Favorittøvelser på skuldre

IMG_1737

1.
Jeg har spesielt én favorittøvelse når det gjelder skuldre, og det er sidehev med hantler. Jeg liker å stå oppreist med en lett bøy i albuene. “Vrir” hendene på vei oppover slik at i topp-posisjonen peker lillefingrene oppover.
Sidehev:

(Denne øvelsen kan også gjøres i cable cross, da blir ofte øvelsen mer stabil om det er første gang man prøver).
Jeg liker også en form for roteringsøvelse som starter med sidehev og går direkte til fronthev før armene taes ned igjen. Altså; opp til siden – frem – ned. Denne både svir og gjør godt!

2.
Det blir ofte en press-øvelse i tillegg, enten skulderpress eller arnoldpress.
Arnoldpress:

(Skulderpress kan også gjøres i apparat om man ikke er vant til øvelsen, jeg foretrekker og vil anbefale med hantler for å bedre balansen).

3.
Til slutt kjører jeg bakside skuldre med enten omvendt pec-deck eller foroverbøyd sidehev (helst stående med hantler), her involverer man som jeg har nevnt før også ryggen i stor grad så det er to gode øvelser man burde ha med.
Omvendt pecs:

 
Det er viktig å huske at skulderen består av et ytre lag med store muskler som sørger for store armbevegelser, mens de mindre musklene hjelper til med koordinasjon av finere bevegelser. Både pressøvelser og draøvelser er viktig, samt rotatorcuff-øvelser (noe jeg dessverre ikke er like flink til).

For best mulig fremgang: Ikke glem å utfordre styrken din, ha gjerne en kort periode hvor du øker vektene for hver uke med få reps (5-6 stk). Jeg har også kjørt en del dropset på skuldre, i det hele tatt mye variasjon.


(Utvikling fra 2007-2009)

Nå er det grått og trist både ute og litt overalt synes jeg, godt at det er fredag i morgen! :grin:

32 tanker om “Favorittøvelser på skuldre

  1. avatarElvi

    Armene dine på det øverste bildet, altså! Inspirasjon, motivasjon og alle andre -sjoner som passer inn 🙂 For skuldre er favorittene mine helt klart sidehev, arnoldpress, militærpress og front raises. En del å variere mellom med andre ord.

    Er veldig glad for å se nye blogginnlegg oftere. Det er litt jul hver gang 🙂

  2. avatarTherese

    Skuldrene dine er jo helt _fantastiske_, misunner de altså! 🙂

    Selv sliter jeg noe voldsomt med mine, min lange kropp «krever» brede skuldre(og rygg ikke minst) for å se nogenlunge jevn ut i fysikken – noe som viste seg godt da jeg stilte.. 😆

  3. avatarTine

    blir enda mer motivert når jeg aer at jeg faktisk kjører noen av disse øvelsene:) også med drop sett inni mellom :p *motivasjon*. så da er det litt på rett vei hvertfall hehe 🙂
    ha en flott torsdag. 🙂

  4. avatarAnonym

    Jeg liker armene dine :mrgreen: Endelig helg ja..Og hva er vel ikke bedre enn å bli overraska med Tufteboxer i postkassa på en dag som dette? 😀 😎 God helg snuppa!! Klems 😉

  5. avatarHeidi

    Hehe, jeg har gjort AKKURAT de øvelsene i dag. Jeg elsker sidehev 😀
    Og bare sånn ps., fy søren for noen flotte armer du har! 😯

  6. avatarSigrid

    Da blir det er par øvelser som må testes ut i morgen! 🙂 Så må jeg jo si tusen takk for trusa! (Hehe!) Den var jo helt fantastisk myk og deilig i stoffet!
    Anbefaler virkelig alle andre også å skaffe seg den der, sprettrumpa deres kommer til å være takknemlig!

  7. avatarsunthjerte

    Nå har jeg akkurat vært og trent skuldrene med de aller fleste øvelsene jeg ser du har beskrevet ovenfor. De er herlige alle sammen! 🙂

  8. avatarHurtig

    åhh.. jeg eelsker armene/skuldrene dine!! du ser virkelig bra ut! 😮 jeg holdt på med mye løping (langkjøring) før i tiden, noe som ikke akkuratt førte til en veldig stram og fit kropp.. 😐 gjorde selvfølgelig styrke også, men ikke på langt nær så mye som jeg gjør i dag! Jeg har nå byttet ut store mengder av kondisjonstreningen, (spessielt timesvis med løping -(nå nesten bare intervaller)) til fordel for styrke og resultatene, – de kommer:D og mer skal det bli^^ har fått masse inspirasjon både i matveien og treningsmessig, her hos deg^^ tusen takk for en suuper blogg! har lært utrolig mye! 😛 🙂

  9. avatarSilje Silje

    Det må føles godt å ha en sterk kropp 🙂 Er det det? Føler du at når du er så godt trent at du orker mer enn før du begynte å trene skikkelig?

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Elvi: Takk :mrgreen: Godt du har de øvelsene inne! Altfor mange bruker kun apparater synes jeg.

    @Therese: Ja, det er rart hvordan kroppen bestemmer seg for å vokse enkelte steder – men vil ikke på andre. Vi har alle noe Therese – jeg sliter fortsatt med bena som ikke vi bli større 🙂

    @Tine: En variasjon mellom tunge sett og dropsett liker jeg godt i hvert fall, gjerne annenhver gang.
    Ha en fin dag videre!

    @Anonym: Godt å høre at jeg kunne muntre opp dagen din litt. Håper du får en fin helg 🙂

    @Helene: Da har jeg tatt for meg rygg og skuldre, får prøve å ta ben neste gang da 😉

    @marie: Takk for det 😀

    @Heidi: Bra vi er flere som liker den øvelsen 😀 Takk!

    @lovelyliller: trening ,mat og morro.: Flink jente 😀

    @Malin: I lovez your comment 😎

    @Sigrid: Ja, ikke sant? Jeg føler meg som den reklamedama når jeg snakker varmt om den, men jeg mener det – får jo ikke noe for å skrive det uansett 😆 Godt den falt i smak, god helg!

    @TID FOR TRENING: De kommer snikende! 🙂

    @sunthjerte: Så bra, skuldre er skikkelig godtvondt å trene 🙂

    @Hurtig: Nei løping gir ikke akkurat muskler.. godt å høre at du innser at du kanskje har trent litt feil i forhold til hva målene dine er. Nå som kardiodelen er roet ned og styrketreningen er mer på plass så skal du se at du blir fast og fin i fisken :mrgreen:
    Takk!

    @Inga: Takk! Trente veldig mye triceps da jeg startet, hadde raske resultater på skuldre/armer – noe som førte til at jeg ikke har trent det på et halvannet år nå.. men nå har jeg startet litt igjen 🙂
    Ja – den øvelsen du viser der er den jeg prøver å forklare under punkt 1 her 😀
    «Jeg liker også en form for roteringsøvelse som starter med sidehev og går direkte til fronthev før armene taes ned igjen. Altså; opp til siden – frem – ned. Denne både svir og gjør godt!»

    Du finner den faktisk her og, fra en filmsnutt i 2009: http://www.kriweb.no/?p=4764 – øvelsen er ca 3:30 uti der.

    En god øvelse, så bare å fortsette med den 😉

    @Silje Silje: Du, det var faktisk et veldig godt spørsmål. Jeg ble sittende lenge og tenke over det.. hva er å være sterk, er jeg sterk? Føler jeg meg sterk, og i så fall hvordan føles det?
    Jeg kom vel egentlig frem til at jeg er veldig glad for det, og at jeg nesten er helt avhengig av å være det med tanke på helsesituasjonen min. Ellers hadde jeg vært svak gitt..
    Jeg har alltid vært litt over gjennomsnittet sterk, og når jeg ser tilbake på det nå så innser jeg både litt av grunnen til det og hvor mye det har hjulpet meg. Alle de gangene i gymmen eller på balletten da jeg var utslitt så bet jeg tennene sammen og utførte øvelser, koordinasjon og dans på nesten pur styrke. Kondisjonen og utholdenheten hadde jeg ikke, så jeg kompenserte ved å bruke musklene (det er i hvert fall min forklaring til hvordan jeg ble som jeg ble, i tillegg til genene mine såklart). Alltid rød i toppen og svettere enn alle andre, men ga meg aldri.
    Selv om jeg ser sterk ut så er jeg ganske puslete på innsiden, det er ofte trening og eventuelle andre ting må vike. Men når det er sagt så er det så deilig å legge seg på en sterk rygg om kvelden, det er godt å kunne bære tungt, løfte store kommoder selv, åpne syltetøyglass selv :mrgreen: Og ikke minst kunne hjelpe andre med ting, selv om jeg ofte har opplevd store forskrekkede øyne når jeg har sagt meg villig til å bære eller løfte noe for de.
    Sterk ja, men jeg skulle gjerne ha følt meg sprekere!

    @Siri: Tusen takk 😀

    @Bobby Khan: Ja, ‘godtvondt’ er det 🙂

  11. avatarSilje Silje

    Så fint svar 🙂 Jeg er ikke sterk i det heeeele tatt i kroppen, logisk nok. Men tar det igjen i psykisk stryke jeg da. Greit det og når man ikke kan ha begge deler 😉

  12. avatarInga

    hei! Oi, så jeg har faktisk ikke bare stjålet øvelsen din, men også greid å ikke skjønne den når du har forklart den:p
    jaja, så kan det gå, det var ikke meninga^^
    ha en god helg!

  13. avatarBerit

    Jeg kommenterer sjelden, men jeg er innom bloggen din hver dag for å se etter nye innlegg, og jeg blir så glad (!!!) når du har skrevet et nytt et.

    Du skriver utrolig bra, motiverende ikke minst!!! 🙂 Fortsett sånn, du tenker kanskje ikke over det selv – men dette er gull verdt 🙂 genuint, personlig og veldig, veldig bra!

    Fortsatt god fredag! helg, weeee :)))

  14. avatarKristianne

    GOD HELG, Kristine! Trente skuldre i går, med de øvelsene – MED Tufteboxer :mrgreen: Tusen takk for alt! Det er deg jeg får det fra.. 🙄

    Merket forresten et par blikk av noen menn som stod bak meg da jeg satt og tok side-fronthev. Kanskje ikke helt positivt.. 😐 (men de speilene er muskelflatterende, jeg ser nok større ut enn det jeg egentlig er.) Bottom line – jeg fikk enda mer motivasjon av å se disse evige benkpresserne dømme lille meg. Skal vise dem, jeg 😉

  15. avatarAurora

    Flott innlegg Kristine! 🙂 Nyydelige armer du har på det øverste bildet altså, virkelig noe å strebe etter! 🙂 Det innlegget du skrev for en stund siden, «Å være ‘i form’ – hva betyr det?» har jeg lagret på dataen min og lest flere ganger. Det var veldig gode og reflekterte tanker om et viktig tema. Ha en fin dag! 🙂

  16. avatarHege

    Du har fantastiske skuldre! Kjempebra innlegg, kom gjerne med flere slike 😉 motiverende! :mrgreen:

  17. avatarMetallian

    Fin definisjon du har da K, det øverste bildet er jo «textbook» 🙂

    Jeg likte også sidehev veldig godt når jeg trente, det beste med den øvelsen er å holde maks oppe i siste reppen…deilige smerten ‘:D

  18. avatarMichelle

    Stunning Kristine!!!! Herre for noen armer!!! Kjempe inspirerende! Synd jeg har litt problemer med skuldrene, så kan ikke kjøre for hardt med dem og må unngå enkelte øvelser. Men litt er bedre en ingenting, så musklene kommer litt og litt der også 😉

  19. Tilbaketråkk: Litt av hvert | Trening, bodyfitness og fordommer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *