Stram opp rumpe og ben

I starten trente jeg mye armer, deretter gikk det over til å bli fokus på rygg og skuldre, og nå det siste halvannet året har det blitt hovedsaklig ben. Jeg har alltid trent igjennom hele kroppen, men har hatt spesielle fokusområder på veien.
Jeg har dessverre slitt litt med vondter i venstre kne som for tiden gjør at jeg ikke trener noe særlig knebøy, men det er fortsatt en av favorittøvelsene mine.

Knebøy
200807111
Alternativt med hantler, eller i smithmaskin om øvelsen er ny for deg

Strakmark

Alternativt med en liten bøy i bena

Benspark/Leg ext.

Jeg pleier også å kjøre:
– Utfall med korte steg
– Liggende eller sittende lårcurl
– Sittende benpress
– Leg abductor
.
Jeg har hatt en fin utvikling på overkroppen, det var visst her jeg fikk de gode genene. Det jeg derimot ikke fikk var flotte, muskuløse lår. Pappa?
Jeg har virkelig slitt, og gjør fortsatt, men det virker som om de har blitt det de kan bli – i forhold til hvordan og hvor tungt jeg trener. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke er fornøyd, bare så det er sagt. Det er bare litt morsomt at jeg har gått fra å ønske de mindre, til å ønske de større – og attpåtil slite med det.
Det viktigste er at jeg ikke har noen komplekser lenger, og at de fungerer og er sterke.

Dette er min utvikling fra 2007 – 2009 – 2011

.

Jeg har bevisst utelatt bilder fra konkurransetidene over her – for da blir illusjonen mer muskuløs pga svært lav fettprosent

Det er mange som spør hvordan de kan få strammere lår og rumpe, og blir fortvilet over at de ikke får noe særlig fremgang på treningen – men det kommer an på hva og hvordan du trener. Det er altfor mange som tror at bentrening er løping, jogging eller ellipse.
Jeg trodde selv at jeg hadde fått veldig store lår av balletten, så feil kunne jeg altså ta.. de ble riktignok større en periode, men det var ikke bare muskler gitt. Jeg har enda til gode å se en dame som har fått store, muskuløse lår uten å gå inn for det med styrke i en eller annen form.

For å få en strammere kropp, og dette gjelder ikke bare ben, så må man trene styrke. Så enkelt er det, og ja det er tungt, men det gir resultater. 

Og forresten: JA klart jeg skal ha påskeegg! Blir jo ikke ordentlig påske uten.

34 tanker om “Stram opp rumpe og ben

  1. avatarMartine

    Jeg har også påskeferie og det er godt. Reiser nordover i neste uke (hjem til foreldre) og da blir det nok et påskeegg på meg også 😳

  2. avatarFantasia

    Flott innlegg og kjempe interessant å få se bilder av deg før og etter:) Det er enda et bevis på at styrketrening funker:) Angrer meg nå over at jeg ikke har tatt bilder av meg selv fra jeg begynte litt mer seriøst og riktig, for jeg tror selv(og typen påpeker det også, hihi), at rumpen har blitt fastere og mer rund. Yeeah:D Jeg som alltid har syntes jeg har hatt en flat rumpe!

    Takk for fine innlegg, Kristine:)

  3. avatarAnna

    men er det sånn at om du ønsker mindre («slankere») ben, så er tung styrketrening for ben og rumpe også tingen?;) jeg mener at det da blir en illusjon av slankere ben, samtidig som de blir mye mer «fit» og strammere!?:)

  4. avatarKristine

    @Martine: Godt å høre, kose deg masse 😀

    @Fantasia: Jeg blir litt flau av alle bildene jeg har liggende, men jeg er glad for at jeg har de – lett å glemme hvor man startet. Det viktigste er jo at du ser og kjenner fremgang – og får det bekreftet av din kjære 😉

    @Anna: Mindre eller større blir vel kanskje ikke riktig formulering.. jeg har faktisk ‘slankere’ ben nå enn jeg hadde for 3-4 år siden, husk at muskler tar mye mindre plass enn fett. Selv om de ser større ut når jeg flekser og strammer, så er jeg jevnt over løftet og oppstrammet 🙂
    Styrketrening er derfor uansett veien å gå. Det hjelper lite å minske på fettet om det ikke er noe særlig med muskler der som huden kan stramme seg rundt istedet 😉

  5. avatarIna

    Har du noe erfaring med å måle fettprosent på Tanitavekt? Blir det nøyaktig?
    Takk for en inspirerende og flott blogg, og god påske 🙂

  6. avatarHanne

    Oh my, med det bildet på toppen må vel denne posten ha fått en million treff 😯 😆
    Fantastisk flotte ben, Kristine. Husker faktisk da du var med i konkurranse på iform, med disse «junk in the trunk» kommentarene dine, du verden som du har utviklet deg!
    – og påskeegg hører selvfølgelig med 8)

  7. avatarKristine

    @Ina: Hei! Svarte på kommentaren din på forrige innlegg 🙂

    @Hanne: Ja, ikke sant? 😀 Og så såra jeg ble da det ble kommentert.. nå hadde jeg ikke ofret det en tanke. Men til mine lårs forsvar, det er et ufattelig slemt bilde :mrgreen: Det første bildet på bildeserien over er faktisk fra samme året, og der ser de nesten pinglete ut.

    Jeg gleder meg allerede, men jeg får vel vente med det til nærmere neste helg 🙂

  8. avatarKristianne

    Du sjokkerer stadig med hvor fantastisk den kroppen din er, altså! Herlige bilder 😀
    Det er en ting jeg har lurt på lenge.. Hvordan passer bukser nå vs før ifht muskelmasse?

  9. avatarRobban

    Länge sedan man var förbi här. Ser ut som du fortfarande besitter en strålande form. Sprang på David vid sjölyst och blev lite uppdaterad och hoppas ni båda har det fantastiskt iaf!

    Hoppas du får en fin påske!

  10. avatarLila

    Blir helt imponert jeg. Selv trener jeg mest Yoga. Mange ser på det som en litt døll greie. Men yoga kan være utrolig mye, og også styrke på hele kroppen. Mener du at man må bruke vekter for å styrke/bygge muskler- eller har du troen på at det også er mulig med egen kroppsvekt?

    God helg K:)

  11. avatarSilje

    Hei (:

    Takket være å lese bloggen din bryr jeg meg ikke lenger om hva som står på baderomsvekta. Slet en del med mat og trening året før og spiste aaaltfor lite, mistet muskler og så ut som et beinrangel. Har over vinteren lagt på meg hele 5 kg, men har bare en fettprosent på 17% mot over 20% og 3kg letter for noen måneder siden (ser langt ifra større ut med 3 ekstra kg, faktisk det motsatte!!). Mine øvelser på ben består helst av tunge utfall og strakmark. I tillegg løper jeg en del. Likevel har jeg i det siste blitt veldig obs på hvordan baksiden av lårene mine ser ut. Jeg føler jeg har begynt å få cellulitter. Jeg er 21 år og jeg vet at dette nok er noe som utvikler seg med alderen og som de fleste kvinner vil slite med. Likevel vil jeg gjerne gjøre alt jeg kan for å få de til å bli borte eller i det minste mindre synlige. Har du noen gang slitt med dette og har du noen forslag til hva jeg kan gjøre for at huden skal virke strammere. Må jeg ytterligere ned i fettprosent? Nå er det kanskje verdt å nevne at jeg lagrer mesteparten av vekten min på hofter og lår, men er generelt ganske liten over det hele. Jeg er endelig veldig fornøyd med kroppen min, men denne ene tingen plager meg veldig.

    Jeg vil også si at jeg finner mye inspirasjon og glede i bloggen din og jeg vil takke deg for å ha «hjulpet» meg fra å utvikle en spiseforstyrrelse. Det er virkelig ikke lett for oss unge jenter i dagens samfunn hvor det er forventet at du skal være perfekt.

    Ha en super påske og kos deg masse (:

  12. avatarAi.

    Flott utvikling!
    Blir det noe påskeegg på Todd eller? Hunden min skal få et påskeegg med tyggepinner og tørrfisk :mrgreen:

  13. avatarIna

    Hei igjen! Jeg finner ikke svaret i forrige innlegg, jeg..kanskje det er jeg som begynner å bli feriesløv litt før tida..? 😳

  14. avatarstine

    flott innlegg, flere av dem =)

    men du hvorfor korte steg vs lange steg i utfall? er gående eller stående du mener?

    Og hva er egentlig best å kjøre høye eller lave reps, kjører du myoreps på beina også?
    Tenker for å stramme/forme romp-beina 😀

  15. avatarmarte:)

    jeg har selv kjørt MYE tung styrketrening, noe som gikk imot oppfordingene fra sykkeltrener min. Nå tar jeg 88kg i mark, og 75 kg i knebøy, som er mye når jeg kun veier litt over 50 kg selv.. så tung styrketrening fungerer!! Mye kjekkere å trene når en opplever framgang både styrkemessig, og i tillegg utseende messig =)

    Siden du har såpass mye kunnskap vil jeg spørre deg hva du anbefaler for å hindre muskeltap. Jeg er ikke på diett, altså, men sykkelsesongen starter, og da blir det mindre og mindre styrketrening rett og slett fordi restisusjonstiden kommer i veien for rittene og hardtreninga.. Holder det å¨få til EN skikkelig økt med fokurs på baseøvelse ?! Alternativet er å legge inn 2 styrkeøvelser etter en sykkeløkt – slik at styrketreningsøkten blir veldig kort, men da oftere..

    Noen tanker rundt dette ?!?!
    *håper på svar* =)

  16. avatarMalin

    Haha, liker beinstilligen på bildet fra 07. Er ikke bare utseende på beina som har forandret seg 😆

    Jeg håper du får en strålende fin påske, og at påskeegget inneholder store deler av sjokoladefamilien 😉
    Jeg stikker til Tenerife jeg…*plystre*

  17. avatarKalle

    Hej, vill börja med att tacka för en grym blogg! Väldigt lärorik. Undrar vad du använder för lins på din kamera? Som jag förstått det använder du en Canon eos d550?
    Hälsninar kalle

  18. avatarKine

    Åh, du har så fin kropp! Og rumpen din så veldig bootylicous på det knebøy bildet;) Trener du styrke hver dag, på forskjellige muskelgrupper? Trener du kondisjon i tillegg? Og lurte litt på hvor ofte du spiser snop, hehe? Jeg spiser sunt, men alt for mye godteri, føler det er det som spolerer drømmen om en strammere kropp for min del:(

  19. avatarSilje

    Du har no alltid had et perfekt utgangspunkt. Heldiggrisen ;D Like morsomt å lese bloggen din Kristine. Blir så utrolig inspirert og motivert. Jeg vet jeg er på rett vei da 🙂

    Har btw nettopp startet med lavkarbo – byttet ut korn, pasta og knekkebrød med et tonn med grønnsaker, mer sunt fett og masse proteiner og sunne meieriprodukter. Føler meg allerede etter bare fem dager som et nytt menneske, og har faktisk ikke så sterkt behov for søtt noe mer. Har en mer fresh følelse 😀 Love it!! Og blodsukkeret er mer stabilt.

    God påske til deg og dine!

    Mvh. Silje 🙂

  20. avataradrian

    Ser ut som du har stangen for langt opp på nakken

    Kanskje holde hodet i en mer nøytral posisjon også 🙂

    God påske!

  21. avatarThea

    Inspo for sommerprosjektet 2011! Som starter for alvor i dag 😉 Nøyaktig 3 mnd til sommerferiestart 😎

    God påske!!

  22. avatarCJ

    Jeg har forholdsvis flat mage egentlig… men mitt «problem» er huden som naturligvis ikke er like stram som før to svangerskap. Er veldig heldig som har flat mage og er stolt av det, men det er kjipt når trening ikke hjelper til og man fremdeles har den lille «puten» av hud/skinn under navlen.. Prøver å ikke bry meg om det men jo, jeg gjør det.. Det sies at det ikke går an å gjøre noe med det med kosthold og trening, men er det sant? Jeg mener bestemt jeg har sett females med «gutte»mager selv etter fødsler (og ingen operasjon såvidt jeg vet)… Vet du noe om dette så hadde jeg satt pris på svar! 🙂

    Baken er stor men flott, lårene vil jeg gjerne slanke bittebittelitt og stramme opp begge deler..noe jeg ikke får gjort noe med er de små puppene… søren heller 😉 Alltid er det noe. Endelig klarte jeg å «glemme» de og da dukket lårene opp haha.

    Jeg la på meg 7kg etter ny runde med p-piller for over ett år siden og de bare biter seg fast 🙁

    Er stort sett fornøyd men elsker nå å trene og lurer på om det stemmer at dersom jeg trener brystmusklene så kan puppene «virke» litt strammere/større/spenstigere e.l…?

  23. avatarJane

    For en flott utvikling du har hatt ( fortsatt har )… Det kommer seg sakte men sikkert her også. Begynner endelig å se litt antydning til mer musklatur og større biceps. Beina går tregere syns jeg. Men kan hende jeg har sett meg blind på min egen framgang 😳

    Ha en flott påske…

    Jeg fryder meg over hvert innlegg du har. Flott lesning 🙂

  24. avatarMarianne

    Så misunnelig på den kroppen din altså 🙄 Ønsker deg og Todd en kjempefin påske 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *