Tålmodighet er en dyd

Noen råd og tanker rundt fokuset på trening og kosthold:

– Ikke ha urealistiske mål med treningen og hva den skal gjøre med kroppen din – som f.eks et retusjert bilde av en fitnessutøver som skal oppnås etter bare noen uker med styrketrening.
Det tar tid, viljestyrke og ikke minst en hel del muskelkraft og svette.

– Ikke overdriv treningen eller tving deg selv til å trene et bestemt antall ganger i uken. Trening skal gi deg noe, ikke stjele energi, tanker eller glede.
Om du overdriver – hvor lenge tror du det vil vare? Ta det gradvis og bygg deg oppover, etterhvert blir det en livsstil du ikke kan være foruten.

– Ikke gjør alt bare fordi du skal ta til deg alle rådene du leser der ute. Det er ikke nødvendig med morgenturer, intervaller, 8 måltider om dagen og torsk for å komme i form. Det funker, men det er ikke sikkert det funker for deg. Jeg hadde aldri kommet noe vei om jeg skulle ha fulgt den ‘fasiten’.

– Ikke gå fra ditt vanlige kosthold og rett over til en ekstrem diett. For det første så er ikke sistnevnte nødvendig med mindre man skal være med i en konkurranse, dessuten er man nærmest garantert å mislykkes om man går så hardt ut med det samme. Man må aldri undervurdere de kjemiske prosessene som skjer i kroppen, og ikke minst hodet, når man begynner med store kostholdsendringer.

Ønsker du et bedre kosthold? Du må bestemme deg for det! Ikke ha fokus på begrensningene, se heller etter de bedre løsningene. Bytt ut matvarer i etapper, alt trenger ikke å skje på én gang. Det er mange kostholdstrender der ute for tiden og det er lett å bli revet med, men det er ikke engang sikkert at noen av de er riktig for deg.
Jeg oppfordrer alle til å teste ut nye ting og spennende kombinasjoner, men for de som er i startfasen kan dette godt komme i andre rekke. Bruk heller litt tid på å lage og eksperimentere med mat du kjenner til. 

Selv en vei på tusen mil starter med ett skritt vet dere :smile:
btiwantzitno1285841809139648861


“Visse omfavninger kan være begynnelsen til en kvelningsprosess”

Å gape over for mye. Vi har sikkert alle gjort det, jeg vet i hvert fall at jeg har gjort det. Man vil at de forventede resultatene skal komme raskt og smertefritt, og helst nå med en gang. Man skal gjøre det bra på skole og jobb, være suksessrik og vellykket – eller i hvert fall fremstå som det utad, inneha en såkalt perfekt fysikk, trene mye, spise sunt, se ut på en bestemt måte.. og listen er lang.
Jeg som alle andre vil være, se ut og ha det på en bestemt måte – helst uten de store hindringene i veien.

Jeg har blitt mye flinkere til å ta én dag av gangen, jeg føler også at den voldsomme selvkritikken jeg ga meg selv en lengre periode har minsket noe. Jeg prioriterer riktig for meg selv og jeg innser hvor fort livet kan snu. Om det er erfaringer eller alder vet jeg ikke, men det føles uansett godt. 

Hvor viktig eller sunt er egentlig et konstant fokus på perfeksjon i alle aspekter av livet? Det er klart at de som streber etter dette kanskje presser seg selv hardere, og man oppnår ofte akkurat de målene man setter seg + litt til. Det gir en enorm mestringsfølelse, men også en hunger etter mer.. noe bedre. For alt kan alltid bli bedre. Eller?

Noen ganger er det altfor lett å henge seg opp i smådetaljer, det er først når man tar et steg tilbake at man kan betrakte helheten bedre. Hva som egentlig betyr noe for deg, hva som er verdt å legge mesteparten av tiden sin på. Å gå tilbake betyr ikke dermed sagt at man har feilet eller vært svak, tvert imot.

43 tanker om “Tålmodighet er en dyd

  1. avatarCharlotte

    Likte dette innlegget veldig godt Kristine, kjenner meg igjen i mye av det du skriver! Utrolig lærerikt alt det du skriver, og er noe jeg absolutt skal ta meg med videre 🙂

  2. avatarAstrid

    Helt enig med Charlotte! Utrolig viktig at noen setter slike ord på papiret! Men du… har et spm til deg. Jeg økte treningsmengden og la om kostholdet i starten av feb. Det har gått veldig fint og jeg merker positive endringer på kroppen i form av mindre magefett, mer muskler og bedre utholdenhet+styrke allerede. Er IKKE «på slankern», ønsker bare så optimale resultater som mulig fra den kondis -og styrketreningen jeg driver med. Men de siste 2 ukene har jeg plutselig begynt å tenke på mat konstant! Hvorfor???? Det er veldig frustrerende og har eneklte dager endt med overspising og oppkast. Har aldri hatt slike problemer tidligere. Kan det være at forbrenningen har økt uten at jeg helt har «skjønt» at jeg kanskje burde øke matinntaket? Håper på et enkelt svar fra deg på dette, trenger virkelig å forstå hva som skjer… 🙂
    Synes forresten bloggen din er helt suuuper å støtte seg til når det gjelder sunne holdninger til trening og kosthold. 😉

  3. avatarRagnhild

    Akkurat det jeg trengte å lese i dag!Et skritt tilbake er det jeg trenger nå, og betyr ikke tilbakegang alikavel! Ha en strålende dag 😉

  4. avatarAstrid

    Flott innlegg, Kristine 😀 Dessverre er det nok altfor mange av oss som lider av «flink pike»-syndromet og press.

  5. avatarLine

    supert innlegg:) og du må ha drømme magen! skjønner at jeg ikke klarer å nå målet mitt til sommeren i forhold til muskler(mage og lår), men vil fortsatt klare det i forhold til vekta, så kan man ta musklene til neste sommer 😀

  6. avatarHelene

    Tusen takk for et veldig godt innlegg, Kristine. Det er så flott at du skriver om dette, og du formidler det på en herlig måte 🙂
    Jeg har forresten kommet frem til en splitt jeg synes virker fin nå, og inspireres blant annet av øvelsene du bruker. Håper du kommer med flere innlegg om hvilke øvelser du liker (med veiledning) 😉
    Håper du får en fin dag og at det er sol hos deg!
    Klem

  7. avatarRachel

    Veldig velskrevet, her er det nok mange som vil kjenne seg igjen – inkludert meg selv. Du klarer å sette ord på det. For å bli mest mulig fornøyd bør man selv definerer hva som er ‘perfekt’ ut i fra hvilken fase man er inne i i livet, hvis ikke vil man aldri føle at man blir bra nok..

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Charlotte: Takk! Så bra 😀

    @Astrid: Dette høres ikke bra ut, og det er absolutt ikke et sunt tegn. Når du skriver at du har lagt om kostholdet, men ikke er ‘på slankern’ så vil jeg allikevel tro at du spiser en del mindre enn før? Dette høres ut for meg som om du er på et altfor lavt kcalinntak i forhold til trening, da vil man ofte få en trang til å overspise – samt tankene begynner å dreie seg utelukkende om mat. Ikke overse faresignalene kropp og hode prøver å gi deg!

    @Lise:
    @Pernille Nicoline:
    @Hanna:
    Tusen takk! 😀

    @Ragnhild: Absolutt ikke, jeg vil heller kalle det et smart grep 🙂
    Ha en strålende dag du og!

    @Astrid: Ja.. og dette påfører vi oss selv attpåtil, trist og unødvendig – men det går heldigvis an å endre den tankegangen. Og det skal vi gjøre, eller det er vi i ferd med å gjøre! 🙂

    @Line: Ja alt til sin tid. Realistiske mål er de beste vet du, da vil man klare å oppnå de! 😀

    @Frida S.: Takk!

    @Helene: Det var godt å høre! Tenkte jeg skulle komme med flere forslag etterhvert ja.
    Her skinner sola 😎 Ha en fin dag, klem

    @lovelyliller: trening ,mat og morro.: Tusen takk for det! Ha en fin-fin torsdag du og 😀

    @Camilla: Tusen takk 😀

  9. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Rachel: Veldig godt sagt, for det vi anser som ‘perfekt’ vil faktisk stadig endre seg alt ettersom hvor vi er i livet.
    Og når vi nå også vet at det perfekte ikke er universielt, det er noe man bestemmer selv, så burde vi senke skuldrene og vite at vi har det i oss allerede.

  10. avatarMarit S

    Kjempeflott innlegg, frøken :mrgreen: Du har en egen evne til å sette ting i perspekt. Det kan være vanskelig å sette «riktige» og sunne grenser for seg selv. Kjenner meg godt igjen her. Sola skinner og helgen nærmer seg med stormskritt. Deilig!! :mrgreen:

  11. avatarJulie

    Takk for utrolige mange gode innspill i en hverdag som går opp og ned. Du gir alltid masse inspirasjon!

  12. avatarStine

    Hei! Jeg finner masse motivasjon i bloggen din. Jeg har akkurat begynt å trene styrke (ca 3 uker nå). Jeg trener 2-3 styrke i uken. Siden du har mye erfaring med trening, så har jeg et lite spørsmål til deg: de siste 2 gangene jeg har trent styrke har jeg ikke blitt støl. Jeg føler at jeg har gitt alt jeg har og tatt på nok vekter. Spørsmålet mitt er: har det noe å si om man ikke blir støl? Betyr dette at jeg egentlig bør legge på mer vekter?

    Håper på svar!

    – Stine

  13. avatarKristina

    Kloke ord Kristine! Det er som du sier ofte vikitg å faktisk se helheten og ikke bare de små detaljene.. i det store bildet betyr det faktisk de små detaljene lite.. hva gjorde det om man spiste pizza med familien den ene kvelden, når man har 364 andre kvelder i året? Akkurat der kan det føles som verdens undergang.. men ikke om man tar 10 steg bak og ser det store bildet ! 🙂

  14. avatarSiri

    Hei!
    Jeg lurer på om du har noen gode forslag til trening av rumpe. Om det er flere øvelser som må kombineres for å få en strammere rumpe osv 🙂

  15. avatarTine

    heisan:) et super godt innlegg,treffer meg veldig:) veldig sant det med å streve for hardt med å kanskje klare å bli noe man kanskje ikke kan bli? eller ha for høye ambisjoner..ikke at man ikke skal ha ett mål Men realistiske mål.
    jeg lurte litt på om det går ann å sende mail til deg? du er som sagt til stor hjelp for meg i en vanskelig periode 🙂 skjønner om du ikke vil ha kontakt over mail.. men om det er mulig? noen spørsmål som jeg ikke vil publisere her.. helst :p
    hehe..

  16. avatarAnette

    Flott sagt!

    Du er virkelig en inspirator til å finne sin vei, uten at en må enten sulte seg eller pine seg igjel meg altfor mye trening. En må finne noe en liker og kan leve med, hvis ikke vil det aldri være bærekraftig..

    Takk for en flott blogg 🙂

  17. avatarMartine

    Jeg må si jeg er utrolig glad for at jeg kom over bloggen din for ikke så lenge siden. Det er mye jeg tar til meg av det du skriver. Takk for en flott blogg! 🙂
    Ha en super dag! 😉

  18. avatarMarte

    Så utrolig bra skrevet! Dette trengte jeg å høre, garantert mange andre også!
    Jeg er en perfeksjonist og skal være perfekt på absolutt alle områder i livet. Dette gikk virkelig for langt, og jeg utviklet anoreksi. I dag innser jeg at det ikke går an å være på absolutt perfekt i alt. Jeg sliter enda med dette, men jeg blir bedre og bedre til å innse det. Konsentrerer meg om det som virkelig er viktigst for meg.
    Overdriver du denne perfeksjonismen, vil det en gang, før eller senere gå for langt.
    Herlig Kristine! :mrgreen:

  19. avatarHanne

    Veldig bra skrevet, skjønne deg!
    Det er noe vi alle «vet», men samtidig er det så godt å bli minnet på det igjen (og igjen, og igjen). Jeg har gradvis kommet meg mye etter en lang og hard vinter, ved nettopp å endre litt og litt på vaner som har sklidd litt ut.. Det funker definitivt bedre enn å endre alt på en dag, man må jo faktisk fungere i hverdagen også.. 😉

    Jeg blir så veldig glad for å lese at du etterhvert er blitt så mye mer selvsikker. Selv om du alltid har gjort ting på din måte, har jeg som fast leser likevel merket forandring med tida.

    Nyt solen i dag, og gled deg over hvor mange du inspirerer gjennom bloggen din 😀

  20. avatarCatrine

    Hei! Jeg skulle aldri ha kommet borti bloggen din. Har sittet og lest her den siste timen nå på jobb! 😉 Ta det som et supert kompliment, veldig mange nyttige tips og gode oppskrifter! Takk. 🙂

  21. avatarAstrid

    Kristine: Planen var jo å endre sammensetningen av kjøtt, fisk og kylling gjennom uka samt spise mer regelmessig, mere grønnsaker og grove kornprodukter. Men noe har som du antyder tydeligvis skjedd med energibalansen…. Så, fra og med i dag skal jeg spise mere til hvert enkelt måltid, for å forsøke å ta kontroll over det som nå skjer oppi hodet mitt :DSå får jeg se hva som skjer 🙂 Blir mer og mer opplagt jo mer jeg tenker på det nå….

  22. avatarCecilie

    svar: Espen Rostrup mener jo ikke at meieriprodukter er dessverre (men han mener nok at man skal velge de fullfete produktene). Masse grønnsaker er ikke feil!

    Skal du? Rop ut, mannen min kjenner OT og jeg kjenner fotografen “din!” Så spennende da! Synes du er kjempeflink, Kristine!

    Forøvrig likte jeg innlegget her veldig godt 😉

  23. avatarHanne E

    Hei 🙂

    Godt å høre… for min del er trening en livsstil. Desverre er det å trene tung styrke og endel kondis et herk også, i alle fall når jeg får skader i knær, skuldre osv. Har hatt belastning i begge knærne i mange år.. har endelig funnet mye hjelp i massasje av lår, balansetrening og coretrening. Masserer du noe? Tenker siden du trener så mye tungt? Eller er du heldig og har en balansert kropp? Jeg har det typiske problemet at de ytre musklene på begge lårene er for sterke i forhold til de indre… i tillegg er de altfor stramme, så jeg sliter med store smerter i knærne. Mye bedre nå.. bare håper folk husker på at det ikke er nok med oppvarming og uttøyning hvis man skal trene hardt og mye.
    🙂

  24. avatarBobby Khan

    Veldig bra innlegg 🙂 jeg vet litt for godt hvordan det er… jeg sulter et en konstant forbedrings stadige.. og til tider tar det nesten livet av meg hehe….

  25. avatarFantasia

    Veldig bra innlegg, Kristine:) Du sier det mange tenker og mener selv og det mange kanskje ikke vil innrømme. Hvorfor skal vi tilfredsstille alle andres forventninger og ikke de forventningene, ønsker og mål man har for seg selv? Det er tross alt ditt/mitt liv og du/jeg vet hva som gjør oss genuint glad og fornøyd i motsetning til det mer overfladiske – det som føles bra der og da, hvor det alltid er en bittersøt touch over det hele. Vi må alle begynne å fokusere mer på hva som virkelig gjør oss lykkelig å ikke falle i gropen av samfunnets forventninger og de forventingene alle andre har fått, nettopp fra samfunnsendringene.

    Jeg synes uansett du er et fint forbilde for meg 🙂

  26. avatarHanne

    Så utrolig bra at du skrev om dette! De fleste kjenner seg igjen i dette. Men så er det å følge det! Det må nok repeteres og repeteres! Så det er bra du skriver om det! Gjerne kom med det igjen! om det så er det samme innlegget på nytt. Mange som glemmer det, eller det kommer nye tittere innom din blogg!

    Du har en flott blogg!:)

  27. avatarHelene

    Utrolig bra skrevet. Jeg liker bloggen din så utrolig godt, og jeg lærer så mye. Bli både fasinert og inspirert og syns det er fantastisk hvordan du sprer dine budskap om trening og kosthold.

    Og må bare si det; utrolig fin kropp du har 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *