Sjokoladekrem på 1-2-3

I dag ble det kardiotrening etter jobb, 45 min rask gange m/stigning på mølla.
Nå er det kanskje noen som lurer på hvor det blir av styrkeøktene mine, og for å være helt ærlig så har jeg ikke trent styrke på over en uke. Jada, ‘veldig lenge siden’.. men det er det for meg, og motivasjonen for å løfte vekter er langt borte. Det startet tidligere i år ettersom jeg ble syk og energien ble svekket , så det ble til at jeg kuttet ned på muskelgrupper og har faktisk kun trent ben/underkropp de siste månedene. I morgen blir det en benøkt igjen, og jeg gleder meg.. litt.

Dagens middag;
Tacograteng med spinat

Karbonadedeig stekt med hvitløk, chili, rødløk og purre. Krydret med ingefær, kardemomme, cummin, paprika, chili, salt, pepper og oregano. Litt ketchup + vann (eller hakkede tomater/tomatpuré) over og hell kjøttsausen i en ildfast form, deretter et lag med spinat og cottage cheese og lett-ost på toppen. Inn i ovnen i 10-12 min på 220 grader.

Så et tips til en rask dessert som dekker lysten på sjokolade – og samtidig er sunn og proteinrik;
En enkel sjokoladedrøm

(Dere kjenner jo til meg og eggehvittefluff
)
‘Marshmellow’: stivpisket eggehvitte med sukrinmelis, inn i fryseren en kort stund
Sjokoladekrem: stivpisket eggehvitte med sukrinmelis og melkesjokoladeproteinpulver (se her)
Strø sukkerfrie sjokoladepletter over og voilà.

8 tanker om “Sjokoladekrem på 1-2-3

  1. avatarVanessa

    Hei. jeg har veldig tynne bein, og leggene mine er nesten ikke-eksisterende.. Og bare for å toppe det hele er jeg hjulbeint!.. Og jeg vil gjerne bygge litt muskler i beina, både legger og lår. Noen gode forslag til øvelser/maskiner som kan hjelpe med det? Og, må jeg ta så tungt jeg kan, og heller færre, enn mange på 50%nivå?

  2. avatarJane

    Ååååååååååååååååååååååååh, det der var dårlig gjort… Fikk såååå lyst på sjokoladekremen.. Den skal jammen lages i helga… 🙂

    Til deg Vanessa.. Ikke at du spurte meg, men jeg var litt hjulbein på en måte og har\hadde veldig tynne bein. Knebøy (husk å lær hvordan man gjør det riktig )og beinpress har hjulpet meg.. Beina er helt rette 🙂 Veit ikke om det var hjulbeint jeg var men knærne gikk i alle fall innover i motsetning til framover når jeg sto rett med de 🙂

    Det tok ikke lang tid før de blei rette:) Tenkte bare jeg ville dele med deg siden du har samme problemet.

  3. avatarRie Aleksandra

    Vi har nok alle perioder der man blir lei av jobb, trening eller bare det å være sosial. Da tar man seg en liten pause (ikke så lett fra jobb kanskje, men…) eller satser på variasjon. Hva med å teste ut litt mer kroppsvekttrening og/eller redcord? Kan virkelig anbefale det. Ble selv litt smålei tidligere i år, men fikk futten tilbake for fullt (og ++) da jeg testet litt annerledes trening. 🙂

  4. avatarKarianne

    Enig med Rie Aleksandra over her, noen ganger trenger man en pause fra ting – noen ganger en kort en, andre ganger trenger man et lengre avbrekk…
    Du skal se at motivasjonen kommer tilbake etterhvert, enn så lenge er kanskje det beste å gjøre ting du har lyst til og trives med.
    Vet ihvertfall med meg selv at å tvinge seg selv til å gjøre noe man egentlig ikke har så lyst til over lengre tid, ikke fører noe godt med seg. 🙂
    Ønsker deg en fin dag, Kristine! 😀

  5. avatarHanne

    Motivasjon er alfa og omega, og så lenge du likevel holder deg i form er det ingenting i veien for å trene litt mer for sjel
    og sinn enn for kroppen 😉

    Herlige matbilder! Jeg mistenker at jeg hadde slukt litt for mange porsjoner dessert litt for fort 🙄

  6. avatarKris

    hei ;D lurte på om det er mulig å få samlet alle oppskriftene dine under en link ;D ? flere ganger jeg glemmer deler av noen oppskrifter og da hadde det vært kjempe enkelt med en link til alle matrettene, enn å leite igjennom alle blogginnleggene ;P

    ;D enten det eller skriv ei matbok 😀 I’l bay it ;D 😎

  7. avatarKristine Innleggsforfatter

    @Vanessa: Ja, skal man klare å bygge muskler så må man ‘bryte de ned’ så godt man klarer på trening – ellers vil de ikke bygge seg større i ettertid. Så jeg vil heller anbefale deg en kombinasjon av tungt, og svært tungt. Tren aldri med kun 50% innsats 🙂
    Øvelser med frivekter er best; knebøy og strakmark blant annet. Ellers synes jeg lårcurl og benspark er fine øvelser som tar godt.

    @Jane: Helgen? Eggehvitter og prottispulver kan man ‘kose’ seg med på hverdagene 😀

    @Nathalie: De har jeg kjøpt på nett, men det blir dyrt med frakt og toll så jeg anbefaler heller å finne noe her hjemme – helsekostbutikker pleier å ha mye forskjellig.

    @Rie Aleksandra: Jeg satser på litt variasjon, så i går ble det flere øvelser på matta – både med egen kroppsvekt og med ball. Det viktigste er at jeg tar pause når jeg føler for det, og det har jeg heldigvis vært flink til i det siste. Det har blitt mye frivillig tvang de siste to årene pga konkurranse.

    @Karianne: Nei det kan jo i verste fall føre til at man aldri kommer seg på trening.. Motivasjon og viljestyrke får spille litt på lag, ikke bra om de overkjører hverandre hele tiden 😀
    Ha en fin dag! I regnet.. sukk

    @Hanne: Trening kan være så mangt, og så lenge man holder seg i form så kan man godt ha litt dype daler innimellom ja.
    Det er det flere som lett gjør – hvorfor tror du ellers jeg lager de så sunne? :mrgreen:

    @Kris: All mat og dessert er tagget under kategorien: ‘Mattips’. Oppskriftshefte med desserter er på vei 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *