Spiser du med hjertet eller hodet?

Har du noen gang stoppet opp og tenkt over hva slags forhold du har til mat? Spiser du det du må, eller det du ønsker?
Jeg begynte å tenke over dette og hvor ulike vi er når det gjelder kosthold, og ikke minst hvor mye/lite mat betyr i ens liv etter å ha lest Ida sitt innlegg.

Det finnes de som ikke ser noe som helst glede i mat, og spiser utelukkende for å dekke et behov – altså sult. De tenker ikke på hva de spiser eller hvordan det blir tilberedt så lenge de blir mette, de mer bevisste legger også til riktig og nøyaktig næringsinnhold. De kan ikke forstå hvorfor andre bruker mye tid på å velge hva de skal spise, på å tilberede det, og ikke minst nyte det – sikkert like lite som det jeg gjør av tankegangen om mat som kun drivstoff.

Men når man tenker over det; hvor mye enklere ville ikke livet ha vært om man avsluttet sitt emosjonelle forhold til mat. Du ville kanskje ha:

  • brukt mindre tid på å tenke mat
  • brukt mindre tid på å lage mat
  • brukt mindre penger på mat
  • spist mindre

Jeg er nok litt delt på dette synet, for jeg opplever nemlig begge deler i løpet av en dag. Hvor lite mat betyr for meg på dagtid når jeg faster, og hvor mye mer det betyr på kvelden. Fasting endrer faktisk forholdet ditt til mat, man lærer å gi opp behovet for å spise av andre grunner enn nettopp drivstoff. Man lærer at sult ofte er betinget av andre ting, og man ender opp å gå lenge uten å være sulten fordi man legger fokuset på andre ting.
Jeg bryr meg ikke om frokost, lunsj blir kun noe enkelt, det samme blir det etter trening, men så vil jeg gjerne ha noe godt til middag og kveldsmat. Det er ikke hver dag, men som oftest.

De fleste av oss vil nok ikke tro at vi har et spesielt forhold til mat, men allikevel har veldig mange av oss det – og et ganske intimt et og vil jeg påstå. Du tilbringer kanskje like mye (eller mer) tid med mat enn du gjør med mange av dine nærmeste – flere timer om dagen.

  • Vi bruker mat for nytelse
  • Vi bruker mat for trygghet
  • Vi tyr til mat når vi er triste/har det vondt
  • Vi bruker mat for å sosialisere oss
  • Vi bruker mat som en belønning
  • Vi spiser mat når vi kjeder oss
  • Vi gir ofte mat som gave
  • Vi kan bli besatt av mat

Vårt kompliserte forhold til mat gjør det vanskelig å kutte ned på hvor mye vi spiser, vi er jo blitt fortalt at svaret på nesten alle problemer er nettopp mat.
Elsker du noen? Kjøp konfekt, ta dem med ut for å spise på restaurant. Vil du gå ned i vekt? Spis diettmat. Ønsker du å komme i form? Ta kosttilskudd. Ønsker du å være sunn? Spis sunne produkter. Vil du belønne deg selv? Spis sjokolade, iskrem ++ (her er det mange alternativer). Har du dårlig tid? Spis fast-food.

Men hva er egentlig riktig, skal man tenke fornuft eller lyst?
Jeg vil tro at de fleste spiser med både hodet og hjertet – på godt og vondt. Og som dere allerede kan tenke dere så sier i hvert fall jeg ja takk, begge deler. Det ekstreme finner man i begge ender, det vil man alltid gjøre. Hva slags forhold man har til mat er en subjektiv oppfatning av hvor viktig det er, og ikke minst hvilke behov som dekkes (og som man ønsker skal dekkes). Jeg skulle gjerne hatt litt mindre av mitt individuelle søtbehov ;-)

Det eneste som er sikkert er at «uten mat og drikke duger helten ikke».

Takk for maten!

22 tanker om “Spiser du med hjertet eller hodet?

  1. avatarMalin

    Jeg tenker altfor mye på mat, og i min perfekte verden hadde sjokolade vært like kalorifattig som agurk, like næringsrikt som egg og like mettende som rugbrød 😎

  2. avatarAnnka

    Dette innlegget likte jeg skikkelig godt! 🙂 Du har så mange fine, gode og reflekterte tanker over ting…Likte også spesielt det innlegget du hadde om fitness for ei stund tilbake, om alle som kaller seg PT’s og kostholdseksperter for så å nesten kollapse på trening osv. Det er skummelt hvor mange som ikke har peiling på ting, men hevder å ha det! Håper du fortsetter som du gjør og alltid er så flott! 🙂

  3. avatarLill Adriana

    Jeg er så glad jeg er glad i mat. Med tanke på at å spise er noe man må, så er jeg så lettet over at det er enda en ting jeg kan glede meg over i hverdagen. Jeg synes det er så bra at det finnes så mye god mat, og at mat er med på å forme kultur og tradisjon i så mange land. Ikke minst ville det ikke vært så mye variasjon om alle så på det som drivstoff.. Jeg er også glad for at folk deler sine materfaringer og matinteresser med oss lesere.. I kveld har jeg spist godt 😉

  4. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Malin: Da er vi to :mrgreen:

    @Angst: Det er det nok ganske mange som gjør – men jeg ser ikke noe galt i det så lenge man ikke drar det så langt at man bryter ned kroppen sin.
    Viktig å se lyst på det 🙂

    @Annka: Det er mye jeg har på hjertet og skriver om, men ikke alt jeg publiserer med en gang – så blir veldig glad for slike tilbakemeldinger. Takk! 😀

    @Silje Silje: Det skulle jeg også ønske, men bare til en viss grad 😉

    @Lill Adriana: Jeg er også veldig glad for at jeg er glad i det! Mat er kultur, mat er glede, og mat er sosialt. Og ikke minst, mat er godt. Man kan nok diskutere hvorvidt dette er bra eller ikke, men jeg synes det er en god ting. Det er mange behov som er overflødige her i verden, men vi går da ikke rundt naken av den grunn.
    Godt å høre Lill 🙂

  5. avatarHanne

    Heisann!

    Lurte egentlig bare på en ting jeg… Er det fortsatt mulig å kjøpe pakken du satte sammen fra Nordic Nutrition? Var inne på linken, men fant den ikke. Skulle gjerne hatt en sånn altså 😉

  6. avatarHanne

    Jeg ble også ganske så tankefull etter å ha lest innlegget til Ida, og som deg er jeg «litt av begge deler», men definitivt mest på nytelsessiden 😀
    Trives best med det, selv om det hadde vært greit å kunne koble inn «mat er drivstoff» modusen ved behov 😆

  7. avatarBlubberBelly

    Wow, 😯 snakk om å føle seg truffet, i verfall anngående å spise med lysten i stede for hode.
    Men hvordan lære seg å spise mer med hode en med lysten?.
    Jeg vet med meg selv at vist ikke jeg får den maten jeg vil ha så blir jeg deprimert av det. 😕

    Det er i verfall for min del ting som jeg må jobbe med videre.

  8. avatarLillian

    Hei Kristine 🙂

    Ser du bruker mye sukrinmelis som søtningsmiddel. Har du prøvd Stevia? og Splenda? Hvorfor velger du akkurat sukrinmelis, er det det beste alternativet synes du? og hvorfor?

    Gleder meg til oppskriftsheftet ditt er klart. Jeg vil svært gjerne ha det i skriftlig form – bare ikke det blir fryktelig dyrt 😛

    Lillian

  9. avatarHelene

    Så sant som det er sagt, Kristine. Det er sannelig ikke mange som føler at de har et uanstrengt og fullstendig fritt forhold til mat i vårt samfunn. Selv har jeg det overhodet ikke. Dessverre styres mine matvalg også veldig av at jeg ikke må få i meg noe som gir meg vondt i magen…..ettersom jeg har det hver eneste dag. Veldig mange jenter jeg kjenner har også problemer med magen og fordøyelsen. Får liksom problemer nesten uansett hva de spiser, på ett eller annet tidspunkt i løpet av dagen. Det kan sabotere ei god treningsøkt også.
    Lurer på om det er flere av oss trenings-jenter, med noenlunde «likt» kosthold (dette sagt på grunnlag av de mange fitness/trenings-blogger jeg leser) som sliter med magen? 🙁
    Selv har jeg måttet kutte ut alt av melkeprodukter 100%. Og jeg som ELSKER kesamen min, Skyr og en liten melkesplash i kaffen….Men det gjorde meg litt bedre. Men det gjør valgene vanskelig. Dessert, bakst og etter trening. Har nemlig også kuttet fullstendig på ALT av søtningsmidler. Det binder også vann i kroppen, sier erfaringene til de som vet. Sjøl er jeg en søtmons av den ukurerbare sorten, og jeg bruker Stevia. Uten Stevia er jeg fortapt. Men jeg bruker ganske mye. Noen som har erfaringer med at Stevia påvirker magen? Det er jo et prebiotika!
    Så null proteinpulver, ingen barer, ingen kesam eller Skyr-digg desserter eller noe som helst som inneholder melk på meg 🙁
    ja, det kan være hardt, men jeg klarer meg. Det er verdt det, fremfor å ha ENDA mer vondt i magen….. Den gyldne middelvei funker ikke for meg på dette punktet. Her er det enten-eller. Når det gjelder kunstig søtning er det jo bare bra å styre unna, men av og til hadde en Cola zero vært godt…..
    Skulle forresten ønske det fantes noen bedre alternativer til de gigantiske kake-DYNGENE på Deli de Luca og 7eleven. Og hva SKJER med bakeriene?? Boller så digre som fotballer snart, jo! Jeg skjønner nesten ikke at det er marked for dette! Is, kaker og boller tyter nesten ut på fortauene av butikkene, jo!
    Tips: gå ikke i Bogstadveien med lavt blodsukker… 😛 haha! Takk for et bra og høyaktuelt innlegg, Kristine 😉

  10. avatarElle

    Før spiste jeg alt for mye med hodet (korreksjon: spiste ikke pga hodet og følelser). Med en gang jeg kom inn i en stressende periode, hadde mye å gjøre o.l. sluttet jeg å spise. Det var jo andre, «viktigere» ting å tenke på og prioritere.

    Nå passer jeg på å prioritere næring i forhold til behov, i stedet for å la maten bli styrt av hvordan hverdagen min ser ut. Hvilket fungerer helt utmerket!
    Nå som jeg spiser, og passer på at det er riktig mat, klarer jeg også å ha mye mer kontroll over stressende situasjoner og travle hverdager. I tillegg har jeg lagt på meg mange nødvendige kg i muskelmasse. Med en gang jeg begynte å spise skikkelig igjen kom det jammen meg fart på fremgangen i treningen gitt!

  11. avatarJens M

    Hei! Må først å fremst si at jeg er kjempefan av bloggen din, og titter innom støtt og stadig.
    Jeg har et spørsmål, men ser ikke ut til å finne noe svar på dette på nettet, så jeg tenkte jeg spør deg (ser jo ut som du har en del peil på kosthold) Jeg er en gutt på 22år som har trent en del styrke tidligere. I fjor sommer var jeg oppe i 88kg (Jeg er 192 høy). Men så har jeg ikke trent annet enn cardio det siste året, og er nå nede i latterlige 77kg. Det verste er at dette året har jeg ikke tenkt like mye på kosthold som tidligere, å den six pacen jeg hadde for 1 år og 10kg siden er blitt borte. Tenkte nå å ta opp styrketreningen igjen og begynne å følge en kostholdsplan. Men jeg lurte på hvor mange kalorier jeg burde innta daglig? Har hørt allt fra 2500 til 5-6000. Å hvor mye proteiner i forhold til karbo og fett. Målet er i første omgang å gå opp de 10 kg (etterhvert komme opp i 100-110kg) og få tilbake six-pacen. Av kosttilskudd har jeg følgende liggende; HMB, Multivit., C-vit., Mass Gainer (Proteinfabrikken)og ZMA. Tenkte jeg også skulle kjøpe casein protein, N.O. og kreatin. Lurte på om det er noe annet av kosttilskudd du anbefaler (evt. noe jeg burde droppe). Evt. om du hadde mulighet til å sette opp en type mal for kostholdsprogram for meg?
    På forhånd tusen hjertelig!
    Jens

  12. avatarMariell

    Måtte jo lese innlegget til Ida, og jammen er vi forskjellige her i verden! 🙂 Godt er jo det. Å spise kun for å få drivstoff er i den ene enden, å spise for at man er besatt av mat uten å virkelig SMAKE hva man spiser… like meningsløst i min verden. Man har vel kanskje litt av begge i seg, noen ganger orker man bare ikke være kreativ, og spise noe som får hjertet til å synge, ei heller alltid man TENKER når man plutselig ser at man faktisk har tømt potetgullposen, og det var egentlig ikke så godt… Men å spise noe VIRKELIG godt, noe som man bare må nyte og lage godlyder… DET ER HERLIG! 😀

  13. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Hanne: Ja 😀 Du finner den her http://nordicnutrition.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=794833&b_kid=490186

    @Hanne: Jeg har den koblingen, men det er visst kroppen som bestemmer at det er på dagtid og ikke kveldstid 😀 Mat er en såpass stor del av livet, så jeg synes det er viktig at det er noe positivt.

    @BlubberBelly: Alt handler egentlig om vaner. Å snu en vane er utrolig tøft og krever mye jobb, men det er fullt mulig – og man må ville det.

    @Lillian: Hei! Nei, jeg har aldri prøvd splenda (eller stevia). Jeg liker sukrin/sukrinmelis fordi det ikke er kunstig – sukrin har dessuten sukkerkonsistens som jeg liker 🙂

    @Helene: Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg måtte kutte ut melkeprodukter.. håper det har hjulpet da i hvert fall? Jeg får bare problemer med magen ved store inntak av hvetemel/gjærbakst.
    Jeg får ikke i meg så mye kunstig søtning annet enn det lille som er i en skyr – det er derfor jeg liker sukrin, det er om ikke annet naturlig 🙂
    Jeg er glad jeg ikke har noen slike bollesteder i umiddelbar nærhet :mrgreen:

    @Elle: Så bra, sånt blir jeg glad for å lese. Noen må ha mer kontroll på inntak og næringsinnhold enn andre, og det er jo helt greit så lenge det føles bra. OG at du har fremgang på trening! 🙂

    @Jens M: Jeg er mer interessert i selve maten enn nøyaktig næringsinnhold og kcal – så jeg er nok ikke rette personen å spørre dessverre 🙂
    Det første jeg ville ha gjort var å sette opp et ordentlig styrkeprogram med fokus på å øke volum/bli sterkere. Få igang musklene/blodsirkulasjon aka ‘pump’ etter en periode med mye kardio, ofte vil dette hjelpe utseendemessig – man er ikke like ‘flat’.
    Legg deg på et lite kcaloverskudd i starten, trenger ikke å være så voldsomt mye – men nok til at du er god og mett og har overskudd til styrketrening (kardioen bør du holde til et minimum). Tipper at du kan legge deg på rundt 3000-3500 kcal – forutsatt at du trener. Men dette må du nesten prøve deg frem til selv, man merker mye på en ukes tid.
    Av kosttilskudd ville jeg stort sett ha holdt meg til proteinpulver og kreatin (evt multivitamin). Jeg ville også ha konsentrert meg om å spise næringsrik mat, og ikke gainers.

    @Mariell: «som får hjertet til å synge» :mrgreen: Nei du har rett i det, jeg kjenner meg igjen.
    Jeg har hatt et par slike godlyd-måltider og det er så godt!

  14. avatarLillian

    Men Stevia er også et naturlig søtningsmiddel. Jeg prøver så godt jeg kan å unnga kunstige søtningsstoffer. Derfor er jeg litt imot skyr; de vil jo ikke engang oppgi mengden med aspartam de bruker. Yrkeshemmelighet…? Skeptisk!

    Noen som vet litt mer om Stevia her da…? Tror jeg skal prøve sukrinmelis neste gang jeg og 🙂 fordelen med Stevia er at det er null kalorier har jeg hørt…

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    Sukrin/sukrinmelis er enkelt å få tak i, Stevia er litt vanskeligere da det ikke er lov til å selge (til enkeltindivider) i Norge. Jeg er fornøyd med førstnevnte, så det blir bare til at jeg holder meg til det – men er åpen for å teste ut Stevia om jeg får tak på det!
    Det er 20 kcal per 100g i sukrin så det er så og si kalorifritt – (hvor ofte bruker man så mye liksom)
    Ang. aspartam så er jeg mer bekymret for sukkerinntaket mitt i helgene enn en skyr om dagen 😉

  16. avatarKristina

    Er det 20kcal pr 100g sukrin ? Det visste jeg ikke.. ikke at det betyr noe.. men det står da virkelig «kalorifritt» på pakken, og står 0kcal på næringsinnholdet.. 🙄

  17. avatarHelene

    Stevia er blitt mer kjent i det siste, har jeg merket meg. Før var det i salg på vanlig helsekost, men det ble forbudt av myndighetene, av politiske årsaker. Typisk Norge. Det er sukker-industrien som er problemet, ettersom jeg har skjønt, evt kombinert med andre faktorer. Har ikke helt oversikt, men det kan leses på http://www.stevia.no. Det er lov å selge på nett, som «dyrefor». f.eks på altshop.no, den som selges der er en god Stevia. Kan tipse om at det dog finnes helsekostbutikker som selger Stevia over disk likevel, nettopp fordi det er det beste sukkerfrie alternativet. Sunkost i Grensen, feks. (Oslo) og på CC Vest skal de visstnok ha. Frogner Helsekost også, men den er ikke så god. Det er nemlig forskjell i smak på de!
    Uansett: det eneste jeg har å si på Stevia som er litt problematisk, er at den inneholder inulin, som lett kan skape ubehagelig luft i magen. Men: som med det meste annet er det også her mengden det kommer an på. Og hvor sensibel man er, selvsagt.
    Anbefaler likevel Stevia på det varmeste. 😉

  18. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Kristina: Nei det betyr egentlig ingenting.. hvor ofte spiser man 100 g om dagen liksom, de fleste bruker vel en 10-15 g på grøten o.l. 2 kalorier er så og si 0 🙂

    @Helene: Takk for info! Kanskje jeg drar innom cc vest og sjekker hva de har der. Jeg er veldig fornøyd med sukrin, det skal sies, men alltids gøy å prøve noe annet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *