Lik trening, ulike resultater

Vi trener alle av forskjellige grunner og det gir oss positivitet, fremgang, helsemessige fordeler, og ikke minst egen gevinst i varierende grad.
Vi får ikke de samme resultatene, selv ikke når vi kopierer andres program og metode. Jeg deler mer enn gjerne av mine erfaringer, men vet samtidig at man ikke er sikret de samme resultatene. Jeg hadde jo et helt annet utgangspunkt, samt at jeg er den eneste som ser ut som meg. Og du er den eneste som ser ut som deg, det er jo egentlig helt fantastisk – at ingen av oss er like!

Jeg fikk en god fremgang da jeg først startet med styrketrening for 3,5 år siden, og etter kort tid hadde jeg utviklet enkelte muskelgrupper slik jeg ønsket. Det viktigste her var utgangspunktet jeg hadde av dansing hele livet, samt gode gener – noe jeg for øvrig er veldig nysgjerrig på.
Jeg kan alltid bli bedre, og jeg jobber videre med det som er viktig for meg. En av hovedgrunnene til at jeg startet å blogge var fordommer mot jenter, muskler og bodyfitness. Jeg oppdaget i kjølevannet av fremgangen jeg var så stolt av, at mange trodde det ikke var mulig uten doping – og det var motivasjonen for å starte å skrive åpent om det. Men tenk deg det da – jeg har oppnådd noe som i manges øyne ble sett på som ‘for godt til å være sant’! :smile:

Nå tror jeg ikke så mange lar seg irritere over det jeg skriver lenger, for de er vant til at jeg gnåler om antidoping, men det vekket mye irritasjon blant folk. Når noe er viktig for meg, så skriver jeg om det – i denne saken var det ikke bare for å renvaske meg selv, men for å opplyse om at man kan oppnå det man ønsker kroppslig sett med trening og kosthold. Og det krever mye tøff jobbing, motivasjon og viljestyrke, men gir samtidig mange erfaringer, et nytt syn på kropp og helse, samt mye (og spesiell) matglede! Og viktigst av alt – når man ikke tar noen snarveier så blir det kvalitet ut av det.

Vel, det jeg egentlig skulle skrive var et svar på spørsmål jeg fikk om styrketrening for hele kroppen. Jeg trener hovedsaklig underkroppen, for her ønsker jeg videre fremgang. Jeg trener ikke overkroppen like mye som jeg gjorde i starten, fordi jeg føler at jeg har fått ønsket fremgang her. Jeg har ikke trent bryst og armer på over 1,5 år, rygg og skuldre tar jeg fortsatt en sjelden gang på benøktene. Dette er ikke noe jeg anbefaler, i frykt for at det skal høres ut som den klassiske ‘jeg er redd for å trene tungt og bli for stor’ – men i mitt tilfelle så har jeg størrelsen jeg ønsker. Dette vil høres fryktelig skrytete ut, og jeg er klar over at det er et luksusproblem, men jeg oppnådde mye muskelmessig sett allerede det første året. Jeg kommer aldri til å slutte å styrketrene, men jeg kommer til å fortsette med tilpasninger. Nå kan jeg imidlertid se at armene er blitt noe mindre, så kanskje det er på tide med litt diskotrening igjen  :mrgreen:

En annen grunn til at vi ofte får ulike resultater er kostholdet, og det er et såpass viktig tema som fortjener et eget innlegg. Det jeg kan si nå er at jeg aldri hadde vært der jeg er i dag uten god og riktig mat. Nøkkelen er å spise det man liker av sunne og varierte matvarer, ikke overanalysere, fokus på proteinrik mat, samt få i seg det man trenger.

Nu skal jeg ut i solen! Ha en strålende lørdag.

27 tanker om “Lik trening, ulike resultater

  1. avatarTreningsglede

    Du er så flink å skrive Kristine 😉 . Blir sååå glad og motivert av deg 😛 !
    Veldig nydelig er du også!
    En ting jeg bare er nyskjerrig på: Siden du i utgangspunktet har gode-flotte gener (hihi!) men også tidligere danser….vil det si at du ikke har jobbet så mye for å få ned fettprosenten? Mitt problem er ikke å bygge, men å få ned fettprosenten noen hakk…:=) Da spesiellt på kvinne-problemets område: MAGE/RYGG!?
    Ha en fantastisk helg;)) :mrgreen: 😛

  2. avatarHanne

    Heisann!

    Kom over bloggen din for en stund siden (link fra myrevolution om sunne bakevarer). Vil bare si at jeg liker filosofien din med å spise mye, men riktig, og å være mett, ikke gå rundt å være sulten. Digger også de sunne bakeoppskriftene dine (prøvd ut to oppskrifter allerede, 3 prøves ikveld), og at du viser menneskelige sider der du sier at det blir godis og lite trening i blandt. Det er godt å høre at du også er et menneske! Etter hard trening etter tre år, og mye forandring på kosthold siste året har jeg også kommet til der jeg vil være slankhetsmessig. Nå skal jeg få bedre muskelmasse i kroppen 🙂 Lagde foresten en av dine sjokoladekaker, men fikk den ikke til å heve seg. Vispet eggehviter og vendte dem inn i resten av røren, men den ville ikke heve seg likevel. (da ingen bakepulver i det). Va den brownieskaken, min gode standardoppskrift.. Ha en fin helg 🙂

  3. avatarMichelle

    Dette innlegget likte jeg Kristine 😉 Så sant som du sier, kostholdet har MYE og si! Trening og kosthold går som hånd i hanske rett og slett 😛 Synes du kan skryte med god samvittighet. Er ikke slik at du skryter av noe som har falt gratis ned i fanget på deg! Det er noe DU har jobber hardt med for å oppnå, over en lengre periode, som krever både motivasjon, tålmodighet, pågangsmot og mye viljestyrke! 😉 Du er inspirasjonen selv!!

  4. avatarHanna

    Trener du markløft jevnlig? Vet du trener mye strakmark 🙂 Hva er persen din i vanlig mark? :)) Kjempefin blogg!

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    Lovelyliller: Da er det bare å pumpe armer og skuldre 😛
    Tusen takk, i like måte!

    Treningsglede: Aw takk 😳
    Nei du, der har jeg ikke fått noe gratis 😆 Jeg er veldig glad i mat og søtt, så å jobbe seg ned i fettprosent er relativt tøft for meg. Jeg har et par dager med underskudd i uka de gangene jeg vil litt ned, og da går det seg til sakte men sikkert. Konkurransediett er et helt annet kapittel, det krever mye.

    Hanne: Godt å høre, se å løfte de vektene! 😀
    Pisket du eggehvittene helt stive/hvite? Kaken vil nødvendigvis ikke heve seg betraktelig, men den vil i hvertfall beholde luftigheten.
    God helg videre!

    Michelle: Så koselig, takk! 😀 Jeg har jobbet hardt for det, absolutt, men har kanskje fått mye hjelp av gener o.l. men samtidig har jeg basket med dårlig helse, så utfordringer vil vi alle møte på.

    Silje: Takk!! 😳 😀

    Hanna: Nei, trener kun strakmark – liker det best. Markløft tar mer på ryggen føler jeg. Jeg kan nok telle på én hånd hvor mange ganger jeg har kjørt vanlig mark, tror jeg tok rundt 80 kg. Takk 🙂

  6. avatarKarianne

    Hei Kristine! Blir så glad hver gang jeg er inne på bloggen din og ser at du har skrevet nye innlegg 🙂 Slenger meg med mange andre her, du er ei utrolig flott jente! Likte cardigan din, hvor har du kjøpt den? Fortsatt god helg!!:)

  7. avatarIngvild

    Veldig ofte blogger du akkurat det man trenger å høre…:)
    Eller for å si det på en annen måte, du inspirer hele tiden, og «treffer» med det du skriver. En grunn til at så mange jenter (og helt sikkert mange gutter;) liker bloggen din!

    Flott med og uten klær du..min store inspirasjon. Til oktober står jeg på scenen forhåpentligvis, en superlang vei å gå, og det er så mye utfordringer at jeg heldigvis (?) ikke vet om alle enda. For nå er det bare supergøy å trene, blir hardt når jeg må krype mer på fett%. Får snike meg inn på oppskriftene her da 🙂 God helg videre!

  8. avatarBobby Khan

    Sånn fores. «P.S Det blir ikke en vane å legge ut bilder av meg med klær på, lover. Måtte bare vise at jeg ikke lever i en konstant halvnaken, flekse-tilværelse.» LOL 😀

  9. avatarJenny

    Tror ikke jeg har lest ett eneste innlegg jeg IKKE har fått noe ut av på bloggen din Kristine.. Du ANER virkelig ikke hvor mye du og bloggingen din har betydd for meg, cheesy som det høres ut 🙄 selv om jeg nå fikk et HELT annet syn på deg nå som du sier du faktisk bruker klær til vanlig!? 😆

    Du har aldri tenkt tanken på coaching da? eller kanskje du gjør/har gjort noe lignende allerede? Jeg skulle gjeerne hatt deg som PT, hihi 😎

  10. avatarHanne

    Fiiin med klær også jo :mrgreen:
    Jeg har sagt det så mange ganger, men jeg må si det igjen; jeg er så glad for at du sprer budskapet om din måte å gjøre ting på! En må jo finne både treningsmåter så vel som kosthold som passer den som skal drive med dette over tid, nemlig en selv 😀

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Karianne: Takk! 😀 Den er kjøpt på H&M!

    @Ingvild: Tusen takk, jeg prøver å skrive litt om tanker som kanskje flere sitter inne med. Det er jo ikke så lett vite hva man skal gjøre når alle gjør og oppnår forskjellige ting 🙂
    Så spennende, bare å jobbe jevnt og trutt med det du liker å gjøre så blir det bra 😀

    @Bobby Khan: :mrgreen:

    @Jenny: Jeg elsker ‘cheesy’ tilbakemeldinger :mrgreen:
    Ja.. fleksejenta bruker klær til vanlig.. og ser tilnærmet normal ut med det. Fasaden min slår sprekker 😆
    Jeg skulle gjerne ha jobbet med trening og kosthold, brenner for det emnet – men kanskje mest i form av å skrive om det. Jeg hadde nok ikke passet som en pt grunnet mine litt ukonvensjonelle måter å blant annet spise på 🙂

    @Hanne: Ja tenk å skulle gjøre noe man egentlig ikke liker så godt resten av livet – det går jo ikke 😀
    Jeg blir oppriktig lei meg når folk spør hvordan de skal få i seg mat som de ikke liker (som oftest tunfisk) på best mulig måte.. 😆

  12. avatarAurora

    Nok et utrolig velskrevet innlegg Kristine! 😉 Trener du virkelig aldri armer/bryst lenger? Jeg har nemlig også omtrent den muskelmassen jeg ønsker på overkroppen (Jeg er ikke like muskuløs som deg, men jeg skal heller aldri stille i bodyfitness og er fornøyd med meg selv slik jeg er nå). Jeg tror imidlertidig ikke jeg vil greie å opprettholde muskelmassen uten styrketrening på overkroppen, men jeg er veldig usikker på hvor mye jeg skal trene for å vedlikeholde. Jeg vet at dette blir helt umulig for deg å vite noe om (!) men det hadde likevel vært interessant å høre dine synspunkt/erfaringer om hvor mye trening som skal til for å vedlikeholde 😉

    PS: Bildet av deg nederst er helt nydelig! 🙂 Ha en fin søndag 😉

  13. avatarAnita Paulsen

    Heisann 🙂

    Jeg har bestemt meg for å begynne å trene seriøst nå. Begynte så vidt før jul med ett par fellerstimer, som MRL og Teasedance. Syns det er kjempegøy, men vil trene mere og tyngere styrke.

    Problemet er at jeg klarer ikke helt å finne motivasjonen, synes det er mye enklere å gjøre det jeg faktisk skal når jeg er i en fellestime.(siden alle gjør det samme) Men føler ikke at jeg får sååå mye ut av det. Hva tror du?

    Jeg vil også ned ca 8kilo. Så jeg prøver å ta litt spinningtimer og løpe litt på mølla.

    HVa er mest effektivt for å brenne fett? Ser du har skrevet tidligere at man må ha muskler for å brenne fett. Så kan jeg trene feks bare styrketrening og gå ned i vekt(det er egentlig ikke det viktigste, vil helst bli mer fit.stramme opp)

    LIker veldig godt bloggen din. Skal prøve meg på div mat nå fremover 🙂

    Ha en fin dag 🙂

  14. avatarTreningsglede

    😉 Du må gjerne fortelle meg om konkurransediett, hihi 😛 – er stor fan av Fitness gitt! 😉 (neida du skal slippe det….hihi!)
    Man må absolutt jobbe for det ja. Men siden du har din «spesielle» måte å spise på så skjønner jeg at det kan være litt » enklere» å gå i underskudd, enn for meg som spiser 6-8 måltider om dagen.(phu)….har desverre ikke sjangs å holde meg unna frokosten ( våkner skrubbsulten, wæææh!) Men nå skal det sies at dagene mine alltid inneholder 1-2, kanskje 3 treningsøkter av forskjellig varighet. Da føles det i allefall ut som om jeg trenger flere måltider enn bare noen få.. 😛 ! Som sagt: Bloggen din er superinsipirerende og jeg får alltid masse positivt ut av å lese den.
    Happy Morsdag til dine to søte «hårete» ;))

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Aurora: Nei, aldri direkte – men det er klart at hele kroppen involveres (også bryst og armer) når jeg kjører f.eks strakmark og diverse andre rygg- og skulderøvelser innimellom. Jeg tror at hva og hvor mye man må trene for å vedlikeholde kommer helt an på hva slags utgangspunkt man hadde. Om man har jobbet hardt og lenge for muskelmassen sin vil det nok kreve mer å vedlikeholde enn om mye av muskelmassen var på plass allerede før man begynte å styrketrene. Med mindre man virkelig går inn for å bli større så er det ikke noe problem for de aller fleste å trene hele kroppen – selv de muskelgruppene man allerede er fornøyd med. Det er bare at min kropp responderer veldig på hvordan og hva jeg trener 🙂

    @Anita Paulsen: Hei! Jeg tror motivasjonen vil komme snikende med gang du begynner med styrketrening og merker fremgangen her.. du kan jo alltids få med deg en de første gangene så du ikke trener helt alene.
    For å gå ned i fett% og bli markert bør man styrketrene, ellers blir det ofte det klassiske ‘stor pære blir liten pære’. Styrketrening former kroppen på en unik måte.
    For å gå ned i fett% må man endre kostholdet, det vil si spise mindre enn man forbrenner.

    @Treningsglede: En ‘fitnessdiett’ er ikke noe man bør begynne med – med mindre man skal stille i konkurranse 😉 Det blir for ekstremt, og ikke spesielt langvarig. Man kan fint gå ned i fett% over lengre tid på en litt mer ‘human’ måte, så da er det klart man heller velger det 🙂
    2-3 økter om dagen? I all verden, er det jobben din? Klart du skal ha flere måltider og spise det du trenger når du er sulten da.
    Takk takk 😀

    @Karianne: Will do, takk for link 🙂 Håper du har hatt en hyggelig morsdag!

  16. avatarJenny

    Hehe, jeg skulle gjerne prøvd meg på «Kristines ukonvensjonelle måter»! Store måltider er jo tingen for matvrak 🙄
    Kunne vært prøvekaninen din 😎

  17. avatarTreningsglede

    😉 På de travleste dagene kan det bli opp til 3 økter om dagen! Ellers er det trening i gjennomsnittet hver dag ja, men tenker også på restitusjon og evt.hvor mye jeg tar i selv osv! Det er når jeg skal trene MIN kropp at jeg må presse på- på en annen måte! ELSKER styrketrening! 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *