Gjør deg selv den tjenesten

Hvor ofte hører vi ikke folk si «jeg har ikke tid eller ork til å trene» ?
Jeg har selv sagt det, og jeg vet hvor lett det er å tro at man ikke har tid eller overskudd til å trene.

Tid
Tid handler om prioriteringer. Vi har alle et valg om hva vi vil bruke fritiden vår på, og de fleste av oss foretrekker å bruke tiden på å slappe av i sofaen, lese en god bok eller være sammen med de som betyr aller mest for oss. Men – det ene utelukker ikke det andre.
Se for deg at en du er glad i spør deg om en tjeneste, og det vil kun ta i overkant av en halvtime.. gjør du det? Ja, selvfølgelig. Så gjør det også for deg selv! Det høres kanskje banalt ut, men trening er som å gjøre deg selv en tjeneste. Det trenger ikke å være timeslange økter, og det vil ikke gå utover alle de andre tingene du ønsker å bruke tiden din på – tvert imot vil jeg heller si.

Overskudd
Hvem er ikke sliten etter en lang dag på jobb eller skole? Hvem blir ikke sliten av stress, mas, leve opp til både andres og egne forventninger. Det er da det er så viktig å huske at: trening skaper overskudd.
Det er lett å tro at horisontal stilling på sofaen skal være det beste for en sliten kropp og hode, men hvor ofte føler man seg energisk etter en slik «økt»? Man blir lat av å være lat, sånn er det bare.
Trening øker utskillelsen av endorfiner – og som vi vet er det kroppens egen lykkerus. Om man føler seg glad og oppstemt, så vil naturlig nok både energinivået og graden av velvære øke. Det gir altså ikke bare en positiv effekt på kroppen, men også psyken i aller høyeste grad.

Her har jeg skrevet mange gode grunner for å trene, så ta en titt om du trenger litt motivasjon (evt et lite spark bak) ;-)

Hvordan starter jeg?
Vær realistisk når du setter opp målene dine, begynn heller i det små. Planlegger du riktig, så vil trening etterhvert bli en del av hverdagen – og en god vane holder man gjerne på.
(Jeg har selv funnet ut at dørstokkmila er fryktelig lang når jeg først kommer hjem fra jobb, så jeg drar alltid innom gymmet på vei hjem).
Du må ikke trene daglig, eller på et gym for den saks skyld. Spør deg selv hva du ønsker å oppnå med treningen, hvor mye tid du ønsker å bruke og ikke minst hva du ønsker å gjøre av aktiviteter. Finn ut når og hvordan det er mest tilgjengelig for din egen del, og sett opp en plan.
Det er ikke nødvendigvis slik at jo mer trening, dess bedre. Kvalitet over kvantitet, så bruk tiden din godt og effektivt.

Tro ikke at du er noe. Vær det!

13 tanker om “Gjør deg selv den tjenesten

  1. avatarAnonym

    Hei. Har selv ME og har så vidt overskudd til noe. Må derfor prioritere viktigere ting enn trening for å klare å fullføre en hverdag. Lurer likevel på om du har noen tips for lett trening som også er effektiv? 🙂

  2. avatartreningsjenta90.blogg.no

    Gode tips til hva man kan kjøpe med seg fra Sverige? 😀 Drar imorgen, og trenger noen «sunne» tips fra deg!

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Anonym: Jeg har selv slitt med kroppens samarbeidsvilje, og må ofte ta hensyn til hjertefeilene jeg har. Den beste treningen jeg kan gjøre (og anbefaler) er styrketrening, det styrker kroppen i mye større grad enn kondisjon. Hold deg til intensive økter, altså relativt tungt med få repetisjoner. Jeg vet ikke om du har tilgang til et gym, men man får gjort mye med hantler og strikk hjemme også 🙂

    @treningsjenta90.blogg.no: Jeg drar også til Sverige i morgen! Men skal nok litt lenger nord enn deg, og blir borte hele helgen 🙂
    Ting jeg kommer på i farta;
    Svinefilet
    Kalkun
    Lett-ost
    Kesella
    Lätt ostkaka
    Fun light (mange gode smaker)
    Potetbåter (de har så mange alternativer med mindre fett)
    Lett-syltetøy

    Og et tips til usunn: Digestive melkesjokolade – farlig god 😛

    God tur!

  4. avatarKjersti

    Flott og inspirerende innlegg! 🙂 Altfor mange som ikke unner seg kroppen sin den tjenesten det er å trene!

  5. avatarMaria

    Hei!
    Jeg bare lurte på en ting som du sikkert kan svare på… Til frokost eller lunsj spiser jeg to stekte egg på to knekkebrød med skinke. Er det mye? Trodde ikke det var så mye kcal i egg jeg… Kanskje jeg bør fjerne det gule, siden det inneholder så mye kcal?

  6. avatarAnette

    Hei Kristine! 🙂

    Du setter igjen fokus på noe som er en tankevekker for mange. Jeg er så enig i det du skriver. Selv trener jeg veldig mye, og hører hele tiden alle som har den ene «unnskyldningen» etter den andre for ikke å trene. Jeg mener også at man bare må prioritere tiden sin rett, så får man til det man vil. Det er faktisk slik, vi styrer hverdagen vår slik vi vil ha den. Så hvorfor ikke sette av litt tid til nettopp seg selv, noe som gir oss noe og som gjør at både vi og kroppen vår har det bedre. Det er en investering i vår egen helse og en berikelse i hverdagen på mange måter.

    Ha en riktig god helg Kristine! Nyt fridagene og den fine høsttiden vi er i nå!

    Klem,
    Anette

  7. avatarAnnika Persson

    Bra skrivet!

    Så himla viktigt att røra på sig och jag märker stooor skillnad på min kropp & humør när jag inte tränar. Älskar känslan av att ta ut sig riktigt hårt på gymmet. Såå nice og slappe etter det!

    Ikväll blir styrka, rygg/mage.

    Koooos dere i Sverige. Var där i fredags 😉

  8. avatarCamilla

    Du altså!Hvordan klarer du alltid å ha de rette innleggene akkurat når jeg trenger dem? Etter å ha lest dette, pakker jeg nå med meg treningsbagen på jobb.Jeg vet at jeg rekker en liten økt før sofaen og gullrekka venter – og jeg vet det kommer til å gjøre kvelden så mye bedre!Men jeg holdt altså på å ta frem en av de dårlige unnskyldningene – så leste jeg bloggen din.Takk!*

  9. avatarMichelle

    utrolig bra skrevet! 😉 Det er faktisk ikke tull at du får økt utskillelse av endorfiner som gir lykkerus! 😀 Etter de siste 2-3 årene med rutinert trening 5-7 dager i uken, sammen med et sunt kosthold, har jeg fått utrolig mye energi og lever på en såkalt lykkerus daglig :mrgreen: oppstår det problemer har jeg også blitt mentalt sterkere til å takle slikt mye bedre. Så trening har gitt meg mye tilbake 😉

  10. avatarKristine

    @Kjersti: Absolutt, det er viktig å se på det som en langtidsinvestering i egen kropp 🙂

    @Maria: Det er på ingen måter mye mat eller kcal, kos deg med eggene dine 🙂

    @Bobby Khan: 😀

    @Anette: Hei du! Jeg har også hørt mange unnskyldninger om dårlig tid (har brukt de selv, hehe), men det handler faktisk om prioriteringer. En halvtime et par-tre dager i uken har alle. Dessuten tror veldig mange at alle som trener liker det veldig godt hele tiden, men det er ikke alltid sannheten. Ja, jeg liker trening – men ikke hver gang gitt, noen ganger må jeg ty til viljestyrken 😉
    Håper du får en fin helg!

    @Annika Persson: Jeg merker også stor forskjell på om det går mer enn et par dager mellom hver gang jeg trener, aller mest psykisk faktisk.
    Koser meg alltid i Sverige 🙂 Håper du får en god treningsøkt, og ha en fin helg!

    @Camilla: Jeg er din egne lille engel som sitter på skulderen og visker de rette innleggene til deg :mrgreen: Så BRA at du gjorde deg selv den tjenesten, håper du får en fin økt og kos deg med gulrekka!

    @Michelle: Helt enig, det er så godt å få brukt kroppen sin. Jeg kan ikke se for meg et liv uten noe som helst form for aktivitet, da hadde jeg blitt helt frustrert. Det løser mange problemer ja, faktisk 🙂

    @Trine: Takk! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *