Har du sett på magen

Hva er det de aller fleste bruker som en indikasjon på om de er i god form eller ikke? Jeg har inntrykk av at det er magen. Abs, pondus, vom, six-pack.. Og det er kanskje ikke så rart, den er lett å se og det er mye fokus på den. Det viktigste her er at overvekt er som farligst når det legger seg rundt midjen, det betyr nemlig at organene også er omringet av usunt fett.

Betyr det at man bør eller må ha en six-pack? Nei, hvorfor skal det være enten eller. Synlige ruter er ikke en indikasjon på at man er i form. For det første er det vanskelig for kvinner å bli kvitt magefett på grunn av de kvinnelige hormonene som raser rundt i kroppen, dessuten kan man ha en six-pack uten at man nødvendigvis er sunn eller i god form ellers.

Magen er – til tross for at mange tror de kan trene «øvre og nedre mage» ulikt – kun én muskel. Den heter Rectus Abdominis.

I tillegg til de indre musklene som utgjør coremuskulaturen så har vi sidemusklene som heter Obliques.

Det er mange som spør om hvordan de kan få en strammere mage, og hvordan man best skal trene den. De ironiske er at de to tingene ikke nødvendigvis hører sammen. På den ene siden bør man trene magen for å bli sterkere, men for å få synlige resultater må man ned i fettprosent – og det gjøres best mulig med en endring i kostholdet.

Hvordan trener jeg magen?
Jeg trente veldig mye sit-ups da jeg danset ballett, både rett frem og til siden. Jeg fikk aldri noe særlig resultater av det annet enn på sidene, jeg fikk svært fremtredende obliques. Noe jeg synes er positivt, da er jeg ikke helt som alle andre.

Jeg fikk bedre resultater da jeg startet med styrketrening (ja, det er faktisk svaret på det meste som gjelder kroppens utseende), det er utrolig hvor mye mer man trener magen ved å ta f.eks knebøy og mark enn ved å ta sit-ups. Den responderer bedre på tyngre, indirekte trening enn på mange direkte reps uten vektmotstand. Det hender jeg kjører planken for bedre corestyrke, og sit-ups med vektskive for motstand – men det er kanskje et par ganger i måneden.
Når det er sagt så har jeg fortsatt ikke six-pack, selv ikke i konkurranseform.

Grunnen til det er genetikk, hvordan rectus abdominis ser ut med tanke på størrelse, plassering og antall ruter kan man gjøre lite med.
Jeg har som mange andre kvinner en S-form.

Det er en form mange misliker ved seg selv, men er det ikke vi som alltid maser om hvor fint det er med former? Dessuten kan jeg komme med et triks som vil forbedre denne søte lille ‘pondusen’; holdningen din.
Stå helt vanlig foran speilet, deretter retter du deg opp i ryggen og legger skuldrene litt til tilbake og voilà! Instant forbedring  :grin:


Jeg og lillesøster etter litt for mye godis i Stavanger..


Todd har også en fin s-form på magen

Nå skal jeg på Ikea! Jeg har klart å holde meg unna hele flytteprosessen, men et par praktiske ting derfra må nesten til.

Ha en fortsatt fin helg!

18 tanker om “Har du sett på magen

  1. avatarIrina

    God påske til deg! Synes du er skikkelig tøff som tilsynelatende klarer deg så bra etter disse tunge takene du har gått gjennom. Jeg heier på deg. Utrolig kjekt at du kommer med så mange gode blogg-innlegg. Du ser bare helt smashing ut på alle bildene du legger ut! For en rumpe og for en mage, og ikke minst resten. Nyt påskegodt og påskefri, vet jeg skal gjøre det innimellom oppgaveskrivingen og treningen:)

    P.S Lykke til på Ikea på en lørdag…

  2. avatarHanne

    God Ikea-tur i finværet 😀

    Blir som alltid veldig glad av å lese dine fornuftige og inspirerende innlegg 8) Jeg ble utrolig mye sterkere i kjernemuskulaturen (og dermed stødigere) etter noen uker med tung bøy og mark. Magen skriker også ved stabilisering på mindre øvelser, som f.eks pushdown, så ellers blir det fint lite magetrim her 😉 («Trimmer» riktignok pondusen for tida, haha, uff for et ord. Satser på at den blir skremt av det og forsvinner ;))

    Lurer på hvor mange candy-king poser det går inni de to godtemagene der, jeg… :mrgreen:

  3. avatarElvi

    God innlegg! Må nevne at jeg løftet på øyenbrynene når jeg leste begynnelsen av innlegget, og var bekymret for at du skulle slenge deg på trenden hvor man skriver «slik får du sånn mage» – du skjønner typen jeg mener. Men når innlegget var ferdig lest må jeg konkludere med å være veldig enig i det du skriver. Det er så flott at du velger å blogge informasjon i stedet for instruksjon! Det er en liten, men fremdeles stor forskjell, og mange har problemer med å skille mellom dem. Jeg er glad du forstår forskjellen! Det trengs flere slike bloggere 🙂

    Forøvrig har jeg også S-form på magen. Før var det vanskelig å godta, men heldigvis er vommen og jeg kompiser nå 😉 På tross av lav fettprosent (15-16) er ned nedre delen av magen litt rundere/»mykere» og mindre markert enn de øvre magemusklene. Den er hard, ikke mye fett å klype i der – den er bare rett og slett ikke markert som guttas (og enkelte jenters) mager. Og det er helt OK 😀

    Ha en flott helg, Kristine!

  4. avatarCathrine

    Jøye meg, skal si jeg er imponert! det pleier å være et par ikeabesøk underveis når en driver og flytter 😀 Stikker innom og ønsker deg en strålende helg skjønne du <3

  5. avatarHelsekropp

    Du har en flott mage, Kristine :mrgreen: Den er definert og flat. Jeg er også S-formet. Vi får være fornøyd med den feminine svaien vi har i ryggen, som gir oss en ekstra illusjon om sprettrumpe da vettu 😉

  6. avatarCicca

    Utrolig fin og inspirerende blogg med mye fornuftig lesestoff! Og en skjønn kattepus! Har selv to pelsdotter ved min side i skrivende stund, veldig glad i katter. =)
    Har du noen forslag til hvordan å bytte ut «håndtakene» på sidene med muskler, istedet for at musklene legger seg under? Jeg trener mest kardio, men prøver å få inn litt styrketrening av spesielt bein pga blant annet hypermobile knær som krever stabilitet. Skulle gjerne sett like trent ut som jeg føler meg, resten av kroppen står liksom ikke helt i stil med midjen. :p
    Og ja, jeg spiser sunt og fornuftig, med innslag av godterier i helgene. Man skal da leve litt og. =)

  7. avatarEgil

    Flott mage. Vil ikke tyngre styrketrening kunne bidra til større magemuskler og dermed mer synlige magemuskler? Eller er det slik at desto større magemuskleme blir når de er omgitt av et fettlag forblir de gjemt??

    Egil

  8. avatarRagnhild

    Phuf! Deilig å få en forklaring på dette magehysteriet! Tror jeg kan bli bedre venner med magen min nå og trene for treningens skyld!
    Håper du overlevde ikea! hehe 😉

  9. avatarRenate

    Ville bare ønske flotte deg en utrolig fantastisk GOD PÅSKE 😉 Vi har montert nyinnkjøpt grill i dag og tenkte kose oss hele påsken!! Fryseren er full av kyllingfillèt og svinekjøtt 😆 Ser frem til noen rolige dager med litt rødt i glasset!
    Omring deg med vakre mennesker som du er glad i og senk pulsen 😛
    Klem fra Renate

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *