Når dørstokkmila er for lang

Jeg har skrevet om hjemmetrening før, men tenkte det var på tide med en liten oppfriskning.
Jeg får en del mail fra folk som av en eller annen grunn ikke kan eller vil trene på et helsestudio – og det er heller ikke et must for å holde seg i form og trene. 
Jeg vil nok alltid mene at man etter en viss periode må ha tyngre vekter dersom man skal bygge muskulatur og få en skikkelig fremgang på veien mot ‘en stram og trent kropp’, men i startfasen – og noen dager innimellom – kan hjemmetrening være et veldig godt alternativ.

Disse forslagene gjelder hovedsaklig styrketrening, jeg regner med at de fleste skjønner at de kan ta bena fatt overalt når man skal kjøre kardio :grin:

Forslag med tilbehør:

Strikk
Det er faktisk utrolig mange øvelser man kan ta med den – og den tar ikke stor plass i en evt koffert på tur. Det finnes mange nettsider som viser hva slags øvelser man kan ta, her er en av de.
3432

Stor ball
En god investering til 150-200 kr, her får man virkelig tatt gode statiske øvelser og det er en knall core-trening da mage/rygg brukes stort sett hele tiden. Her finner du øvelser.
pilates_exercise_ball_workout

Manualsett
Her kan man få en fullverdig økt og trene absolutt alle øvelser. Man får kanskje ikke trent like tungt på baseøvelser, men tar man i på de øvrige øvelsene er dette meget bra hjemmetrening.
(Jeg startet å trene armer og skuldre hjemme for flere år siden).
162051_230x230

Hoppetau/rokkering
Dette er kanskje mer for kondisjon og ikke styrke, men de er gode “rekvisita” for å gjøre det mer gøy. Hoppetau passer godt til både lavintensiv kardio og intervall. Rokkeringen kan dessuten rokkes rundt ben og armer – ikke bare rundt livet. Jeg tok for øvrig også rundt halsen da jeg var ung :mrgreen:
skip-rope-big19900689_h1_5_e_01

Forslag uten tilbehør:

– Sit-ups
– Push-ups
– Knebøy/sitte 90 grader inntil vegg
– Utfall
– Planken

– Dips
– Jane Fonda-øvelser

Et par eksempler på hva jeg mener;
Ligge på siden og løfte det ene benet opp, god øvelse for rumpe og ben.
Ligge på magen, armene bak på ryggen og løft opp overkroppen, god øvelse for ryggtykkelse.
abduction_02still_matt1

De fleste av disse øvelsene kan kombineres og gjøres med både strikk, ball og manualer som nevnt i begynnelsen for større/maksimal effekt, men man må ikke. Husk imidlertid at muskler krever økende vektmotstand for å vokse, så ikke belag deg på kun hjemmetrening i lang tid fremover dersom du ønsker merkbar fremgang.
Det behøver alså ikke å være dyrt å trene og holde seg i form. Det viktigste man til syvende og sist har er motivasjon, og den kan man finne hjemme så vel som andre steder.

For min egen del vet jeg at dørstokkmila ofte er veldig lang når jeg først har kommet meg hjem, så jeg drar alltid direkte på trening etter jobb. Jeg trente på Elixia i dag, 45 min kardio på mølla. I dårlig luft og ingen musikk.. Åh som jeg gleder meg til bedre vær og lange turer både i skogen og på stranda igjen.

26 tanker om “Når dørstokkmila er for lang

  1. avatarAlvilde

    Enig i at det er vanskelig å trene når man først er hjemme. Jeg kommer meg over dørstokkmila ved å planlegge treningen nøye hver søndag. Slik har jeg ikke noe valg. Planlegger for hver dag, men 1-2 dager kan jeg ta meg fri om jeg føler for det. Funker for meg!

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Jeanette M: Jeg har faktisk trent en god del hjemme, men det krever ganske mye å reise seg fra den sofaen ja 😀 Jeg foretrekker å trene på gym, men vet at det er flere om ikke har samme behov – eller mulighet.

  3. avatarMartine

    Jeg synes det er mye vanskeligere å trene hjemme, da frister som regel sofaen mer 😳 Det er mye bedre å komme seg ut for å jogge/gå tur eller trene på treningssenter, selv om dørstokkmila er lang der og i blant. 🙂

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Alvilde: Jeg planlegger aldri treningen for hver uke, men har det ganske innarbeidet hvilke dager jeg drar dit. Har alltid et par dager fri (kanskje mer) i uka, ellers blir gleden sakte men sikkert erstattet av ‘må’ 🙂

    @Martine: Enig! 😀 Men det er veldig greit å ha det som et alternativ, og det er enda viktigere at de som ikke har mulighet for å dra på et gym vet at de har flere måter å trene på hjemme.

  5. avatarMalin

    Og hvilken øvelse er det Todd demonstrerer? 😎

    Jeg kjøpte meg en slik treningsball, men den ble brukt mer som stol enn treningsverktøy…hehe

  6. avatarSusanne

    Hei! Som ny leser ville jeg bare si at du har en veldig fin blogg med mange gode tips 🙂 Stå på! (og jeg liker at du tar med bilder av søte Todd 😛 )

  7. avatarHanne

    Todd trener magen ser jeg, sykling med alle fire beina i været er bra core-trening 8)

    Hjemmetrening kan være knallbra, problemet tror jeg ofte er at man ikke klarer å holde på lenge nok/gjøre det intensivt nok til at det blir en «fullverdig» økt av det. Det er lett å la seg distrahere.. 😀

    Selv er jeg veldig glad i å trene litt eksplosive øvelser hjemme, mye fordi jeg er utrolig treeeeg av meg og synes det er litt småpinlig å trene slikt på gymmet, hehe. (Eksempel: knebøy med hopp). Ellers kan man jo gjøre de fleste øvelser tyngre slik at også lette vekter gir bra effekt, et eksempel her er ettbens strakmark..puh.. 😉

    Takk for tips til side med strikkøvelser, jeg har nemlig slike liggende 😯

  8. avatarMarianne aka gen-i-alt

    Link til http://www.bodyrock.tv også. Hun er kjempeflink til å legge opp treninger man kan gjøre hjemme. hun er også et eksempel på atman kommer langt med å trene med kroppsvekt. 🙂

    Superfin blogg du har Kristine. Ønsker deg en riktig god vår. 🙂

  9. avatarJane

    Jeg må innrømme at jeg syns treningssenter er best. Godt å komme seg ut av huset også 🙂

    Men strikk er et bra alternativ når man er på ferie o.l 🙂

  10. avatarKristianne

    Jeg brukte lenge hjemmetrening som unnskyldning for å ikke skaffe meg medlemskap ved det lokale studioet. Jeg mente, som jo i og for seg er sant, at man hadde så mange øvelser man kunne gjøre hjemme eller ute – så for meg føltes det unødvendig. Men, det er jo et tiltak å begynne når man skal gjøre det hjemme, man trenger gjerne litt plass og ro rundt seg. 😛
    Mye lå i det faktum at jeg var redd for å prøve noe nytt, men nå når jeg har kommet godt inn i det, synes jeg virkelig det beste er å ta turen ut og bort til studioet, vekk fra disse veggene man har rundt seg hver dag ellers, og treffe mennesker og prøve nye øvelser og apparater. Har lært mange nye øvelser av andre der som jeg trolig aldri ville ha visst om ellers. Så alle som har muligheten anbefaler jeg treningsstudio. Jeg får i hvertfall en helt annen mentalitet og «gir jernet» øyeblikket jeg går inn der 😀

  11. avatarKristianne

    For de som trener hjemme, kan man ta rygghev utenfor sofakanten, dersom den har høye armlener og er i noenlunde normal høyde. Det pleide jeg å gjøre!

  12. avatarCecilie

    Hei, Kristine! Jeg håper vårsola smiler inn hos deg i dag! Her er det helt nydelig vær, og hele kroppen smiler. Du, neste gang du skal henge rundt på Tufte gård, så si fra! Så kommer jeg ilende med sukrinbakst til pausene dine 😉 Bildene ble supertøffe! Og de øredobbene i forrige innlegg… De var så fine!

  13. avatarLise Nikita

    Kjempeflott innlegg!
    I tillegg må jeg nevne at det finnes utrolig mange treningsdvd’er som man kan laste ned (og selvfølgelig kjøpe). Jeg trener med «30 day shred» med Jillian fra slankekrigen, og jeg har ALDRI trent så hardt før.
    Jeg har rett og slett ikke råd til treningsstudio, og da fungerer dette utmerket!

  14. avatarHeidi

    Jeg har manualsett og matte hjemme, det er gull verdt!
    Er på treningssenteret 4 dager i uken, og tar en dag eller to med hjemmetrening, alt etter hvor sprek jeg føler meg :mrgreen:

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    Takk for flotte kommentarer og tips dere!

    @Malin: Dette er som Hanne skriver liggende sykling, fantastisk for abs :mrgreen:

    @TID FOR TRENING: Huff ja.. og nå har Todd et stygt sår under haka igjen. Han får kun allergifôr, men kanskje jeg skulle ha supplert med noe sunt fett ja.

    @Magne D. Antonsen: Sier du det? Takk, hyggelig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *