Tilskudd til kosten

Jeg tar ikke alt, alltid. Det hender ofte at jeg glemmer det, og da jeg som regel er flink og spiser opp all maten min og vel så det, så føler jeg ikke at det er et behov daglig. Dessuten er det viktig å påpeke at det er mange kosttilskudd som overlapper hverandre med tanke på innholdet, pass derfor på at det ikke blir for mye av det gode.
Her er i hvert fall noen tilskudd som jeg liker godt;

Vital Greens
Inneholder hele 62 ingredienser med alle næringsstoffer som man trenger hver dag. En liten teskje med dette grønne superpulveret så trenger jeg ikke å ta noe annet den dagen i hvert fall.

  • Vitaminer, mineraler og sporstoffer
  • Enzymer, urter og antioksidanter
  • Klorofyll og flavonoider
  • Probiotika
  • Proteiner

Vital Greens inneholder stort sett alt av de nedenstående kosstilskuddene, så det dekker hele behovet.
Du kan lese mer om det her

Chlorella

Chlorella er et algeprodukt som inneholder store konsentrasjoner av vitaminer, mineraler, og aminosyrer. Mage og fordøyelsen bedres, og næringsopptaket fra kostholdet blir bedre. 

– Algen inneholder alle 8 essensielle aminosyrer, vitamin A (betakarokten) vitamin C, B1, B2, B3 og B12
– Et høyt innhold av mineralene jern og kalsium, og et svært høyt innhold av klorofyll

Jeg har bestilt min fra iherb.

Grønn-te kapsler
Kan hjelpe til med å:

  • Beskytte mot tette hjerteårer og reduserer risikoen for akutt hjerteinfarkt
  • Forebygge åreforkalkning
  • Virke blodfortynnende og forebygge blodpropp og høyt blodtrykk.
  • Uskadeliggjøre AGE-produkter, som dannes som reaksjon mellom blodsukker og kroppens egne proteiner. AGE-produktene er forbundet med mange kroniske sykdommer, bla. kreft og tidlig aldring.
  • Ha beskyttende effekt mot prostatakreft, kreft i eggstokkene, brystkreft, tykktarmskreft, lungekreft og hjernesvulst hos barn.
  • Forebygge nyresykdom og beinskjørhet.
  • Jeg bruker disse

    Proteinpulver/Bakepro
    Proteiner er viktig for alle mennesker, spesielt for de som trener aktivt. Jeg får i all hovedsak i meg de proteinene jeg trenger via kosten, det er det jeg foretrekker. Jeg liker ikke å drikke næringen jeg skal ha i meg, så proteinshakes blir det veldig lite av. Men jeg er som dere vet veldig glad i å bruke det i matlaging – spesielt pannekaker/vafler/kaker/brød.
    Nå kan man få proteinpulver i all slags smaker og produkter, jeg blir sponset og er veldig fornøyd med Nordic Nutrition sitt utvalg.

    Omega 3/fiskeolje
    – Er viktig for blodtrykket, ettersom omega-3-fettsyrer får blodårene til å slappe av.
    – Demper betennelse i kroppen. Dersom en har tendens til leddgikt, er omega-3-fettsyre ekstra viktig.
    – Er viktig for immunforsvaret og vekst, ettersom omega-3-fettsyre inngår i samtlige nye celler.
    – Er viktig for forplantning og særskilt viktig for barn. Det bedrer læreevnen, ettersom hjernen fungerer bedre.
    Denne er også fra Nordic Nutrition.

    Dette er som sagt ikke spesifikke anbefalinger eller noe som er ‘må ha’ hos meg, men det er et utvalg av kosttilskudd jeg har i skapet for tiden. Jeg valgte et liv uten medisiner, og det er like viktig for meg å ikke være ‘avhengig’ av noe annet – uansett om det er naturlig.

    Dette vet de fleste av dere, men husk at det er en grunn til at det kalles kosttilskudd – det er tilskudd til et allerede variert og sunt kosthold. Det utretter ingen mirakler, men det kan gi mange gode helsegevinster om det taes riktig og ikke brukes som en erstatning for mat.

    Apropos mat! Tidligere i dag dro jeg og kjære Kristin (aka springerinnen) på harrytur. Vi er heldigvis ikke så glad i store folkemengder noen av oss så vi dro allerede kl 9, vi kom dit til og med før de ivrige pensjonistene – men de var hakk i hæl.
    Selv om jeg nå bor alene klarte jeg å handle inn nærmere dobbelt så mye :mrgreen: Det ble mye godt da; karbonadedeig, svin, kylling, potetbåter, kalkunpålegg, polarbrød, ost, kaviar, lett-syltetøy, kesella, kattegourmetmat, tyggis og godis. Jeg trengte tross alt å fylle opp mitt nye, tomme kjøleskap.


    Godjenta Kristin og meg

    13 tanker om “Tilskudd til kosten

    1. avatarElvi

      Gode tips! Selv bruker jeg ikke kosttilskudd utenom proteinpulver til baking, og har det fint med det 🙂 Hva med å lage et lite innlegg med tips til hva som burde stå på handlelisten når man skal på harry shopping? Alt fra mat og tilskudd til klær og annet fitnesstilbehør 😀

    2. avatarMaarius

      orker du linke til Chlorella’n også? (kommenter evt.)
      fikk 240 svar når jegsøkte på iherb. ;P

      hvorfor har de så mange alternativer? 🙄

    3. avatarHanne

      Nå er det vel sånn at vi jenter handler mye mer om vi drar alene, evt med andre jenter (farlig!) fremfor når vi drar med kjæresten..kremt.. 😉

      Så koselig at du handler kattegourmetmat på harrytur 😀

    4. avatarRanveig

      Hei! Jeg har begynt å trene styrke ca 2-3 ganger per uke. Jeg er spiser lite proteinrik mat og lurer på om jeg skal skaffe meg et proteinpulver til de dagene jeg ikke får i meg nok proteiner. Jeg vil ha et med lite karbs (helst så lite som mulig) og mye protein. Jeg har ikke noe erfaring med proteinpulver fra tidligere. Derfor lurte jeg på om du kan tipse meg om et pulver? 🙂

    5. avatarMia

      Hei, så morsomt at du og springerinne-Kristin er venner! Er fast leser av både din og hennes blogg, så var artig og se bilde av dere sammen:) Ha en fortsatt fin påske!

    6. avatarBama

      Takk for et supert innlegg! :mrgreen: Liker slike informative innlegg. Jeg synes det er en jungel der ute av tilskudd, proteinpulver ect. Og da er det godt å lese synspunkt til «proffe» folk! Gjerne flere slike 😀

    7. avatarKristine Innleggsforfatter

      @Stefan: Ja, absolutt. Vital Greens inneholder alle vitaminer + omega 3-6-9 + en haug av andre nyttige ingredienser.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *