For mye kanel?

«..slår fast at kanel inneholder stoffet kumarin, som kan gi skader i leveren»

Som dere kan lese her er ikke for mye kanel så bra for oss, det gjelder vel stort sett alt vi spiser og drikker. Det kan bli for mye av det gode uansett hva det gjelder :smile:

» Det finnes for øvrig to typer kanel på markedet. Den kanelen som er vanligst i Norge, cassiakanel, inneholder mer av kumarin enn den mindre vanlige ceylonkanelen»

Jeg har imidlertid vært klar over dette med kanel en stund, og kjøpte derfor ‘ren’ kanel i Sverige i fjor. Den smaker litt annerledes, så jeg har derfor glemt den litt – men nå skal den hentes frem igjen, jeg er veldig glad i kanel så en blanding av begge typer blir nok bra.

img_3454

Ben sto på skjema i dag. Nå starter jeg aktiveringsssettet (myo-reps) med 15 reps + litt tyngre vekter. Kombinerte med litt skuldre i og med at knebøystativet var opptatt lenge..
Dagens øvelser;
Sittende lårcurl
Sidehev m/hantler
Benspark
Arnoldpress
Knebøy i smith
Strakmark
Liggende lårcurl
Benpress

Gikk skjelvende ned trappen etterpå, digg  :cool:

Middagen i dag ble lettvint og godt;
Tunfiskomelett

3 egg, 1 boks tunfisk, rødløk, masse ost og krydder. Stekes i panne et par minutter, setter den deretter inn i ovnen på 225 grader i 10 min – hiver på cherrytomater de siste par minuttene.

Ellers prøvde jeg meg på litt baking igjen i dag, men det ble ikke noe særlig vellykket.. kan jo ikke alltid være heldig, det er litt av sjarmen med å komme frem til gode oppskrifter.
En som blir veldig glad for disse mislykkede forsøkene er Jack, han elsker nemlig alt jeg lager. Så i dag fikk han hjerteformede proteinkaker ♥

Skal opp kl 5 som vanlig i morgen *gjeeesp*.. så nå er det natta for min del, men lover å svare dere/spm i morgen!

13 tanker om “For mye kanel?

  1. avatarElin

    Kl 5? Hvor finner du motivasjon til å komme deg opp så tidlig? Spesielt på denne årstiden? Tar imot tips med stor takknemlighet :)Og når legger du deg da for å være uthvilt til jobb og trening? Du er flink!!! Trener du forresten før jobb?

  2. avatarKristine Innleggsforfatter

    @lovelyliller: Den er litt annerledes på smak ja, men for meg som bruker relativt mye daglig så er det kansje greit å kombinere litt 🙂

    @Elin: Jeg har stått opp kl 5 hver dag i flere år nå, det blir en vane som med alt annet egentlig. Det er klart at jeg er stuptrøtt enkelte dager, men det er vi vel alle 🙂 Motivasjonen er å dra hjem tidligere, slippe kø og få mer ut av ettermiddagen.
    Jeg trener ikke før jobb nei, dette er tidlig nok :mrgreen:

    @silje’s fremgang.: Jeg også, men for meg som spiser mer enn 1/2 ts hver dag så burde jeg kanskje bytte på litt 🙂

  3. avatarHanne

    Etter å ha lest den artikkelen måtte jeg rett inn på bloggen din for å se om du også hadde skrevet om det 😛
    Gammelt nytt, ja, takket være deg 😉

    Er for øvrig enig i at den «vanlige» kanelen smaker best, og spiser den i «normale» doser. Grensene de her satte opp slo meg som veldig strenge, men det er selvfølgelig best å være føre var på så mangt… (Særlig når det kommer til barn, som fungerer helt annerledes enn oss voksne.)

    Massiv økt!

  4. avatarSunniva

    Jeg skal etter planen trene ben i dag. Spørs om den muuligens blir utsatt om stipendet har tikket inn på konto, for da skal nemlig datter og jeg på shopping! :p På benøktdager vurderer jeg alltid å ta heisen opp fra styrkerommet, er ikke videre morsomt å gå opp de trappene etterpå foråsidetsånn! :p

  5. avatarMie

    Hei!

    Har du tips om hvor man kan kjøpe de ingrediensene du bruker i baking billigst og mest mulig på et sted? Gjerne nett:-)

    Ser så godt ut det du lager men har liksom ikke giddet å rote rundt i helsekosten ennå…og gjerne fortell hva som er mest nødvendig for baking:-)

  6. avatarBobby Khan

    Jeg er helt enig, det finnes ikke noe som ikke er dårlig for deg i overforbruk. Tilogmed vann er skadelig. Linfrø innholder Cyanid (som er gift stoff) men det er snakk om STORE mengder før det er skadelig i frø form. Fructose er gift på lik linje med etynol. Alt handler om hvordan og hvormye du tar 🙂

    Personelig plerier jeg å kjøpe stor flaske med hel kanel og maler dem 🙂

    good one

  7. avatarMichelle

    Det med kanel visste jeg ikke faktisk.. jeg elsker kanel, men brukes mest i havregrøten og slikt. så nekter å tro at det skader 😆 alt med måte! Treningsøkten hørtes jo kjempe bra ut! trente selv bein i går og kan si jeg merker det. Deilig 😉

    haha, ingenting er som å lage mat til noen som spiser alt uten å klage 😛

  8. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hanne: Ja, eller jeg skal gi den æren til mr D 😀
    Jeg synes også mengdene var fryktelig små, så jeg tar det med en klype salt (haha). Men allikevel er det greit å ha i tankene at man ikke overdriver – som mange har gjort etter at det ble ‘kjent’ at kanel er bra for både blodsukker og forbrenning.

    @Sunniva: Det forstå jeg godt 😀 Ble det bentrening eller shopping i dag da?

    @Mie: Hei! Jeg har ikke undersøkt hvor det er billigst dessverre, men noen ganger kan det lønne seg å bestille på nett fra utlandet.
    Jeg har skrevet litt mer om ingrediensene jeg bruker her: http://www.kriweb.no/?p=3585

    @Bobby Khan: Ja, ikke sant? Selv sunne ting blir usunne i store mengder.
    Har du et lite kvern da eller? Nå ble jeg nesten imponert her. Hvordan er smaken?

    @Michelle: Det skader nok ikke med mindre du spiser flere spiseskjeer hver dag. Kanel på grøten må man ha 🙂
    Jeg både elsker og hater å trene ben! 😈
    Ja han liker alt jeg lager, kan alltid regne med han.

  9. avatarMartin Norum

    Hei!

    For your information: Et nytt knebøystativ er bestilt, det har det vel mildt sagt vært behov for! Når det kommer er litt uvisst, men bestillingen er ihvertfall gjennomført 😀

    Planlegger å starte opp med litt myo-reps nå selv – Har litt blandet erfaring med det tidligere, men skal gi det et forsøk nå! Hvordan synes du effekten har vært så langt?

    Martin

  10. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Martin Norum: Åh så bra! Det trengs 😉
    Da får vi håpe det kommer snart!

    Jeg har kun prøvd myo én gang tidligere, men jeg liker måten å trene på. Jeg ble smått litt sterkere, og det er gøy å øke for hver uke. Nå er imidlertid styrke ikke like viktig for meg, jeg liker best at det er korte og effektive økter uten lange pauser 🙂

  11. Tilbaketråkk: Krydre med kanel | Trening, bodyfitness og fordommer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *