Vegetar-taco

Aller først må jeg bare si takk til dere alle som skrev til meg på forrige innlegg, det gjorde meg så utrolig glad å lese at dere oppfatter bloggen på den måten – det er akkurat det jeg ønsker; matglede, bakeglede og treningsglede. Mye glede! :mrgreen:
Å videreformidle en sunn livsstil på en sunn måte, og at det kan gjøres både enkelt, individuelt, variert og kreativt.

Jeg rakk aldri å vise dere gårsdagens middag, taco med en liten vri:

Det er stekt quorndeig med tacokrydder (chili, spisscummin, hvitløk, paprika, pepper) og rødløk. Servert med spinat, purre, paprika, ost, tacosaus og kesam.

Du kan lese mer om quorn her

Ellers blir det trening som vanlig etter jobb, selv om jeg ikke skriver så mye om det. Blir så opphengt i maten  :grin:
Jeg føler kanskje at det blir kjedelig for dere å lese om øktene, for jeg trener stort sett det samme for tiden – jeg har hatt fokus på ben det siste halvåret.

I går ble det derfor en benøkt + litt skuldre
Benspark
Liggende lårcurl
Sidehev m/hantler
Knebøy i smith (det hersens stativet ble aldri ledig)
Benpress

+ 20 min kardio på mølla

I dag ble det 45 min kardio på mølla med mamma.

Jeg har vært litt spent på om overkroppen ville holde seg noenlunde lik etter å ha kuttet ned på styrketreningen her. Jeg har ikke tatt noen formbilder på lenge, ble veldig lei av det en periode. I dag tok nysgjerrigheten overhånd, og ikke bare har musklene holdt seg på plass – det ser nesten ut som ‘vingene’ har kommet seg litt og.
Det høres fryktelig skrytete ut, jeg vet, men jeg fikk en veldig fin fremgang på rygg og armer det første året jeg begynte å trene.
Jeg savner å trene hele kroppen hver uke, men samtidig så synes jeg det er godt å trene ben (faktisk) og konsentrere meg om lår og gluteus.

Nå er dette nesten blitt en ren matblogg, så det føles litt rart (og veldig harry) med fleksebilder. Men jeg er jo litt harry da.

Ja, dette er altså den herlige, bleke vinterformen. Og en leken Jack.

Apropos dyr, mens jeg satt her og skrev så klarte Todd å løsrive seg fra skjermen. Han ble helt forundret, og begynte kort tid etter å male som en liten motor. Jeg tror det var veldig deilig å få den av..
Planen var å ta den av i morgen kveld, men med tanke på at han har begynt å tisse i senga til Jack og at såret har grodd fint – så orker jeg ikke å ta den på igjen. Fortsetter med antibiotika til helgen, og tar en tur til dyrlegen på torsdag.
Nå har han gått for å vaske seg, tipper han blir sittende slik hele kvelden..

27 tanker om “Vegetar-taco

  1. avatarEva

    Du er så fin:) Jeg lurer på hvor mange styrkeøkter du trener i uka og hvor mange cardio? Jeg sliter med å finne et brukbart system på dette selv, og synes alltid at det ene blir nedprioritert til fordel for det andre om du skjønner. Hadde vært stas å høre din erfaring:)

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Metallian: Jeg liker egentlig quorn-bitene best – f.eks i wok, de har en god kyllingsmak.
    Ingenting slår karbonadedeig! Men man tager det man haver, og jeg hadde quorndeig i fryseren.

    @lovelyliller: trening ,mat og morro.: Man får kjøpt quorn her hjemme og, i det større matbutikkene 🙂

    @Eva: Jeg trener styrke 4 ganger i uka, det har jeg gjort så og si hele tiden. Kardio blir som regel 2 ganger i uka (utenom konkurranse), ca 45 min per gang. Holder stort sett øktene hver for seg, det vil si styrke man, ons, fre og søn – og kardio tir og tor. Noen ganger føles 6 økter i uka som mye, så da tar jeg meg en dag fri i ny og ne 🙂

  3. avatarMichelle

    Utrolig fine form bilde Kristine! Eller utrolig fin form du har blir vel kanskje mer riktig å si! 😉 Veldig inspirerende for treningen 😛 Men du, bare lurer på en ting.. Etter hva jeg har hørt så skal man helst trene minst mulig kondisjon når man har fokus på å bygge. Så jeg trener nesten aldri kondisjon, men merker jeg savner det. Vet du noe om det vil gå ut over muskel byggingen om man trener kondisjon 3 ganger i uken? Altså moderat kondisjon med maks 45 min eller en intensiv intervalltrening..
    Mye spørsmål her, men om du har noen tips tar jeg gjerne i mot :mrgreen:
    Goood kveld videre!

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Michelle: Takk 🙂
    Man skal være forsiktig med høyintensiv kardio (løping, sprint, intervaller o.l) dersom man ønsker å bygge muskler, i hvert fall på samme dag. Det er ofte slik at man bruker mye energi på begge deler, og da blir nødvendigvis det ene noe skadelidende – som oftest styrketreningen.
    Dessuten handler dette mye om hva slags utgangspunkt du har (gener), hvordan du trener styrke, og hva du er vant til.
    Jeg hadde et godt utgangspunkt, og i og med at jeg utviklet en del muskler av å danse i så mange år – så visste jeg at jeg ikke ville ha noen problemer med styrke og kardio samtidig. (Jeg kaller ellipse/rask gange for kardio).
    Men igjen, dette gjelder for meg – jeg vet at mange jenter sliter med å bygge den muskulaturen de ønsker, og da må man kanskje tenke grundigere over det.
    Om du virkelig liker kondisjonstrening, og kanskje legger det til en annen dag, så ser jeg ikke noe grunn til at du ikke skal gjøre det. Kardio er viktig for hjerte og lunger! 🙂

  5. avatarmarte v:)

    kjempe flott inlegg det forige:) å jeg tror ikke at det du skriver på noen måte virker negativt. Du har en go mix av mat,godis,interiør,dyr,treningstips og flexing:)
    og jeg blir faktisk like inspirert av flekse bilder, så ikke slutt helt med det er du snill:)

    fortsett som du gjør, Thumbs up!

  6. avatarMarie

    Liker bloggen din veldig godt, og at du skriver om en blanding av mat,trening, bilder++ gjør bloggen kjempebra. Mange treningsblogger skriver jo bare om hva de trener, og ikke noe annet, noe som kan bli kjedelig i lengden. Derfir liker jeg bloggen din kjempegodt! 🙂
    Lurte bare på et spørsmål: Hvordan er denne quorndeigen næringsinnhold ogsånn i forhold til karbonadedeig? 🙂

  7. avatarMichelle

    Tusen takk for svaret! 😉 Vel, tror kanskje det er best å fortsette med lite kondisjon til jeg har fått muskelmassen jeg ønsker meg. Er langsiktige mål, det kommer ikke over dagen, men man sitter virkelig STOR pris på de SMÅ forskjellene man ser fra tid til en annen :mrgreen: Men liker å ha en dag hvor jeg kun kjører kondisjon, enten rolig eller fort.. Så får holde meg til en dag enn så lenge 😉
    Du er god Kristine! virkelig flink til å svare og hjelpe leserne dine 😉

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @marte v:): Godt å høre, tusen takk!

    @Henriette: Ja, i de større matbutikkene (Ultra, Coop, Meny o.l)

    @KRISTIN: Jo takk, men det er litt harry :mrgreen: Men nå er jo styrketrening/bodyfitness en lidenskap og hobby, så det får bli noen bilder innimellom.

    @Marie: Tusen takk!
    Det er litt mer protein i karbonadedeig, litt mindre fett i quorn. Om man skal velge mellom de to så velger i hvert fall jeg førstnevnte, men synes det er greit med litt variasjon innimellom.

    @Metallian: Vi mennesker ser det vi vil se! :mrgreen:

    @Michelle: Da fortsetter du med det, viktig å ta en ting av gangen – man får som regel ikke oppnådd alt man ønsker på en gang (selv om man noen ganger kunne ønske det). For hva blir da neste spennende prosjekt? Det er veien som er viktig, uansett hvor klisjé det høres ut 😀
    En dag holder nok helt fint, tipper du er ganske aktiv ellers uansett.

  9. avatarAndrea

    Vet det er diskutert, men det siste jeg leste er at knebøy i smith er like effektivt som i vanlig stativ. Hva er dine tanker om dette? Trener selv en del tung knebøy, men er ganske spinkel, og føler derfor at jeg har bedre kontroll i smith-maskinen 🙂

  10. avatarI

    Fy søren, for en kropp! Smashing! Hvordan er det mulig?!! 🙂
    – Også såå smal midje! Hvordan har du fått til det? Mye kardio? Hvilke styrkeøvelser anbefaler du for mage? Fettforbrenning generelt er vel det viktigste..?

    Trener selv kardio og styrke fire ganger i uken! Men magen min blir aldri så flat!! Alltid et lite fettlag som aldri forsvinner.. Hva kan årsaken til dette være?
    Jeg må jo legge til at jeg har en særdeles god matyst – og spiser masse! Jeg spiser vel kanskje for mye sjokolade til at magen skal bli helt flat og fettlaget forsvinne..!?

    Bloggen din er super! Sunne og gode holdninger trengs! – Det finnes altfor mange (unge) jenter som blogger og formidler en uheldig overfokusering på kropp, trening og kosthold! De streber for å være sunnest mulig – men det hele er snarere usunt!

    Klem.

  11. avatarBeate

    Jeg har savnet formbilder! Så du må gjerne komme sånne fredag/lørdags oppdateringer som du hadde før 🙂

  12. avatarDanny

    Skal du ikke starte å stille igjen snart da!? =), hehe, har hatt god nok pause nå vel! 😛

    Formen din ser nokså bra ut også må jeg si! =)

    Mvh Danny

  13. avatarHanne

    Du er nå ikke bleik, din soltilbereder 😆
    Kan tenke meg det var goooodt for Todd å komme løs!
    Det er gøy å ha klare fokusområder på trening, og at resten også kommer seg samtidig er jo litt av en bonus! 🙂

  14. avatarMarit

    Du har en flott kropp, kristine 😛 Vær stolt av den :mrgreen: Det er veldig likanes når du legger ut formbilder. Tror det er til stor motivasjon for andre jenter som trener 😀 Fortsett med det du.

    Jeg elsker bloggen din. Du har så mange flotte oppskrifter og en så flott personlighet som skinner igjennom alt du skriver. Jeg tenkte så absolutt ikke på deg da jeg så det avisoppslaget om bloggere, trening og kosthold. Du har jo faktisk kunnskap om emnet, men du er aldri påståelig eller bastant. Du er veldig flink til å beskrive hva som har fungert for deg på en veldig ydmyk måte :mrgreen: Keep it up!

    Hvordan har Todd det idag da? ❓ Håper han har kommet seg fint gjennom natten 😛

    Mvh Marit

  15. avatarMarit

    Hei 🙂

    Først vil jeg henge meg på alle andre om at du har en god og gjennomtenkt blogg. Og det er blant annet fordi du legger vekt på at vi alle er forskjellige med ulike behov.

    Og da har jeg så lyst til å kommentere det med styrke vs utholdenhet, for der er det jo også svært individuelt og mye arv i forhold til de ulike muskeltypene. Jeg erfarer selv nå, at jeg øker i både styrke og muskelmasse med tung styrketrening samtidig som jeg har syklet svært aktivt dette året med fire sykkelritt. Så umulig er det ikke 🙂 men det kommer jo an på hvor store mål man har også.

    Hilsen Marit nummer 2 i dag.

  16. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Andrea: Man får ikke aktivert de samme stabiliseringsmusklene (det er vel ikke et ord, men regner med at du skjønner hva jeg mener) i smith, så jeg vil tro at frivekter i stativ er mye bedre. Når det er sagt så er smithmaskin veldig fint dersom man er i startfasen, og som du sier ikke har nok bevegelse, eller evt styrke, til å klare riktig teknikk med vanlig stang. Så lenge man ikke blir fastlåst til smith altfor lenge, man kan også bruke vekter (enten på skuldrene, eller holde de).

    @I: Oi, takk!
    Fettprosenten har helt klart mest å si for midjen, men hvordan man velger å angripe dette er litt forskjellig. Jeg ville ha fokusert på styrketrening og bedre kosthold/kcalunderkudd fremfor svært mye kardio (som igjen kan gå utover styrken/muskelmassen).
    Det er nok fordi du ligger i vedlikehold på maten ja, det er lett å ‘glemme’ kalorier man får i seg. Det hjelper ikke å spise lite på hverdagene om man spiser seg opp igjen og vel så det i helgene – jeg kjenner til det der nemlig 😉
    Det er utrolig vanskelig å gå fra såkalt normalvektig til en fettprosent under normalen – det krever veldig mye, og kroppen vil motsette seg det i starten. Så du må selv bestemme hvor mye det betyr nå om vinteren og disse juletider :mrgreen:

    @Beate: Det blir kanskje litt mye for dere, og uinteressant dersom det ikke er noe konkurranse i nær fremtid, men litt innimellom skal jeg nok få til 🙂

    @Marianne: Tusen takk!! 😀

    @silje’s fremgang.: Takk! 😀

    @connie: Jepp, benspark: http://www.kriweb.no/wp-content/uploads/2010/03/IMG_6870.jpg (Altså http://people.su.se/~jcede/friskvard/sidor/teckningar/benspark.gif )

    @Danny: Ja, jeg har latet meg i hele år faktisk :mrgreen: Jeg vet ærlig talt ikke når eller hvor neste konkurranse blir, men én gang til hadde vært gøy før jeg ga meg.
    Takk!

    @Hanne: Åh jo.. jeg er det altså. Jeg er en recovered soltilbeder, nå er det selvbruning for alle penga!
    Det er veldig deilig, og jeg føler meg så heldig som sto først i køen da muskelgenene i familien ble delt ut. Det er også blitt et luksusproblem med tanke på at jeg ikke ønsker å bygge noe særlig mer 🙂

    @Marit:
    Åh det var koselig skrevet Marit, tusen takk!!
    Todd har det helt topp, han er i så godt humør! Han har til og med blitt litt småfrekk igjen, og det elsker jeg 😀 Han mistet piffen disse dagene, så bare trist ut, men nå er han seg selv igjen.

  17. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Marit: Nummer 2! :mrgreen:
    Jeg er helt enig, arv og gener har utrolig mye å si på både utgangspunkt og videre trening. Jeg har selv fått god fremgang ved å styrketrene og (på den tiden) ellipse samtidig, jeg pleide til og med å gå på ellipsemaskin FØR styrketreningen (og det er ifølge mange helt feil). Det spilte ingen stor rolle for min del, jeg fikk den fremgangen jeg ønsket.
    Jeg vet derimot at jeg kanskje er unntaket, og at jenter flest sliter med å legge på seg muskelmasse – så derfor er jeg forsiktig med å si at alle kan gjøre det på denne måten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *