Pump!

Jeg fikk skikkelig ‘pump’ på trening i dag! Harry, ikke sant? :mrgreen:
Det var så godtvondt at jeg ble skjelven og svak i armene, men sånn blir det med mange reps – man får tømt absolutt siste rest av styrke.

Noen av dere lurte på hva Myo-Reps er, og det skal jeg prøve å forklare ganske enkelt – i hvert fall slik jeg velger å gjøre det;
Myo-reps er en metode der du trener helt til (eller nær) utmattelsespunktet for å sikre maksimal muskelfiberaktivering, og så opprettholder du denne aktiveringen ved å begrense hvilepausene helt til du har fullført hele settet. Alle disse repetisjonene vil da være mer effektive sammenlignet med å ta en lang hvilepause mellom og så måtte “starte på nytt igjen” på neste sett for å nå full aktivering av muskelfibrene.

Du starter altså med et aktiveringssett på mange reps – jeg har valgt å starte med 20 reps. Her skal de siste repsene svi, du skal altså slite ut muskelen helt. Deretter har du en kort pause (jeg venter ca 3 sek) før du tar de påfølgende treningssettene med de samme vektene du startet med. Jeg tar som regel en serie på 5x5x5x5x3x3 (med 3 sek pause) – alt ettersom hva jeg har å gi. Har jeg imidlertid mye mer å gi så vet jeg at jeg startet med for lette vekter på aktiveringssettet.
Jeg øker vektene for hver uke, og minsker aktiveringssettet. Neste uke starter jeg altså med tyngre vekter og 15 reps.
Dette er imidlertid noe jeg kommer til å følge på vanlige øvelser, baseøvelser som knebøy og strakmark holder jeg som før med noe færre reps.

I dag ble det disse øvelsene;
Sidehev m/hantler
Cable pullover
Kabelroing
Nedtrekk smalt grep
Skulderpress
Sidehev i kabel
Chins m/ass
Omvendt pec-deck
Sit-ups i skråbenk m/vektskive

I dag ble det kalkun til middag

Ovnsbakt i ca 35 min på 200 grader, servert med spinat, mais, cherrytomater, purre, paprika, cc og dressing.

I dag er forresten en viktig dato – det er nemlig den internasjonale Dyrenes Dag!
OG dessuten kanelbullens dag :grin:

Svarer på mail/kommentarer i morgen, nå er jeg så trøtt at jeg skal ta kvelden.. Først lese litt illustrert vitenskap, deretter natta. Sov godt!

9 tanker om “Pump!

  1. avatarBeate

    Hei!

    Jeg trodde man skulle ta alle 20 repetisjonene i ett? og ikke dele det opp i fire f. eks som du gjør.
    Når jeg leser 20 x 12 -15 reps, så forstår jeg det sånn at man skal løfte med vekt man klarer rundt 20 reps med til utmattelse, så noen sek pause før man kan dele opp antall reps og sett etter «x» som man vil/orker den dagen.
    Håper ikke jeg har gjort det heeelt feil, hehe 😉

  2. avataranette

    Hei,

    Vil bare si takk for inspirerende blogg og veldig gode mattips :-)))

    ps. pusen din er veldig søøøøt!! Blir alltid godt humør av kattebildene dine 😀

    hilsen anette

  3. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Beate: Jeg deler det ikke opp i fire? Jeg tar et utmattelsessett på 20 reps, deretter de påfølgende mindre settene. Du har nok gjort det riktig 🙂

    @lovelyliller: Da utfordrer jeg deg til prøve et dropsett! Gjerne en skulderøvelse, der er det lett å få ‘pump’ og det sviir godt. Droppsett-eks: 8 reps med tunge vekter, bytt til litt lettere UTEN pause og kjør 10 reps, bytt deretter til enda lettere UTEN pause og kjør helt til du ikke klarer mer.

    @Charlotte: Litt usikker dessverre, jeg kjøpte ferdimarinert kalkunfilet på Kiwi. «Colorado» marinert 🙂

    @anette: Hei Anette! Tusen takk for det 😀

    @silje’s fremgang.: Den føltes kjempebra faktisk!

  4. avatarLillian

    Hei Kristine!

    Jeg vurderer å prøve myoreps også… har stagnasjon i treningen:(
    Men gjør du det på alle muskelgrupper? Hva med rygg? Tenker med skrekk og gru på bryst; jeg bli alltid så sinnsykt støl.. tør ikke tenke på hvor støl jeg skal bli av myoreps hehe. Kjører du da en øvelse pr muskel.. eller flere?

    Lillian

  5. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Beate: 😀

    @Lillian: Hei Lillian!
    Ja, jeg gjør det på alle muskelgrupper – med unntak som sagt av baseøvelsene da jeg vil trene tungt og fokusere på teknikk, bl.a knebøy og strakmark.
    Jeg kjører som regel 2 øvelser pr muskelgruppe. Jeg er sinnsyk støl i dag, hehe.. men det er en tilvenningssak – som alltid med et nytt treningsprogram. Synes du skal prøve jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *