Mine kosttilskudd

Jeg tar ikke alt, alltid. Det hender ofte at jeg glemmer det, og noe av det trenger jeg strengt tatt ikke hver dag. Dessuten er det mye som overlapper hverandre med tanke på innholdet – men her er i hvert fall noen tilskudd som jeg liker godt;

Vital Greens
Inneholder hele 62 ingredienser med alle næringsstoffer som man trenger hver dag. En liten teskje med dette grønne superpulveret så trenger jeg ikke å ta noe annet den dagen i hvert fall.

  • Vitaminer, mineraler og sporstoffer
  • Enzymer, urter og antioksidanter
  • Klorofyll og flavonoider
  • Probiotika
  • Proteiner

Vital Greens inneholder stort sett alt av de nedenstående kosstilskuddene, så det dekker hele behovet.
Du kan lese mer om det her

Spirulina (evt Chlorella)
Spirulina er en av de reneste og rikeste næringsplanter tilgjengelig i verden, og inneholder 60 til 70 % rikholdige proteiner – den er dermed den fyldigste vegetabilske proteinkilden som finnes.
Spirulina inneholder blant annet: 3 ganger mer protein enn fisk, 10 ganger mer kalsium enn melk, 50 ganger mer jern enn spinat, 100 ganger mer betakaroten enn gulrøtter og 5 ganger mer klorofyll enn grønne blader.
Jeg har kjøpt min på vanlig helsekostbutikk.

Grønn-te kapsler
Kan hjelpe til med å

  • Beskytte mot tette hjerteårer og reduserer risikoen for akutt hjerteinfarkt
  • Forebygge åreforkalkning
  • Virke blodfortynnende og forebygge blodpropp og høyt blodtrykk.
  • Uskadeliggjøre AGE-produkter, som dannes som reaksjon mellom blodsukker og kroppens egne proteiner. AGE-produktene er forbundet med mange kroniske sykdommer, bla. kreft og tidlig aldring.
  • Ha beskyttende effekt mot prostatakreft, kreft i eggstokkene, brystkreft, tykktarmskreft, lungekreft og hjernesvulst hos barn.
  • Forebygge nyresykdom og beinskjørhet.
  • Jeg bruker disse

    Kromtabletter
    Krom er et sporstoffmineral som er viktig for forbrenning av karbohydrat og fettstoff. Det er et hjelpestoff for insulin til å transportere sukker, det vil si at krom skal hjelpe til med å holde blodsukkeret nede.
    Dette er ikke et tilskudd jeg tar ofte, men de få gangene jeg har tatt det har det hjulpet på apetitt og søtbehov (placebo eller ei).
    Jeg har kjøpt mine på vanlig helsekostbutikk.

    Phase 2
    Karboblokkere laget av hvite kidneybønner fungerer ved å forhindre enzymer fra å bryte ned karbohydrater til sukker – det fungerer altså ikke på vanlig sukker som allerede finnes i maten.  Det kan forhindre noe av omvandlingen av sukker fra stivelse, kliniske studier gjort på Phase 2 så langt viser at det reduserer opptak av stivelse blant forsøkspersonene med omtrent 5-28 %.
    Viktig å merke seg at disse også inneholder krom.
    Jeg har kjøpt mine i vanlig helsekostbutikk.

    Proteinpulver
    Proteiner er viktig for alle mennesker, spesielt for de som trener aktivt. Jeg får i all hovedsak i meg proteiner via kosten, det er det jeg foretrekker. Jeg liker ikke å drikke næringen jeg skal ha i meg, så proteinshakes blir det veldig lite av. Men jeg er som dere vet imidlertid veldig glad i å bruke det i matlaging – spesielt pannekaker/vafler/kaker/brød.
    Nå kan man få proteinpulver i all slags smaker og produkter, jeg blir sponset og er meget fornøyd med Nordic Nutrition sitt utvalg.

    Vitaminer
    Vitaminbjørner, i tillegg til å smake kjempegodt, gir deg et tilskudd av hele 9 vitaminer, herunder de viktige A, B-, C-, D-, og E-vitaminene.
    Jeg leste akkurat om grønnsaksbjørner, har noen smakt disse? Jeg er heldigvis veldig glad i grønnsaker, så jeg tror jeg holder meg til ekte vare på det.

    Dette er ikke spesifikke anbefalinger eller noe som er ‘må ha’ hos meg, men det er et utvalg av kosttilskudd jeg har i skapet for tiden. Jeg valgte et liv uten hjertemedisiner, og det er like viktig for meg å ikke være ‘avhengig’ av noe annet – uansett om det er naturlig.

    Jeg vet at dere mest antagelig vet dette, men husk at det er en grunn til at det kalles kosttilskudd – det er tilskudd til et allerede variert og sunt kosthold. Det utretter ingen mirakler, men det kan gi mange gode helsegevinster om det taes riktig og inntaket ikke overdrives – eller brukes som en erstatning.

    19 tanker om “Mine kosttilskudd

    1. avatarAnnka

      Svigerinna mi sverger også til spirulina (skriver en blogg som heter medhjertetiskogen, finner henne sikkert om du googler) og er ram på å finne billige og gode plasser man kan få kjøpt det på nett! 🙂 Bare et lite tips sånn helt på tampen av dagen…;)

    2. avatarLillian

      Det med kosttilskudd er vanskelig synes jeg. Det finnes så utrolig mye, og så mange forskjellige merker. Hvordan finne frem i jungelen? Hvorfor tar du akkurat disse og hvordan vet du at det ikke bare er «humbug»? Jeg burde jo sikkert både hatt B vitamin, C vitamin, omega 3, sink, antioksidanter osv.
      JEg spiser ganske sunt, men burde vært flinkere med både fisk, grønnsaker og frukt. Kan det være noe i det faktum at omega3 kan hjelpe mot stivhet/stølhet..? Sliter veldig med det, jeg liker å trene hardt men har jo gangsperr i dagesvis etter ei god økt:(

    3. avatartreningsjenta90.blogg.no

      Vil du si at det er mest hensiktsmessig med spinning (kondisjonstrening) før eller etter styrketrening? 🙂

    4. avatarBeate

      Spirulina er noe av det mest fantastiske kosttilskuddet man kan ta. Og proteinpulver selvsagt er essensielt, men tar du ikke noe selolje evt omega 3-6-9?

    5. avatarMarthe Reppe

      Jeg vil bare fortelle at jeg har brukt grønnsaksbjørner, og jeg syns de smaker veldig godt! 🙂 Brukte dem ikke hver dag, kun de dagene jeg følte at jeg ikke hadde spist nok grønnsaker. De smaker surt eple. De er litt klissete, så det er ikke så enkelt å få dem opp av boksen… De har en tendens til å klumpe seg sammen. Men, som sagt, de smaker godt! 🙂

      Vil også si at jeg ikke er noen ivrig bloggleser, men jeg følger med på bloggen din! Syns det er en veldig bra blogg, som skriver om det jeg interesserer meg for. 🙂 Har prøvd et par av oppskriftene dine, og er veldig fornøyd med dem! 🙂

    6. avatarMalin

      Bra du understreker at dette kun er tilskudd. Det beste er jo å få det i form av skikkelig mat. Det eneste jeg tar er magnesium pga kramper i leggene om natta. Og selolje når jeg husker det… Jeg har en tendens til å glemme sånt 🙄
      Vitaminbjørnene kan jeg ikke ha i hus, for jeg spiser de som snop 😆

    7. avatarmjuuugly

      Jøss, du tar superfoods jo, så flott! Spirulina er fantastisk, absolutt et tilskudd jeg håper flere får sansen for! Vil bare tipse deg mens jeg allerede er inne på superfood, du burde sjekke ut Iherb.com, utrooolig side!

    8. avatarMichelle

      Takk for tipset Krsitin 😛
      De to øverste du snakket om her jeg faktisk ikke hørt om før, men hørtes bra ut! Eller veldig rensende og givende for kroppen 😉
      håper du får en super dag!

    9. avatarkriweb

      @Annka: Oki, det skal jeg sjekke ut – takk for tips 🙂

      @lovelyliller: Bra! 🙂

      @Lillian: Ja, det er mye der ute og man bør derfor få på plass kostholdet – først da vil man etterhvert finne ut av hva man eventuelt mangler eller fint kan få i seg mer av.
      Jeg leser en del forskning, og jeg har dessuten merket gode effekter på flere av produktene.
      Kanskje du bør få i deg mer magnesium, det finnes mye av i bl.a banan, mandler og spinat.

      @Olga: Det hadde ikke gitt noe særlig mening å ta det før hvert måltid 😉 Jeg tar det heller ikke hver gang jeg spiser noe stivelsesrikt, fordi både kropp og hjerne trenger karbohydratene. Som regel ønsker man jo nettopp effekten det gir på forbrenning o.l. Blir det imidlertid for mye av det gode så hender det at jeg tar det.

      @silje’s fremgang.: Mange fine ja 🙂

      @treningsjenta90.blogg.no: Det er vanskelig å svare på når jeg ikke vet hva som er viktigst for deg 🙂 Spinning er for meg tøff kondisjonstrening, så jeg ville ha valgt styrke først.

      @Beate: Spirulina (eventuelt Vital Greens) er det eneste jeg tar daglig ja.
      Jeg tok det tidligere (omega 3), men Vital greens inneholder det ( http://www.funksjonellmat.no/vitalgreens-ingredienser.php ). Har for øvrig tenkt på å kjøpe tran/trankapsler igjen nå som vi er inne i R-månedene 🙂

      @Marthe Reppe: Aha.. det hørtes bare så rart ut, litt småekkelt. Så for meg tomatsmak osv 😆
      Tusen takk!

      @Malin: Magnesium – det skulle jeg hatt (eventuelt spist mer mat som er rik på det). Jeg får så ofte kramper og leamus 😆
      Jeg er redd for vitaminforgiftning, så det blir én liten bjørn om dagen.

      @mjuuugly: Ja er det noe jeg husker hver dag så er det spirulinaen! Eventuelt Vital Greens. Der skal jeg titte litt, takk for tips 😀

      @Michelle: Er det jeg kan anbefale av dette så er det vel egentlig Vital Greens som inneholder absolutt ALT man trenger. Det er litt dyrt, men samtidig mye billigere enn om man skulle ha kjøpt alt enkeltvis.
      Takk, i like måte!

    10. avatarTina

      Vital greens og andre grønne supermatbomber kan kjøpes utrolig billig på iherb.com! Har nettopp fått en pakke med to bokser spirulina, seakelp og gojibær til under 200 NOK! Ville ha kostet meg 600-700 NOK her hjemme..

    11. avatarMarianne

      En finfin tilskuddsliste 🙂

      Tar også Chlorella (eller spirulina alt ettersom )
      og et glass med greens daglig 🙂
      Noen ganger magnesium på kvelden, som bl.a er en bra buffer for f.eks melkesyre ved trening o.l og leggkramper ja 🙂

      Anbefaler også Iherb.com på det varmeste 😛

      De har virkelig A-l-t, kvalitetsomtalt,
      og til priser som er til å glise av 🙂
      Rask levering, om du velger Dhl Express (til ca 80 kr)
      F.eks steviaprodukter i ulike formater og utgaver,
      om du tenker teste det ut 😉
      (det er tillatt å kjøpe og selge )

      Så bare hold kjøpene under NOK 200,- eks. frakt,
      og man er good to go 😉

    12. avatarMaren

      Spirulina og chlorella er fantastisk, jeg sverger også til dette, i tillegg til andre greens. Jeg jobber som personlig trener og har brukt mange ulike proteintilskudd tidligere, men etter jeg begynte med Hemp Proteiner, så holder jeg meg trofast til det. Mulig du kjenner til det allerede, men hvis ikke så er det et godt tips 😉 http://www.youtube.com/watch?v=aMmmcCtiup8

    13. avatarKristine Innleggsforfatter

      Enig, tar det hver dag! Jeg er veldig fornøyd med NN sitt proteintilskudd, og de få gangene jeg bruker det så er det i matlagning/bakst, men takker uansett for tips 😀

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *