Jeg er min beste venn

Dette innlegget er et resultat av flere henvendelser jeg har fått den siste tiden – det er ikke for å henge ut noen, blogg eller ei, men for å komme med mine tanker om det økte fokuset på trening og kosthold..

Et fitnesshysteri?
Jeg mener, uten å virke hovmodig, at dersom man ikke har stilt i bodyfitness kan man umulig vite hvordan det vil påvirke en person fysisk – og ikke minst psykisk. Man bør derfor være forsiktig med å påerobre seg å ‘drive med fitness’ eller komme med gode råd om deffing og kostholdsprogram – med mindre man er utdannet og jobber med det så klart. Deffing er som tidligere nevnt en bestemt måte å jobbe seg ned i fettprosent på for å få frem muskulatur og markeringer i løpet av noen uker/måneder, det er ikke noe som er lettvint eller anbefalt som en livsstil – og det er ingen hensikt dersom man ikke styrketrener. Man må nemlig ha en god del muskulatur å deffe frem med mindre man ønsker en syk og svak look.

Videre synes jeg det er ganske essensielt at man kjenner seg selv såpass godt til å vite at man har et sunt og godt forhold til sin egen kropp før man gir andre råd. Nå er det ikke dermed sagt at alle har det til enhver tid, langt derifra, men i det store og det hele. Det skaper nemlig et feilaktig bilde av både sporten og det generelle positive aspektet det skal og bør ha, og det kan forville mange unge sjeler der ute som er interessert i trening og sunn mat.

Fitness er ikke noe spesielt opplegg man følger, det er ikke noe man er, og det behøver heller ikke å være noe ekstremt. Det er en glad, sunn og sterk kropp med påfølgende levemåte og tankegang.

Sterk kropp
Bygge muskler
Deffing
Lavere fettprosent
Markert kropp

Så – er dette sunt? Vel, det kommer selvfølgelig an på øyet som ser og i hvilken grad man velger å vektlegge dette i sitt liv.
Det kan virke oppbyggende, motiverende og positivt for mange, en ny og bedre livsstil – men samtidig føre til ødeleggelse og skape forstyrrelser i både spising, trening og livet generelt i et allerede sunt og normalt liv hos mange.
Hvor fort det egentlig kan snu til;

Svak kropp
Overtrening
Vekthysteri
Farlig lav fettprosent
Ødelagt kropp

Alt dette med deffing og fettprosent var ganske ukjent for meg for inntil 3 år siden. Det var da jeg startet å styrketrene og videre satte meg som mål å stille i konkurranse noen måneder senere. Jeg har alltid vært aktiv, opptatt av å danse og holde meg i form, men det var aldri noe større mål involvert. Det er jeg veldig glad for i dag, jeg er så glad for at jeg unnslapp det hysteriet som er kommet i kjølevannet av økt fokus på trening og fitness. Jeg er også glad for at jeg gjorde og fortsatt gjør ting på min egen måte – selv om det går mot mange veletablerte sannheter.
Jeg har så klart blitt noe preget av dette med tanke på et økt press og strengere krav til meg selv, et noe mer selvkritisk kroppsbilde, og en sjelden gang sniker et par usunne tanker seg inn – som hos de fleste. Men, jeg har hele veien nektet for å snu alt det positive jeg har oppnådd og opplevd til noe negativt.
Jeg vil ikke miste den Kristine jeg kjenner, hun som står for det hun tror på. Jeg vil gjøre både det jeg vet er bra for meg og det jeg ønsker, kort og godt; grønnsaker og sjokolade. Man kan ha alt, bare ikke alltid.

Hva gjør man om man er i ferd med å miste kontroll?
Å slippe opp kontrollen kan faktisk være nødvendig i en slik situasjon, husk at det du velger å gjøre i livet skal føles riktig.
Men det er jo så vanskelig! Ja, det kan være utrolig vanskelig og mange, inkludert meg, må kontinuerlig jobbe med seg selv for å ikke gå over sine egne, sunne grenser.

Spør deg selv:

Gjør dette meg glad?
Er det virkelig dette jeg vil?
Oppnår jeg de mål jeg har satt meg?

Er svaret nei, så er løsningen å ta et skritt tilbake. Det viktigste er ikke å aldri feile, men å reise seg hver gang man gjør det. Går man på trynet, så går det i hvert fall fremover!
Vi tar alle valg her i livet, hver eneste dag, bevisst eller ikke. Ta det viktigste valget om å være din egen beste venn, slutt å jobbe mot deg selv.

Det er som dette klisjefylte uttrykket min kropp er mitt tempel. Hvis ikke du behandler den slik, hvem skal ellers gjøre det?

26 tanker om “Jeg er min beste venn

  1. avatarFitnesspumpkin

    Kloke ord.
    Tidligere ønsket jeg bare å være tynn, men det å deffe har gitt meg noen erfaringer rikere. Deffing er forberedelse til konkurranse, ikke en måte å leve på hele tiden.
    Gleder meg til normale energinivåer og mer masse på kroppen.
    En slank, sunn og glad kropp får man ved trening og relativ sunn kost tenker jeg. Kan vel si det siden jeg er sykepleier og straks ferdig utdannet PT fra NIH 😉

    Uansett, sjelden jeg gir råd med mindre noen spør. Jo mer jeg lærer, jo mer forstår jeg hvor kompleks kroppen er.

    Du er et flott forbilde:

    Ønsker deg en fin helg.

    Hanne

  2. avatarHelene

    Bra innlegg! Jeg driver ikke med fitness selv, men er opptatt av at man generelt skal drive med noe som passer en selv og finne en balanse mellom det sunne og det mindre sunne – noe jeg synes du er flink å uttrykke i din blogg 🙂

    Ha en fin søndag! 🙂

  3. avatarRie Aleksandra

    Dette var veldig bra skrevet Kristine, du tar opp et svært viktig og ‘hett’ tema, i disse fitnesstidene. Det virker som det har gått inflasjon i eggehvitefluff og proteinvafler, og ikke noe vondt om akkurat det, men jeg tror mange mister litt perspektivet med kostholdet sitt. Jeg skjønner ikke at så mange også kun fokuserer på mat, og kaller det fitness når det egentlig ligner mest på en spiseforstyrrelse, for de «glemmer» den andre sentrale delen du påpeker; nemlig styrketreningen. Det nytter ikke å spise som en fitnessutøver hvis du ikke trener som en.

    Det andre poenget du tar opp er at mange påberoper seg kunnskap og kompetanse innen kosthold, ernæring, trening – ja helse generelt, uten å kunne vise til så mye som et kurs innen noen av delene. Det holder ærlig talt ikke å si at man har «lest masse på nettet», og «er over gjennomsnittlig interessert».

    Honnør! 🙂

  4. avatarMichelle

    Dette innlegget likte jeg Kristine! Veldig fornuftig skrevet 😉
    Så sant er det et hav av påstander om hva som er riktig og galt innen kosthold/trening/kosttilskudd som bør inntas osv… Og for dem som ikke helt har funnet seg til rette med hva som passer for dem er det lett å bli dradd med en bølge som kanskje ikke var riktig for vedkommende, og da er det fort gjort å komme inn i en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av. Kroppfokus, press og stress…
    Du er et utrolig bra forbilde for dem som sliter litt med det å finne seg selv.. Fornuftig, målrettet og ærlig. Du viser at det er mulig å nå sine mål, men det krever hardt arbeid, men man kan greie det uten å ty til ekstreme midler. Samtidig kan man ha litt av alt, grønnsaker og sjokolade 😉

    Takk for at du blogger Kristine, det er vel alt jeg kan si! 😀

  5. avatarLisaH

    Jeg blir så GLAD når jeg leser slike innlegg som dette.
    Du skriver som en drøm, er bevisst på kroppen din og ikke minst oppegående og reflektert!

    Trenger flere forbilder som deg i bloggverden!!

    Ha en nydelig dag!! 🙂

  6. avatarKristine

    For et utrolig flott innlegg. All ære til deg 😀
    Det handler helt kart om å finne den rette veien for seg selv, hva som gjør deg lykkelig i livet og hva du trives med. Du er et flott forbilde 🙂

  7. avatarKristina

    Likte dette innlegget Kristine. Tror det er viktig å stoppe opp en gang iblant å tenke seg om. Det er lett å bli veldig enveiskjørt. Det opplever jeg selv til tider, så noen ganger er det viktig å fokusere på helt andre ting enn kropp og mat og trening 🙂 det hjelper 🙂

  8. avatarOda

    Kristine, må bare si tusen takk for at du er ett så flott forbilde for mange! Jeg sliter selv med alvorlig anoreksi, men du styrker meg betraktelig i prosessen med å bli frisk. Jeg startet å trene med sunne mål og sunne tanker, jeg endte opp i et helvette jeg ikke kommer meg ut av nettopp fordi jeg feilet i å gi slipp på selvkontrollen på et kritisk punkt. Det er per dags dato altfor mye fokusering på kropp og trening, kosthold og hva man kan og abosolutt ikke kan spise – informasjon blir kastet på oss både i hjemmet og i offentligheten og det er lett å gå seg vill i jungelen av propaganda.

    Jeg ville igjen bare takke deg for at du setter et godt eksempel på hvordan trening burde være! Du inspiserer meg virkelig!

  9. avatarL

    Kjempebra innlegg, du er skikkelig flink til å skrive og formulere deg! Det er nok mange som kunne hatt godt av å lese dette (desverre)..

  10. avatarSofie

    Flott innlegg 🙂 Men lurer litt på en ting, blir nemlig veldig forvirret over all forskjellig informasjon. Jeg bør, for helsa og for psyken, gå ned rundt 10-15 kg. Er altså lettere overvektig (ifølge speilbildet mitt og ifølge legen). Og jeg har veldig lyst til å gå ned i vekt med både vekttrening og med kardio-trening, det er ikke noe i veien for dette? Jeg bør vell fortsatt trene med vekter når jeg skal ned i vekt? Har satt opp RYP-program nå, så satser på å prøve det i seks uker. Selv om jeg er redd for at det kommer til å bli vanskelig med kaloriunderskudd (kun -500 kcal pr dag, altså). Har du noen kommentarer til dette? Da hadde du vært en knupp! 😀

  11. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Silje Silje: Takk!

    @Kristin: Klart, legger inn en link til deg og

    @Fitnesspumpkin: Jeg er veldig forsiktig med å gi råd, men svarer gjerne etter beste evne og erfaring – men jeg har alltid et helhetlig perspektiv på det hele, altså ingen detaljer. Jeg legger aldri ut såkalte kostholdsprogram, hverken mitt eget eller til andre.
    Du har så rett, jo mer jeg lærer om min egen kropp og psyke desto mer forstår jeg hvor komplekse vi er.
    Lykke til videre mot konkurranse, hang in there! 😀

    @Nina: 🙂

    @Helene: Tusen takk! En balanse, individuell sådan, er det viktigste man kan ha. Ha en fin søndag du og!

    @Rie Aleksandra: Jeg har jo ofte tenkt på dette, at jeg kanskje har vært en del av denne fitnesstrenden.. og det er forsåvidt noe jeg kan være stolt av, men jeg blir fryktelig lei meg om det har ført til mye negativt og. Det har aldri vært meningen at styrketrening og sunt kosthold skal forbindes med tvangstrening og spiseforstyrrelser, men jeg ser at veien mellom de kan være kort for enkelte.
    Jeg synes det er mange selvutnevnte eksperter der ute – uten at jeg tenker på noen spesifikke. Det er skremmende når man kan lese om 17-18-åringer som foreslår at de kan sette opp kostholdsprogram til andre, fordi de har lest mye og har et mål om å stille i bodyfitness en gang i fremtiden 🙄
    Takk! God søndag til deg 😀

    @Kristine: Takk for det!

    @Michelle: Ja grønnsaker og sjokolade – det er en fin kombinasjon synes jeg 😉 (ikke samtidig da)
    Åh takk!

    @LisaH: Takk!! Jeg ser den dårlige trenden som har kommet, og jeg prøver så godt jeg kan å snu den.
    Håper du har hatt en fin dag og!

    @Kristine: Helt riktig – jeg tror faktisk det er det størstedelen av livet handler om. Takk!!

    @Kristina: Vi mennesker er ofte litt ensporet 🙂 Men et litt annet fokus og et større perspektiv på hva som er viktig her i livet innimellom er ikke så dumt.

    @Oda: Åh tusen takk! Det var virkelig dette jeg håpet på da jeg satte meg ned og skrev, om jeg bare kunne hjelpe én som har kjørt seg fast opp på veien igjen. Håper virkelig du klarer å komme deg ut av det, husk at du har et valg om å gjøre det beste for deg selv <3

    @Helene: Takk Helene!

    @En jente: Jeg har vel et par små striper på siden av denne gluteusen som vokste seg stor i allerede ung alder 😀

    @Malin: Takk Malin! Ja jeg må gjenta meg selv med jevne mellomrom 😀

    @L: Tusen takk – håper det kan være til hjelp for noen

    @Sofie: Vekttrening og kardio er viktig når man vil legge om livsstilen og gå ned i vekt, så det er bare bra. Vekttrening vil dessuten gi deg ekstra goder i forhold til mer muskulatur=strammere kropp og ikke minst mer muskulatur=økt forbrenning.
    Mitt eneste råd er at du prøver, og om du mot formodning kjenner at det er vanskelig å øke styrken i kcalunderskudd så går du over til å trene så tungt du kan. Når det er sagt, så er dette veldig psykisk – prøv å tenke: Dette vil jeg, dette kan jeg, og dette klarer jeg! Om -500 blir for mye hver dag, så kan du prøve -6/700 på styrkefrie dager og -2/300 på treningsdager så du orker mer.

  12. avatarRie Aleksandra

    Du er absolutt en del av fitnesstrenden, og det er vi veldig glade for. 😀 At veien er kort mellom lidenskap og besettelse er ikke noe noen kan gjøre noe med, og jeg vil heller si at dine bidrag tilfører det hele bare positive ting. 🙂

  13. avatarSofie

    Tusen takk for svar! 😀 Skal prøve å variere litt med kcalunderskuddet for å se hva som passer meg 🙂

  14. avatarJane

    Bra innlegg 🙂

    Jeg er fasinert av fitnessverden 🙂 Prøver å legge om mine egn kost litt om litt, ikke bråsnu og forandre alt på en gang, for da går det rett vest 😯

    Prøver å finn en gylden middelvei for meg og min kropp med fokus på styrketrening og spise nok og riktig.. Jeg er veldig glad jeg fant bloggen din.

    Flott er du og en utrolig inspirasjon. Jeg linker til deg i bloggen min 🙂

  15. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Rie Aleksandra: Det var koselig å høre, håper på det og tusen takk! 🙂

    @Sofie: Bra, løsningen er ofte å variere litt på dagene 🙂

    @Maren: Tusen takk for det 😀

    @Jane: Og med den fornuftige tankegangen kommer du til å nå dine mål og samtidig være glad og fornøyd – det er jeg helt sikker på 😎
    Takk for det, legger inn en link til deg og.

    @Hanne: Viktig å ta opp med jevne mellomrom, i hvert fall i disse tider

  16. avatarHege

    Du er fantastisk! Jeg elsker bloggen din, oppskriftene, gløden, roen og selvbeherskelsen du uttrykker. Du er min inspirasjonskilde nr.1 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *