. Takk 😀

    @Lonnie Boe Pedersen: Takk! Og hurra for deg som vant Oslo GP, lykke til mot EM!

    @Ane: Selvfølgelig, man må ikke spise etter et bestemt mønster eller med spesielle matvarer den ene eller andre veien for å hverken være sunn eller gå ned i vekt 🙂
    Så bra – fortsett sånn 🙂 Takk!

    @herligsunn: Oki, skal ha det i bakhodet neste gang jeg skriver om øvelser! Takker for tips og ønsker 🙂

    @Emelie: Godt å høre! Takk 🙂

  25. avatarSara

    Kjære, gode Kristine.
    «For ærlig talt – hvor mye betyr fettprosent og kalorier i det store og det hele? Er det virkelig det som skal være avgjørende for om du lever et lykkelig liv eller ikke?» – DETTE, ja akkurat DETTE. Dette betydde mye for meg at du skrev nå. Du skriver, og tenker(!), på en så utrolig god måte! Du har så gode meninger som gir oss lesere en vekker, noe som virkelig trengs.
    All ære til deg for at du deler så mye med dine lesere 🙂 Du er et utrolig flott menneske!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *